Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:21

Colway schreef:
Lotus83 schreef:
En dat vinden de merrie eigenaren dus geen probleem?

jawel en heb tegen de staleigenaar gezegd dat als het een probleem wordt dat hij maar in een ander koppel of alleen moet staan, maar dat is nog niet gebeurd. Dan ga ik me er verder niet mee bemoeien

overigens denkt hij alleen bij hengstigheid

In dit geval ligt het nu bij de staleigenaar, althans, dat vind ik

Collie2008

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:23

Dat ligt het ook, heb de eigenaren van de merries ook gezegd dat ik het vervelend vindt, maar kan moeilijk zijn piemel eraf hakken. Kreeg al de vraag of ik het hem af kon leren :+ maar heb gezegd dat als zij het een probleem vinden ze het bij de staleigenaar moeten melden

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:29

Colway schreef:
Dat ligt het ook, heb de eigenaren van de merries ook gezegd dat ik het vervelend vindt, maar kan moeilijk zijn piemel eraf hakken. Kreeg al de vraag of ik het hem af kon leren :+ maar heb gezegd dat als zij het een probleem vinden ze het bij de staleigenaar moeten melden

Nou ja, als je tijd teveel hebt is het natuurlijk wel een uitdaging, hem dat afleren....
als je ziet wat eigenaren hun paarden allemaal leren moet dit ook te doen zijn :D

heel flauw, inderdaad.

Jij hebt dit met de merrie eigenaren besproken, je hebt het aangekaart bij de staleigenaar.
Aan jou ligt het niet

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:35

Gelukkig dekt mijn ruin niet, hij staat nu als enige ruin met 4 merries. Heerlijke rustige koppel en geen gezeur met wonden, krassen en schrammen. Toen mijn ruin nog met alleen maar andere ruinen stond was hij overigens veel meer beschadigd dan nu.
Ik vind dat zowel als paardeigenaar als stalgenoten je verantwoordelijkheid moet nemen. Als die van mij wel zou dekken en andere zouden er last van hebben, dan zou ik op zoek moeten naar een andere optie vind ik.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:41

prinero schreef:
Gelukkig dekt mijn ruin niet, hij staat nu als enige ruin met 4 merries. Heerlijke rustige koppel en geen gezeur met wonden, krassen en schrammen. Toen mijn ruin nog met alleen maar andere ruinen stond was hij overigens veel meer beschadigd dan nu.
Ik vind dat zowel als paardeigenaar als stalgenoten je verantwoordelijkheid moet nemen. Als die van mij wel zou dekken en andere zouden er last van hebben, dan zou ik op zoek moeten naar een andere optie vind ik.

De meeste ruinen blijven toch wat dominant naar elkaar, en tja, spelen gaat ook niet bepaald zachtzinnig.

Maar goed, als je bij ons op stal kijkt naar de ruinen die nu samen lopen gaat dat heel goed en hebben ze het prima naar hun zin

Ik denk inderdaad dat je samen moet kijken naar de beste oplossing.
Als een merrie eigenaar het geen probleem vind dat haar paard gedekt word, ja, dan kan je het zo laten. Of dat nu "verstandig"is of niet.

Als jou ruin wel zou dekken en ik dat als merrie eigenaar niet tof zou vinden dan vind ik ook dat er een oplossing moet komen.

Eigenlijk is het precies hetzelfde als met slopers....., sommige paarden zijn heel erg goed in het slopen van andermans dekens...., je kan als eigenaar moeilijk elke keer een nieuwe deken kopen..., dan kijk je toch ook naar de beste oplossing voor sloper en slachtoffer??

Of zeg ik nu iets heel doms? ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:42

Is er trouwens wat van te zeggen welke ruinen wel en niet dekken? Of ze bijv in hun hengstentijd gedekt hebben oid?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:44

Geen idee, mijn ruin is gecastreerd met 2 jaar en 3 maanden, heeft in koppel gestaan met hengsten, maar dekt toch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:46

stef schreef:
Is er trouwens wat van te zeggen welke ruinen wel en niet dekken? Of ze bijv in hun hengstentijd gedekt hebben oid?

Goede vraag, die van mij is vrij laat gecastreerd (4 jaar) maar heeft nooit gedekt als hengst zijnde.
(heeft wel alleen gestaan, ook niet erg handig mbt sociale opvoeding, maar denk niet dat dat iets met al dan niet dekken te maken heeft).

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:47

stef schreef:

+:)+ dat vind ik een hele goede vraag!!! :j

eeuhm..., het klinkt logisch als ze in hun hengstentijd wel gedekt hebben maar:

in dit topic werd een 2 jarige ruin genoemd die dekt..., kan me niet voorstellen dat hij als hengst heeft gedekt dus je zou denken dat de ene ruin gewoon meer drift heeft dan de ander

ik heb echt geen idee

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:49

Hier kleine kudde van 2 ruinen (haflinger en mijn zwarte) en 1 merrie (mijn fjorden merrie),
is de enigste groep die 24/7 buiten blijft in het weideseizoen.
Stabiele groep.

De ruin dekt de merrie, die zich als ze goed hengstig is simpelweg achterstevoren onder de ruin wurmt.
(doet ze overigens ook bij andere ruinen als je haar daar bij zet.)
Doorgaans dekt de ruin niet echt, maar blijft steken in pogingen tot, heb hem er wel een keer echt bovenop gezien.
(merrie draagt altijd een deken, wat de zaken voor onhandige ruin, niet makkelijker maakt)

Met mijn ruin, kon ik wel zien wanneer ze dekrijp was (anders komt hij echt niet in de buurt),
zaterdags zat hij erop, zondags heb ik haar naar de hengst gebracht :D .
Resultaat een veulentje en jaar geen dekkingen (even inhakend op de preventie methode van paar blz terug).
Ondertussen is mevr. niet drachtig en dus af en toe hengstig en schuift zich dan onder de ruin, die dus pogingen doet tot dekken.
(sta er niet hele dag bij dus aantal geslaagde/mislukte dekkingen is onbekend)

Wat betreft ziekten, mijn paard is natuurlijk gedekt, aantal jaren, door goedgekeurde hengsten, daar had ze net
zo goed wat van op kunnen lopen. (die dekken in het seizoen vele verschillende merrie's, terwijl de ruin er
altijd maar 1 dekt... zijn weidegenootje, de hengsten waren in dat opzicht dus veel groter risico.)
Voor de goede orde, ze heeft ook een keer ernstige dekverwondingen gehad, echter die waren door goedgekeurde
hengst veroorzaakt. (jaren geleden! Ze is toen heel slecht geweest. )
Dus niemand hoeft mij iets uit te leggen over risico's, die ken ik beter dan menig ander.

En ja, ze staan bij elkaar, ben ik er trots op dat hij dekt, nee, had het liever niet.
De enigste ruin die ze niet interessant vind is de haflinger, anderen kruipt ze ook onder, totdat ze iets doen.
(en mevr. sloopt dan ook rustig paar draden om aan haar trekken te komen :( grrrr. Sinds mijn ruin erbij staat
doet ze dat niet meer om gedekt te worden. (fjord, dus uiteraard wel om meer grasjes :Y) ))
De ruin vertoont verder geen hengsten gedrag, is ook niet stoerder of zo, is gewoon een banketstaaf rozenwater (sorry ventje :o ).
Hij is in het weideseizoen zelfs een stuk leuker in de omgang dan in het winterseizoen.
(wordt dan happerig, niet gemeen, maar moet zo nodig met alles in zijn mond staan en is veel ongeduriger.)

Redenen om ze samen te laten staan.
Enigste 24/7 buiten paarden op stal in het weideseizoen.
Hun voornaamste bezigheid is lekker rondhangen, zijn geen renners in de wei.
Stabiel groepje van 2 ruinen en 1 merrie, met duidelijke rangorde, eigenlijk nooit gedoe, iedereen weet zijn plaats.
(vorig jaar met veulen erbij in de wei ging ook goed, juist omdat ze zo'n strikte rangorde hebben)

Andere groepen op stal zijn ook gemengd, minder stabiel, meer getrap, gebijt en geren en gaan veel korter naar buiten.
Keuze voor mij dus vrij simpel, ze blijven lekker met zijn 3-en in de wei staan.

Geen idee of hij bij zijn vorige eigenaar gedekt heeft, in ieder geval weet ik zeker dat er niet bewust mee gedekt is.
(die eigenaar is nogal van de precies uitgeplozen combinaties, kan me niet voorstellen dat hij ongewenste combi's
laat ontstaan.)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:54

Lotus83 schreef:
prinero schreef:

De meeste ruinen blijven toch wat dominant naar elkaar, en tja, spelen gaat ook niet bepaald zachtzinnig.

Maar goed, als je bij ons op stal kijkt naar de ruinen die nu samen lopen gaat dat heel goed en hebben ze het prima naar hun zin

Als een merrie eigenaar het geen probleem vind dat haar paard gedekt word, ja, dan kan je het zo laten. Of dat nu "verstandig"is of niet.

Als jou ruin wel zou dekken en ik dat als merrie eigenaar niet tof zou vinden dan vind ik ook dat er een oplossing moet komen.

Eigenlijk is het precies hetzelfde als met slopers....., sommige paarden zijn heel erg goed in het slopen van andermans dekens...., je kan als eigenaar moeilijk elke keer een nieuwe deken kopen..., dan kijk je toch ook naar de beste oplossing voor sloper en slachtoffer??

Hahaha ja dat zeg je goed ja.. Ik heb geen dekker, wel een sloper.. En als ik iedere keer een nieuwe deken zou moeten kopen dan had ik inmiddels maandelijks nieuwe dekens moeten kopen ;-)

Ik vind inderdaad dat het altijd in samenspraak moet gaan, als mijn ruin dekt en de merrie eigenaar het niet erg vindt, prima. Maar als er wel last wordt ondervonden dan moet ik worden gezocht naar een oplossing die goed is voor beide partijen!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:57

prinero schreef:
Lotus83 schreef:

Hahaha ja dat zeg je goed ja.. Ik heb geen dekker, wel een sloper.. En als ik iedere keer een nieuwe deken zou moeten kopen dan had ik inmiddels maandelijks nieuwe dekens moeten kopen ;-)

Ik vind inderdaad dat het altijd in samenspraak moet gaan, als mijn ruin dekt en de merrie eigenaar het niet erg vindt, prima. Maar als er wel last wordt ondervonden dan moet ik worden gezocht naar een oplossing die goed is voor beide partijen!

Op het moment dat jou ruin dekt en de merrie eigenaar dat geen probleem vind, dan vind ik dat de verantwoording bij de merrie eigenaar ligt op het moment dat ze verwond zou worden.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wanneer ik weet dat jou ruin dekt, ik zeg; geen probleem, vervolg ligt ze open en ik dan zeg; jij moet de vee arts betalen

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:58

Als ik dit lees ben ik toch wel heel erg blij dat onze ruinen niet dekken.
We hebben nu 2 volwassen ruinen staan en een jaarling en dan de moeder van de jaarling en een oude shetlander.
De shetlander word niet meer hengstig maar de merrie sinds haar veulen des te erger. De merrie probeert telkens om gedekt te worden door onze Belgische trekpaard ruin, die er gelukkig niks van wil en/of niet snapt wat hij er mee kan. Want als een trekpaard van 1,65 op een merrietje van 1,40 duikt worden we toch echt niet blij.
En de andere ruin gaat vooral de merrie uit de weg, dus die doet er ook niks mee.
Nu te hopen dat haar veulen niet die kuren krijgt, anders nemen we andere maatregelen.

Maar ik moet wel zeggen dat het me wel verbaast dat er zo veel ruinen zijn die dekken.
Ik ken erg persoonlijk geen, al kan dat ook komen door veel ruinen die gescheiden van merries gehouden worden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:58

Denk niet dat het met laat ruinen of dat hij gedekt heeft, heeft te maken. Mijn is voor zijn 1,5 geruind.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:00

Maarja, het lastige is wel dathet dan niet bewezen is. Want jij kan van te voren zeggen geen probleem, maar het staat nergens zwart op wit, dus dan krijg je daar misschien discussie over.. Veel mensen zeggen geen probleem, maar als ze een da rekening van 500euro krijgen dan het toch wel erg vervelend vinden dat de ruineigenaar daar niet aan mee betaald.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:01

SmidjeJollie schreef:
Als ik dit lees ben ik toch wel heel erg blij dat onze ruinen niet dekken.
We hebben nu 2 volwassen ruinen staan en een jaarling en dan de moeder van de jaarling en een oude shetlander.
De shetlander word niet meer hengstig maar de merrie sinds haar veulen des te erger. De merrie probeert telkens om gedekt te worden door onze Belgische trekpaard ruin, die er gelukkig niks van wil en/of niet snapt wat hij er mee kan. Want als een trekpaard van 1,65 op een merrietje van 1,40 duikt worden we toch echt niet blij.
En de andere ruin gaat vooral de merrie uit de weg, dus die doet er ook niks mee.
Nu te hopen dat haar veulen niet die kuren krijgt, anders nemen we andere maatregelen.

Maar ik moet wel zeggen dat het me wel verbaast dat er zo veel ruinen zijn die dekken.
Ik ken erg persoonlijk geen, al kan dat ook komen door veel ruinen die gescheiden van merries gehouden worden.

Oef, dat lijkt me ook niet heel plezierig.
Maar goed, bij jou er dus geen problemen

is het veulen een hengst(inmiddels ruin) of merrie

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:01

prinero schreef:
Maarja, het lastige is wel dathet dan niet bewezen is. Want jij kan van te voren zeggen geen probleem, maar het staat nergens zwart op wit, dus dan krijg je daar misschien discussie over.. Veel mensen zeggen geen probleem, maar als ze een da rekening van 500euro krijgen dan het toch wel erg vervelend vinden dat de ruineigenaar daar niet aan mee betaald.

Hmm, daar heb je wel een punt.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:01

Maar als jij als merrie eigenaar weet dat er een dekkende ruin in het land staat, neem je zelf het rsico door je merrie er bij te zetten
Dan moet je je merrie er dus niet bij zetten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:02

stef schreef:

Hier nog een merrie eigenaar die het niet bepaald op prijs stelt als er een ruin bovenop duikt. In het verleden had ik hier minder problemen mee maar 'de laatste keer' merkte ik dat ze een ietwat gevoelige rug had, dus sindsdien houd ik het scherp in de gaten.
Mijn merrie staat als enige merrie in een ruinengroep, dit is niet zozeer zo gepland maar het is maar een kleine pensionstal en toevallig zijn de paarden die de wei opgaan verder alleen ruinen (er zijn nog een paar kleine maat ponies maar deze komen ivm gewicht en ex hoefbevangenheid niet op de wei, of niet 24/7).
Mijn merrie is echter een enorme slettebak, ze staat zich aan een stuk door op te dringen op het moment dat ze hengstig is. Bij haar eerste hengstigheid dit jaar is er een ruin opgesprongen, deze had het nog nooit eerder gedaan, ook vorig jaar niet toen ze ook met hem samen stond, dit was echter aan het einde van het weideseizoen en niet zoals dit jaar aan het begin, echter toen was de groep nog gescheiden en was de hengstigheid naar mijn idee ook sterker dan dat het momenteel is. Nu de groep bij elkaar is heeft de ruin die erop gegaan was het niet meer gedaan en mijn merrie toen ook veel minder interesse in hem, haar grote vriend is een ruin die niet dekt, stuurt hij haar weg gaat ze het rijtje af van dominant naar minder dominant tot doetje maar niemand reageert tot haar grote frustratie.

Mocht ik merken dat er echter weer een ruin opspringt gaat ze per direct de paddock op (bij de shets) gedurende haar hengstigheid, naar mijn idee is mijn merrie in dit geval de boosdoender, zij is degene die zich enorm op staat te dringen tot, in mijn ogen, de springende ruin bijna geen keus meer heeft dan toe te geven aan haar gezeur :')
Dat zou echter mijn keuze zijn in deze situatie, in een andere situatie zou ik ook voor een andere oplossing 'kunnen' kiezen, mijn merrie heeft het echter zolang als ik haar ken meer naar haar zin als er ook ruinen bijstaan, haar vriendjes zijn in het verleden over het algemeen ook vooral ruinen geweest als ze de keuze had over merries en ruinen.

Om in te gaan op stef, de ruinen waar mijn merrie bijstaan hebben alle nooit gedekt voor zover we weten (1 heeft een onbekend verleden dus dat weten we niet zeker, dit was echter niet de ruin die dit jaar op mijn merrie is gegaan)

Verder hoor ik mensen in het topic wel over de wonden danwel blessures die vooral merries op kunnen lopen maar vergeet niet dat bijv dekens ook wonden kunnen veroorzaken bij de ruin, dat hebben we dit jaar gemerkt, bilkoorden zijn in deze situaties redelijk gevaarlijke dingen

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:03

Het veulen, inmiddels jaarling is nu een ruin. Dit hebben we nog voordat het hengstengedrag ontstond kunnen doen. Want aangezien hij weer bij zijn moeder kwam te staan was dat de beste oplossing en het moest toch gebeuren ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:04

Ben eerlijk gezegd blij dat mijn ruin niet 'dekt'. Zou me echt bezwaard voelen naar de merrie eigenaren toe. Hij is wel een echte vent, in die zin, dat hij altijd wel een merrie heeft die hij beschermt en die echt zijn 'dinnetje' is, maar er boven op springen doet hij gelukkig nooit.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:07

Colway schreef:
dat is het niet

Dan moet je maar gauw even Wikipedia gaan aanpassen. :P

En HIV is ook een virus. En een SOA.
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 22-06-12 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:07

Raja schreef:
Maar als jij als merrie eigenaar weet dat er een dekkende ruin in het land staat, neem je zelf het rsico door je merrie er bij te zetten
Dan moet je je merrie er dus niet bij zetten

dat klopt..., en als er geen mogelijkheid zou zijn voor aparte koppels dan zou dat voor mij een reden zijn om andere keuzes te maken.

Ik moet wel zeggen; vorig jaar stond mijn (vreselijk hengstige) merrie dus bij een ruin waarvan we niet wisten dat er gesprongen werd..., uiteindelijk is mijn merrie bij een koppel andere merrie's gezet.

zij kwam er later bij, kwam onderaan in rangorde en heeft echt heel nare verwondingen opgelopen..
in dit geval heb ik mijn merrie eruit gehaald, zij is later in een andere koppel geplaatst (allemaal merrie's en 1 ruin) en nooit meer problemen gehad

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:09

SmidjeJollie schreef:
Het veulen, inmiddels jaarling is nu een ruin. Dit hebben we nog voordat het hengstengedrag ontstond kunnen doen. Want aangezien hij weer bij zijn moeder kwam te staan was dat de beste oplossing en het moest toch gebeuren ;)

Oke, dan is het met hem dus afwachten of hij gaat springen/dekken

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:09

Isegrim schreef:
Colway schreef:
dat is het niet

Dan moet je maar gauw even Wikipedia gaan aanpassen. :P

En HIV is ook een virus. En een SOA.

Graag weer on-topic