Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:34

Ik heb blijkbaar wat moeite met echt goed uitleggen wat ik bedoel.

Sorry!

Maar ik ben voor duidelijk maar rechtvaardig. En een klap is in mijn ogen niet nodig omdat het ook anders kan.
Een paard dat altijd bijt in spullen, krijgt elke keer een klap, het werkt niet. Behalve dat hij nu kopschuw is.

Maar wanneer je het bijvoorbeeld overdrijft, zal hij sneller hebben, nou laat het is niet meer leuk.

Ik pas meer reverse psychologie.

Ik denk dat er veel meer dingen opgelost kunnen worden zonder slaag, of zo iets.

Maar nu ben ik nog steeds vaag, ik kom er nog wel op terug :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:35

stef schreef:
Overigens zijn paarden IMO wel potentiele monsters, puur omdat je werkt met 6/700 kilo of meer. En tja, als dat, om wat voor reden dan ook, kwaad wil.....

Dat is zo, want als ze er echt vandoor willen. Kun je ze echt niet tegen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:38

Maritje1991 schreef:

Sorry!

Maar ik ben voor duidelijk maar rechtvaardig. En een klap is in mijn ogen niet nodig omdat het ook anders kan.
Een paard dat altijd bijt in spullen, krijgt elke keer een klap, het werkt niet. Behalve dat hij nu kopschuw is.

Maar wanneer je het bijvoorbeeld overdrijft, zal hij sneller hebben, nou laat het is niet meer leuk.

Ik denk dat er veel meer dingen opgelost kunnen worden zonder slaag, of zo iets.

Paard heeft donders goed door wanneer als hij jou bijt of trapt en je geeft hem flink op zijn sodemieter, dat hij niet weer doet.
Ik laat mij echt niet bijten of trappen door een paard. En ze worden er echt niet kop schuw van. Want zal ze geen klapt op hoofd geven

0000

Maritje1991 schreef:

Sorry!

Dat ligt dan aan degene die die klappen geeft. De eerste klap moet namelijk snel (timing) en hard genoeg zijn, dan is het meteen klaar. Juist door dat halve aaien krijg je dit soort dingen. De grootste problemen ontstaan bij mensen die maar half corrigeren maar eigenlijk net niet door durven pakken. En ja, die paarden worden na verloop van tijd inderdaad monsters. Want 600 kilo losgeslagen beest is echt niet schattig meer.

LadyMadonna

Maritje1991 schreef:

Elke keer een knal geven heeft idd geen nut.
1x op het goede moment goed duidelijk maken dat zijn gedrag niet gewenst is wel :j Worden ze echt niet kopschuw van.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:39

Ik ben dan wel benieuwd wat je doet als de hoefsmid er is om te bekappen, en je paard wil niet uit de wei komen.
Vraag je de hoefsmid dan later terug te komen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:40

Ik vraag mij af, waarom ik hier zulke dingen lees.

Maar het nergens echt zie? Ik zie zoveel onrechtvaardige dingen.

Blijkbaar raakt het lot van die paarden mij ofzo, want ik kan het niet loslaten.

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:41

Boehoehoe....

Sorry hoor, maar er wordt je meerdere keren wat gevraagd, en daar ga je gewoon niet op in...

Dakotah: _O-

Qimm

ik wil graag 'stel je niet zo aan' typen :j

LadyMadonna

Re: Paarden zijn monsters?

Qimm: s t e l j e n i e t z o a a n .....

Lukt het zo denk je? ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:42

Ik heb net de OP gelezen en ik moet zo de deur uit dus de reacties heb ik nog niet gelezen maar ik wil wel graag vast op de OP reageren.

Marit, ik begrijp je helemaal, jij verwoordt precies wat ik laatst elders probeerde uit te leggen. En dat werd ook niet begrepen.
Ik ben het met je eens en ik begrijp wat je bedoelt.

Afhankelijk van de reacties die ik straks ga bijlezen :Y) post ik hier misschien later meer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:42

Mijn 22 jarige stikdominante merrie kan ik 5 jarigen op laten rijden. Maar denk dat de ts haar nog niet de wei uit krijgt.
Vaak is het nog niet het daadwerkelijke slaan, maar het zelfvertrouwen in jezelf dat je het durft te doen als het echt nodig is, en het dreigen er naar toe. Meestal in geval van zwiep ik wat met het zachte uiteinde van een halstertouw, wil geen complete kudde in mijn nek hebben hijgen als ik hooi kom brengen op de wei.
Leiderschap moet je verdienen dat krijg je niet zomaar in je schoot geworpen.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 06-06-12 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:43

hestejente schreef:
Ik heb net de OP gelezen en ik moet zo de deur uit dus de reacties heb ik nog niet gelezen maar ik wil wel graag vast op de OP reageren.

Marit, ik begrijp je helemaal, jij verwoordt precies wat ik laatst elders probeerde uit te leggen. En dat werd ook niet begrepen.
Ik ben het met je eens en ik begrijp wat je bedoelt.

Afhankelijk van de reacties die ik straks ga bijlezen :Y) post ik hier misschien later meer.

Ik laat het maar gewoon denk ik.

Iemand zei ergens: Vebeter de wereld, begin bij jezelf.

Nou ik zal je vertellen dat ik daar heel hard mee bezig ben :)

He, pentax. Wanneer heb jij mij met een paard gezien?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:44

Nu ik al anderhalve week de verminkte anus van een paard op stal sta te verzorgen, een ander paard heeft hem zo toegetakeld, schiet toch echt af en toe de gedachte door mijn hoofd "het kunnen wèl monsters zijn!"

Ik grinnik wel om mensen die uit frustratie naar hun paard roepen "doe toch eens normaal!", alsof dat beest beseft wat wij normaal vinden. Ik ben kritisch genoeg naar mezelf om tot de conclusie te komen dat veel problemen uit je eigen houding voortkomen, in combinatie met het karakter en de gevoeligheid van je paard juist voor jouw attitude. Als je een paard iets wil leren is het gouden woord "timing". Rust, consequentheid, etc etc.

Maar als ik de posts van de TS lees bekruipt mij het gevoel van "paardje aaien", en paardje aaien? 600 kg met tanden en hoeven? Dat vind ik gevaarlijk. Sorry TS, je bedoelingen zijn volgens mij prima, je omschrijft het alleen zo, zo, tsja... soepig? Tuttig?

LadyMadonna

Pentax: Jawel hoor, door dagelijks een join up te doen, en met een carrotstick en leadrope erachteraan te lopen, krijg je alles voor elkaar :j

(sorry hoor, ik wordt nogal simpel van het "alle mensen zijn boemannen en alle paarden zijn onbegrepen en worden mishandelt" geneuzel)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 06-06-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Maritje1991 schreef:

Sorry!

Ik denk beste meid dat jij nog heel veel moet leren over hoe een paard in elkaar zit!
Die van mij krijgen echt af en toe wel eens een flinke mep, of er word eens tegen ze geschreeuwd.
Ga eens een dag kijken naar een kudde paarden, en dan zal je zien dat een tik of schreeuwen juist paarden taal is!!
Die taal leren is bij heel veel mensen het grote probleem. Paarden mensen zien aan een paard wanneer je streng moet optreden of dat het b.v angst is voor iets onbekends.
Zeker als je een paard al langer in bezit hebt en je gaat er dagelijks mee om, zou elke eigenaar dat moeten kunnen zien.
Dat dingen ook kunnen worden opgelost zonder meteen te gaan meppen... ja daar ben ik het helemaal met je eens, maar sommige paarden moet je echt af en toe streng aanpakken anders walsen ze over je heen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:45

Maritje1991 schreef:
Ik vraag mij af, waarom ik hier zulke dingen lees.

Blijkbaar raakt het lot van die paarden mij ofzo, want ik kan het niet loslaten.

Eerlijk gezegd denk ik dat een deel van wat jij ziet, enkel onrechtvaardig is in jouw ogen....Je bevindingen zijn gekleurd door jouw idee van de werkelijkheid. Ik weet zeker dat als je mij soms zou horen op een van mijn paarden, ik absoluut onder de mensen in jouw OP val. Echter ken ik mijn dieren heel goed en ze krijgen echt maar zeer zelden een klap. Maar als jij op dat moment langsloopt, ben ik er vrij zeker van dat je me meteen zou veroordelen....zonder enige achtergrond info over mij of mijn paard.
Een van de paarden die ik rijd daar brul ik regelmatig een keer tegen tijdens het rijden....Ik verwacht dat jij dan denkt dat ik kwaad ben, mijn emoties het over laat nemen en dat het paard ook vast oneerlijk behandeld wordt. Terwijl alles wat ik doe is mijn stem eens flink zwaarmaken op het moment dat ik voel dat ze stout gaat zijn, zodat ik haar juist niet verder hoeft te corrigeren....Je ziet wat je wilt zien...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:45

stef schreef:
Pentax: Jawel hoor, door dagelijks een join up te doen, en met een carrotstick en leadrope erachteraan te lopen, krijg je alles voor elkaar :j

(sorry hoor, ik wordt nogal simpel van het "alle mensen zijn boemannen en alle paarden zijn onbegrepen en worden mishandelt" geneuzel"")

Ja maar dat is toch ook helemaal niet lievvvv

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:46

In reactie op Aerdenhout: Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet :j

nientje78

Maritje1991 schreef:

Ben heel benieuwd waar jij dit leest :?
Zoals ik het lees zijn de meeste hier gewoon consequent met hun paard bezig.

Marian01

TS:

Je zou duidlijk maar rechtvaardig zijn. Heel goed, ik denk als we beetje elkaars berichten goed proberen te lezen, dat we dat allemaal (proberen te )zijn.
Maar in jouw ogen is dus een klap niet nodig omdat het anders kan. Daar gaan we denk ik scheef. Als ik alle geschreven berichten pak, is dat wat hier ook wel gezegt wordt. De klap wordt als uitzondering gebruikt niet als regel..

De zin: quote:"Maar wanneer je het bijvoorbeeld overdrijft, zal hij sneller hebben, nou laat het is niet meer leuk." einde quote, die snap ik niet.

En iedereen , maar dan ook iedereen in dit topic zegt je hetzelfde: dingen kunnen zeker opgelost worden zonder slaag.
Maar misschien moet je je ook een beetje openstellen dat niet elke tik dierenmishandeling is.

wittepit

stef schreef:
In reactie op Aerdenhout: Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet :j

Danku! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:48

Precies stef!! Jij en ik kunnen nooit zo hard trappen en bijten als paarden onderling!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:48

Maritje1991 schreef:

Sorry!

Als jou paard kopschuw wordt van een pak slaag geef je het niet op de juiste manier. Een corrigerende tik die op het juiste moment gegeven is snapt een paard heel goed en zal daar echt niet kop schuw van worden. :')

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:49

*vind ik leuk* op de reactie van stef en aerdenhout