paard komt zoooooooooooooo moe van de wei ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:47

@stefenynia; als ik het zo lees denk ik dat jou paard zich erg gelukkig mag prijzen met een eigenaar die, ondanks dat ze er al 2 uur per dag is! , er bij nadenkt dat ze gezelschap nodig heeft van soortgenoten. Om de weidegang maar niet te vergeten! super, hoor. Ik zorg ervoor dat mijn paard minimaal 10 uur per dag in de wei is, ook met vorst en sneeuw. Daarnaast kan ze contact maken met ander paard op stal en daarnaast nog het contact met mij, 3 keer p.d. Heel erg jammer dat TS haar eigen belang voor het belang van het paard stelt. Er is een groot verschil met Anky, 4 keer per dag uit de stal is wel verdeeld over de hele dag, niet 1 keer eruit om te rijden en de rest van de dag je paard laten verpieteren. Enorm triest. Daarnaast loop je door de jaren heen ook nog meer risico op beengebreken als je paard te weinig beweging krijgt (zie verschillende onderzoeken van DA's).
1 tip nog: verkoop je paard en koop een donkerbruine of koop bijv. een motor. Die kan je gerust opstallen.
Helaas heb je om paarden te mogen houden geen diploma nodig?!?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:51

Soprano schreef:
Dus als je paard niet veel haar had en zwart was mocht die wel gewoon naar buiten?
Want een gekke reden! Ik heb een tinker met een gigantische haarbos en sokken die vanaf haar knieën zijn, ze is bont dus ook wit en in de winter vervloek ik haar heel erg veel want ook zij vind het fantastisch om in die vieste plekjes te rollen. Maar om daarvoor je paard op stal te zetten?
Dit is mijn tinkermerrie en ik zie haar veel liever zo dan helemaal wit in een stal...
[ Afbeelding ]

Wat een geweldige foto..Wordt je echt blij van.. *\o/*

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:52

ik kan dit maar niet vaak genoeg zeggen.... dat komt omdat het ook zooo ZIELIG is.

laat je witte paard vaker naar buiten! laat hem/haar lol maken met je andere paard!
Laatst bijgewerkt door whisperpluk op 01-06-12 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:53

Wat zielig, omdat het paard vies wordt mag ie niet naar buiten ;( Wordt het niet tijd om een plastic paard aan te schaffen en die te vertroetelen? Sportpaard of niet, elk paard moet elke dag naar buiten, hetzij op het zand als het dier gevoelig is voor hoefbevangenheid, te dik is of als er gewoon weinig gras is, hetzij "gewoon" op de wei. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die hun paard zo houden, jeweetwel dat KUDDEdier wat gewend was om de hele dag te scharrelen... Nee ik ben geen natural maar ik doe mijn paarden er geen plezier mee als ik ze weinig of nooit buiten zet. Daarom staat ze voor HUN gemak 24/7 buiten. Ik sta in de kou/wind/regen ze te voeren en water te geven ipv dat ik in een warme kantine zit maar dat is enkel omdat ZIJ het willen
Ik heb 2 witte dieren, 2 palomino's met spierwitte (okay dus meestal grijs of zwarte) staarten. Ik spuit ze lekker af en zet ze dan op het zwarte zand. Het is dat ze niet kunnen glimlachen maar als ze het konden deden ze dat

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:55

dandir schreef:
Soprano schreef:
Maar TS even een vraag, je andere paard mag dus wel gewoon dagelijks in de wei? Gewoon om de simpele reden dat die bruin is?

de ander is al acht jaar arthrosepatient....hij is echter erg dominant, en als ik door de week ga werken durf ik hen niet alleen te laten...

Elk paard moet NATUURLIJK naar buiten en al extra zo'n paardje!

arthrosepatient

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:58

paard hoort gewoon lekker buiten te staan, x dagje binnen is niet zo erg, mijn paard had graaskorf om omdat ze zich anders volvrat en verstoppingen kreeg en koliekaanvallen, ik zou opzoek gaan naar een andere plek waar het paard elke dag buiten kan staan.

maris76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:59

Dan ben ik waarschijnlijk net zzzooooooooooo blij als jouw paard dat het weer weekend is.... :Y) & :Z

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:01

TS kijk eens goed naar al deze reacties!!!! Ze lijken heel veel opelkaar, omdat iedereen vindt dat joun paard vaker naar buiten moet gaan. wit of nou niet wit...je paard is gewoon zielig...joun paard mag niet naar buiten omdat die wit is..zooo zielig..
kan er wel om janken!
Laatst bijgewerkt door whisperpluk op 01-06-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:01

dandir schreef:
dandir schreef:

met alle respect , maar haar witte vacht, lange manen en staart ,en het land waar ze staat , is imo geen excuus om haar op stal te houden.
manen en staart kun je vlechten om ze mooi te houden , en borstels ed zijn er niet voor niets uitgevonden.
jammer dat het dier er op deze wijze de dupe van wordt ,want het zou zo maar eens kunnen dat alle euvel verholpen zou zijn als ze ook gewoon lekker op de weide zou mogen ,net als je andere paard , nu heeft de ene een paardwaardig leven ,en de andere wordt opgehokt en mag toekijken hoe de rest wel lekker naar buiten mag.
als je om je dier geeft ,zou ik daar nog maar eens goed over nadenken........

Ik geef heel erg veel om mijn dieren ; en ik ben er zeker van dat ze allebei erg gelukkig zijn ; dat Safir niet alle dagen buitenkomt, en dan bedoel ik de weide, is niet zo raar ; de wedstrijdpaarden van Anky gaan NOOIT de weide op ; ivm blessures ; gaan jullie daar nou ook op kakken ?
Ik vind dat er hier erg zware commentaren gegeven worden, veroordelingen gewoon....[/quote]

Anky zegt zelf: Het is belangrijk dat paarden minimaal 6u per dag ZELFSTANDIG kunnen bewegen, dmv weide of paddock

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:03

Mijn paard kan, als ze in de sport loopt, maar een aantal uren per dag buiten staan, anders wordt ze brood mager. Ze rent ook niet de hele dag in de wei hoor!
Nu stata ze met het mooie weer 24/7 op het land en is idd veel vermoeiender. Toen ze net 4 was ging ze dan ook echt in stal liggen te slapen overdag, de oude ruin stond bij haar te waken. Hij wou liever vreten maar liet zijn vriendinnetje echt niet alleen.

Ik zou je paardje gewoon tussen de middag even een paar uur op stal zetten.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:03

Maritje1991 schreef:
Anky zegt zelf: Het is belangrijk dat paarden minimaal 6u per dag ZELFSTANDIG kunnen bewegen, dmv weide of paddock

alleen gebeurd dat niet?

MaritB

Re: paard komt zoooooooooooooo moe van de wei ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:04

O ja zeker wel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:06

Dit doet me trouwens denken aan dag topic waar iemand een nieuw paard had gekocht.Waar hij vandaan kwam stond hij buiten in de kudde(wat niets was omdat hij steeds aan het schuren was met andere paarden)..Bij de nieuwe eigenaar kreeg hij wel een buitenbox waar hij lekker naar buiten kon kijken zonder weidegang,volgens haar had hij het nu wel echt beter gekregen 8)7 sommigen _-:(

Bon_charmeur

ts heeft een bunker voor dr kanus |o

BaileyMix

Jouw ouders sloten jou toch vroeger toen je klein was ook niet binnen in de wc op, zodat je neit buiten kon spelen met vriendjes en dan vies werd? Sorry maar dit kán écht niet! Zet haar dan desnoods op een (schone :roll: ) zandpaddock met een stuk betegeld, schuilstalletje o.i.d. Dan is ze tenminste buiten, kan droog staan dus minder kans dat ze nat+vies is, zand heb je er zo afgeborsteld en op de stenen wordt ze natuurlijk niet vies. Maak het zo ruim dat ze lekker kan rennen in het zand, dat zal haar al gelukkiger maken! Lekkere grote plak hooi erbij...

Betreffende het gras; 't is natuurlijk niet goed om steeds zo plotseling over te gaan op gras. Ga dan iedere dag 1 à 2 uur ergens op een grasveldje staan grazen, went ze vast aan het gras, heeft ze ook de 'happiness' van gras eten maar ze wordt niet vies! Kost wat tijd en moeite, maarja je moet er wat voor over hebben om je paard niet vies te laten worden he ;)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:07

Beauty_J schreef:
ts heeft een bunker voor dr kanus |o

Inderdaad

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:10

Anky haar paarden komen wel degelijk op de wei. Ooit haar dvd gezien? Nee dus.

Omg ik vind dit echt te triest voor woorden, ik heb er geen woorden voor. Alleen qat een poedersuiker leven heeft jou paard zeg... Als je zo met dieren omgaat verdien je geen dier. *kots*

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:10

Goh wel fijn voor je dat je zo goed bent als Anky :O zal je paard anders over denken, zou willen dat ie in een andere kleur was geboren. Maar als je je paard geen paard wil laten zijn en te beroerd en om te poetsen om of een vies paard te rijden begin er dan niet aan....Heerlijk om lekker om op mijn naar mest ruikende en onder modderzittende knollie te rijden. Maar wat had je anders voor reacties verwacht 8)7

whisperpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:11

maris76 schreef:
Dan ben ik waarschijnlijk net zzzooooooooooo blij als jouw paard dat het weer weekend is.... :Y) & :Z

Ja idd. gelukkig is het morgen al weekend en mag haar paard gelukkig weer naar buiten toe

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:13

Ehm.. is er zo veel veranderd in de paardenwereld sinds ik niet meer rij? Ik dacht dat de meeste paarden in Nederland 's winters sowieso niet de wei op gingen en de meeste uren in een kleine stal doorbrachten? (Waar inderdaad de vergelijking mens in wc-hokje wel op zijn plaats is)
Is dat dan weer goed als het paard in de zomer wel de wei op mag?
Wel fijn dat iedereen zo verontwaardigd is, dan is het blijkbaar toch beter gesteld met het welzijn van paarden dan ik dacht :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:17

Oh nee hoor greensleaves, denk alleen niet dat die mensen hier reageren ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:20

Ik oa een zwarte en een palomino, echte varkens buiten, en ik rij ook graag met een proper paard (lang leve miracle groom) MAAR ik denk er nog niet aan om ze daarvoor binnen te houden!
Ze staan hier 24/7 buiten, 's nachts in de paddock met hooi en overdag in de wei. Dat zijn pas gelukkige paardjes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:22

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:22

Volgens mij beseffen jullie niet goed dat het zo bijna overal gaat, paard staat minstens 22 uur per dag op stal en gaat bijna nooit naar buiten omdat de eigenaar enkel op woensdag en in het weekend komt paardrijden. Zo gaat het helaas op bijna alle maneges waar mensen hun paard hebben staan. Tenminste in België is dat zo, ik weet niet hoe het in Nederland zit...

Ik sta ook op een manege gestald, maar ik ga mijn paard 's ochtends samen met zijn vriendje buiten gooien en haal hem 's avonds weer binnen. Dit doe ik ook ivm dampigheid. Maar een paard moet naar mijn mening buiten kunnen staan, minstens vijf dagen in de week.

Ik zeg nu niet dat TS enkel op woensdag en in het weekend komt, maar het wordt tijd dat de verantwoordelijkheid voor het paard wordt opgenomen en dat het naar buiten kan. Een paard wordt niet blij van een box van 3bij3 meter, geloof mij. Mijn paard is duizend keer zo gezond en gelukkig sinds ik op bokt zit (ongeveer twee jaar nu) en heb ingezien dat hij echt wel naar buiten moet kunnen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:28

Heleennn schreef:
Volgens mij beseffen jullie niet goed dat het zo bijna overal gaat, paard staat minstens 22 uur per dag op stal en gaat bijna nooit naar buiten omdat de eigenaar enkel op woensdag en in het weekend komt paardrijden. Zo gaat het helaas op bijna alle maneges waar mensen hun paard hebben staan. Tenminste in België is dat zo, ik weet niet hoe het in Nederland zit...

Ik ... kunnen.

Weet niet hoe het in andere delen van Nederland en hoe het in België is, maar hier zie je het nauwelijks hoor! De ergste stal waar ik geweest was een stalling waar de paarden in boxen stonden heel de winter en alleen een betonnen plaat hadden als paddock, van zo'n 5 bij 9 o.i.d waar ze opmochten als eigenaar ze erop zette. Zomers gewoon weide. Dat was al het toppunt.

Bij TS lees ik dat het paard zowel zomers als 's winters binnen staat. En de reden is het belachelijke; Ze heeft de mogelijkheid, maar DOET het gewoon niet puur uit eigen luiheid. Ook 'mag niet vies worden' is géén reden.

1) Koop dan geen schimmel
2) Dan maak je een paddock met goed rivierzand?!
3) Dan ga je zelf maar iedere dag met dat beest half uur wandelen, dan 3 uur laten grazen op een grasveldje en weer half uurtje terug, uurtje op stal en dan longeren/rijden een uur. Geen tijd? Dan huur je maar iemand of maak je tijd!