sallandval schreef:Overigens: als ik hoor dat je stemverheffing gebruikt krijg ik mijn twijfels. Een stemverheffing is een uiting van emotie (schrik, boosheid?) en geen correctie. Zorg dus dat je kalm bent en kalmte uitstraalt en je emoties onder controle hebt voor je met het beest gaat werken.
Hoezo stemverheffing is een uiting van emotie? Als ik mijn stem verhef weet mijn ruintje perfect dat hij iets misdaan heeft. En ook als hij hengst was, wist hij dat. Mijn paardje is wel redelijk gevoelig aan zowel lichaamstaal als elk ander teken dat ik naar hem overbreng (ook gevoels die ik heb). Dus vaak moet ik zelfs maar een bepaalde intonatie leggen in mijn woordje 'hé' en weet hij dat hij iets verkeerd doet. Als ik verhef, ben ik nog altijd kalm, maar is er in die bepaalde situatie meer 'kracht' nodig in mijn stemhulp.
Voor de rest heb ik het begin en de laatste pagina's van het topic gelezen. Ik lees op de 1e pagina dat TS op 'lichaamstaal' het paardje naar achter kan doen gaan. Dit is met zo'n jong en onervaren paard ook echt niet moeilijk he. Deze doen dat allemaal de 1e keer en pas daarna begint het uittesten. 'Wat ga jij doen als ik een beetje dreig?' Ga je enkele passen naar achter, dan walst hij (waarschijnlijk) direct over je. Verplaats je je gewicht naar achter, dan gaat hij blijven uittesten, tot hij effectief boven je gaat staan (inclusief gevaarlijke mogelijke situaties).
Ja, je kan een 3jarige hengst perfect dingen leren. Mijn paardje heb ik ook, bewust, tot zijn 2-2,5 lekker in de wei laten staan met soortgenootjes. Dat is wel het verschil, want daar leert hij de manieren van een kudde en kan je dus op een 'paardentaal' al proberen te spreken met je paardje en hem zo dingen aanleren.
Maar dan moet je weten wat je doet. En hem de mogelijkheid laten zijn energie te kunnen uitleven.
Precies, verder zou ik dit niet doen zonder enig professioneel hulp..

en wat houd dat precies in