Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:15

paarden zijn van nature buitenlopers en inderdaad trekdieren. Ze hebben beweging nodig en contact met andere paarden. Een paard hoort dus gewoon buiten vind ik. Je ziet het tegenwoordig extreem veel dat mensen een paard hebben maar er niks mee doen en het beest laten staan op stal.

Een paard is geen paard meer als het dag en nacht binnen staat en opgesloten.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:16

Ik ga naar een stal waar ze in de winter op een grote droge zandplaat komen te staan met ruwvoer en een schuilstal (waar ze nooit in staan :P)... Dat is dus ook een goede oplossing als de boer of pensionhouder niet wilt als het land stuk wordt gelopen, en zo staan de paarden er toch tevreden bij altijd beter dan op stal... April t/m oktober (of langer ligt aan het weer) staan ze 24 uur op het land.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 09:04

AmySP schreef:
jesito schreef:
amySP, je praat nu zelf ook over uitersten.
Paarden die 24/7 op een weitje staan hebben ook veel licht, ruimte en vaak veel aandacht.
Daarbij heeft een paard ook heel veel aan aandacht van soortgenootjes.
En ja een paard dat dagenlang dag in dag uit op stal staat, vind ik zielig.
Maar zoals eerder gezegd tussen 24/7 buiten of 24/7 binnen zit een heel groot vlak.

Ik heb duidelijk gezegd: 'ik zeg niet dat dit altijd het geval is'.
En in de OP lijkt het wel alsof dat zo is.

Snap ik ook wel, maar het gaat er toch niet om wat JIJ ervan vindt? Als jij dat met je eigen paarden absoluut niet wil doen dan is dat toch prima? Dat betekent niet dat anderen dat niet mogen.

Tuurlijk kan ik niet voor iedereen bepalen hoe ze het moeten doen, maar dan komt er een stuk paardenwelzijn om de hoek kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:17

Franka1986 schreef:
Ik ga naar een stal waar ze in de winter op een grote droge zandplaat komen te staan met ruwvoer en een schuilstal (waar ze nooit in staan :P)... Dat is dus ook een goede oplossing als de boer of pensionhouder niet wilt als het land stuk wordt gelopen, en zo staan de paarden er toch tevreden bij altijd beter dan op stal... April t/m oktober (of langer ligt aan het weer) staan ze 24 uur op het land.

Dus je weiland omploegen tot zandvlakte "paddock paradise" speciaal voor paarden? :') Ja daar zijn ze vast gevoelig voor..

Als ze weiland pachten van de gemeente mogen ze dit nieteens. ALS het kan is het een goed idee.

Anoniem

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:29

Moeten ze het wel willen, een goede paddock aanleggen, die geen modderbende wordt is een heel duur grapje......

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:39

Wat ben ik blij dat de mijne 24/7 buiten staat en lekker ruwvoer krijgt!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:41

Ik vind dit echt verschrikkelijk om te lezen, ben halverwege ergens gestopt. In één woord verschrikkelijk om een paard zo te houden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:44

Yamcha schreef:
Moeten ze het wel willen, een goede paddock aanleggen, die geen modderbende wordt is een heel duur grapje......

Dat valt best mee, je kan het zand omhoog laten halen, ik heb dat ook gedaan, zodat met regen alles netjes blijft en heb een stuk bestraat waar ze hun hooi kunnen eten onbeperkt, zeker het kost geld, maar ja dat weet je als je paarden houd, maar er zijn idd nog te veel mensen die een paard aanschaffen en voor de rest geen geld er voor uit willen geven.
En staleigenaren en maneges willen zoveel mogelijk paarden op stal voor het geld, eigelijk zou je als paarden leifhebben daar niet moeten gaan stallen en al sje les wil ook niet bij een manege die hun paarden alleen op stal houden.

Maar helaas zijn er ook nog te veel mensen die denken dat ene paard zich bezeert als hij buiten in zijn eiegn vrije beweging kan lopen,
Maar denk juist dat een paard pas blessurres krijgt als wij erop gaan en ook nog op een heel verkeerde manier gereden word en niet van lekker in een kudde lopen,
Mijn paarden staan al 13 jaar buiten in groepjes maar hebben nog nooit iest gehad , zijn juist veel soepeler en losser een paard op stal ontwikkeld juist zijn korte spieren en dat wil je juist niet als je een paard goed wil rijden , dan wil je de spieren lang en soepel.

En voor de gene die zeggen dat het niet zo is, zou ik zeggen ga eens een paard op stal opserveren een dag en een nacht ik heb het gedaan en opserveer ze dan eens een dag en nacht in een groep en verzin dan nog eens dat het overdreven is wat er staat,

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:53

Helaas wordt het nog steeds normaal gevonden word om je paard 24uur per dag op te sluiten
Paarden geven vaak zelf heel goed aan hoe ze zich voelen
Mensen vinden het vaak leuk als hun paarden hinniken als ze het baasjes horen als ze eraan komen
Helaas is dit niets anders dan een roep in de duisternis
Na al dat wachten komt er eindelijk iemand die ze voor een uurtje komt bevrijden na 24uur eenzame opsluiting |(

Hier lopen ze 24uur buiten (met inloopstal)
Als ik in de morgen kom voeren zijn ze allemaal rustig
in tegenstelling tot vroeger toen ik ze in de nacht nog op stal had staan
Toen werd er ook tegen de deur geschopt en gehinnikt als ik kwam voeren
Helaas worden deze signalen opgevangen als ''mijn paard is zo blij dat ie me ziet"

Ook vind ik dat Dierenartsen te snel boxrust voorschrijven
Je gaat zelf toch ook niet de hele dag in bed liggen als je je enkel hebt verzwikt :+

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:59

Ligt eraan, als het risico bestaat dat door belasting een blessure kan verergeren wel. Als jij je rug gebroken hebt en door beweging loop je het risico een dwarslaesie op te lopen, heb je dus absolute bedrust.

Zo ook bij paarden, en hoe rot dat ook is, als dat hun kans is op enige vorm van herstel, dan hebben ze dus boxrust. Wij hebben er nu één die tot 17 april absolute boxrust heeft, dat lijkt lang maar een paard denkt niet na maar ondergaat dit.......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:31

Ja soms is het echt nodig bij extremen gevallen, maar vaak is box rust ook erg ouderwets,
Maar de meeste paarden kunnen gewoon in beweging revalideren, miss alleen op een stukje uit de kudde , maar niet eenzaam in een box van 3x3 .
Ik heb hietr een paard met een peesblessure gehad ,maar die stond ook gewoon op een paddock buiten de groep maar had wel contact, denk als je hem in een stal had laten staan dat hij gek had geworden, en ik ben er van overtuigt dat een peesblessure sneller geneest met meer beweging dan een box van 3x3 waar alleen kort gedraait kan worden, dat is echt heel slecht lijkt mij.

En buiten dat elk paard verdient beweging en dan heb ik het niet over dat uurtje rijden in de bak, een hond sluit je ook niet 24/7 op in zijn bench , want dat vinden we zielig, maar bij een paard is het normaal , wat heeft een mens toch eigenlijk een aparte denkwijze

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:24

Yamcha schreef:

Stallen bouwen is ook een behoorlijke uitgaven dan zou ik liever kiezen voor een goede zandlaag met schuilstal aangezien een hokkie van 3 bij 3 overbodig is :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:26

unamie schreef:
Helaas wordt het nog steeds normaal gevonden word om je paard 24uur per dag op te sluiten
Paarden geven vaak zelf heel goed aan hoe ze zich voelen
Mensen vinden het vaak leuk als hun paarden hinniken als ze het baasjes horen als ze eraan komen
Helaas is dit niets anders dan een roep in de duisternis
Na al dat wachten komt er eindelijk iemand die ze voor een uurtje komt bevrijden na 24uur eenzame opsluiting |(

Hier lopen ze 24uur buiten (met inloopstal)
Als ik in de morgen kom voeren zijn ze allemaal rustig
in tegenstelling tot vroeger toen ik ze in de nacht nog op stal had staan
Toen werd er ook tegen de deur geschopt en gehinnikt als ik kwam voeren
Helaas worden deze signalen opgevangen als ''mijn paard is zo blij dat ie me ziet"

Ook vind ik dat Dierenartsen te snel boxrust voorschrijven
Je gaat zelf toch ook niet de hele dag in bed liggen als je je enkel hebt verzwikt :+

Mee eens veel dierenartsen kijken er ook heel normaal tegenaan als paarden veel op stal staan (zo lijkt het in mijn ogen)... En ja een paard wat een blesure heeft kun je beter inderdaad op stal houden als het dier er normaal gesproken te weinig uit komt. Maar een paard die altijd buiten staat gaat niet als een dolle tekeer omdat hij even een uurtje de stal uit komt

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:28

Pffff mijn rijpaard staat gelukkig hele dag in de wei en alleen ´s avonds op stal , op zo'n manier zou ik niet eens een paard willen hebben. ;(

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:32

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, met een schuilstal en 24/7 hooi in een fijnmazig hooinet, ideaal, vind ik.

Ben ook van mening dat 'box-rust' veel te snel opgelegd wordt, alsof dat ideaal is?
Misschien is bewegen in sommige gevallen juist NIET goed, maar wat is dan het beste uit twee kwade, een paard dat een hele ronde kan lopen, veel rechtuit en hierbij weinig belast, een paard wat rustig is, omdat het toch altijd buiten staan en dus geen overtollige energie heeft van het binnens taan.
Of een paard dat binnen staat, helemaal over de rooie kan gaan omdat zijn vriendjes wél naar buiten gaan, hierbij als een bezetene door zijn box gaat draaien, hiermee zijn pezen ed overbelast.. En na een hele lange periode van herstel, op stal, mag hij ein-de-lijk weer naar buiten en gaat hierbij gigantisch uit zijn plaat.. Wat de kans op blessures wel vergroot, lijkt me?
Ik zeg hierbij niet dat alle paarden zo doen als ze op box-rust staan, maar ik denk dat er niet veel paarden zijn die rustig hun periode van rust afwachten en alleen maar stilstaan heel de dag..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:35

norski schreef:
En het ergste is, ik ken een heleboel mensen die zo met hun paard om gaan. BIj ons op stal staan er 3 ( En die komen niet eens kijken) 1 keer per maand komen ze stalgeld betalen.

't is dat ze in pension staan en ze gelukkig in groepen overdag buiten komen, maar ze zijn zo zielig.

Dan is er toch niets zieligs aan, paarden komen de hele dag buiten! Het interesseert ze echt niets of het baasje nu wel of niet komt poetsen of rijden :P

Voor ts: ik vind het wel een EMO post hoor :Y) kijk ik vind het ook erg dat er paarden zijn die niet van het hok komen, maar om nu zo'n jankpost te openen :') (mijn mening)
De heer Bleker werkt hier overigens zelf vrolijk aan mee...Bij het NHB Deurne (ohh wat geweldig) en het KNHS centrum mogen de paarden ook niet van het hok, ja molen en werken ~~}>
Vanuit de overheid moet er iets ondernomen worden (wettelijk) , zo'n emopost draagt 0,0 bij in deze...misschien dat je beter deze tekst (op) kunt mailen naar de heer Bleker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:42

Franka1986 schreef:
Yamcha schreef:

Stallen bouwen is ook een behoorlijke uitgaven dan zou ik liever kiezen voor een goede zandlaag met schuilstal aangezien een hokkie van 3 bij 3 overbodig is :)

Voor jouw paard, misschien. De mijne vindt 24/7 buiten niet wat. Als de zon schijnt wel. En het lekker warm is, en er geen muggen zijn. Als het regent, is ze liever binnen, en als het hagelt enzo....... voor de kou is een deken praktisch, met een regendeken op is buiten een uurtje leuk, alleen als het weer heel goed is wilt ze naar buiten. Schuilstal hebben we hier geprobeerd, maar dat vindt ze niks (geen bodembedekking) dus nu mag ze mooi overdag ingepakt naar buiten (nu niet trouwens) en 's nachts binnen....... ze vindt dit heel fijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:46

Ja en paarden zijn ook gewoonte dieren. Als je een paard dat 12 jaar lang 's nachts op stal heeft gestaan doe je er echt niet altijd een plezier mee door hem daarna ineens 24/7 buiten te laten staan. Kan voor heel veel stress zorgen.

Verschilt natuurlijk per paard, maar er zijn er bij waar dat gewoon niet echt een optie meer is.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:49

Ik vind dit wel grappig,inderdaad zal een paard niet zo denken van " sta ik nu nog binnen" maarja waarom gaat een paard luchtzuigen etc..

Ik vind net als met veel dingen in het leven,soms laat je iets...en soms krijg je iets...
Ik vind het niks als mijn paarden de hele dag binnen staan,maar 24 uur vind ik ook niks in onze geweldige nederlands klimaat!
Of de paarden moeten het gewent zijn..

Die van mij staan nu van ochtends 8 uur..tot avonds 7 uur buiten met onbeperkt hooi...en hoe langer het licht blijft..hoe langer ze buiten blijven...

Van de week regende het bijna de hele middag...dan gaan ze bij mij naar binnen..
ik ben onwijs blij waar ik nu sta,en zou het voor geen 1 andere pension stal willen ruilen...al is het voor mij wel een stukje rijden met de auto...maarja dat heb ik wel voor ze over:P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:52

Frozen schreef:
Van de week regende het bijna de hele middag...dan gaan ze bij mij naar binnen..

Ze zijn niet van suiker :+ regen is hier gewoon naar buiten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:01

24/7 op stal is nooit goed. Er zijn genoeg alternatieven. Helaas is het nog altijd zo dat vele voor luxe kiezen en vaak gaat luxe niet samen met het welzijn. In ieder geval als ik hier in de omgeving eens rond kijk. Als ik zoek naar een stal met binnenbak end. Kom ik vaak op stallen uit waar ze of in de winter niet buiten komen of een paar uurtjes in de paddock. Of waar ze alleen met goed weer buiten komen. Tja wat is goed weer. Ik ga er dan maar vanuit dat ze bij regen binnen staan en ze dus vaker binnen zullen staan dan buiten met het Nederlandse weer. Zomer gaat het nog wel dan gaan de meeste nog wel naar buiten maar volgens mij is de winter echt een ramp op vele grotere en luxere stallen. Terwijl ik zou denken dat het toch een kleine investering is voor hun om voldoende paddocks te maken. Als je niet de benodigde ruimte hebt om paarden te houden zouden ze er al niet aan moeten beginnen. Maar de meeste denken ik heb stallen, buitenbak, binnenbak en een postzegel weide dat is voldoende. Maar die mag natuurlijk niet kapot gelopen worden want dan heb je er niets aan. Tja denk dat pensionhouders eerst eens moeten gaan nadenken voordat ze aan een pensionstal beginnen, hoeveel grond heb ik, hoeveel paarden kan ik daar op houden zonder dat alles kapot gelopen wordt. Ze hebben behoorlijk wat hectare nodig maar daar beginnen de meeste niet aan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:03

Het is gewoon triest dat er zoveel paarden zoveel binnen staan. Het is nog veel triester hoe de eigenaren hun keuzes goed proberen te praten.

"Ik wil het hele jaar door trainen in een binnenbak, en de enige stal in de buurt met binnenbak verzorgd 's winters geen weidegang/"paddockgang" "
"Ik heb zelf geen tijd om mijn paard meer buiten te zetten"
"Ik wil/kan niet verder reizen naar een stal die wel weidegang/"paddockgang" verzorgd in de winter"
"Ik vind 2 tot 4 uur buiten staan meer dan genoeg"
"Ik woon in de Randstad en er is weinig stalling die meer weidegang/paddockgang biedt"
"Ik wil geen blessures dus daarom mag mijn paard niet (veel) los buiten staan"

Het enige wat ik hoor is ik ik ik ik. Zijn deze eigenaren paardenmensen of mensen met paarden ;) ?

Een groot deel van deze eigenaren doet het ook uit onwetendheid. Ik heb ook 3,5 jaar op een stal gestaan waar ze 's winters 23/7 binnen staan. Iedereen deed het zo, dan zal het wel goed wezen.. toch??
Veel mensen denken dan niet meer zelf maar laten de groep voor zich denken.

Voorlichting is belangrijk. Wat zijn de behoeftes van het paard? In hoeverre kun je daarop inspelen als eigenaar... etc Een campagne als "Een paard moet regelmatig zijn benen kunnen strekken" van de DB is natuurlijk niet effectief. "Regelmatig" is zo subjectief als de pest. De een vindt meer dan 20 uur per dag regelmatig en de ander 30 minuten per dag.
Duidelijke richtlijnen zouden veel beter zijn. Bijv. "Paarden moeten voor een goed niveau van leven minimaal 4 uur per dag vrij buiten lopen. Hoe meer vrije beweging hoe beter".

Kijken op individueel niveau is ook belangrijk, daar niet van. Maar met een paar simpele aanpassingen kun je vaak het hoogst haalbare niveau van leven bereiken voor je paard.

-Paard wordt gek na een tijdje in de paddock (oplossing: verstrekken van genoeg ruwvoer, sociale interactie met een ander paard)
-Paard kan niet met genoeg ruwvoer in de paddock, dan wordt het paard te dik (verstrekken ander ruwvoer zoals graszaadhooi of stro)
Etc etc.

Het is vaak niet een kwestie van niet KUNNEN maar een kwestie van niet WILLEN. (Of te weinig willen. "Ja ik wil het best, maar ik ga niet 20 minuten met de auto rijden als ik ook 7 minuten met de auto kan rijden)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:04

Maar Frozen, alle paarden die het gewend zijn, hebben ooit toch ook een keer moeten wennen?

Mijn paarden kunnen zelf kiezen en ze staan alleen maar binnen om te eten, het eten hangt er 24/7, maar ze staan niet 24/7 te eten. Soms staan ze buiten lekker nog wat grassprietjes te verzamelen, rennen eens een rondje met z'n drieën, gaan wat kriebelen bij elkaar, gewoon even snuffelen, beetje klieren met elkaar, soms staan ze wat te suffen met z'n drietjes. Als er iemand aan komt kijken ze even naar het hek, als ze door hebben dat we voor hun komen, komen ze aangegaloppeerd..
Met de vorst stonden ze dus ook 24/7 buiten, in de schuilstal lag een lekker dik pak stro, voor als ze wilden gaan liggen.
Maar de keren dat wij aankwamen en ze alledrie heerlijk in de sneeuw lagen te suffen, zijn niet op 2 handen te tellen.. Ondankbare paarden, wij maar sjouwen met het stro :))

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:11

Yamcha ik begrijp ook wel dat het niet voor elk paard geschikt is sommige paarden zullen er nooit meer aan wennen het is een gewoonte geworden helaas... Het grappige is mijn paard stond eerder heel veel op stal maar heeft er totaal geen moeite mee om buiten te staan zo lang ze maar wel wat te knabbelen heeft :) en wat vriendjes om haar heen.

Ik zelf zou er ook geen groot probleem van maken als mijn paard alleen s'nachts op stal staat als er geen andere mogelijkheden zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:23

Ik ben er ook gauw klaar mee, als het minder lekker is hoor....... kou doe ik een deken op, regen en hagel een regendeken met hele hals, en ze redt zich maar. Ze is tenslotte niet van suiker. Maar 's nachts is ze binnen, en als het niet te koud is, mag ze buiten blijven........'s Zomers draai ik het vaak om, ivm de vliegen, dan 's nachts buiten en overdag binnen.
Maar ze gaat sowieso elke dag naar buiten, moet ook echt, vind ik.