Kan een paard je missen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:15

" Gelukkig hebben ze dat niet bij mensen"

Nou gelukkig heeft die van mij dat wel bij zowel mensen als paarden.
En geloof me hij is erg paard en op andere paarden gesteld maar ik ben ook erg belangrijk en dat stemt mij blij moet ik zeggen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:17

Ik denk dat het aan de band met het paard ligt.
Mijn pony ben ik een aantal jaar geleden uit het oog verloren, kreeg de vorige eigenaar niet aan de telefoon.

Ik moest en zou hem zien! Toevallig toen ik er langsreed zag ik hem staan! Ik had hem toen 2 jaar niet gezien. Ik riep en hij bleef schreeuwen en drammen tot ik naast hem stond :)

Nu hij al 3 jaar van mij is wordt hij zelfs boos als ik op vakantie ben geweest! De eerste paar dagen bijt hij alleen maar. Terwijl hij qua verzorging niks tekort komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:17

Ik denk niet dat paarden het gevoel 'missen' kennen.
Ze hebben geen besef van tijd en kunnen niet denken ow zeg ze is al 3 dagen niet geweest :?
Mijn paarden zijn niet afhankelijk van mij, ze staan in een kudde, 24/7 buiten met genoeg eten, drinken en schuilmogelijkheid. En zo wil ik het ook :j Ik heb een druk leven en van de 168 uren per week, ben ik er misschien 10 uurtjes. Die andere 158 uren, moeten ze het gewoon heel goed naar hun zin hebben.

Ik geloof wel, dat áls je er bent, een paard blij kan zijn dat je er bent. Mijn fjorden komen altijd (nou ja 98% vd keren :+ ) aangerend als ik ze roep. Want ik zorg voor a. soms wat extra lekkers :9 b. voor gepoets en gekriebel op plekjes waar ze niet bij kunnen :z en c. we gaan leuke dingen doen zoals met andere paarden spelen, lekker wandelen buiten of samen spelen/werken in de bak.

Maar als iemand anders al die dingen zou verzorgen, dan vinden ze diegene net zo aardig hoor :j
Als mn jongste moet kiezen tussen mij of persoon X. met een grote wortel in zijn handen.. dan weet ik wel naar wij hij op dat moment toetrekt :')
Het zal enkel even wennen zijn, omdat zij en ik gewend zijn om op een bepaalde manier met elkaar te communiceren en om te gaan en dat met ieder persoon toch wat verschilt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:19

rumay schreef:
" Gelukkig hebben ze dat niet bij mensen"

Nou gelukkig heeft die van mij dat wel bij zowel mensen als paarden.
En geloof me hij is erg paard en op andere paarden gesteld maar ik ben ook erg belangrijk en dat stemt mij blij moet ik zeggen.

Ik denk dat je dat verkeerd begrijpt :)
Het is meer dat ze de mens niet missen als die uit zicht is, maar als je eraan komt staan ze vooraan om je te begroeten :)
Het is niet dat wij niet belangrijk zijn, want ze maken graag een wedstrijdje ervan wie als eerste bij het hek staat (en nee niet vanwege eten, wij voeren nooit bij het hek of direct. ). Maar ze gedragen zich niet ongelukkig of anders als wij uit beeld zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-03-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:19

Ik denk het wel als ik een paar dagen niet op stal kom gaat mijn paard (die normaal het liefste paard op stal is) bijten en slaan naar iedereen en niet een klein beetje. Ook op stal dan heel onrustig en veel slaan. Vorig jaar een periode weinig tijd voor mijn paard gehad omdat mijn moeder heel ziek was op stal waren ze ook niet blij ze moesten hem echt heel voorzichtig benaderen. Als ik er dan weer ben is het over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:23

RM94 schreef:
Ik denk het wel als ik een paar dagen niet op stal kom gaat mijn paard (die normaal het liefste paard op stal is) bijten en slaan naar iedereen en niet een klein beetje. Ook op stal dan heel onrustig en veel slaan. Vorig jaar een periode weinig tijd voor mijn paard gehad omdat mijn moeder heel ziek was op stal waren ze ook niet blij ze moesten hem echt heel voorzichtig benaderen. Als ik er dan weer ben is het over

Maar dat kan ook verveling zijn of opgekropte energie.
En dat kan weggaan als er weer meer afleiding is door werk en uit stal gehaald worden.

vuurneon

Re: Kan een paard je missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:25

Ik denk dat paarden die altijd samen buiten staan met genoeg eten en met andere paarden veel minder last hebben van een mens 'missen', dan paarden die vooral op stal staan. Die zullen vooral interactie missen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:26

suze_ schreef:
RM94 schreef:

Maar dat kan ook verveling zijn of opgekropte energie.
En dat kan weggaan als er weer meer afleiding is door werk en uit stal gehaald worden.

iedere dag bijna de hele dag in de wei en gewoon door een vriendin die ook op stal staat getraind en ook contact met andere paarden ??????? dus dat gaat niet op heb er echt zelf wel kritisch naar gekeken hoor omdat ik het namelijk graag wilde voorkomen

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:31

Je kan natuurlijk niet zeggen of een paard echt denkt van "hee waar is mijn baasje nou?" Maar of ze je missen, tja, misschien wel, misschien niet, het is heel onduidelijk en niet echt goed te onderzoeken of een paard je mist. Sommige mensen beweren dat hun paard ze mist, anderen denken dat ze zich in die tijd gewoon vervelen, weer anderen zeggen dat ze gewoon wat "routine" missen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:31

Ja, maar hier gaat het dan niet om de verzorging, die van mij wordt ook super verzorgd als ik er niet ben door degene die hem ook al voert, maar toch, diegene is niet ik. Door de band die wij met elkaar hebben mist hij mijn aanwezigheid als ik een paar dagen of langer niet kom. Dat heeft niks te maken met of hij goed verzorgt wordt en of hij bij zijn vriendjes op de wei staat of niet. Hij vind het gewoon heerlijk als ik met hem bezig ben en dat mist hij dan.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:42

Ik denk dat een paard de beweging/aandacht mist.
Na de winterstop begint hij gewoon te piafferen als ik met het zadel aan kom lopen. En wat ik hier inderdaad ook lees, als ik 3 dagen niet ben geweest is hij vervelend. Trappen tegen de deur, bijten, rennen en ruzie zoeken in de wei.
Mijn paard, is vrij eenkennig en heeft vlug in de gaten als hij door iemand anders word gelongeerd of bereden. Maar neem niet aan dat hij de persoon mist waar hij naar moet luisteren....

Mijn tante heeft haar paard na 7 jaar weer terug gezien en je zag duidelijk dat hij haar herkende. Maar herkennen en missen is natuurlijk niet het zelfde

:\ moeilijk

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:10

Ik weet niet of mijn paard me mist.
Ik kom er bijna iedere dag.
Als ik een week of twee of vakantie ben geweest en ik kom dan op stal gaat ze met haar kont naar de deuropening staan :P
Volgens mij denkt ze dan dat ik haar vergeten ben.
Na 5 minuten chagerijnig te kijken trekt ze wel bij wanneer ik een wortel tevoorschijn tover :P
Daarna gaat alles weer super

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:29

Mijn paarden hinniken alleen maar als ik 's ochtends met voedertijd op stal kom haha.
Wel willen sommige paarden heel graag knuffelen terwijl andere dat liever niet hebben.
Maar of paarden je kunnen missen kan je niet weten.
Dat is nooit bewezen en het zal nog wel even duren voordat het bewezen zal worden :)

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:37

Yamcha schreef:
Jannaa schreef:
Ik ben het met de meesten hier wel eens.
Paarden hechten zich niet aan mensen, zoals bijvoorbeeld honden aan mensen doen.
Ze associëren je misschien wel met goede dingen (eten, geknuffeld worden, etc.) maar emotioneel gezien binden ze zich niet aan je.
Als ze opeens door iemand anders verzorgd of bereden worden, merken ze dat natuurlijk wel. Maar dan in de zin van 'hé, er is iemand anders' en niet van 'waar is mijn eerdere baasje nou?'. Missen ze je dus? Nee.

Volgens mij zegt dat veel meer over hoe jij met paarden omgaat en paarden ziet, dan over de paarden zelf.......

Paarden binden zich emotioneel niet aan je? Er is haast geen dier dat diepere en hechtere vriendschappen aangaat, of het moesten honden zijn. 'Samen' zit zó in de natuur van een paard, is zo paard-eigen, dat ik werkelijk niet begrijp hoe je dat niet kunt zien.

Maar het geldt voor meer mensen hier, lees ik. Misschien zou je zelf eens moeten proberen een vriendschap aan te gaan met je paard. Aai ze eens met je handen, zonder borstel, ga met ze wandelen, leer ze apporteren voor mijn part, ga gewoon eens bij ze zitten in de box, en niet op een stoel voor de box, maar gewoon erin, in het stro..... wees gewoon eens een gezellig mens, een leuk mens. Niet altijd met verwachtingen naar een paard toegaan, en eisen stellen, maar gewoon samen zijn met ze.

Zie je paard als meer dan een rijdier, je hond is toch ook geen wandeldier?
Die ligt ook met zijn kop op je schoot, gewoon te genieten van het samen zijn, van knuffen en aaien. Paarden doen dat ook.

Denk dat je verbaasd zult zijn hoezeer je paard je zal missen als je een paar dagen weg bent......

Ik denk dat ik onvolledig ben geweest ;)

Ik baseer mijn vorige bericht niet op mijn eigen ervaringen, maar op wat ik heb gehoord van een medewerker van Intervet, die tevens ook bezitter is van 3 paarden. Je moest eens weten hoe teleurgesteld ik was toen ik dat hoorde!
Natuurlijk zie ik paarden niet als machientje waar je op kan rijden. Ik knuffel mijn verzorgpaard vaak, speel met 'm in de bak, ga stukjes aan de hand wandelen, doe van alles.
En voor mijn gevoel heb ik een band met 'm. Hij snuffelt vaak aan mijn gezicht als ik bij hem ben en komt nu naar me toe gehobbeld als hij me ziet, terwijl hij eerst altijd wegrende :+

Maar goed, terug naar de medewerker van Intervet. Ik nam aan dat deze uitspraak waar was, Intervet heeft imo verstand van dieren. Ze vertelde verder dat paarden zich niet zouden hechten omdat ze mensen niet als soortgenoten of gelijken zien, en zich daarom bijvoorbeeld nooit zo aan een mens konden hechten als ze zich aan andere paarden hechten. Maar dit neemt niet weg dat paarden jou met goede dingen associëren en zich misschien in die zin aan je binden, als 'iemand waar het fijn en veilig is om bij te zijn'.

Nu ik de verhalen van anderen heb gelezen, ben ik misschien wat naïef geweest om die uitspraak meteen als 'waar' aan te nemen. Ik zal het even nazoeken, ik denk namelijk ook niet dat wat de medewerker heeft gezegd zomaar uit de lucht komt vallen. :) Het blijft een interessant vraagstuk dit.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:40

ik denk wel dat een paard je mist .
als ik een paar dagen niet geweest ben , en zelfs als ik elke dag kom gaat zoë altijd staan hinniken .
en dan moet ik eerst naar haar toe want anders dan gaat ze staan trappen tegen haar boxdeur .
ik geloof echt wel dat ze je kunnen missen .

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:01

ik weet wel zeker dat een paard je kan missen, misschien merk je het niet als het paard in zijn vast routine blijft, maar geen twijfel mogelijk!! ;)

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:59

Als iemand, mens, hond, paard boos op mij is, of ik op hun, dan valt mijn pony ze aan, zie hij me dan als een gelijke?

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:39

Mijn paard wel, ik merk dat ze dan uit haar ritme is!

remjess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:46

ik denk dat alles staat of valt met de band die je met je paard hebt...
ik lees hier ook een paar 'mijn paard ziet me als een gelijke'.... op zich heel leuk, maar een paard zoekt een leider, en je bouwt geen mooiere band op met je paard dan hem/haar die leiderschap te geven..... want voor het paard betekent dat namelijk niet meer dan: zo, die heeft alles onder controle, ik hoef me nergens druk om te maken want de leider neemt alle beslissingen en daar vertrouw ik blindelings op.... het paard dat ik verzorg loopt dan ook echt als een jonge pup achter me aan.... ze vertrouwd me en rekent er op dat ik de juiste beslissingen neem....
kan een paard je missen: nee, niet zoals wij mensen iets of iemand kunnen missen.... wat ze wel missen, is hun leider, want dat betekend dat ze zelf alles moeten regelen, zelf de beslissingen nemen en ga zo maar door... dat geeft enorme druk bij paarden die geen geboren leiders zijn.. waardoor ze dus onrustig/onzeker/agressief over kunnen komen... omdat ze simpelweg eigenlijk niet goed weten wat ze moeten doen....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:54

Renee1990 schreef:
Ik denk dat het aan de band met het paard ligt.
Mijn pony ben ik een aantal jaar geleden uit het oog verloren, kreeg de vorige eigenaar niet aan de telefoon.

Ik moest en zou hem zien! Toevallig toen ik er langsreed zag ik hem staan! Ik had hem toen 2 jaar niet gezien. Ik riep en hij bleef schreeuwen en drammen tot ik naast hem stond :)

Nu hij al 3 jaar van mij is wordt hij zelfs boos als ik op vakantie ben geweest! De eerste paar dagen bijt hij alleen maar. Terwijl hij qua verzorging niks tekort komt

Is dat missen of herkenning??

Zelf denk ik dat een paard een gewoonte dier is, en dat ze wel hun vaste verzorgers en hun regels herkennen.
Maar echt missen?? Een persoon?
Denk eerder dat ze de routine missen, de gewoonte.
Of paarden ook "heimwee" kunnen hebben? Niet meer eten....hangend hoofd, wachtend op de ene persoon....

naomienaran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:59

dit is een toppic waar ik naar opzoek was *D
ik ben 2 weken geleden een weekje op vakantie geweest,
daarbij had ik dus me pony achter moeten laten normaal als ik smorgens zijn stal inkom en zachtjes roep
''aran'' dan hoor je hem zachtjes hinikken,, nu is in die week dus allen me vriendin geweest maar hinikken homaar : :')
de dag dat ik thuis kwam ging ik natuurlijk eerst naar mijn paardje :j ik loop naar hem toe maar hinikken homaar ( hij dagt natuurlijk dat het die vriendin was) maar toen hij mij zag heeft hij een minuu nix anders gedaan dan hinikken en liken <3 <3 dat was zoo lief maar was dit dan gemis of meer een reactie van hehe daar ben je weeer??

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:09

Aidan is blijkbaar heel sipjes wanneer ik een dagje niet ben geweest. Hij vind het heerlijk om aandacht van mij te krijgen.
En hij moet me áltijd in de gaten houden. Af en toe nog een lief hinnikje, heerlijk. :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:18

Wat ik lees in dit topic, is dat een paard je wel kan missen, maar dat sommige denken dat een paard je mist als jij in de leiderrol, en sommigen denken dat een paard je mist in de vriendenrol.
Toch? :) Dus dan mist een paard je sowieso, alleen zijn er andere ideeen over in welke rol je paard je mist?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:22

Asyaa schreef:
Missen als emotie of missen als in bepaalde routine is anders?

Eerste kan niet, 2de wel.
Als je bijvoorbeeld je paarden zelf voert, kom eens een keer een paar uur later. Ik garandeer je dat je paarden je hebben gemist ;)

Hoe kan het dan dat wij een keer een paard terug hebben moeten brengen ivm heimwee?

Een paard kan wel degelijk een mens missen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:27

Ik geloof dat ze alleen de gewoonten missen. De manier van huisvesting, manier van omgang, de plek, de andere paarden, hoe en wanneer ze voer krijgen, wat er met ze gedaan wordt. Als mens persoonlijk? Nee, dat geloof ik niet. Hoewel het menselijk is om dat toch te geloven of te willen.

Als iemand met een soortgelijke persoonlijkheid als ik op dezelfde manier met mijn paarden omgaat, dan merken zij absoluut geen verschil en zullen ze mij geen moment missen.