weet je, iets uitleggen via internet is best moeilijk,eigenlijk moet je zien wat er gebeurd zodat echt duidelijk is of ze slaat uit angtst of dat het echt dominantie is.
mooiste zou zijn als je er iemand bij haalt die je er mee kan helpen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

claire87w schreef:Dat over het voer in de weide gooien is zowat het slechtste wat je kunt doen in mijn ogen. IK BEN DE LEIDER dus ik vind dat ik dan ook maar beslis wanneer ze mogen eten. Ik vind het dan ook maar doodnormaal dat ik de weide in moet kunnen gaan met een bak eten zonder dat ik vertrappeld wordt. Akkoord, in een weide met 5 volwassen paarden is dat wat moeilijker te bereiken. Maar geef nu toe dat dit toch het ultieme respect is van paard naar mens toe? Een paard dat pas aan het eten begint wanneer hij toestemming krijgt van de mens is eentje die weet wie baas is. Mijn hengst weet dat dus duidelijk al. Hij zal niet aan de emmer komen voordat ik hem aanbied (en hij is ook maar 6 maand). De merrie vind dat zij mag eten wanneer ze wilt en als ze haar zin niet krijgt, haalt ze uit. Dus ook wanneer ik een beweging maak die niet helemaal naar haar zin is.
Moest ik nu gewoon het voer over de draad gooien is dat voor mij de grootste nederlaag aller tijden. Het is mijn weide, het zijn mijn paarden en ik wil dat ze naar me luisteren.
uryanne schreef:De reacties van de ts versterken mij alleen maar in mijn mening dat, wanneer je op een forum moet vragen hoe je problemen met een veulentje moet oplossen je je ernstig moet afvragen of je niet beter een ouder, reeds opgevoed dier had moeten kopen.
Niet vervelend bedoeld, echt niet. Soms moet je alleen eerlijk tegen jezelf zijn.
Sientje schreef:Longeerzweep of voor mijn part een bezem meenemen?

Citaat:Dat over het voer in de weide gooien is zowat het slechtste wat je kunt doen in mijn ogen. IK BEN DE LEIDER dus ik vind dat ik dan ook maar beslis wanneer ze mogen eten. Ik vind het dan ook maar doodnormaal dat ik de weide in moet kunnen gaan met een bak eten zonder dat ik vertrappeld wordt. Akkoord, in een weide met 5 volwassen paarden is dat wat moeilijker te bereiken. Maar geef nu toe dat dit toch het ultieme respect is van paard naar mens toe? Een paard dat pas aan het eten begint wanneer hij toestemming krijgt van de mens is eentje die weet wie baas is. Mijn hengst weet dat dus duidelijk al. Hij zal niet aan de emmer komen voordat ik hem aanbied (en hij is ook maar 6 maand). De merrie vind dat zij mag eten wanneer ze wilt en als ze haar zin niet krijgt, haalt ze uit. Dus ook wanneer ik een beweging maak die niet helemaal naar haar zin is.
[b]Moest ik nu gewoon het voer over de draad gooien is dat voor mij de grootste nederlaag aller tijden. Het is mijn weide, het zijn mijn paarden en ik wil dat ze naar me luisteren
. Ik zou persoonlijk voor een consequente aanpak kiezen. Een goede tik met de longeerzweep/een bezem hoeft niet gelijk 'mishandeling' of 'zielig' te zijn, zolang je het maar op het juiste moment doet en niet door blijft slaan* (als er een paard gericht op je afkomt en steeds richting jou blijft slaan is het een ander verhaal).

claire87w schreef:Daarnaast zijn er hier blijkbaar veel mensen die niet begrijpen dat dit veulen gewoonweg NIET AAN TE RAKEN IS. Alle grondwerk reacties zijn dus helemaal niet van toepassing.
Ik moet een halstertouw aan haar vastmaken? En dan? Ik durf er een miljoen op wedden dat ze dan met haar hele lijf gaat protesteren met stijgeren en slaan vandien. En hoe moet ik dan in godsnaam dat koord eraf krijgen? Gewoon loslaten ofzo?
Aan het halstertje lopen is momenteel mijn laatste zorg. Ik wil dat ze me respecteert op de weide. Dat ze naar mij komt wanneer ik zeg dat het mag en dat ze niet protesteert wanneer ze haar zin niet krijgt.
Ik heb daar enkele tips over gekregen en zal die uitproberen.
claire87w schreef:De eerste dagen hadden ze slechts 1 emmer. Er was ook absoluut geen "concurrentie" tussen de twee voor het voer. Heb dan gewoon voor het gemak van de paarden (hoewel ze geen teken van jaloezie tov elkaar toonden) een tweede emmer gebruikt. Dus ze hadden elk een emmer. De veulens krijgen hun emmer van zodra ze kalm zijn. Van zodra de hengst rustig is, zet ik een emmer voor zn neus op de grond. Wanneer de merrie dan rustig lijkt, wil ik haar emmer ook neerzetten. Alleen reageert ze zo fel op mijn minste beweging dat ze meteen weer met haar kont naar me gedraaid staat. Ze heeft dan ook al 9 op de 10 keer haar eigen emmer de weide rond geschopt.
Voedselnijd lijkt het in geen geval, want als ze zo op me af komt heeft ze in eerste instantie NUL interesse in het eten. Wanneer het eten op de grond staat is ze ook meer met mij bezig dan met het eten.
Sassol schreef:[
Persoonlijk zou ik ze gewoon allebei op afstand houden, emmers neerzetten en weer weglopen. Daarna moeten ze zelf uitzoeken hoe ze het eten verdelen. De opstelling van hoe je het nu doet is heel onnatuurlijk.
Joolien schreef:Er zal een andere oplossing zijn voor het voeren, als het hek van hout is gewoon even voerbakken kopen.
En elke dag ermee aan de slag gaan.
TS wilt nu bij 10 zijn, terwijl ze bij 1 moet beginnen.
Ariebren schreef:Dit kleine merrie veulentje heeft nu al geleerd dat ze de mens kan wegschoppen.
Dat wordt een levensgevaarlijk paard.
Iets aanleren gebeurd in een paar tellen.

Ariebren schreef:Sta er bekend om.
Bokt is erg soft, de waarheid moet gezegd kunnen worden in een topic.
Maar gelukkig is TS niet op mijn erf aanwezig met haar manier van aanpakken van veulens.
Dit soort figuren krijgen van mij een schop onder hun kont richting uitgang erf.