ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:27

anneliesdj schreef:
Suelza schreef:
Heb jij je wel eens verdiept in het leervermogen van een paard (of hond)? Dan weet je dat paarden en honden onder stress niet kunnen leren. Algemeen bekend en door wetenschappelijk onderzoek aangetoond...

En hoe denk je dat een paard in de kudde leert?
Als een paard wat hoger in rang is omver gelopen wordt deelt die ook klappen uit, denk je dat de lagere in rang eindeloos opnieuw tegen de ander oploopt omdat hij in stress was door de klappen en niets geleerd heeft?

Stress en onbegrip krijg je als je niet timed en dan bereik je idd niets anders dan een bang en schrikkerig paard.
Correct getimed leert het paard en is er niets aan de hand, lees mijn voorbeeld nog eens na.

Een paard wat in de kudde respect afdwingt, is het paard wat vanuit rust heel duidelijk weet aan te geven hoe ver een ander paard mag gaan.

Dat paard bepaald zijn ruimte veelal enkel door de oren in de nek te plaatsen en de tanden te ontbloten. Dit is voor vele paarden genoeg om te weten dat ze ruimte moeten maken.

In een kudde waar rust heerst, wordt zelden gevochten. In een kudde waar onrust heerst wel... En dan is de vraag wat, of nog beter, wie de onrust veroorzaakt en vooral de vraag: 'waarom...'

Nutteloos jagen op andere paarden (waar het op neer komt als jij een paard gaat staan aframmelen als hij niet doet wat jij zegt) gebeurd zelden en veelal door een onderlinge dominantie verhouding (bijv. ruinen onderling in een merriegroep) of door een 'outsider' die erbij geplaatst wordt en dus wordt 'verjaagd' omdat hij of zij niet in de groep thuis hoort.

Afbeelding

Een hechte kudde, danwel familie, vecht weinig (zou ook niet logisch zijn). Het hogere paard in rang dwingt haar respect af door rust en duidelijke communicatie. Het bijv. platleggen van de oren, het ontbloten van de tanden en het evt. inlopen op de ruimte van een ander paard wat zich in haar ogen 'misdraagt'. Dit is voor zo'n paard veelal genoeg om eieren voor zijn of haar geld te kiezen...

Maar ordinair vechten? Dat doen mensen...
Laatst bijgewerkt door Suelza op 05-10-11 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:28

Eindelijk eentje die het snapt.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:39

Suelza, ik ben helemaal niet voor het slaan. Maar bij echt verkeerd gedrag, geef ik zeker wel een corrigerende tik.

Maar het grote probleem is, wij mensen kunnen de oren niet platleggen en wij kunnen onze tanden wel ontbloten, maar dat maakt weinig indruk. Soms een corrigerende tik en verder slimmer zijn dan de paarden en gelukkig is dat ( hoop ik) niet zo moeilijk.
Consequent corrigeren, en soms ook gewoon negeren. En ja, om een paard wat te leren moet je soms gebruik maken van zijn vluchtgedrag.

Maar dat is niets NH of Parelli, dat is gewoon een paard opleiden. Een jong paard mag best onzeker zijn, daar is niets mis mee. Vooral bij lastige paarden is het juist om ze op het juiste pad te krijgen, nodig om ze onzeker te maken, zodat ze je makkelijker als leider accepteren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:51

Active schreef:
Suelza, ik ben helemaal niet voor het slaan. Maar bij echt verkeerd gedrag, geef ik zeker wel een corrigerende tik.

Maar het grote probleem is, wij mensen kunnen de oren niet platleggen en wij kunnen onze tanden wel ontbloten, maar dat maakt weinig indruk. Soms een corrigerende tik en verder slimmer zijn dan de paarden en gelukkig is dat ( hoop ik) niet zo moeilijk.
Consequent corrigeren, en soms ook gewoon negeren. En ja, om een paard wat te leren moet je soms gebruik maken van zijn vluchtgedrag.

Maar dat is niets NH of Parelli, dat is gewoon een paard opleiden. Een jong paard mag best onzeker zijn, daar is niets mis mee. Vooral bij lastige paarden is het juist om ze op het juiste pad te krijgen, nodig om ze onzeker te maken, zodat ze je makkelijker als leider accepteren.

Maar wij kunnen wel degelijk non-verbaal communiceren! Daarvoor hoef ik mijn tanden echt niet te ontbloten. Zou wel een bijzonder gezicht zijn overigens *D :')

En een keer een corrigerende tik, tuurlijk, als het nodig is, zul je mij zeker niet horen zeggen dat ik dit nooit zal doen. Ik zeg zeker niet dat je een paard nooit een tik mag geven, ze krijgen bij mij ook heus wel eens een tik. Maar dat is de discussie hier niet. Lees de berichten er maar op na. En dat vind ik bijzonder om te lezen, aangezien mensen het paard helemaal niet kennen maar wel van mening zijn dat een pak rammel het probleem wel oplost. Zou wel makkelijk zijn, want dan zouden er heel wat minder probleempaarden in nederland zijn, want je huurt even een beul in die hem er even een uurtje van langs geeft het het paard is weer 'gemaakt'.

Denk je echt dat het helpt om een legio aan 'corrigerende tikken' los te laten op een paard wat geen respect toont? Gaat hij daardoor ineens wel respect krijgen?

Ik denk het niet...

Problemen op willen lossen door middel van slaan en woede is slechts uiting van frustratie, niet van deskundigheid...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:52

wat een heftige reacties hier.
veel succes met je paardje ts,ik heb zelf ook wel eens probleem paarden staan,
maar ik weet uit ervaring dat slaan niet de oplossing is,
mijn mond viel van verbazing open met de tip van het water waar ben je dan mee bezig.
je moet zeer conseqent zijn met je paard ik zou veel grondwerk gaan doen aan de long pakken,zo heb je wat meer touw,je gaat lopen en je gaat stil staan je zegt heel duidelijk tegen je paard staan,loopt hij door je heen zet je hem meteen terug achterwaarts,wilt hij naar je meppen dan moet je stevig in je schoenen staan en je stem eens flink verhogen veel paarden zijn daar wel van onder de indruk,wat ook heel belangrijk is dat je hem goed doet belonen als hij het ook goed doet,dat vergeten veel mensen ze zijn alleen maar met slaan bezig maar niet met belonen,zodra hij maar een klein ding goed doet belonen zo zal een paard heel veel voor je gaan doen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:53

Suelza schreef:
[

Denk je echt dat het helpt om een legio aan 'corrigerende tikken' los te laten op een paard wat geen respect toont? Gaat hij daardoor ineens wel respect krijgen?

Ik denk het niet...

Problemen op willen lossen door middel van slaan en woede is slechts uiting van frustratie, niet van deskundigheid...

Alleen als je slaat wegens frustratie. Dan heeft het geen enkele zin.
Als je een tik uitdeelt, moet je er van te voren goed over nadenken, wat het paard er van leert. Dan pas kan je de tik uitdelen.
en daarbij, een legio aan corrigerende tikken? Ik deel er meestal maar 1 uit. En dat is voldoende. Die is wel echt hard dan. En ja, dan krijgen ze wel respect. En ik heb wat jonge paarden in mijn handen gehad.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:59

Is dit paard in de kudde ook de hoogste in rang want dat kan ik nergens terug vinden.

Als dat het geval is zou ik hem eens bij een oude tante die van wanten weet in het land zetten en een oudere ruin die daar net onder staat. Die gaan hem wsl alle hoeken van het land laten zien. Als je hem na zo'n middagje weer uit het land vist heeft ie zijn onderdanigheidstraining aardig gehad en zal hij ook sneller zich overgeven aan jouw eisen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:03

Active schreef:
Suelza schreef:
[

Ik denk het niet...

Alleen als je slaat wegens frustratie. Dan heeft het geen enkele zin.
Als je een tik uitdeelt, moet je er van te voren goed over nadenken, wat het paard er van leert. Dan pas kan je de tik uitdelen.
en daarbij, een legio aan corrigerende tikken? Ik deel er meestal maar 1 uit. En dat is voldoende. Die is wel echt hard dan. En ja, dan krijgen ze wel respect. En ik heb wat jonge paarden in mijn handen gehad.

En een keer een corrigerende tik, tuurlijk, als het nodig is, zul je mij zeker niet horen zeggen dat ik dit nooit zal doen. Ik zeg zeker niet dat je een paard nooit een tik mag geven, ze krijgen bij mij ook heus wel eens een tik. Maar dat is de discussie hier niet. Lees de berichten er maar op na. En dat vind ik bijzonder om te lezen, aangezien mensen het paard helemaal niet kennen maar wel van mening zijn dat een pak rammel het probleem wel oplost. Zou wel makkelijk zijn, want dan zouden er heel wat minder probleempaarden in nederland zijn, want je huurt even een beul in die hem er even een uurtje van langs geeft het het paard is weer 'gemaakt'.

Citaat:
En ja, dan krijgen ze wel respect. En ik heb wat jonge paarden in mijn handen gehad.

Op dat punt verschillen wij gewoonweg van mening, wat uiteraard moet kunnen. Ieder heeft recht op een eigen mening.

Ik werk op basis van vertrouwen en hoef zelden 'straf' uit te delen. Als er vertrouwen is, zal een paard voorzichtig met je zijn. Is er geen vertrouwen, dan heb je dus iets om aan te werken, vooraleer je een stap verder kunt.

Vertrouwen is de basis van respect. En respect kun je nu eenmaal niet afdwingen. Onderdanigheid wel, maar of je vanuit die basis wilt werken is voor ieder persoonlijk. Voor mij werkt dat niet, ik los het liever op een andere manier op.

En je zou het niet zeggen, maar toch kan ik er iedere maand goed mijn brood mee verdienen, dus kennelijk doe ik het lang zo verkeerd nog niet :')

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:03

Is al eerder voorgesteld AnneGTI, hem even alleen laten met een of meer oude tantes. Maar daar is geen reactie op gekomen, geloof ik.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:07

Anne_GTI schreef:
Is dit paard in de kudde ook de hoogste in rang want dat kan ik nergens terug vinden.

Als dat het geval is zou ik hem eens bij een oude tante die van wanten weet in het land zetten en een oudere ruin die daar net onder staat. Die gaan hem wsl alle hoeken van het land laten zien. Als je hem na zo'n middagje weer uit het land vist heeft ie zijn onderdanigheidstraining aardig gehad en zal hij ook sneller zich overgeven aan jouw eisen.

Heb ik 1x mogen aanschouwen, iemand dacht zo inderdaad zijn paard wel even 'manieren te leren'. Dat gebeurde... Paard brak zijn voorbeen, heel akelig... Probleem was die dag echter wel directopgelost, paard is diezelfde dag nog geschoten...

Natuurlijk ben ik er een voorstander van om paarden onderling 'regels' te laten stellen. Maar je moet dondersgoed weten met welke paarden dit wel en met welke dit niet kan. Het kan heel goed werken, maar het kan ook dramatisch aflopen.

Je moet echt weten waar je mee bezig bent en de paarden heel goed kennen...

Ik heb ooit een ruin gehad die hier heel goed in was, nu een merrie... Ik heb aardig wat paarden staan thuis en op mijn trainingslocatie, maar ik heb echter maar 1 paard die hier echt geschikt voor is (en dan heb ik toch een behoorlijke veestapel lopen).

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:11

Suelza schreef:
Anne_GTI schreef:

Heb ik 1x mogen aanschouwen, iemand dacht zo inderdaad zijn paard wel even 'manieren te leren'. Dat gebeurde... Paard brak zijn voorbeen, heel akelig... Probleem was die dag echter wel directopgelost, paard is diezelfde dag nog geschoten...

Natuurlijk ben ik er een voorstander van om paarden onderling 'regels' te laten stellen. Maar je moet dondersgoed weten met welke paarden dit wel en met welke dit niet kan. Het kan heel goed werken, maar het kan ook dramatisch aflopen.

Je moet echt weten waar je mee bezig bent en de paarden heel goed kennen...

Ik heb ooit een ruin gehad die hier heel goed in was, nu een merrie... Ik heb aardig wat paarden staan (thuis en op mijn trainingslocatie, maar ik heb echter maar 1 paard die hier echt geschikt voor is en dan heb ik toch een behoorlijke veestapel lopen).

hier ben ik het volkomen mee eens,
je hebt echt merries erbij die echt doorgaan met meppen,
je moet een merrie hebben die wel drijgt maar niet schopt,zo heb ik laats mijn 4 jarige ruin bij een dominante merrie gezet,hij viel mijn paarden ook altijd aan,hij heeft een dag en een nacht met deze merrie op de weide gestaan,deze merrie legde alleen maar de oren in de nek en draaide haar kont naar hem maar schopte niet,daar was mijn ruin behoorlijk van onder de indruk en het heeft geholpen,
ik heb ook eens een merrie gezien die een ander paard het voorbeen oversloeg,ts kijk hiermee uit het kan heel slecht voor je ruin aflopen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:13

russel schreef:
Dat vraag ik mij af, waarom is mijn paard in paniek als het donker wordt en 1 van de paarden blijft achter? Waarom neemt hij de verantwoordelijkheid om de jonkies naar het hek te drijven tegen het einde van de dag zodat ze met hem mee gaan de stal in? Blijft er 1 achter raakt hij in paniek en als ze dan binnen komen even een boze knauw krijgen dat ze door moeten lopen.

Is dat geen paardendenken? Initiatief nemen en verantwoordelijk voelen? Dit leiderschap is alles van verantwoordelijk voelen.

Nee, dat is puur instinctief kuddegedrag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:16

anneliesdj schreef:
Suelza schreef:
Denk jij daadwerkelijk dat het paard een beloning aanneemt, nadat hij enkel slaag heeft gehad? Dat paard zit dan zo hoog in zijn adrenaline en zijn stresslevel heeft dan een hoogtepunt bereikt, waardoor het paard helemaal niet in staat is om zijn leervermogen aan te spreken.

Kortom, een hoop stress, een hoop ellende en het paard leert er werkelijk waar helemaal niets van em dus voegt het ook helemaal niets toe.

Grenzen aangeven dmv geweld, heeft niets met grenzen stellen te maken, maar met afdwingen, breken etc.

Werkt wellicht bij een nuchter paard wat zich daarin laat schikken en buigt, maar werkt bij veel sensibele?hete paarden averechts. En die maak je op die manier echt rijp voor de slager...

Nog nooit een paard gehad die dat niet deed.
Dat paard weet dondersgoed dat hij slaag krijgt omdat hij zijn begeleider naar het leven staat.
Alles valt of staat met correctie op het juiste moment, wanneer een paard je aanvalt is het meer een kwestie van van je af slaan.
Ik heb bijna uitsluitend sensibele, hete en rillerige type's, de meesten hebben niet eens een tik nodig, dat is het voordeel van een heet paard.

Nou die van mij is niet zo zeer sensibel of rillerig.
Het is meer een lompe ruin met af en toe wat hengstenmanieren.

Maar die weet heeeeel goed mijn grenzen hoor.
Ik heb zelden moeten slaan.

1x toen hij met mij aan de loop ging (hij was toen nog hengst) en ik met mijn rug tegen een boks stond met een hengst erin en mijn 3 jarige hengst ervoor.
Ik stond dus letterlijk tussen 2 hengsten.
Ik had de praam in mijn hand (een dikke stok) en sloeg 1x heel goed raak.

En dat is de enigste keer dat ik heb moeten slaan.

Hij is niet snel onder de indruk van een tik, maar met mijn lichaamstaal kan ik veel bereiken, daarvoor hoef ik hem niet fysiek aan te raken.
Of te schreeuwen.

Ik weet niet wat TS moet doen.
Ik heb het paard en de situatie niet gezien.
Ik zal ook zeker niet zeggen sla er op los.

Het verstandigste is denk ik toch iemand erbij halen die weet hoe hij hier mee om moet gaan.

Zo is de stal eigenaar waar ik sta ook z'n type.
Dan wil er een paard de trailer niet in.
Komt hij eraan en in een keer staat hij erin.
Zelfde met de wasplaats.

Dat is iemand met jaren ervaring en die weet precies een dier te lezen.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 06-10-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:17

Alle adviezen kan je uitpikken wat op jouw paardje van toepassing is...
Maar ook in een kudde of bij merrie`s leren paarden onderling wel respect te krijgen voor elkaar...maar nog steeds niet perse voor de mens.
Ze kunnen dan wel wat beter lichaamstaal lezen,maar dat van een paard is toch weer anders als dat van de mens.
Je kan zelf wel leuk paardje spelen,maar een paard ben je nou eenmaal niet!
Ik zou in dit geval en om ongelukken te voorkomen een heel ervaren iemand erbij halen,die dondersgoed weet waar hij mee bezig is,en daarin ook de nodige jaren ervaring heeft.
Iets gaan doen met goedbedoeld advies hier,en zelf gaan "dokteren" doet meer kwaad als goed vrees ik!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:18

gekvanfleur schreef:
Happie schreef:
Ik schrik gewoon van de reacties hier. Met vier man een paard op zijn donder geven, vernederen. Denken jullie ook echt dat je paard dan jou gaat zien als leider en respect voor je heeft kom nou zeg.
Je geeft zelf aan dat je een zweep hebt gebruikt misschien een hopeloze poging maar daar ga je niets mee op schieten. Mijn advies is nergeer een aantal reacties hier en zoek iemand die jou en je paard kan helpen en ga vooral niet zelf verder aan de slag totdat je hulp krijgt van iemand die ervaren is met grondwerken. Want samen kom je er duidelijk niet uit

De zweep was uit pure nood om te voorkomen dat hij me zou verwonden. Ik denk dat dit wel de oplossing is.
Weet er iemand adressen in Zuid-Holland van iemand met ervaring.

En in stompwijk zit Moniek op de wilgen hof is ook een zorgboerderij. ben even dr achternaam kwijt.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:22

Suelza schreef:

')

Vertrouwen komt pas na onderdanig/onzekerheid ( ik gebruik om mensen het uit te leggen vaak onzeker, maar annegti verwoord het met onderdanig beter) Eerst als leider accepteren, dan vertrouwen opbouwen. En dat betekent niet, dat ie bang voor je moet zijn. Maar wel een zekere onderdanigheid.

Ik ken het paard niet, dus ik kan niet vanaf de pc oordelen of hij brutaal is of juist bang waardoor voor hem aanval de beste verdediging is (ondanks dat de laatste ook zeker gecorrigeerd moet worden). Daarom ook mijn advies, breng hem naar een prof en ga niet zelf aanklooien.

Als ik zie hoeveel mensen van paarden accepteren snap ik wel dat er zoveel probleempaarden zijn. Knuffelen met veulentjes want ooh hij is zo lief ( en opdringerig en straks een groot paard welke nog steeds geen respect heeft) en dat is maar een enkel voorbeeld.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:26

Er zijn gewoon ook paarden die zo slim zijn om er boven te blijven staan waar niets mee te beginnen valt, en als het gevaarlijk is nu al dan vrees ik dat je altijd op je hoede moet zijn...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:28

Een prof kan wel inschatten of dit puur brutaliteit is, of onzekerheid, of iets anders.

Franka, daar hebben we profs voor.

Er bestaan ook nog paarden, die net wat te veel in huis hebben voor hun eigenaar en het wel prima doen bij een andere eigenaar.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:28

Active schreef:
Suelza schreef:

')

Vertrouwen komt pas na onderdanig/onzekerheid ( ik gebruik om mensen het uit te leggen vaak onzeker, maar annegti verwoord het met onderdanig beter) Eerst als leider accepteren, dan vertrouwen opbouwen. En dat betekent niet, dat ie bang voor je moet zijn. Maar wel een zekere onderdanigheid.

Ik ken het paard niet, dus ik kan niet vanaf de pc oordelen of hij brutaal is of juist bang waardoor voor hem aanval de beste verdediging is (ondanks dat de laatste ook zeker gecorrigeerd moet worden). Daarom ook mijn advies, breng hem naar een prof en ga niet zelf aanklooien.

Als ik zie hoeveel mensen van paarden accepteren snap ik wel dat er zoveel probleempaarden zijn. Knuffelen met veulentjes want ooh hij is zo lief ( en opdringerig en straks een groot paard welke nog steeds geen respect heeft) en dat is maar een enkel voorbeeld.

Helemaal mee eens...vanuit een verhaal ken je het paard nog niet,en weet niet vanuit welk standpunt hij reageerd.
Een advies om hem simpelweg op zn donder te geven,kan wel compleet fout zijn.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:33

franka75 schreef:
Er zijn gewoon ook paarden die zo slim zijn om er boven te blijven staan waar niets mee te beginnen valt, en als het gevaarlijk is nu al dan vrees ik dat je altijd op je hoede moet zijn...

Ik denk dat geen enkel paard slim of gemeen is..het is slechts de situatie die hem of haar de kans geeft om bepaald gedrag te vertonen.
Eenmaal geleerd door ervaring dat het paard sterker is als de mens,dan zit dat erin...maar niet voor eeuwig!
Want een nieuwe ervaring met een persoon die meer ervaring heeft en het gedrag kan ombuigen kan zorgen voor een heel ander paardje.
Dat lijkt op het zicht soms bijna toveren,maar zit in hele kleine dingen en weten waar je mee bezig bent.
Hiervoor is gewoon iemand nodig die veel ervaring heeft met paardengedrag.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:36

Ja dat geloof ik ook wel ik ken natuurlijk ook de situatie niet maar het klinkt nog even niet erg fijn.
Ik kende ooit een paard die dat ook deed die werd gewoon woest. zelfs bij de eigenares af en toe.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:38

gekvanfleur schreef:
Als ik iets van hem vraag wat hem niet aanstaat (ik vroeg om een paar stappen achterwaarts te gaan ondat hij met geen mogelijkheid fatsoenlijk mee wou lopen, lees:me meesleuren en uit zijn bol gaan) wat als gevolg had dat hij me echt aanviel met zijn voorbenen. Dit heeft hij daarna nog meerdere malen geprobeerd. Hij maakt een sprong en slaat met beide voorbenen naar je.
Iemand tips om hem te corrigeren zonder dat het voor beide gevaarlijk wordt?

Het zou mij niet verbazen dat deze reactie voorkomt vanuit pijn.
Jij liet hem achterwaarts gaan en toen kwam deze heftige reactie. Ik denk haast zeker te kunnen zeggen dat het paard een probleem in de rug heeft.
Voordat je hem gaat corrigeren zou ik eerst eens uitsluiten of er niet iets lichamelijks aan de hand is.

Mocht er lichamelijks niets aan de hand zijn dan zou ik hem weg doen. Dan heb je waarschijnlijk te weinig ervaring voor een jong, dominant paard.
Succes.

In_Black

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:40

Ik ging er van uit dat pijn was uitgesloten. Dat is toch wel het eerste waar je naar kijkt.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:41

franka75 schreef:
Ja dat geloof ik ook wel ik ken natuurlijk ook de situatie niet maar het klinkt nog even niet erg fijn.
Ik kende ooit een paard die dat ook deed die werd gewoon woest. zelfs bij de eigenares af en toe.

Ik heb het zelf gehad met notabene mijn mini ruintje,die werd woest als ik streng optrad tegen zijn in mijn ogen dwarse gedrag...
Sommige paardenmensen zeggen dan johhh die til je toch even op aan zn oren!
Nou zelfs een mini met een rothumeur hou je amper tegen als hij echt de pest in heeft :D
Maar naderhand bleek dat mijn gebrek aan ervaring en op de verkeerde momenten streng ingrijpen hem zo boos maakte..want ik strafte gewoon op de verkeerde momenten of te laat...
Het luisterd allemaal heel nauw,en actie moet reactie geven,en als je de signalen niet goed kent,dan straf je al snel verkeerd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:42

janflicka schreef:
Helemaal mee eens...vanuit een verhaal ken je het paard nog niet,en weet niet vanuit welk standpunt hij reageerd.
Een advies om hem simpelweg op zn donder te geven,kan wel compleet fout zijn.

Eens, maar dat roep ik al de hele tijd :+

Maar goed, ze heeft hulp aangeboden gekregen, dus misschien kan ze binnenkort updaten en horen we wat de diagnose is en wat de aanpak gaat worden.

Ik ben heel benieuwd!

@ In_Black, ook mee eens...