Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NatasjavE schreef:Op het moment dat hij op welk moment ook uit het keuringstraject vliegt(en die kans is uiteraard zeer groot) dan is ie een week later ruin.
Bij de kleine kans dat Guus ooit goedgekeurd zal worden geef ik hem direct uit handen aan een hengstenhouder. Dan geniet ik op afstand...ik ben een merrie mens en heb op zich niets met hengsten.
Een dekhengst in goede handen heeft een prima leven...bij mij heeft ie als ruin een goed leven.
Varekaj schreef:Daarom zeg ik ook dat het van de situatie afhangt Cassidy![]()
Als hij het goed doet in de sport en er is voldoende aanvraag naar, dan zou ik hem wel als dekhengst willen laten inzetten, GGK of niet. Valt dat erna nog tegen, dan gaan de ballen er alsnog af. Bij aanbieden als dekhengst gaat hij waarschijnlijk naar een hengstenhouder en wordt er ook gekeken hoe het zit met laten uitbrengen in de sport.
Presteert hij maar matig of is er gewoon geen interesse voor, GGK of niet, dan gaat het boeltje eraf. Het heeft geen zin om zaad te gaan aanbieden waar niemand interesse voor heeft, al is het nog zo'n moie bloedlijn of leuk vaderdier.
In elk geval ga ik hem niet aanhouden als dekhengst als er maar 5 dekkingen/jaar komen van Pietje Metdepet van achter de hoek...
Cassidy schreef:NatasjavE schreef:Op het moment dat hij op welk moment ook uit het keuringstraject vliegt(en die kans is uiteraard zeer groot) dan is ie een week later ruin.
Bij de kleine kans dat Guus ooit goedgekeurd zal worden geef ik hem direct uit handen aan een hengstenhouder. Dan geniet ik op afstand...ik ben een merrie mens en heb op zich niets met hengsten.
Een dekhengst in goede handen heeft een prima leven...bij mij heeft ie als ruin een goed leven.
Wat zou je doen als Guus wel goedgekeurd wordt, maar verder geen dekkingen krijgt?
Alsnog bij de hengstenhouder laten en van een afstand van genieten (en veel geld betalen), of alsnog ruinen?
caat_eve schreef:Ik vind dat er erg veel wordt gesproken over ''een hengst kan gekke dingen doen'' en dan je ''alert'' moet zijn. maar dat moet toch bij elk paard? Bij hengsten kan het testesteron wel omhoog komen en dat zal je echt wel merken. Ik heb ruinen en merries gereden die gekkere fratsen uithaalde dan hengsten...
Barcelano schreef:En een onopgevoede hengst is ook een onopgevoede ruin....
Cassidy schreef:Ik zit in de Quarterwereld en daar komen geen keuringen aan te pas. Iedere hengst met papier mag dekken en veulens krijgen ook een papier als de merrie ook een papier heeft bij het stamboek.
Omdat er geen keuringen zijn, moet je het hebben van wedstrijdprestaties. Er zijn een handjevol wedstrijden waarbij je je hengst kunt promoten. Het rijden kun je of zelf doen, of je geeft hem uit handen, wat ook de nodige extra kosten met zich meebrengt.
Ik heb in de jaren dat ik nu meedraai een hengst Nederlandse Kampioenschappen zien behalen, en als gevolg daarvan een of twee dekkingen per jaar zien krijgen.....hengst is inmiddels geruind
Pashon schreef:heb een beetje globaal overheen gelezen.
Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel hengsten rondlopen die niks doen met hun kwakje.
Klinkt natuurlijk allemaal erg stoer "ik heb een hengst" maar eigenlijk is het voor een gros gewoon zielig. Arme beesten worden gefrustreerd in het dekseizoen want of heb dier nou gedekt heeft of niet de hormonen komen gewoon en het dier mag niks. Ze kunnen niet met soortgenoten naar buiten als ze wat ouder zijn en dus heeft het dier een zielig bestaan van op stal staan als je pensionstal al hengsten aanneemt en afentoe een uurtje alleen dollen buiten, want het is stoer als mijn baasje een hengst heeft.
Snap het echt niet dat als een dier niet goedgekeurd word de ballen er niet af gaan, wie help je ermee door hem hengst te laten?
Hij ontsnapt een keertje en jahoor, weer een veulen erbij voor het hulpstamboek. Of leuk, lekker met je hengst die "boerenknol" gaan dekken de merriehouder heeft het er niet voor over om een dure ggk hengst erop te zetten en wil toch graag een veulentje, nou dan voldoet die hengst van de hoek toch ook? Nee sorry snap er echt niks van.
Cassidy schreef:En als het om 1 of 2 merries gaat? Laat je hem dan bij de hengstenhouder staan?
bello2005 schreef:algemeen:
er staat duidelijk aangegeven dat er GEEN kritiek op andere moet worden gegeven
ik kan dit nergens hier terug vinden
iedereen heeft een andere mening..
nou dat is dat K U T... ik blijf erbij dat een hengst een hengst moet blijven
er zijn uitzonderingen.. maar met de JUISTE opvoeding kom je heel ver
en de meeste hebben daar de energie niet voor
zoals ik net ook al aangaf.. ik kan mijn hengst laten blijven staan als ik ben opzadelen.
geen stap dat hij vooruit of achteruit zet.. PUUR concequentie!!
Cassidy schreef:Er is geen keuring bij de Quarters, en zijn genetische defecten binnen de QH industrie, maar geen verplichting om een drager uit de fok te halen. Zelfs geen verplichting om te testen en de testresultaten officieel aan te geven.
Sterker nog, er is in het verleden bewust met erfelijke aandoeningen gefokt, omdat de paarden mooi waren en het op wedstrijden wonnen. Walgelijke praktijken, maar goed het zou te ver gaan om hier uitgebreid verder op in te gaan.
Pashon schreef:zo zag ik laatst een mooie hengst op mp staan ter dekking. Leuk dier om te zien, eerlijk is eerlijk kon goed bewegen (zat filmpje bij) maar het dekgeld deed al belletjes rinkelen. jahoor afgekeurd bij het KWPN, maar wel goedgekeurd bij zo'n vaag onbekend stamboek. mja tegenwoordig ljkt het haast wel alsof de stamboeken op elk hoekje verschijnen en zag een tijdje terug een stamboek waar het gros van de ggk hengsten afgekeurde hengsten van het KWPN waren. nou schiet mij maar lek, ik snap er de b*llen niet meer van.