een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:02

Het probleem is niet alleen de eigenaar, het probleem is ook de huisvesting en de anderen die eventueel met een hengst omgaan.
De eigenaar kan het dier nog zo onder appel hebben, als de hengst op een locatie staat waar hij door anderen wordt gemest, binnen en buiten wordt gezet, dan heb je meerdere factoren waar je rekening mee moet houden.
Het wordt een ander verhaal als jij als enige met het dier omgaat. Als de grenzen zijn vastgelegd en er heel konsekwent mee wordt omgegaan, kan het lang an.
En dan heb je altijd nog te maken met karakter van het dier, zijn libido en de manier waarop hij gehouden wordt.
Een hengst die paardwaardig gehouden wordt, op het land en in een kudde, is een ander verhaal dan een hengst die na het inscharen uit de groep is gehaald, zijn leven lang in een box staat, beperkt los komt en verder geen contact heeft met soortgenoten.

Voor degene die hun hengst een paardwaardig bestaan (kunnen) geven, realiseer je dat niet iedereen de plek en de middelen heeft om dat zo te doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:08

nogmaals dan kan de eigenaar er niet goed mee om gaan
je maakt wederom van een mug een olifant

er zijn meerdere wegen die naar rome leiden niet alleen jou de weg in jou ogen
accepteer dat nou eens

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:12

NatasjavE schreef:
Op het moment dat hij op welk moment ook uit het keuringstraject vliegt(en die kans is uiteraard zeer groot) dan is ie een week later ruin.

Bij de kleine kans dat Guus ooit goedgekeurd zal worden geef ik hem direct uit handen aan een hengstenhouder. Dan geniet ik op afstand...ik ben een merrie mens en heb op zich niets met hengsten.

Een dekhengst in goede handen heeft een prima leven...bij mij heeft ie als ruin een goed leven.

Wat zou je doen als Guus wel goedgekeurd wordt, maar verder geen dekkingen krijgt?
Alsnog bij de hengstenhouder laten en van een afstand van genieten (en veel geld betalen), of alsnog ruinen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:13

Daarom zeg ik ook dat het van de situatie afhangt Cassidy :)

Als hij het goed doet in de sport en er is voldoende aanvraag naar, dan zou ik hem wel als dekhengst willen laten inzetten, GGK of niet. Valt dat erna nog tegen, dan gaan de ballen er alsnog af. Bij aanbieden als dekhengst gaat hij waarschijnlijk naar een hengstenhouder en wordt er ook gekeken hoe het zit met laten uitbrengen in de sport.

Presteert hij maar matig of is er gewoon geen interesse voor, GGK of niet, dan gaat het boeltje eraf. Het heeft geen zin om zaad te gaan aanbieden waar niemand interesse voor heeft, al is het nog zo'n moie bloedlijn of leuk vaderdier.

In elk geval ga ik hem niet aanhouden als dekhengst als er maar 5 dekkingen/jaar komen van Pietje Metdepet van achter de hoek...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:13

rommulus schreef:
er zijn meerdere wegen die naar rome leiden niet alleen jou de weg in jou ogen
accepteer dat nou eens

Wat is in jouw ogen mijn weg?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:16

Varekaj schreef:
Daarom zeg ik ook dat het van de situatie afhangt Cassidy :)

Als hij het goed doet in de sport en er is voldoende aanvraag naar, dan zou ik hem wel als dekhengst willen laten inzetten, GGK of niet. Valt dat erna nog tegen, dan gaan de ballen er alsnog af. Bij aanbieden als dekhengst gaat hij waarschijnlijk naar een hengstenhouder en wordt er ook gekeken hoe het zit met laten uitbrengen in de sport.

Presteert hij maar matig of is er gewoon geen interesse voor, GGK of niet, dan gaat het boeltje eraf. Het heeft geen zin om zaad te gaan aanbieden waar niemand interesse voor heeft, al is het nog zo'n moie bloedlijn of leuk vaderdier.

In elk geval ga ik hem niet aanhouden als dekhengst als er maar 5 dekkingen/jaar komen van Pietje Metdepet van achter de hoek...

Duidelijk, bedankt voor je antwoord.
Bij het houden van een hengst voor de dekdienst hoort een heel management en een marketingprogramma. Een hengsteneigenaar is geen filantropische instelling die er nog geld op toe gaat leggen alleen omdat hij het leuk vind dat er een beperkt aantal nakomelingen van een hengst rondlopen. Doorgaans dan toch niet :D

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:24

Ik vind dat er erg veel wordt gesproken over ''een hengst kan gekke dingen doen'' en dan je ''alert'' moet zijn. maar dat moet toch bij elk paard? Bij hengsten kan het testesteron wel omhoog komen en dat zal je echt wel merken. Ik heb ruinen en merries gereden die gekkere fratsen uithaalde dan hengsten...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:27

Een hengst gaat bij een aanvaring door waar merries of ruinen stoppen. En het gaat echt niet bij alle hengsten zo zijn dat er een aanvaring komt, maar als hij komt, komt hij goed ook.
En een merrie of ruin die ook raar uit de hoek komen (en ja, ze bestaan): al eens bij nagedacht dat er misschien een reden is geweest dat de ruin gecastreerd is? :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:30

Cassidy schreef:
NatasjavE schreef:
Op het moment dat hij op welk moment ook uit het keuringstraject vliegt(en die kans is uiteraard zeer groot) dan is ie een week later ruin.

Bij de kleine kans dat Guus ooit goedgekeurd zal worden geef ik hem direct uit handen aan een hengstenhouder. Dan geniet ik op afstand...ik ben een merrie mens en heb op zich niets met hengsten.

Een dekhengst in goede handen heeft een prima leven...bij mij heeft ie als ruin een goed leven.

Wat zou je doen als Guus wel goedgekeurd wordt, maar verder geen dekkingen krijgt?
Alsnog bij de hengstenhouder laten en van een afstand van genieten (en veel geld betalen), of alsnog ruinen?

Ik had bij mijn vorige hengst toen hij ggk werd een termijn vastgesteld.
Kwamen er geen dekkingen dan gingen alsnog zijn ballen eraf.

Een GGK hengst hebben is iets waar je als eigenaar trots op bent.
MAAR je maakt verschrikkelijk veel kosten:
Je moet dan op wegen of het wel reeel is om ene ggk hengst te houden.

Tijdens het keurings traject
Je moet je hengst promoten.
Afdracht naar het stamboek toe na een dekking etc

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:35

caat_eve schreef:
Ik vind dat er erg veel wordt gesproken over ''een hengst kan gekke dingen doen'' en dan je ''alert'' moet zijn. maar dat moet toch bij elk paard? Bij hengsten kan het testesteron wel omhoog komen en dat zal je echt wel merken. Ik heb ruinen en merries gereden die gekkere fratsen uithaalde dan hengsten...

Klopt maar naar hengsten eigenaren toe verwachten mensen toch een bepaalde kunde.
En jij met je hengst heeft het dan altijd gedaan..Ongeacht of het jou fout is of niet.
Ze hebben toch een bepaalde naam hengsten...
En dat komt ook vaak door mensen die er niet mee om konden gaan of niet op tijd durfde te zeggen nu is het klaar nu ruin ik hem.

En een onopgevoede hengst is ook een onopgevoede ruin....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:37

Ik zit in de Quarterwereld en daar komen geen keuringen aan te pas. Iedere hengst met papier mag dekken en veulens krijgen ook een papier als de merrie ook een papier heeft bij het stamboek.
Omdat er geen keuringen zijn, moet je het hebben van wedstrijdprestaties. Er zijn een handjevol wedstrijden waarbij je je hengst kunt promoten. Het rijden kun je of zelf doen, of je geeft hem uit handen, wat ook de nodige extra kosten met zich meebrengt.

Ik heb in de jaren dat ik nu meedraai een hengst Nederlandse Kampioenschappen zien behalen, en als gevolg daarvan een of twee dekkingen per jaar zien krijgen.....hengst is inmiddels geruind :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:39

Inderdaad, er komt heel wat kijken bij het promoten van een dekhengst! Onderhoud, opleiding, training, uitbrengen, kost allemaal aardig wat geld en als je daar dan amper dekkingen voor terugkrijgt is het dat echt niet waard.

Hem voor mezelf hengst houden als hij zich zo netjes blijft gedragen is geen probleem. Ik kan hem makkelijk een paardwaardig leven bieden met veel weidegang en gezelschap.
Op termijn, als mijn merrie er niet meer is, heb ik niet echt de intentie om nog verder met merries te gaan werken ook. Het klikt net iets beter met de mannelijke helft van de paardenbevolking :)

Daarnaast hebben ze op pension ook volledige accommodatie om hengsten te huisvesten en hebben ze zelf ook 3 ruinen van verschillende leeftijden en karakters. Als het klikt mag mijn hengst ook daar samen mee het land in, dus gezelschap kan ik hem meer dan genoeg bieden, net zoals de broodnodige ruimte om de benen te strekken :)

Ik besef goed dat ik op dat vlak in een heuse luxepositie zit. Moest ik aan 1 van die eisen niet kunnen voldoen, dan is het ook koudweg castreren.

@Barcelano: Persoonlijk blijf ik bij elk paard alert, of dat nu een hengst, ruin of een merrie is, het is en blijft een dier. Er zijn er genoeg die met moeilijke hengsten overweg kunnen maar die mijn merrie niks te zeggen hebben, en dan zijn er kinderen die mijn merrie laten luisteren als een schoothondje maar die niks kunnen met de braafste manègepony. Het hangt sterk af van de eigenaar van het paard én van de personen in de omgeving ook.
laat ons zeggen dat ik gewoon een gigantische hekel heb algemeen aan mensen die van elk paard met een beetje pit een drama maken, en een hengst bekijken alsof je met een T-rex komt aanwandelen :roll:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:39

Barcelano schreef:
En een onopgevoede hengst is ook een onopgevoede ruin....

Hoeft niet.
Ik heb paarden zien veranderen op het moment dat de ballen eraf gingen.
Het verkennen van grenzen, recht overeind komen, naveltjes kunnen bestuderen en met de voorbenen naar de mensen maaien, was in een keer over toen de hormonen niet meer door hun lijf gierden.
Hormonen kunnen rare dingen doen met een paard.
Zowel hengsten als merries btw.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:42

Cassidy schreef:
Ik zit in de Quarterwereld en daar komen geen keuringen aan te pas. Iedere hengst met papier mag dekken en veulens krijgen ook een papier als de merrie ook een papier heeft bij het stamboek.
Omdat er geen keuringen zijn, moet je het hebben van wedstrijdprestaties. Er zijn een handjevol wedstrijden waarbij je je hengst kunt promoten. Het rijden kun je of zelf doen, of je geeft hem uit handen, wat ook de nodige extra kosten met zich meebrengt.

Ik heb in de jaren dat ik nu meedraai een hengst Nederlandse Kampioenschappen zien behalen, en als gevolg daarvan een of twee dekkingen per jaar zien krijgen.....hengst is inmiddels geruind :D

Daarom gaat mijn hengst(AV) naar de premie keuring.
Geen premie is tegenwoordig zoiezo niet GGK

Maar ik heb ook vaak zat hengsten die geruind werden en nog horken bleven omdat men dacht zodra de ballen eraf zijn een paard geen opvoeding meer nodig had.(zegt ook weer wat over de mensen :+ )
De scherpe kanten van een hengst gaan er inderdaad af.

Nou moet ik ook zeggen dat er zat mensen met een ruin of merrie niet concequent genoeg zijn, het blijft toch ruim 400-800 kilo waarmee je omgaat :+

En inderdaad als mensen horen dat je een hengst hebt en het arabische is worden sommigen ogen zo groot als schoteltjes.

Bij mijn vorige hengst waren sommigen verbaasd dat het een hengst was.
Omdat ik gewoon in groeps lessen mee kon rijden...

Terwijl hij echt wel eens een brul wilde geven of zijn nek erop zette....

Was ong 2 jaar geleden nog anders.

Ook kijk ik dit jaar aan hoe het met inrijden gaat en let ik goed op zijn gedrag naar omgeving.

Op de show in juli gedroeg hij zich heel netjes...

Maar hij is pas 3,5.....

Het moet ten allertijde veilig blijven voor de omgeving.

Ik kan niet zeggen, ik gaat rijden dus stalgenoten wachten maar even :+
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 09-09-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:45

heb een beetje globaal overheen gelezen.

Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel hengsten rondlopen die niks doen met hun kwakje.
Klinkt natuurlijk allemaal erg stoer "ik heb een hengst" maar eigenlijk is het voor een gros gewoon zielig. Arme beesten worden gefrustreerd in het dekseizoen want of heb dier nou gedekt heeft of niet de hormonen komen gewoon en het dier mag niks. Ze kunnen niet met soortgenoten naar buiten als ze wat ouder zijn en dus heeft het dier een zielig bestaan van op stal staan als je pensionstal al hengsten aanneemt en afentoe een uurtje alleen dollen buiten, want het is stoer als mijn baasje een hengst heeft.

Snap het echt niet dat als een dier niet goedgekeurd word de ballen er niet af gaan, wie help je ermee door hem hengst te laten?
Hij ontsnapt een keertje en jahoor, weer een veulen erbij voor het hulpstamboek. Of leuk, lekker met je hengst die "boerenknol" gaan dekken de merriehouder heeft het er niet voor over om een dure ggk hengst erop te zetten en wil toch graag een veulentje, nou dan voldoet die hengst van de hoek toch ook? Nee sorry snap er echt niks van.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:50

ik heb niet alles gelezen,ik vind dat je alleen een hengst moet houden als hij net als andere paarden behandelt word,dus ook lekker de wei op en niet ergens verstopt in een donkere stal.een hengst moet een goed leven bij je kunnen hebben anders castereren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:51

Pashon schreef:
heb een beetje globaal overheen gelezen.

Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel hengsten rondlopen die niks doen met hun kwakje.
Klinkt natuurlijk allemaal erg stoer "ik heb een hengst" maar eigenlijk is het voor een gros gewoon zielig. Arme beesten worden gefrustreerd in het dekseizoen want of heb dier nou gedekt heeft of niet de hormonen komen gewoon en het dier mag niks. Ze kunnen niet met soortgenoten naar buiten als ze wat ouder zijn en dus heeft het dier een zielig bestaan van op stal staan als je pensionstal al hengsten aanneemt en afentoe een uurtje alleen dollen buiten, want het is stoer als mijn baasje een hengst heeft.

Snap het echt niet dat als een dier niet goedgekeurd word de ballen er niet af gaan, wie help je ermee door hem hengst te laten?
Hij ontsnapt een keertje en jahoor, weer een veulen erbij voor het hulpstamboek. Of leuk, lekker met je hengst die "boerenknol" gaan dekken de merriehouder heeft het er niet voor over om een dure ggk hengst erop te zetten en wil toch graag een veulentje, nou dan voldoet die hengst van de hoek toch ook? Nee sorry snap er echt niks van.

Helaas zie je dat ook inderdaad vaak zat als advertentie.
Ter dekking hengst....
Niet GGK niks.
Mensen zien algauw geld stromen, maar het kost klauwen vol met geld :+

Ook snappen mensen niet dat zo keuring er niet voor niks is.
Er wordt ook op erfelijke gebreken gekeken etc.........

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:55

iloonaa:

hoezo kan je een hengst niet vertrouwen ?
ik vertrouw mijn merrie minder dan mn 2 hengsten

en die mensen waarbij het fout ging, hebben gewoon geen verstand gehad van een hengst.
niet concequent geweest!

mijn hengsten lopen bij elkaar in een weide, nooit ruzie gehad, zelfs niet in het begin.
1 hengst heeft al 2 keer gedekt en NOG kan ik hem alleen in de weide laten staan zonder stroom op de draad
en kan een hengstige merrie langs staan en doet gewoon nix
ze staan in een weiland waar veel paarden langskomen en waar veel volk langs komt.
de weide erlangs staan ook een hengst..

met opzadelen kan ik mijn hengst alleen laten staan, zonder dat hij een stap vooruit loopt
ik heb mijn pony nog NOOIT geschopt of geslagen ... naar mijn stem luisterd hij op en top..!!!
hij heeft me nog nooit geschopt, gebeten of me aangevallen

Ariebren:

sorry, dat jullie allemaal 24/7 online kunnen zijn daar kan ik nix aan doen
maar ik heb een leven zonder 24/7 op internet te moeten zitten!!!

Rianne12:

waarom castreren als de pony geen stap verkeerd zet ??

Cassidy:

Nee hoor, zoals je hierboven kunt lezen, staat mijn hengst gewoon in een weide en dus NIET bij me achterom
en over het paardwaardig houden.. dan zoek je maar verder waar de hengst WEL de mogelijkheid heeft om na buiten te kunnen
heb ik ook gedaan.. en anders gewoon GEEN hengst aanschaffen !!

Sharon_jims:

gewoon laten hangen dus
mijn merrie was van een jaar terug ook echt een kreng, ze viel je aan, beet, schopte gericht als je in de buurt kwam
was NIX mee aan te vangen
had ik daar ook het zaakje ervan uit moeten halen dan ??
een paard pubert, wanneer dan ook, of het nu een hengst of een merrie is
ik vertrouw mijn hengsten MEER dan ik mijn merrie ooit zal vertrouwen
ze is super braaf, maar ik vertrouw haar niet zoals ik mijn hengsten vertrouw

algemeen:

er staat duidelijk aangegeven dat er GEEN kritiek op andere moet worden gegeven
ik kan dit nergens hier terug vinden
iedereen heeft een andere mening..
nou dat is dat K U T... ik blijf erbij dat een hengst een hengst moet blijven
er zijn uitzonderingen.. maar met de JUISTE opvoeding kom je heel ver
en de meeste hebben daar de energie niet voor

zoals ik net ook al aangaf.. ik kan mijn hengst laten blijven staan als ik ben opzadelen.
geen stap dat hij vooruit of achteruit zet.. PUUR concequentie!!
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 09-09-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Er is geen keuring bij de Quarters, en zijn genetische defecten binnen de QH industrie, maar geen verplichting om een drager uit de fok te halen. Zelfs geen verplichting om te testen en de testresultaten officieel aan te geven.

Sterker nog, er is in het verleden bewust met erfelijke aandoeningen gefokt, omdat de paarden mooi waren en het op wedstrijden wonnen. Walgelijke praktijken, maar goed het zou te ver gaan om hier uitgebreid verder op in te gaan.

NatasjavE

Cassidy schreef:
En als het om 1 of 2 merries gaat? Laat je hem dan bij de hengstenhouder staan?

Als hij verbeterend werkt in de fokkerij dan komen er vanzelf meer merries. Hij moet natuurlijk wel iets te bieden hebben. Als hij 1 of 2 merries dekt zal hij waarschijnlijk niet echt binnen de fokkerij passen. Vaak is dat na een een matige of slechte veulen rapportage. Dan heeft het geen zin meer, dan zou ik hem denk ik wel laten castreren.
Maar als we naar de hengst Zethar kijken. Die is op grond van het veulen rapport op wacht gezet....toch lijken de nakomelingen toch wel erg mooi en goed te worden. Het kan dan zo maar zijn dat hij weer van wacht gehaald wordt en er weer meer merries komen.

Als het een dressuurhengst zou zijn zou ik overigens geen moment twijfelen als hij zo weinig dekt...meteen castreren.
Maar ja, ik zit in een fokrichting die een zeldzaamhuisdierras is.... dan maakt je andere overwegingen. Dan moet je andere overwegingen maken dan comerciele

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:58

zo zag ik laatst een mooie hengst op mp staan ter dekking. Leuk dier om te zien, eerlijk is eerlijk kon goed bewegen (zat filmpje bij) maar het dekgeld deed al belletjes rinkelen. jahoor afgekeurd bij het KWPN, maar wel goedgekeurd bij zo'n vaag onbekend stamboek. mja tegenwoordig ljkt het haast wel alsof de stamboeken op elk hoekje verschijnen en zag een tijdje terug een stamboek waar het gros van de ggk hengsten afgekeurde hengsten van het KWPN waren. nou schiet mij maar lek, ik snap er de b*llen niet meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:59

Mijn merrie is op dat vlak een flink stuk erger dan mijn hengst _O-

Heb de hengst ook wel al sinds hij 8 maanden was, dat doet ook veel. Heb ontelbare uren doorgebracht in de weide en aan de stal om hem te observeren, ermee om te gaan, bezig zijn, corrigeren waar nodig en volgens mij doet dat ook veel.
Ik merk ook goed dat hij gekker is als hij wat langer op stal heeft gestaan. Logisch ook het is een jong dier maar da's dan eerder meer opgestapelde energie dan hormonen. Hou je hoofd erbij en laat hem even razen in de piste of op de weide en je hebt weer een lammetje.

Het meest riskante vind ik hengsten met fikse dosis snel opspelende hormonen, stevig karakter erop, flinke dosis energie die ze dan ook nog eens 23/24 opsluiten in een stal en dan er even uithalen om aan het werk te gaan. Als die aan het stuiteren gaan...

Hengst is hier in mei wel door de RX gegaan, heb door de DA een keuring voor de sport laten uitvoeren. Bij het minste gebrek of twijfelgeval dat hij wat kon ontwikkelen was het ook einde hengst-zijn geweest hoor. Het heeft immers geen zin om hem dan te gaan aanbieden op keuringen en dan die hoge kosten daarvan te maken als je daar niet ens doorheen raakt. Hij is ook redelijk laat met uitzetten hier (hij is ook laat in het jaar geboren) en ik wilde zekerheid dat alles wel goed zat. Heb die kost met plezier gemaakt want nu weet ik ook dat alles snor zit als we beginnen met zadelmak maken :)

Deze las ik onlangs ergens en ik vond het wel een mooie:

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie dien je alles in 3-voudig schriftelijk verzoek in te dienen :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:59

bello2005 schreef:
algemeen:

er staat duidelijk aangegeven dat er GEEN kritiek op andere moet worden gegeven
ik kan dit nergens hier terug vinden
iedereen heeft een andere mening..
nou dat is dat K U T... ik blijf erbij dat een hengst een hengst moet blijven
er zijn uitzonderingen.. maar met de JUISTE opvoeding kom je heel ver
en de meeste hebben daar de energie niet voor

zoals ik net ook al aangaf.. ik kan mijn hengst laten blijven staan als ik ben opzadelen.
geen stap dat hij vooruit of achteruit zet.. PUUR concequentie!!

Lieve schat, jij hebt ervaring met welgeteld 2 hengsten, en dan ook nog van een redelijk gemoedelijk en sober gehouden ras en nog redelijk jong. Ik zou je mening weleens willen horen bij het omgaan met een volwassen en uitgezwaarde volbloedhengst die hoog in krachtvoer staat, en in wedstrijdconditie is...

Is gewoon een heel ander verhaal....

En over dat opzadelen terwijl ze los staan...doen de hengsten bij ons op stal ook hoor. Is geen argument om een hengst maar hengst te laten.
Aanvaringen komen doorgaans ook niet tijdens het opzadelen. Aanvaringen komen tijdens het werk, vanaf de grond of vanuit het zadel.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:02

Cassidy schreef:
Er is geen keuring bij de Quarters, en zijn genetische defecten binnen de QH industrie, maar geen verplichting om een drager uit de fok te halen. Zelfs geen verplichting om te testen en de testresultaten officieel aan te geven.

Sterker nog, er is in het verleden bewust met erfelijke aandoeningen gefokt, omdat de paarden mooi waren en het op wedstrijden wonnen. Walgelijke praktijken, maar goed het zou te ver gaan om hier uitgebreid verder op in te gaan.

Daar wil ik wel op inhaken. Zeker omdat er juist bij Quarters en Paints geen keuringen bestaan zoals bij de KWPN oid.
Zou ik zijn ballen laten hangen en zou er vraag komen naar hem dan zou ik hem op alles laten testen wat kan. (Herda, Hypp, Gbed, Pssm, Lwo, en kleur)

En dan zou ik hem niet "lijfelijk" laten springen maar op een fantoom. Heb er wel aan zitten denken om hem te laten springen en wat sperma laten invriezen. Dat is zoo ontzettend prijzig dat ik daar vanaf zie. En dan moet ik eerst maar zien of ik uberhaubt vraag krijg.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:02

Pashon schreef:
zo zag ik laatst een mooie hengst op mp staan ter dekking. Leuk dier om te zien, eerlijk is eerlijk kon goed bewegen (zat filmpje bij) maar het dekgeld deed al belletjes rinkelen. jahoor afgekeurd bij het KWPN, maar wel goedgekeurd bij zo'n vaag onbekend stamboek. mja tegenwoordig ljkt het haast wel alsof de stamboeken op elk hoekje verschijnen en zag een tijdje terug een stamboek waar het gros van de ggk hengsten afgekeurde hengsten van het KWPN waren. nou schiet mij maar lek, ik snap er de b*llen niet meer van.

Ohh ja, daar zijn er inderdaad genoeg van. soms mooi als vangnet (kijk naar Utopia) maar vaak ook gewoon geen fokmateriaal.

Als Guus bij het KWPN er niet komt dan ga ik er echter niet mee lopen leuren. Einde oefening en wordt ie onmiddelijk ruin.