Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

luve_rozes schreef:Tuurlijk doet een paard zijn oren naar voren, als hij wat nieuws ziet, of wat zijn aandacht trekt. En natuurlijk doen de meeste paarden wat je vraagt, simpel omdat een paard een vlucht, en van daar uit ook een volg dier is. De leider bepaalt. Dat zegt niet dat het dier het leuk vind. Dat is onze interpertatie ervan. We vermenselijken zijn gedrag.
Ook heel jong beleerde, en vroeg hoog in de dressuur lopende paarden, doen wat er van ze gevraagd wordt. En het ziet eruit met plezier. maar dat zegt niet dat het goed voor ze is/was. Hele dure paarden, komen soms nauwelijks op de weide, zijn ze te duur voor. Maar ze hebben echt de oortjes naar voren in de box, en tijdens het werk. Plezier? Is het goed voor ze? Die eigenaren, die zo'n dier verkopen willen, zullen tegen een potentiele koper echt niet zeggen, dat het niet goed voor ze is. Nee, tis een topper dat hij het zo goed doet, op zo'n jonge leeftijd. Dat hij met 7 of 8 jaar mogelijk aan de slachthaak hangt, grof en even heel extreem gezegd, dondert hem niet, maar dat zegt hij alleen binnen 4 muren, want hij heeft dan zijn geld allang gevangen.
En nee, zo extreem zullen de meesten in hun ogen hier, hun enter of twenter echt niet belasten. En wie weet, is dat ook niet zo. De deur staat wel op een kier, ondertussen. Het voorbeeld hier boven, is in zwart wit getrokken, om de gedachtengang aan te geven, en de reactie van 'plezier' van het paard. Maar er is meer dan genoeg bekend, over te snel belasten van een paard, en de gevolgen op latere leeftijd.
Wat verwachten jullie eigenlijk wat een paard doet, of beter gezegd, moet doen om je duidelijk te maken, dat het geen plezier heeft? Een knal verkopen? Met blikkerende tanden op je aflopen en je aanvallen? Forget it, hoewel ze bestaan.Dan heet het al gauw een rot knol. Maar de meesten, zullen zich gedragen naar aard van het paard, follow the leader.

(Dat is met die 3 jarige wel anders) Verder komen ze gewoon lekker in de groep met andere veulens+merries en jaarlingen naar buiten.
Kennelijk vond hij het erg leuk dat hij een nieuwe manier had geleerd om met zn lijf om te gaan
Zo lang je goed oplet wat je doet en je verstand gebruikt zie ik echt geen bezwaren.. Ik heb nu een 2-jarige hengst die zonder te twijfelen mij los volgt, weg van de zwaar hengstige merrie aan de andere kant van het draad.. Ik heb hem nooit ergens toe gedwongen, altijd gewerkt vanuit aangeboden gedrag. Hij doet alles vol enthousiasme.. Gut wat een ongelukkig paard heb ik
Dat een paard buiten hoort te spelen met soortgenoten zal niemand hier betwisten.. Maar kom nu eens met goede argumenten waarom van jongs af aan lekker samen rommelen zo vreselijk is. En dan gaan we er maar even vanuit dat die paarden in handen zijn van mensen die er geen schootpaarden van maken of ze op hun 4e in het Z willen hebben
Opfok is mijn ding sowieso niet maar heb er niks op tegen, laat dat even duidelijk zijn
momo_lover schreef:Duhelo schreef:dd, ik durf veel meer met mijn twenter, terwijl die nog zo onrustig is met momenten, dan met de vierjarige die mij overal heensleurt, omdat ik weet dat mijn twenter wel oplet om mij geen pijn te doen (tegenover mij is ze relatief voorzichtig) en die vierjarige gewoon doorgaat, no matter what. dan is mijn keus ook vlug gemaakt hoor
Dan heb je een goede twenter die van mij is af en toe even vergeten dat baasje er ook nog staat en niet erg onder de indruk als ik sta te springen van de pijn omdat ze boven op mijn voet staat. Maar verder is het een schat.

Quellian schreef:Sommige mensen wíllen het niet geloven denk ik, dat is zo jammer aan mensen met paarden: 'als Ik het maar naar mijn zin heb'.
Het heeft totaal geen nut om mensen de ogen proberen te openen, is zonde van de energie.
Ik koop enkel jonge groene paarden, zodat ik wéét dat ze blanco zijn en er geen dingen mee gedaan zijn die ik niet wil bij mijn dieren.
Mijn 4-jarige vond het ook leuk op 4-jarige op een longeersingel op te krijgen, hoefde ik echt geen 2 jaar eerder mee te beginnen, en de 6,5 jarige die toen nog hengst was, vond het ook leuk om beleerd te worden...Malenka schreef:Veel tekst ja. Maar wat staat er nu eigenlijk? Er worden 2 totaal verschillende dingen met elkaar vergeleken. Namelijk; een dressuurpaard op een handelsstal dat al heel vroeg moet presteren en een paard bij een liefhebber die af en toe spelenderwijs op jonge leeftijd al wat bijleert zodat niet alles in 1 klap op 3 a 4 jarige leeftijd moet.

LecyTinker schreef:ik zou graag 1 ding in de groep willen gooien. Ik heb namelijk niet zo heel erg veel met de opfok zoals deze tegenwoordig werkt, maar wat als er iets gebeurd met je , zeg als voorbeeld maar even, twenter, dis dus al vanaf veulen in de opfok zit, maar nog nooit een trailer heeft gezien (met de uitzondering van de heenreis) of heeft geleerd netjes mee te lopen etc, etc... Wat als er iets gebeurd en je paardje ineens naar de kliniek moet, maar geen trailer kent en in de kliniek totaal niet gewend is om met mensen om te gaan en in een box te staan etc, ect?

LecyTinker schreef:Nickyy, is dat jouw mening als niet voorstander van opfok of is dat echt hoe het gebeurd?

luve_rozes schreef:Dan herhaal ik mijn vraag: Hoe zie je dan dat ze het NIET leuk vinden? Jullie menen dat ze het wel leuk vinden, maar vergeten dat volgen van een leider, een paard zijn natuur is. Opstaande oortjes, etc, hoort bij kijken, en opletten. Dus, wanneer besluiten jullie, dat het paard het niet leuk vind?
En wat opfok betreft en trailer, dan kennen de meesten van jullie geen goede opfok.Bij een goede opfok, komt er tweemaal daags iemand het land in. Controleert op verwondingen, brengt krachtvoer, en iedere 6 weken, komt er een hoefsmid, en komt het naar voren, aan het halster. Bij de moeder heeft het veulen geleerd aan het halster te lopen, en later, gespeend, vast te staan, 20 minuten bij het KV eten, alvorens de opfok in te gaan. De hele opfok is opgebouwd uit vertrouwen naar de mens. S#winters komen ze in een stal met ruime uitloop, weer contact met mensen. En die doen ook van alles, ook met opzet, om ze overal aan te wennen. En natuurlijk zijn er dan, die angstig zijn met een trailer. De meesten hebben niet Zo'n rare ervaring, want zijn met de mama meegeweest naar de keuring. Maar door het vertrouwen in de mensen die ze het hele leven gekend hebben, is vaak een trailer niet zo'n probleem.Maar goede opfok kost wat. En daar laat de gemiddelde paardenbezitter het liever liggen, als de portemonnee open moet. Maar overal zijn uitzonderingen. Dus we kunnen hele excessen gaan opnoemen. Wordt het een wellus niettus spelletje
Maar weleens een jong paard vergeleken, die niet in de opfok is geweest, met een paard van de zelfde leeftijd, die het wel heeft gehad? Zo'n verschil, qua uithoudings vermogen, bespiering, uitstraling, gedrag op een wedstrijd of manege naar andere paarden.
LecyTinker schreef:luve_rozes schreef:Dan herhaal ik mijn vraag: Hoe zie je dan dat ze het NIET leuk vinden? Jullie menen dat ze het wel leuk vinden, maar vergeten dat volgen van een leider, een paard zijn natuur is. Opstaande oortjes, etc, hoort bij kijken, en opletten. Dus, wanneer besluiten jullie, dat het paard het niet leuk vind?
En wat opfok betreft en trailer, dan kennen de meesten van jullie geen goede opfok.Bij een goede opfok, komt er tweemaal daags iemand het land in. Controleert op verwondingen, brengt krachtvoer, en iedere 6 weken, komt er een hoefsmid, en komt het naar voren, aan het halster. Bij de moeder heeft het veulen geleerd aan het halster te lopen, en later, gespeend, vast te staan, 20 minuten bij het KV eten, alvorens de opfok in te gaan. De hele opfok is opgebouwd uit vertrouwen naar de mens. S#winters komen ze in een stal met ruime uitloop, weer contact met mensen. En die doen ook van alles, ook met opzet, om ze overal aan te wennen. En natuurlijk zijn er dan, die angstig zijn met een trailer. De meesten hebben niet Zo'n rare ervaring, want zijn met de mama meegeweest naar de keuring. Maar door het vertrouwen in de mensen die ze het hele leven gekend hebben, is vaak een trailer niet zo'n probleem.Maar goede opfok kost wat. En daar laat de gemiddelde paardenbezitter het liever liggen, als de portemonnee open moet. Maar overal zijn uitzonderingen. Dus we kunnen hele excessen gaan opnoemen. Wordt het een wellus niettus spelletje
Maar weleens een jong paard vergeleken, die niet in de opfok is geweest, met een paard van de zelfde leeftijd, die het wel heeft gehad? Zo'n verschil, qua uithoudings vermogen, bespiering, uitstraling, gedrag op een wedstrijd of manege naar andere paarden.
hey als mijn enter en twenter opgroeit tussen mijn eigen paarden thuis op twee hectare land waar ik hem elke dag bijvoer en met hem bezig ben, of op een hectare met 20 twenters waar er maar 1x op een dag iemand langs komt om te controleren. Dan is het echt niet zo dat die in de opfok er beter uit zien dan de mijne hoor.
Dus jij wil zeggen dat je zo op afstand kan zien of een paard in de opfok is opgegroeit of bij iemand thuis?