"Aan het werk" met een enter of twenter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: "Aan het werk" met een enter of twenter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:31

ik longeer zo wie zo al niet met zweep... en voor mij is een twenter longeren precies hetzelfde als rechtdoor meelopen aan een halstertouw. mijn bedoeling is puur om hem te leren op lichaamstaal te reageren. dus mijn positie naar hem. longeren op die leeftijd gaat niet om lichaamlijk werk, maar om het oppikken van mijn signalen. er zijn veel vormen van werk en niet alle zijn lichaamlijk.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:33

Tuurlijk doet een paard zijn oren naar voren, als hij wat nieuws ziet, of wat zijn aandacht trekt. En natuurlijk doen de meeste paarden wat je vraagt, simpel omdat een paard een vlucht, en van daar uit ook een volg dier is. De leider bepaalt. Dat zegt niet dat het dier het leuk vind. Dat is onze interpertatie ervan. We vermenselijken zijn gedrag.

Ook heel jong beleerde, en vroeg hoog in de dressuur lopende paarden, doen wat er van ze gevraagd wordt. En het ziet eruit met plezier. maar dat zegt niet dat het goed voor ze is/was. Hele dure paarden, komen soms nauwelijks op de weide, zijn ze te duur voor. Maar ze hebben echt de oortjes naar voren in de box, en tijdens het werk. Plezier? Is het goed voor ze? Die eigenaren, die zo'n dier verkopen willen, zullen tegen een potentiele koper echt niet zeggen, dat het niet goed voor ze is. Nee, tis een topper dat hij het zo goed doet, op zo'n jonge leeftijd. Dat hij met 7 of 8 jaar mogelijk aan de slachthaak hangt, grof en even heel extreem gezegd, dondert hem niet, maar dat zegt hij alleen binnen 4 muren, want hij heeft dan zijn geld allang gevangen.

En nee, zo extreem zullen de meesten in hun ogen hier, hun enter of twenter echt niet belasten. En wie weet, is dat ook niet zo. De deur staat wel op een kier, ondertussen. Het voorbeeld hier boven, is in zwart wit getrokken, om de gedachtengang aan te geven, en de reactie van 'plezier' van het paard. Maar er is meer dan genoeg bekend, over te snel belasten van een paard, en de gevolgen op latere leeftijd.

Wat verwachten jullie eigenlijk wat een paard doet, of beter gezegd, moet doen om je duidelijk te maken, dat het geen plezier heeft? Een knal verkopen? Met blikkerende tanden op je aflopen en je aanvallen? Forget it, hoewel ze bestaan.Dan heet het al gauw een rot knol. Maar de meesten, zullen zich gedragen naar aard van het paard, follow the leader.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:44

luve_rozes schreef:
Tuurlijk doet een paard zijn oren naar voren, als hij wat nieuws ziet, of wat zijn aandacht trekt. En natuurlijk doen de meeste paarden wat je vraagt, simpel omdat een paard een vlucht, en van daar uit ook een volg dier is. De leider bepaalt. Dat zegt niet dat het dier het leuk vind. Dat is onze interpertatie ervan. We vermenselijken zijn gedrag.

Ook heel jong beleerde, en vroeg hoog in de dressuur lopende paarden, doen wat er van ze gevraagd wordt. En het ziet eruit met plezier. maar dat zegt niet dat het goed voor ze is/was. Hele dure paarden, komen soms nauwelijks op de weide, zijn ze te duur voor. Maar ze hebben echt de oortjes naar voren in de box, en tijdens het werk. Plezier? Is het goed voor ze? Die eigenaren, die zo'n dier verkopen willen, zullen tegen een potentiele koper echt niet zeggen, dat het niet goed voor ze is. Nee, tis een topper dat hij het zo goed doet, op zo'n jonge leeftijd. Dat hij met 7 of 8 jaar mogelijk aan de slachthaak hangt, grof en even heel extreem gezegd, dondert hem niet, maar dat zegt hij alleen binnen 4 muren, want hij heeft dan zijn geld allang gevangen.

En nee, zo extreem zullen de meesten in hun ogen hier, hun enter of twenter echt niet belasten. En wie weet, is dat ook niet zo. De deur staat wel op een kier, ondertussen. Het voorbeeld hier boven, is in zwart wit getrokken, om de gedachtengang aan te geven, en de reactie van 'plezier' van het paard. Maar er is meer dan genoeg bekend, over te snel belasten van een paard, en de gevolgen op latere leeftijd.

Wat verwachten jullie eigenlijk wat een paard doet, of beter gezegd, moet doen om je duidelijk te maken, dat het geen plezier heeft? Een knal verkopen? Met blikkerende tanden op je aflopen en je aanvallen? Forget it, hoewel ze bestaan.Dan heet het al gauw een rot knol. Maar de meesten, zullen zich gedragen naar aard van het paard, follow the leader.

Mooi verwoord..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:48

Veel tekst ja. Maar wat staat er nu eigenlijk? Er worden 2 totaal verschillende dingen met elkaar vergeleken. Namelijk; een dressuurpaard op een handelsstal dat al heel vroeg moet presteren en een paard bij een liefhebber die af en toe spelenderwijs op jonge leeftijd al wat bijleert zodat niet alles in 1 klap op 3 a 4 jarige leeftijd moet.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:55

Zo kun je het lezen, Malenka. Er staat, dat ook zo'n 'dressuurpaard', het kan net zo goed een springpaard zijn, ook te jong, met zgn plezier, zijn ding doet. Of het nu goed is, of niet, oortjes zijn naar voren, en hij doet het.

En mijn paarden 'werken' van af hun 4e, en niet alles in 1 klap. Daar gaan weken en maanden in zitten. Dat is het in het extreme gesteld, dat zeggen dat het in 1 klap is, om de 'op heel jonge leeftijd' beginnen manier, te verzachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:25

maar dat geldt toch voor alle leeftijden?

er zijn excessen bij mensen die vroeg beginnen en bij mensen die laat beginnen.
op welke leeftijd dan ook kan je verpesten, te weinig ervan weten, te snel gaan, niet naar je paard luisteren. zoals al eerder gezegd, je hebt zwart, wit en heel veel grijsgbieden ertussen.

dat jouw manier voor jou werkt, wil niet zeggen dat een andere manier niet voor een ander (mens/paard) werkt. niet iedereen die een jong paard heeft en er 'wat' mee doet, is een onwetende onervaren penny die met een jaar longeert e.d.

er zijn heel veel mensen met mij die genoeg ervaren zijn en die wel weten wat de grenzen zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:30

ik denk ook dat als je de grens weet dat alles kan. vroeger werden paarden op 2.5 onder het zadel gebracht. en tegenwoordig vinden we 3 nog redelijk vroeg. werkte 2 jarige al op het land. dus tja... zeg niet dat het goed is, maar toen was het gewoon. Paarden waren toen werkpaarden die hun geld moesten opleveren en toen werkten die paarden ook door tot diep in hun tiener jaren.
Dus het is maar net hoe je het bekijkt he? Ik denk dat als je je gezond verstand gebruikt je prima al was kan doen met een enter en twenter zonder dat dit gelijk een paard gaat worden met lichaamlijke problemen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:31

Ik was altijd van mening dat je lang moest wachten met het beleren van paarden. Ja het zware werk daar gaan ze kapot aan. longeren op jonge leeftijd ben ik nog altijd geen fan van.

Maar.. Vorig jaar op een stal in canada heb ik wat anders geleerd. Daar lieten ze een jaarling aan een longeerlijn over de hoefslag lopen en degene die met haar bezig is in het midden. dus GEEN cirkels :)
De jaarlingen krijgen een singeltje met een gelpad er onder om. Gewoon om aan een singeltje te wennen. En geen enkele jaarling die ik heb zien bokken :n (Dat is met die 3 jarige wel anders) Verder komen ze gewoon lekker in de groep met andere veulens+merries en jaarlingen naar buiten.

Als twenter krijgen ze een zadel en hoofdstel met kaptoom om. Dat sturen komt wel. Daarna gaan ze er een aantal keer opzitten. Met 3/3.5 jaar moeten ze toch wel wat meer aan het werk.

Dus als jaarling krijgen ze 1 keer in de 1 of 2 weken een singeltje om. En als twenter 1/2 keer in de week. Als 3 jarige moeten ze 2/3 keer per week aan het werk.

De paarden zijn happy en ik heb er geen enkele zien bokken. Terwijl het allemaal bloedkikkers zijn. Ze worden niet overbelast maar ze zijn er gewoon mee bezig en de paarden vinden het hartstikke leuk!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:32

Nu heb ik nog steeds nergens gezien wat er zo verschrikkelijk aan is om met een jonkie lekker te gaan aanrommelen? Alsof zo'n paard niet evengoed paard mag zijn op de wei.. Als je niet kunt zien of je paard iets met plezier of met tegenzin doet kan je beter kippen gaan houden. Ik ken mijn pony als mn broekzak en als ie ergens geen lol in heeft merk ik dat duidelijk. Nee, komen geen blikkerende tanden aan te pas. Heeft alles te maken met je paard kennen en kunnen inschatten. Als ik mn pony in de bak zet en mezelf op mn gemak ergens parkeer komt hij naar me toe en probeert eens iets wat ik hem eens heb geleerd, om daarna met gepaste trots mij weer aan te kijken. Een hele tijd geleden zijn we kort bezig geweest met op het blok staan. Op een goeie dag kwam ik aan en zag hem van grote afstand dat herhalen op een houten bank die bij m op t land stond :+ Kennelijk vond hij het erg leuk dat hij een nieuwe manier had geleerd om met zn lijf om te gaan :D Zo lang je goed oplet wat je doet en je verstand gebruikt zie ik echt geen bezwaren.. Ik heb nu een 2-jarige hengst die zonder te twijfelen mij los volgt, weg van de zwaar hengstige merrie aan de andere kant van het draad.. Ik heb hem nooit ergens toe gedwongen, altijd gewerkt vanuit aangeboden gedrag. Hij doet alles vol enthousiasme.. Gut wat een ongelukkig paard heb ik :+ Dat een paard buiten hoort te spelen met soortgenoten zal niemand hier betwisten.. Maar kom nu eens met goede argumenten waarom van jongs af aan lekker samen rommelen zo vreselijk is. En dan gaan we er maar even vanuit dat die paarden in handen zijn van mensen die er geen schootpaarden van maken of ze op hun 4e in het Z willen hebben ;) Opfok is mijn ding sowieso niet maar heb er niks op tegen, laat dat even duidelijk zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:40

momo_lover schreef:
Duhelo schreef:
dd, ik durf veel meer met mijn twenter, terwijl die nog zo onrustig is met momenten, dan met de vierjarige die mij overal heensleurt, omdat ik weet dat mijn twenter wel oplet om mij geen pijn te doen (tegenover mij is ze relatief voorzichtig) en die vierjarige gewoon doorgaat, no matter what. dan is mijn keus ook vlug gemaakt hoor :D

Dan heb je een goede twenter die van mij is af en toe even vergeten dat baasje er ook nog staat en niet erg onder de indruk als ik sta te springen van de pijn omdat ze boven op mijn voet staat. Maar verder is het een schat.

ja, het is een hele goede twenter. maar ik heb met haar als klein veulen heel duidelijk grenzen gesteld (DIT is MIJN ruimte, en jij blijft eruit)
Vooral omdat het een zwaar trekpaard is, en ik uit ervaring spreek dat het niet leuk is als die over je heen lopen.
het enige dat moeilijk was was haar hoofd manipuleren, (ze komt als ik het vraag heel netjes bij me staan, met haar hoofd naast mijn schouder zeg maar, echter als ze iets zag dan wilde ze heel vlug kijken, maar vergat altijd haar hoofd hoog genoeg op te tillen om over mij te gaan ipv tegen mijn hoofd te knallen)
na een paar ferme berispingen is dit heel erg verbeterd. ook kwa op mijn voeten staan valt heel goed mee, als ze het doet is het omdat ze bv ergens vanaf schiet of uit lompigheid.
ik ben al heel veel gelukkig geweest, want zoals vermeld staat er een 4 jarig trekpaard bij die voor haar 3 jaar niet in handen is geweest, en totaal geen respect heeft naar mensen toe.
twenterlief heeft al meermaals de klap opgevangen voor mij door tussen 4 jarige en mij te springen, of te bufferen als we met zen drietjes in de stal staan en de grote haar kont tegen de kleine knalt,ze wringt zich altijd zo dat ik netjes in een onbelopen hoekje sta :D

Kwestie van het longeren: als ik mijn paard longeer, verwacht ik inderdaad reactie, maar dit verwachten we toch ook als ze meewandelen aan het halster?
in het wild lopen paarden 30 km per dag dacht ik,die wandelingetjes aan de hand kunnen volgens mij geen kwaad, en die eenmaal per week 10 minuutjes op een rustig tempo longeren ook niet (al doe ik het zelf niet, ik stuur ze wel eens op het cirkeltje, en terug, maar echt longeren, nah)
Mits het op een rustig tempo is, en niet te veel of niet te lang.
mijn volwassen merrie komt in september bij men twenter, die staat 100 % onder appel, als het mogelijk is leer ik die kleine zeker meelopen als handpaard, mag ze km's meemaken op buitenritten. dan kan ik zeker als ze drie is zo opstappen en wegrijden, heeft ze spieren gekweekt, dus kan ze me beter dragen dan die iele 3.5 jarige die 3 jaar stilgestaan heeft in de opfok. heeft ze conditie gekweekt, waardoor ik ze niet te vlug zal overvragen.
en vooral: heeft ze tijd om aan alles te wennen.

hoeveel driejarige zie je niet, die uit de opfok komen, een maand later zadelmak zijn (en overdonderd); en twee maand later niet meer handelbaar omdat ze geen tijd kregen?

Maar, idd, leeftijden zijn gewoon een heikel punt.
In mijn mening is het goed om dingen te doen met je jong paard, zolang je oplet dat het niet te veel en niet te zwaar is.
van eens op een cirkeltje gestuurd te worden is er nog geen enkel paard doodgegaan, maar doe het niet iedere dag voor uren aan een stuk.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:50

Quellian schreef:
Sommige mensen wíllen het niet geloven denk ik, dat is zo jammer aan mensen met paarden: 'als Ik het maar naar mijn zin heb'.
Het heeft totaal geen nut om mensen de ogen proberen te openen, is zonde van de energie.
Ik koop enkel jonge groene paarden, zodat ik wéét dat ze blanco zijn en er geen dingen mee gedaan zijn die ik niet wil bij mijn dieren.

Nee die opmerking "Hij of zij vind het leuk" ooohh verschrikkelijk......... |( Mijn 4-jarige vond het ook leuk op 4-jarige op een longeersingel op te krijgen, hoefde ik echt geen 2 jaar eerder mee te beginnen, en de 6,5 jarige die toen nog hengst was, vond het ook leuk om beleerd te worden...

Hou op met die stomme redeneringen............ aub.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:51

Malenka schreef:
Veel tekst ja. Maar wat staat er nu eigenlijk? Er worden 2 totaal verschillende dingen met elkaar vergeleken. Namelijk; een dressuurpaard op een handelsstal dat al heel vroeg moet presteren en een paard bij een liefhebber die af en toe spelenderwijs op jonge leeftijd al wat bijleert zodat niet alles in 1 klap op 3 a 4 jarige leeftijd moet.

Probeer die dingen nu eens uit elkaar te trekken. Jij maakt nu namelijk onderscheid. Waarom zou je een 3 a 4 jarige in 1 klap alles willen leren? Waarom niet met het zelfde "geduld" als zogenaamd met een enter of twenter?

Komt ie weer.......... het ongeduld van de baas. Heel simpel! (En ook de verwachtingen vd buitenwereld)
Dat is het grote verschil, ik zie hier allemaal verweren "Dat ze dan beter op het werk voorbereid zijn, betere conditie hebben, beter vertrouwen enz"

Kan 1 van jullie mij ook vertellen waarom je hier niet pas mee begint op 3 a 4 -jarige leeftijd, en er dan 1 a 2 jaar vooruit trekt? Wat is het belang?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:55

Je kan duidelijk aan een paard zien of hij iets leuk vind of niet zonder dat het paard je hoeft aan te vallen.
Het ene paard is pas klaar om met een jaar of 5 á 6 te gaan beleren de ander al eerder.
Zo is het ook met jonge paarden. De een vind het fantatische om op 1 jarige leeftijd te wandelen, de ander pas op 3 jaar.
Zolang je let op wat je paard leuk vind om te doen zie ik geen problemen.

Daarbij de opmerkingen als: de eigenaar vind het leuk, maar het paard niet enz. die slaan nergens op. Er zijn zat paarden die het prachtig vinden om het een en ander te doen ookal zijn ze pas 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar enz.

Zoals ik al eerder poste mijn veulen van 6 maanden hobbelt graag achter mij aan, lees zonder halster of snoep. En dat doet hij met volle pret. Als ik ren, rent hij achter mij aan. als ik stop stopt hij ruim op tijd. Toen ik een keer viel ging hij emt een grote boog om me heen om vervolgens terug te keren met de vraag wat ik op de grond deed?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:58

ik zou graag 1 ding in de groep willen gooien. Ik heb namelijk niet zo heel erg veel met de opfok zoals deze tegenwoordig werkt, maar wat als er iets gebeurd met je , zeg als voorbeeld maar even, twenter, dis dus al vanaf veulen in de opfok zit, maar nog nooit een trailer heeft gezien (met de uitzondering van de heenreis) of heeft geleerd netjes mee te lopen etc, etc... Wat als er iets gebeurd en je paardje ineens naar de kliniek moet, maar geen trailer kent en in de kliniek totaal niet gewend is om met mensen om te gaan en in een box te staan etc, ect?

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:00

LecyTinker schreef:
ik zou graag 1 ding in de groep willen gooien. Ik heb namelijk niet zo heel erg veel met de opfok zoals deze tegenwoordig werkt, maar wat als er iets gebeurd met je , zeg als voorbeeld maar even, twenter, dis dus al vanaf veulen in de opfok zit, maar nog nooit een trailer heeft gezien (met de uitzondering van de heenreis) of heeft geleerd netjes mee te lopen etc, etc... Wat als er iets gebeurd en je paardje ineens naar de kliniek moet, maar geen trailer kent en in de kliniek totaal niet gewend is om met mensen om te gaan en in een box te staan etc, ect?

Platspuiten en klaar. (Niet mijn manier, maar zo wordt dat vaak opgelost.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:02

omdat die drie of vierjarige al zelf een leven opgebouwd heeft en de mens niet meer "nodig" heeft. die zal je veel meer moeite kosten dan een jong, ietwat onstabieler paard, dat je iets beter kunt leiden of manipuleren :D

en ja, ik heb al vaak van de onzekerheden van men paard gebruik gemaakt, die is nu nog op een leeftijd dat ze mij "nodig" heeft, ik ben hier de volwassene, ik zal wel zeggen of het goed gaat. een ouder paard vind zichzelf de volwassene, en zal zelf beslissen wat hij zal doen, met alle, soms desastreuze, gevolgen van dien.

en ja, nu zal iedereen afkomen van: je moet je plaats verdienen, en ieder paard volgt een goede leider, etc.
Maar ik doe het liever op een iets gemakkelijkere manier, en vermijd de risico's, want eerlijk? die vierjarige bij mij op stal krijg ik niet meer goed, en dat is een die niks moeten doen heeft de eerste drie jaar.
de vorige keer heeft ze bijna men hoefsmid vermoord door erop te springen (ze wilde de hoefstal niet in), en we hebben al veel geprobeerd, behalve de hele groffe methode, en totnutoe werkt niks. voor mij maakt het dan de keuze gemakkelijk :D

@lecytinker: goede opmerking
een paard dat nooit een trailer van binnengezien heeft, hoe wordt die uti de opfok gehaald? op de trailer gejaagd? vragen we ons af wrom er zoveel paarden trailerangst hebben?
mijn twenter heeft het 2 X 5 minuten geduurd voor ze erop stond, omdat ik zei dat het goed was.
dit was wel al voorgegaan door over planken en zeilen te lopen, en door nauwe doorgangen te gaan. zie ik niet bepaald doen met die 4 jarige (laatste maal dat we in een straal van 3 meter gekomen waren bij de trailer heeft het me een kapot halster en verbogen poort gekost (ze probeerde erover heen te springen) ), laten we maar niet vragen hoe ze haar de vorige keer de trailer wss in gekregen hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:02

dat belang verteld iedereen hier toch al :+
ik trek er 5 a 6 jaar voor uit ipv 1 a 2 jaar. ieder zijn methode.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:03

Nickyy, is dat jouw mening als niet voorstander van opfok of is dat echt hoe het gebeurd?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:04

Ik vind dit een erg interessant topic om te lezen..
Ik heb zelf een jaarlingmerrie, ze heeft eerst een half jaar in de opfok gestaan waar ze op het laatst niet meer haar plekje vinden kon, viel erg af en ging van haantje de voorste naar angstig.. eind december is ze bij mensen komen te staan die zelf al hun jonge paarden aanhouden. Hier staat ze samen met een leeftijdsgenootje en een twenter, ook komt ze zo nu en dan met de oudere merries te staan.
Ze staat hier overdag lekker op het land en 's avonds komen ze binnen te staan, verder haal ik haar wekelijks uit het land weg om even te poetsen, in de bak los te gooien of een stukje te wandelen. ze vind dit totaal niet erg en komt er altijd al vrolijk aan galoperen als ik het land in loop!

Ook wil ik haar met de tijd aan afspoelen, dekje en een deken laten wennen.. het gaat nu allemaal spelenderwijs en ze laat zelf wel merken of ze het goed vind of het totaal niet accepteerd.. met de lange lijnen, longeren etc wacht ik tot ze drie jaar is, dan zien we wel verder.. maar vind het wel belangrijk dat ze de basis goed kent en verder kan ze lekker spelen met haar vriendinnetjes op het land! :)

En over paarden uit de opfok halen die daar hun eerste jaren gestaan hebben.. ik weet dat ze bij ons daar een grote vrachtwagen voor hadden, waar paarden zo raar konden doen als ze wouden.. ook zijn er wel eens dingen mis gegaan.. maar sommige paarden stappen daar ook zo de trailer op en zijn super makkelijk ondanks dat ze tijdens de opfokperiode bijna niet in de hand geweest zijn..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:07

LecyTinker schreef:
Nickyy, is dat jouw mening als niet voorstander van opfok of is dat echt hoe het gebeurd?

Ik ben geen tegenstander van opfok, maar wel een tegenstander van je paard de eerste 3 jaar op het land gooien en er niet naar omkijken. Onder andere om de redenen die jij net noemde. Toevallig zijn er een paar weken terug bij ons op stal 2 paarden mishandeld in het land. Dit waren net 2 3 jarige. Als die niet in de hand waren geweest nog was dit een groot probleem geworden.

Daarbij weet ik inderdaad uit eigen ervaring dat een paard gewoon met dwang de trailer ingeramd wordt, om hem vervolgens bij de dierenarts eruit te halen en daar plat te spuiten zodat hij kan worden nagekeken. Daarbij wil ik wel vermelden dat ik niet zeg dat dit overal gebeurd, maar waar ik het mee gemaakt heb gaat het dus wel zo.

Niet elke paard hoeft elke dag in de hand te komen. Maar wel vind ik dat elke paard vanaf jongs afaan de basis dingen heeft geleerd. dus inderdaad op stal staan, trailer in, voetjes geven, in de mond kijken en noem maar op.

Edit; mijn veulen gaat als hij weg is bij zijn mama lekker de opfok in, wel heb ik liever een oudere merrie erbij mja dat is in mijn geval niet haalbaar. Vandaar de opfok, dan staat hij toch lekker tussen soortgenootjes :D

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:15

Dan herhaal ik mijn vraag: Hoe zie je dan dat ze het NIET leuk vinden? Jullie menen dat ze het wel leuk vinden, maar vergeten dat volgen van een leider, een paard zijn natuur is. Opstaande oortjes, etc, hoort bij kijken, en opletten. Dus, wanneer besluiten jullie, dat het paard het niet leuk vind?

En wat opfok betreft en trailer, dan kennen de meesten van jullie geen goede opfok.Bij een goede opfok, komt er tweemaal daags iemand het land in. Controleert op verwondingen, brengt krachtvoer, en iedere 6 weken, komt er een hoefsmid, en komt het naar voren, aan het halster. Bij de moeder heeft het veulen geleerd aan het halster te lopen, en later, gespeend, vast te staan, 20 minuten bij het KV eten, alvorens de opfok in te gaan. De hele opfok is opgebouwd uit vertrouwen naar de mens. S#winters komen ze in een stal met ruime uitloop, weer contact met mensen. En die doen ook van alles, ook met opzet, om ze overal aan te wennen. En natuurlijk zijn er dan, die angstig zijn met een trailer. De meesten hebben niet Zo'n rare ervaring, want zijn met de mama meegeweest naar de keuring. Maar door het vertrouwen in de mensen die ze het hele leven gekend hebben, is vaak een trailer niet zo'n probleem.Maar goede opfok kost wat. En daar laat de gemiddelde paardenbezitter het liever liggen, als de portemonnee open moet. Maar overal zijn uitzonderingen. Dus we kunnen hele excessen gaan opnoemen. Wordt het een wellus niettus spelletje :D

Maar weleens een jong paard vergeleken, die niet in de opfok is geweest, met een paard van de zelfde leeftijd, die het wel heeft gehad? Zo'n verschil, qua uithoudings vermogen, bespiering, uitstraling, gedrag op een wedstrijd of manege naar andere paarden.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:18

luve_rozes; wat jij nu opnoemt is precies van eigenaren zelf doen bij een goedkopere opfok ;)
Alleen dan doen ze er wat meer mee, doormiddel van wandelen bijvoorbeeld

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:20

luve_rozes schreef:
Dan herhaal ik mijn vraag: Hoe zie je dan dat ze het NIET leuk vinden? Jullie menen dat ze het wel leuk vinden, maar vergeten dat volgen van een leider, een paard zijn natuur is. Opstaande oortjes, etc, hoort bij kijken, en opletten. Dus, wanneer besluiten jullie, dat het paard het niet leuk vind?

En wat opfok betreft en trailer, dan kennen de meesten van jullie geen goede opfok.Bij een goede opfok, komt er tweemaal daags iemand het land in. Controleert op verwondingen, brengt krachtvoer, en iedere 6 weken, komt er een hoefsmid, en komt het naar voren, aan het halster. Bij de moeder heeft het veulen geleerd aan het halster te lopen, en later, gespeend, vast te staan, 20 minuten bij het KV eten, alvorens de opfok in te gaan. De hele opfok is opgebouwd uit vertrouwen naar de mens. S#winters komen ze in een stal met ruime uitloop, weer contact met mensen. En die doen ook van alles, ook met opzet, om ze overal aan te wennen. En natuurlijk zijn er dan, die angstig zijn met een trailer. De meesten hebben niet Zo'n rare ervaring, want zijn met de mama meegeweest naar de keuring. Maar door het vertrouwen in de mensen die ze het hele leven gekend hebben, is vaak een trailer niet zo'n probleem.Maar goede opfok kost wat. En daar laat de gemiddelde paardenbezitter het liever liggen, als de portemonnee open moet. Maar overal zijn uitzonderingen. Dus we kunnen hele excessen gaan opnoemen. Wordt het een wellus niettus spelletje :D

Maar weleens een jong paard vergeleken, die niet in de opfok is geweest, met een paard van de zelfde leeftijd, die het wel heeft gehad? Zo'n verschil, qua uithoudings vermogen, bespiering, uitstraling, gedrag op een wedstrijd of manege naar andere paarden.

hey als mijn enter en twenter opgroeit tussen mijn eigen paarden thuis op twee hectare land waar ik hem elke dag bijvoer en met hem bezig ben, of op een hectare met 20 twenters waar er maar 1x op een dag iemand langs komt om te controleren. Dan is het echt niet zo dat die in de opfok er beter uit zien dan de mijne hoor.
Dus jij wil zeggen dat je zo op afstand kan zien of een paard in de opfok is opgegroeit of bij iemand thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:23

je weet toch zelf wel welke tekenen een paard geeft als iets niet leuk is, of eng, of spannend.
wanneer besluit jij of jouw paard het niet leuk vindt? daarnaast heeft ieder paard daar ook weer zijn eigen manier in, die je herkent door hem te kennen en te bestuderen.

dat zijn vragen die voor alle leeftijden opgaan.

dan moet je meer specificeren wat niet-opfok is.
vele uren op stal (alleen) versus opfok, ja dan weet iedereen toch wel wat beter is?
maar het hele jaar rond 24/7 buiten in een gemengde kudde op een groot terrein staat iig gelijk aan een opfok (en dan wel 1 waar ze niet swinters vooral op stal staan) en is naar mijn mening zelfs beter.
waar ook diezelfde controle is en dat contact. Dus eigenlijk is het hetzelfde, alleen doen bij de (goede) opfok anderen het voor jou en hebben ze enkel leeftijdgenoten i.p.v. leeftijdgenoten én ouderen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:27

LecyTinker schreef:
luve_rozes schreef:

hey als mijn enter en twenter opgroeit tussen mijn eigen paarden thuis op twee hectare land waar ik hem elke dag bijvoer en met hem bezig ben, of op een hectare met 20 twenters waar er maar 1x op een dag iemand langs komt om te controleren. Dan is het echt niet zo dat die in de opfok er beter uit zien dan de mijne hoor.
Dus jij wil zeggen dat je zo op afstand kan zien of een paard in de opfok is opgegroeit of bij iemand thuis?

We hadden het over excessen: waarom nu weer een paar paarden op 2 hectare, en heel veel op 1 hectare, en 1 keer per dag controle? Dat hoor je me toch niet zeggen?

Ik kan zien of een veulen aan huis is groot gebracht, zonder vriendjes, op een postzegel land, met dagelijks een wandelingetje met zijn eigenaar, of 2 en een half jaar, met 6 vrienden, op 3 hectare land, waar ze regelmatig bij omgezet worden. (over excessen gesproken)