Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:10

mirka1994 schreef:
Nee dat denk ik ook niet. En ik denk ook dat het per paard verschilt. Maar dan denk ik meer aan gewoontes. Een paard wat al 10 jaar alleen op stal staat, zou het best wel moeilijk kunnen krijgen als je hem ineens buiten zet. Het zijn ook gewoontes zeg maar, en ik denk over het algemeen dat ze zich wel kunnen aanpassen. Maar ik denk dat er ook wel uitzonderingen zijn die dat niet kunnen zeg maar..

Ben ik absoluut met je eens :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:11

Maar een paard dat 24 in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt, mist wel actie, spanning en uitdaging.
Dan kun je zeggen dat een paard dat niet nodig heeft, maar daar heeft hij juist wel behoefte aan.
Dat zijn behoeftes van een paard die hij van nature heeft maar in een stukje weiland kan hij dat niet kwijt.

'In het wild' hebben paarden wel actie, spanning en uitdaging. Daar hebben ze de mens dan ook niet voor nodig.

Banyu

Mijn 3 jarige staat ook 24/7 op de wei, wel word er gelongeerd of wat dan ook met haar...
Maar ook gewoon omdat ze niet echt op stal kan staan dan breekt ze de boel af, dusja...waarom niet?

Twiggy2008

mika11 schreef:
Mijn paard staat niet 24 buiten, maar ongeveer 14 uur per dag. Met haar vaste groepje in het weiland.
Verder komt ze dagelijks in handen, wordt gepoetst, krijgt aandacht, +- 5 keer in de week onder het zadel waarvan wekelijks een bosritje.
Ik denk dat zij het beter naar haar zin heeft dan een paard wat 24 uur in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt.

Hier viel ik over. ;)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:13

Twiggy2008 schreef:
mika11 schreef:
Mijn paard staat niet 24 buiten, maar ongeveer 14 uur per dag. Met haar vaste groepje in het weiland.
Verder komt ze dagelijks in handen, wordt gepoetst, krijgt aandacht, +- 5 keer in de week onder het zadel waarvan wekelijks een bosritje.
Ik denk dat zij het beter naar haar zin heeft dan een paard wat 24 uur in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt.

Hier viel ik over. ;)

Dat is mijn post helemaal niet, die haalde ik alleen aan om een vraag over de kwestie aan je te stellen.
Dus ik vraag je nog een keer waar ik dit zeg:
Twiggy2008 schreef:
ga niet zeggen dat jouw paard dus per definitie gelukkiger is dan de mijne die 24/7 buiten staat.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:14

mika11 schreef:
Maar een paard dat 24 in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt, mist wel actie, spanning en uitdaging.
Dan kun je zeggen dat een paard dat niet nodig heeft, maar daar heeft hij juist wel behoefte aan.
Dat zijn behoeftes van een paard die hij van nature heeft maar in een stukje weiland kan hij dat niet kwijt.

'In het wild' hebben paarden wel actie, spanning en uitdaging. Daar hebben ze de mens dan ook niet voor nodig.

Wie zegt dat ze geen actie hebben? Bij ons op de wei zie ik ze elke dag wel spelen. Maar niet elk paard heeft daar behoefte aan. Mijn jaarling speelt vaak met haar vriendjes, ze zoeken ekaar geregelt op, gaan samen rennen etc. Mijn volwassen merrie daar en tegen is wat rustiger. Die doet niet mee, en wordt niet vrolijk als ze haar proberen erbij te betrekken..

Maar daarom vind ik het zo belangrijk dat een paard niet alleen op het land staat. Hij moet wel interactie hebben met soortgenoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:17

Een paard behoefte aan actie, spanning en uitdaging??
Welnee.
In de vrije natuur betekent dit namelijk veelal het noodlot c.q. de dood.

Het enige waar onze paarden ons voor nodig hebben, voedsel, drinken, bewegingsruimte, kuddemaatjes en lichamelijke verzorging.
Rijden hoort daar absoluut niet bij. Paarden zijn fysiek gezien ook helemaal niet geschikt om bovenop te gaan zitten.

En bovendien, wanneer paarden het "nodig" zouden hebben om bereden te worden, waarom geldt dit dan alleen voor paarden? En niet voor bijv. koeien, schapen, geiten, die laat men toch ook gewoon lekker lopen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:18

Miseria, sorry :o , ik haalde jou en die andere door elkaar. Dacht dat jullie dezelfde waren. Ik heb hier een stel meiden van 6 te spelen, dus vandaar dat ik niet echt goed oplet, want het is gekkenhuis hier in de huiskamer. :+

Maar goed, ik heb je antwoord gegeven op je vraag, volgens mij. Ik heb juist heel erg geleerd naar mijn paard te kijken i.p.v. te menselijk te denken. Ik heb een paard wat vrij wil zijn. Hij heeft een heerlijke plek in de kudde (meneer de directeur, zeg maar) en zijn kudde is zijn alles. Daar kan ik als mens niet tegenop. ;) Hoe goed ik verder ook voor hem zorg en hoe leuk we het samen verder ook hebben.

Zodra hij op stal staat, wordt hij strontchagerijnig. Je wilt niet weten wat voor gedragsveranderingen ik heb gezien bij hem van 2 daagjes op stal staan.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:32

Twiggy2008 schreef:
Miseria, sorry :o , ik haalde jou en die andere door elkaar. Dacht dat jullie dezelfde waren. Ik heb hier een stel meiden van 6 te spelen, dus vandaar dat ik niet echt goed oplet, want het is gekkenhuis hier in de huiskamer. :+

Maar goed, ik heb je antwoord gegeven op je vraag, volgens mij. Ik heb juist heel erg geleerd naar mijn paard te kijken i.p.v. te menselijk te denken. Ik heb een paard wat vrij wil zijn. Hij heeft een heerlijke plek in de kudde (meneer de directeur, zeg maar) en zijn kudde is zijn alles. Daar kan ik als mens niet tegenop. ;) Hoe goed ik verder ook voor hem zorg en hoe leuk we het samen verder ook hebben.

Zodra hij op stal staat, wordt hij strontchagerijnig. Je wilt niet weten wat voor gedragsveranderingen ik heb gezien bij hem van 2 daagjes op stal staan.

Oke :D misverstandje kan gebeuren! Zand erover *\o/*

Vind overigens dat jij het prachtig voor elkaar hebt hoor, maar ik denk dat die van mij zo'n mega proces door moet als ze 24/7 naar buiten moet.. dat het niet bevoordelijk gaat zijn voor haar hart en haar blessure (pees is doorgescheurd). Wie weet, als de andere pezen sterker zijn.. dat ik nog eens bij je aanklop voor tips ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:41

Miseria schreef:
Oke :D misverstandje kan gebeuren! Zand erover *\o/*

Vind overigens dat jij het prachtig voor elkaar hebt hoor, maar ik denk dat die van mij zo'n mega proces door moet als ze 24/7 naar buiten moet.. dat het niet bevoordelijk gaat zijn voor haar hart en haar blessure (pees is doorgescheurd). Wie weet, als de andere pezen sterker zijn.. dat ik nog eens bij je aanklop voor tips ;)

Je moet altijd kijken naar wat je paard aangeeft, ben ik echt helemaal met je eens. :j
En daarnaast dan niet te menselijk denken....

Maar wat is er met haar hart dan?

Ik geniet echt enorm van die hechte kudde op dat enorme stuk land. Het is zo gaaf om te zien hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Als ik mijn paard uit het land haal, loopt de hele club mee naar het hek. Zo close zijn ze inmiddels. En als ik hem terug breng, hinnikt hij en komen ze hem vaak al tegemoet. Ze staan op een heel groot stuk, dus het is ook wel eens even zoeken waar de kudde staat. :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:43

Twiggy2008 schreef:
Je moet altijd kijken naar wat je paard aangeeft, ben ik echt helemaal met je eens. :j
En daarnaast dan niet te menselijk denken....

Maar wat is er met haar hart dan?

Ik geniet echt enorm van die hechte kudde op dat enorme stuk land. Het is zo gaaf om te zien hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Als ik mijn paard uit het land haal, loopt de hele club mee naar het hek. Zo close zijn ze inmiddels. En als ik hem terug breng, hinnikt hij en komen ze hem vaak al tegemoet. Ze staan op een heel groot stuk, dus het is ook wel eens even zoeken waar de kudde staat. :D

Klinkt echt super :D Ze heeft hartritmestoornissen. Kan niet mega veel kwaad, maar ze kan geen stress hebben zeg maar. En tsja, het gaat niet altijd in 1x goed als je je paard in een kudde zet :) Maar nu is het voor mij sowieso niet aan de orde, want met 1 verkeerde botsing kan ze niet meer lopen en is het einde verhaal. Eerst de pezen aansterken!

Edit; dat is misschien wel menselijk gedacht, maar ik vind het tegenover mijn paard niet eerlijk om haar al 'zwak' in een kudde te zetten. Buiten het feit dat het nu nog zo zwak is dat draven/galoperen en over een ongelijke grond lopen nog gevaarlijk is.
Laatst bijgewerkt door Paardenmeis1 op 08-07-11 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:44

mika11 schreef:

Speaker ophangen waar zo nu en dan leeuwengebrul uitkomt :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:48

Dani_ schreef:
mika11 schreef:

*PROEST* :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:52

Miseria schreef:
Klinkt echt super :D Ze heeft hartritmestoornissen. Kan niet mega veel kwaad, maar ze kan geen stress hebben zeg maar. En tsja, het gaat niet altijd in 1x goed als je je paard in een kudde zet :) Maar nu is het voor mij sowieso niet aan de orde, want met 1 verkeerde botsing kan ze niet meer lopen en is het einde verhaal. Eerst de pezen aansterken!

Edit; dat is misschien wel menselijk gedacht, maar ik vind het tegenover mijn paard niet eerlijk om haar al 'zwak' in een kudde te zetten. Buiten het feit dat het nu nog zo zwak is dat draven/galoperen en over een ongelijke grond lopen nog gevaarlijk is.

Wij hebben net twee nieuwe Shets erbij in de kudde en die worden nu nog weggejaagd door die van mij. Mijn Sam 'beschermt' zijn kudde. Maar hij jaagt in principe alleen maar, hij bijt en schopt niet, tenzij je het een dominant beestje is, dan wordt hij gemener. Duurt een paar dagen en dan is het ook echt goed. Maar dat hangt wel een beetje van de dominantie van het nieuwe paard (of paarden) af.

Ik snap dat je voorzichtig bent, hoor, in het geval van jouw paard. :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:02

Dani_ schreef:
mika11 schreef:

Ik vind het niet zo belachelijk hoor....
Onze weiden, hoe groot ze soms ook zijn, zijn natuurlijk bijzonder beperkend voor een paard.
Sommige paarden zijn alweer zo geconditioneerd dat die beperkte buitenruimte ze niet stoort en ze liever daar blijven dan op pad gaan. Maar veel paarden zijn nog steeds nomaden... een paard trekt in het wild ook iedere dag weer verder.
Bij mijn merrie, maar al helemaal bij mijn ruin, zou de verveling wel toeslaan wanneer ze de rest van hun leven op enkele hectaren moeten slijten... De grootte van de groep had hier weinig invloed op.

We kunnen eindeloos redeneren over het 'wilde oerpaard' dat wij op onze luttele hectaren neerplanten... Maar feit blijft dat het paard inmiddels al eeuwenlang samenwerkt met de mens, en daar ook de gunstige zijde van 'beleeft'.... Ik geloof dat een paard het samenwerken met de mens als een prettige aanvulling op de 'beperkte ruimte' kan beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:07

Ninx schreef:
Ik geloof dat een paard het samenwerken met de mens als een prettige aanvulling op de 'beperkte ruimte' kan beleven.

Tuurlijk, dat geloof ik ook wel. Je kunt het samen èrg leuk hebben buiten die ruimte.
Maar dat hoeft geen rijden (of wedstrijden) te zijn, zoals dat in de quote in de OP bedoeld werd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:08

Oh, ik zie ook dat mijn paard het heel leuk vindt als ik kom en hem ophaal om samen wat te gaan doen. Hij is ook graag onder de mensen, vindt het allemaal erg interessant. Maar ik zie ook dat als ik een paar dagen weinig tijd heb, hij zich prima vermaakt op het land. Ik ben wel erg blij dat hij niet op een postzegellandje staat, dat geef ik toe. Misschien dat ik dan wat anders bij hem zie, zou kunnen, maar tot nu toe zie ik geen verveeld paard. :)

En rijden en wedstrijden zijn zeker geen vereiste, nee. :n

Tooske

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:11

Mijn merrie staat in de zomer ook 24/7 buiten dat vind ze prima en gaat als ik kom ook graag mee naar binnen en ook graag weer naar buiten.
In de winter staat ze een stuk meer binnen en lijkt dat ook prima te vinden.
Sommige paarden zijn denk ik gewoon voor 24 uur buiten niet geschikt maar die hoeven zeker niet ongelukkiger te zijn als diegene die dat wel staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:18

Twiggy2008 schreef:
Oh, ik zie ook dat mijn paard het heel leuk vindt als ik kom en hem ophaal om samen wat te gaan doen. Hij is ook graag onder de mensen, vindt het allemaal erg interessant. Maar ik zie ook dat als ik een paar dagen weinig tijd heb, hij zich prima vermaakt op het land. Ik ben wel erg blij dat hij niet op een postzegellandje staat, dat geef ik toe. Misschien dat ik dan wat anders bij hem zie, zou kunnen, maar tot nu toe zie ik geen verveeld paard. :)

En rijden en wedstrijden zijn zeker geen vereiste, nee. :n

Met een insulineresistent paard is een volle en zelfs een schrale weide van 20 hectare nu eenmaal een doodvonnis....

Ook een natuurgebied is voor een paard, wanneer je echt naar het oorspronkelijke wezen paard kijkt, een beperkte ruimte natuurlijk....

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:19

Dan doe ik maar aan mishandeling volgens deze stelling.. mijn ruin staat altijd 24/7 buiten samen met soortgenoten en vermaakt zich prima ;) Rijd er zo nu en dan een buitenritje mee, of gewoon lekker rijden in de wei en af en toe een sprongetje.. hij heeft 1 maand op een stal gestaan (i.v.m. een grote wond) maar daar werd hij echt niet vrolijk van..

Net als mijn merrie van nu net 2 jaar.. zij staat 24/7 buiten en sinds een maand in een groep van 13 merries (eerst samen met 2 shetjes) daar is ze helemaal zichzelf en vrolijk. Wanneer ze een week op stal moeten omdat het stormt en de hele week maar blijft regenen word ze echt niet blij..

Dus ja, ik weet wel waar mijn paarden vrolijk van worden.. gewoon lekker 24/7 weiland! :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:25

JoviBan schreef:
Ninx schreef:
Ik geloof dat een paard het samenwerken met de mens als een prettige aanvulling op de 'beperkte ruimte' kan beleven.

Tuurlijk, dat geloof ik ook wel. Je kunt het samen èrg leuk hebben buiten die ruimte.
Maar dat hoeft geen rijden (of wedstrijden) te zijn, zoals dat in de quote in de OP bedoeld werd.

Welnee.... Maar goed, die openingspost was gebaseerd op een onvolledige quote van iemand.
Diegene bedoelde iets volstrekt anders te zeggen, namelijk: 'als je ergens niets mee doet verwaarloos je het'. Als in: "ik heb buikspieroefeningen de laatste tijd verwaarloost".
In de beleving van sommigen benut je een paard niet ten volle als je er niets mee doet.... dat vind ik niet.
Het rijden an sich vind ik niet vreselijk belangrijk. Het blijkt echter wel heilzaam (mentaal en fysiek) voor baas en paard.... althans: het bewegen, afstanden afleggen... dat kan er ook naast natuurlijk...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:33

Ninx schreef:
Ik vind het niet zo belachelijk hoor....
Onze weiden, hoe groot ze soms ook zijn, zijn natuurlijk bijzonder beperkend voor een paard.
Sommige paarden zijn alweer zo geconditioneerd dat die beperkte buitenruimte ze niet stoort en ze liever daar blijven dan op pad gaan. Maar veel paarden zijn nog steeds nomaden... een paard trekt in het wild ook iedere dag weer verder.
Bij mijn merrie, maar al helemaal bij mijn ruin, zou de verveling wel toeslaan wanneer ze de rest van hun leven op enkele hectaren moeten slijten... De grootte van de groep had hier weinig invloed op.

We kunnen eindeloos redeneren over het 'wilde oerpaard' dat wij op onze luttele hectaren neerplanten... Maar feit blijft dat het paard inmiddels al eeuwenlang samenwerkt met de mens, en daar ook de gunstige zijde van 'beleeft'.... Ik geloof dat een paard het samenwerken met de mens als een prettige aanvulling op de 'beperkte ruimte' kan beleven.

Paarden trekken rond omdat ze geen keus hebben, omdat het voedsel opraakt of omdat de omstandigheden om een andere reden elders beter zijn. Natuurlijk zijn ze gemaakt voor dat rondtrekken en ik vind wel dat je je weide zo moet inrichten dat paarden veel bewegen (ook met het oog op het niet-zo-gezonde gras op onze weides). Persoonlijk vind ik Paddock Paradise een goed concept.

Een paard zal zijn eigen ruimte echt niet als beperkend zien, daar geloof ik niet in. Zolang díe plek op dát moment een paard volziet in al zijn natuurlijke behoeften en het fulltime natuurlijk gedrag kan vertonen is een paard blij en tevreden. Een paard leeft enkel maar in het hier en nu, wat goed is, is goed. Een paard kan niet dromen over nóg meer ruimte, nóg groener gras etc.

Overigens was die speaker met leeuwengebrul niet mijn idee, maar dat van Jaime Jackson :D
http://hippolog.files.wordpress.com/200 ... mplate.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:35

Ninx, heb je die volledige post gelezen?
Ik wel. En daar bedoelde ze toch echt mee dat ze medelijden heeft met paarden die niet of weinig gereden worden en die nooit op wedstrijd gaan. Die missen volgens haar iets essentieels en dat vindt ze verwaarlozing.

De betreffende post is trouwens uit dat topic verdwenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:38

Dani_ schreef:
Een paard zal zijn eigen ruimte echt niet als beperkend zien, daar geloof ik niet in. Zolang díe plek op dát moment een paard volziet in al zijn natuurlijke behoeften en het fulltime natuurlijk gedrag kan vertonen is een paard blij en tevreden. Een paard leeft enkel maar in het hier en nu, wat goed is, is goed. Een paard kan niet dromen over nóg meer ruimte, nóg groener gras etc.

Een paard dat gewend is meer van de wereld te zien zal zijn beperkte ruimte ook als beperkend ervaren.
Ik denk dat een paard dat gewend is weinig of niets te doen buiten die ruimte, ook niet weet wat hij mist.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:41

JoviBan schreef:
Ninx, heb je die volledige post gelezen?
Ik wel. En daar bedoelde ze toch echt mee dat ze medelijden heeft met paarden die niet of weinig gereden worden en die nooit op wedstrijd gaan. Die missen volgens haar iets essentieels en dat vindt ze verwaarlozing.

De betreffende post is trouwens uit dat topic verdwenen.

Tja... wellicht vind ze het zelf achteraf bezien dan ook een beetje onzinnig... want dat is het natuurlijk....
Wedstrijden roepen nu eenmaal niet altijd de fraaiste kanten in mensen op, door competitiedrang en willen winnen maakt zich soms iets lelijks meester van mensen.... Toch zijn er veel mensen die dit denk ik wel goed kunnen handelen.... en dan zullen paard en ruiter er wellicht plezier aan beleven.

Zelf ben ik geen competitief tiep.... ik doe graag alles SLOWWWWWWWWWWW....... :D