Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:26

Ik heb niks tegen corrigeren als het rechtvaardig is, maar simpelweg geforceerd geweld gebruiken voor iets aanleren vind ik toch echt geen goed aanpak. Ik zou, als ik je verhaal zou aanhoor, mijn paard daar echt niet naartoe brengen hoor...
maarja, dat is dan mijn mening.

schipper1

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:45

Ik geef alleen antwoord op hoofdvraag TS:
NEE DIT IS NIET NORMAAL !!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:54

Als je zwepen en rubberen stangen nodig hebt om een paard te laten gehoorzamen ben je, in mijn ogen, de weg kwijt. Consequent zijn in de opvoeding geeft eigenlijk al heel veel duidelijkheid aan het paard, een paard wat bang is voor harde straf zal uiteindelijk minder snel leren omdat die echt nooit meer buiten dat veilige stukje zal gaan waarin het weet dat de zweep niet komt.
Ik vind het geen goede zaak als je denkt dat harde straffen respect zullen opleveren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:11

Als ik op zo een manier met mijn paard om moet gaan laat ik hem liever voor altijd in de wei staan.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 08:43

sommige trainers zijn raar bezig, beter drie keer een aai dan 1 keer geslagen. ;(

mika11

Re: Is dit normaal bij het beleren van een 3 jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 20:07

Nog een laatste update:
Vandaag weer mee geweest naar de trainingsstal voor een longeerles.
Het was totaal anders dan de vorige keer. :)
Het paard was daar meteen al veel rustiger, ook in de omgang.
Het longeren ging helemaal niet meer zo heftig als de vorige keer.
Het paard wist wat ze moest doen en de eigenaar hoefde alleen maar kleine hulpen te geven en de rust erin brengen en te houden. Zweep is alleen gebruikt om aan te wijzen, niet om te slaan.
Het was dus eigenlijk wel wat Lusitana elke keer aangaf. Het leek eerst keihard de vorige keer.
Maar de eigenaar heeft thuis goed geoefend en in 2 weken tijd is het paard veel in het positieve veranderd.
Ook het kopschuwe is helemaal weg, je zag wel aan het paard dat ze het spannend vond in een vreemde omgeving, maar ze bleef rustig staan aan de hand.
De trainster zei ook dat dit precies de bedoeling is zoals het zou gaan.
Dus ik vond het positief.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:19

Dat is voor mij DE reden dat ik never en te nimmer een paard naar een trainingsstal zou brengen.
Er moet geld verdient worden, dus alles vlug vlug.

Ik weet dat je met een foei niets bereikt bij paarden, maar geduld is een schone zaak.
Zeker met jonge paarden. Maar ja, tijd is er niet en het paard MOET binnen een maand alles in ene kunnen.

Die van mij is in het verleden "hard" aangepakt door dan wel geen trainingsstal maar een hoefsmid (ze was voor zijn dochter).
ong. 2 maanden heeft ze er gestaan.
Resultaat: bang van mannen, bang van zwepen, kopschuw en nog een paar kleine dingen.
Dat bereik je dus met de "harde" (en vaak niet eerlijke) aanpak.

Tuurlijk, als je het goed doet werkt het best wel en sommige paarden hebben een hardere aanpak nodig
Probleem is alleen dat 9 van de 10 trainers het niet goed doen.
En alles moet veel te snel....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:29

ik vraag me af waarom werk je niet samen met het trainen, kan je gelijk leren hoe en waarom ze iets doen.
andes moet jij weer leren hoe hij is gereden, hoe hij moet of kan worden benaded.
of mag dat niet.
ik wil graag dat de eigenaar er bij is,als we een paard zadelmak maken, als ze durven,mogen ze er ook zelf nog als eerste op, ervaren ze zeer pozitief, en stoer dat ze het toch zelf hebben gedaan, paard ook zelf alles aanleren, weten ze meteen hoe hij werkt in de omgang, en hoe ze kunnen en moeten reageren. 8-)

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:15

montyjansen schreef:
ik vraag me af waarom werk je niet samen met het trainen, kan je gelijk leren hoe en waarom ze iets doen.
andes moet jij weer leren hoe hij is gereden, hoe hij moet of kan worden benaded.
of mag dat niet.
ik wil graag dat de eigenaar er bij is,als we een paard zadelmak maken, als ze durven,mogen ze er ook zelf nog als eerste op, ervaren ze zeer pozitief, en stoer dat ze het toch zelf hebben gedaan, paard ook zelf alles aanleren, weten ze meteen hoe hij werkt in de omgang, en hoe ze kunnen en moeten reageren. 8-)

ja die gedachte kwam bij mij ook op!

ik zou mijn paard nooit volledig uit handen geven... ik denk altijd dat wat je ziet is veel mooier dan dat wat je niet ziet...
dat in die wasplaats gaat voor mij toch net ietsje te ver en dan is de eigenaar er bij... en die manier van longeren? zo zou ik het persoonlijk niet doen...
als een paard uithaalt dan vind ik het weer wat anders... maar ja ik was er niet bij dus da's moeilijk te zeggen...

en daarbij kan je zelf heel veel leren van de training

ik vind dat de eigenaar zelf ook een verantwoordelijkheid heeft in wie ze toelaat om met haar paard te werken, als ze die aanpak laat gebeuren, dan keurt ze het goed en dan moet ze daar maar haar verantwoordelijkheid in nemen... Ik vind het raar dat ze zelf niet verder nadenkt over mogelijke technieken om te werken met een paard...