Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vicksytje

Re: Paard omdraaien bij het in de wei zetten is gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:53

Ik draai mijn paarden eerlijk gezegd nooit om..
Doe ze altijd naar de wei, als we daar aankomen moeten ze eerst stilstaan , krijgen een zoen en pas daarna mogen ze op commando vertrekken. En ze doen het beide zonder probleem. Ook als ze eens een zotte bui hebben. (moet er wel bij zeggen dat mijn paarden dagelijks op de wei komen)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 20:22

jezus, niet omdraaien? en dan idd een trap krijgen? levensgevaarlijk! eerst omdraaien, hek dichtdoen, los klikken en snel onder het hek door (: dat is mijn manier. en als je je paard er maar gewoon in laat rennen... ik vind dat je paard gewoon moet wachten, het toont ook respect als je paard gewoon netjes samen met jou wacht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:32

annaaube schreef:
jezus, niet omdraaien? en dan idd een trap krijgen? levensgevaarlijk! eerst omdraaien, hek dichtdoen, los klikken en snel onder het hek door (: dat is mijn manier. en als je je paard er maar gewoon in laat rennen... ik vind dat je paard gewoon moet wachten, het toont ook respect als je paard gewoon netjes samen met jou wacht.

Nogmaals: ik heb de ervaring dat paarden sneller trappen als ze WEL omgedraaid worden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:04

Mijn eigen paard draai ik niet altijd om, die sjokt toch wel de wei in en stopt bij het eerste plukje gras die hij tegen komt. Ik draai hem alleen om als de andere paarden in de buurt van het hek staan zodat ik eerst het hek dicht kan doen. Als de rest aan de andere kant van de wei staan, dan klik hem los voor de wei, hou het draadje voor hem open en doe het weer dicht als hij erin staat. Daarna doe ik zijn halster af.
Andere paarden draai ik wel altijd om.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:09

Nou toen ik mn paard een keer NIET omdraaide in de wei heb ik nav zijn jollige vrolijke bokkesprong een half uur knock out gelegen..... 8-)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 02:50

oh, wat is mijn pony toch een brave lieverd. Ze is hier nog geen 3 weken, heeft nu al geleerd dat ze bij aankomst in de wei gewoon netjes mee moet lopen tot ik het halster losmaak (ik draai eigenlijk altijd om want het hek moet gewoon dicht, maar loop dan soms nog een stukje) en dan moet ZIJ een stapje achteruit doen. En dat doet ze heel braaf.

Nu scheelt het natuurlijk wel dat ze 24/7 op de wei staat en gewoon heel braaf is. Maar omdraaien altijd, ook bij haar. Ik ken het wel, van die paarden die gewend zijn om als een idioot de wei in te stormen, maar er lopen hier ook kinderen rond en er wordt dus helemaal niets gestormd zolang er iemand met haar bezig is. Maar, eerlijk is eerlijk, ze is dan ook wel op haar karakter gekocht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 02:53

Ik loop niet mee de wei in, ik doe het draad open en klik mijn paardje los, paardje loopt de wei/padddock in, draadje weer dicht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:03

Gineke schreef:
Maar, eerlijk is eerlijk, ze is dan ook wel op haar karakter gekocht.

Dat heeft niks met karakter te maken, maar met opvoeding!
Stilstaan bij het afhalen van het halster moet altijd vind ik, of je ze nou omdraait of niet.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:08

Ik draai ze eerst om. Moet toch de draad achter me dicht maken, en zo is dat makkelijker. En ze moeten eerst rustig naast me staan voordat ik ze los doe. Heb ook geen zin in een trap.
Ik vind het geen veilig idee om ze op de andere manier los te laten.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:21

Oh; ik heb ook altijd gewoon geleerd 'eerst omdraaien (naar het hek toe) en dan pas los'...
Ik heb nog nooit een paard gekend dat over je heen de wei meteen weer uit wil rennen; dus ik snap niet waarom het juist gevaarlijker zou zijn om het paard richting hek te draaien in plaats van richting weide, waarbij ze in een enthusiaste bui meteen weg kunnen sprinten en jou kunnen raken.
Misschien dat er een voorstander is van de andere methode die dit kan uitleggen?

En mijn paard is ook echt geen wildebras bij het op de wei zetten, hoor! Die blijft het liefste gewoon staan bij de eerste de beste pluk gras. Maar toch draai ik haar altijd om voordat ik haar los laat. Hoe lief en betrouwbaar ze ook op je over kunnen komen; het blijven dieren en er is altijd een kans dat ze iets onverwachts doen!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:26

Ik draai ze ook eerst om. Maar dat is vooral omadat ik anders het hek niet kan dichtmaken. Ik vind het ook veel veiliger.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:30

Ik doe gewoon de staldeur open :+ hij kent zelf de weg naar de weide :D
hij moet langs de tuin die goed is afgemaakt :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:37

Ik draai ze ook om en op mijn commando mogen ze pas weg.. Wacht bij drukke paarden met het afdoen van het halster tot ze rustig zijn. Ik wil niet dat ze zelf hun hoofd uit het halster "trekken". Het is even aanleren in het begin maar je hebt er heel veel profijt van na verloop van tijd. Ook weten de paarden dat ze elkaar niet mogen opwachten bij het hek. Dat geeft ook snel gevaarlijke situaties.. Een jong ding dat bij het hek af staat te wachten op zijn maatje om zich daar al spelend direct op te storten terwijl jij die nog door het hek moet krijgen.
Bij ons is een streng "weg" genoeg om de rest achteruit te laten gaan en op gepaste afstand te wachten. Maakt het allemaal veel veiliger en gemakkelijker.. ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 08:45

wow nooit van gehoord neus na voren dus dat is levengevaarlijk een melige bui en je heb en hoef of 2 voor je hoofd. die lui moeten een trap krijgen zodat ze mee krijgen dat dat levensgevaarlijk is. ik draai de paarden ok altijd om tenzij het en heel oudje is hahah die doen niets. meestal styapik dan na achter maar bij jongere paardn die draai ik om. belachelijk dat ze dat levengevaarlijk is. die lui zijn paardenkenner?? nou niet dus haha

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:00

Maar je hebt ook paarden die dan snel omdraaien en meteen een bok afgeven... dan sta je ook niet zo prettig.
In mijn ogen is het wel belangrijk dat een paard netjes blijft staan totdat jij klaar bent.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:06

Ik draai sowieso om met paard nog aan het touwtje om het draad weer achter ons dicht te doen. Ik probeer alles in rust te doen en paard moet eerst braaf stil staan en knuffelen ( :') ) voor ie los mag, de kans op weggalopperen en bokken is dan ook veel kleiner.

Een paard dat snel omdraait en een bok geeft lijkt bijna op gericht trappen. Paard weet toch dat jij daar staat? Die krijgt echt een mep met het halster wat ik dan in handen heb en een flinke schreeuw! :(

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:22

Milly_ schreef:
Ik doe gewoon de staldeur open :+ hij kent zelf de weg naar de weide :D

Hier ook. :j Maar áls ik ze al eens aan de hand in de wei zet is het ook, eigenlijk uit gewoonte, omdraaien voordat het halster af gaat en direct een pasje naar achter als ze los zijn. Overigens kan dat hier in principe met het hek open, ze zullen d'r gek zijn om weer het landje uit te rennen als er aan de andere kant zoveel meer gras staat om op te vreten...
(en anders kunnen ze toch alleen maar de bak of de stal in)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:28

Altijd gewoon doen wat jezelf het beste lijkt , in dit filmpje vinden ze ook dat alles moet kunnen , voerschep , hond etc..... de paarden vinden dat dan ook....
http://youtu.be/GcovwXlsfY0

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:58

Dat filmpje ;( Met een voerschep jezelf laten omcirkelen door paarden die geen afstand houden. Gevaarlijk hoor. Is dat meisje in orde?

ToLkiNAdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:02

ik heb 1 keer mijn merrie niet omgedraaid als ik ze in de piste wou loslaten
resultaat: elleboog gebroken en spaakbeen gebroken.
6 weken gips en 15 beurten bij de kiné!

kon mezelf wel vermoorden! draaien die handel bij het loslaten, doe ik al 15 jaar en doe het een keer niet en hup daar heb je het!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:33

annaaube schreef:

Ja inderdaad niet omdraaien. Bij mijn eigen paard werkt dat in ieder geval beter, die wordt van dat wachten vreselijk onrustig. Dus ik haal het halstertouw door zijn halster. Zet hem aan de kant waar het hek open gaat en doe het hek zover open dat hij er tussendoor kan. Dan laat ik hem los en kan hij doorlopen het land in. Meestal zoekt hij dan eerst een lekker zanderige plek om te rollen of een plek waar hij niet meteen door zijn groepje in de nek wordt gesprongen.
Zou ik het op jouw manier doen dan zou hij erg onrustig worden, zeker als zijn dames hem komen begroeten. Voor mij veel gevaarlijker, want dan sta ik ineens tussen de paarden die op elkaar kunnen reageren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:37

jess8 schreef:
wow nooit van gehoord neus na voren dus dat is levengevaarlijk een melige bui en je heb en hoef of 2 voor je hoofd. die lui moeten een trap krijgen zodat ze mee krijgen dat dat levensgevaarlijk is. ik draai de paarden ok altijd om tenzij het en heel oudje is hahah die doen niets. meestal styapik dan na achter maar bij jongere paardn die draai ik om. belachelijk dat ze dat levengevaarlijk is. die lui zijn paardenkenner?? nou niet dus haha

Nou dank je :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:38

Goh dat had ik nog niet gelezen... bedankt dan maar, ook namens mij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:39

ceesje schreef:
Altijd gewoon doen wat jezelf het beste lijkt , in dit filmpje vinden ze ook dat alles moet kunnen , voerschep , hond etc..... de paarden vinden dat dan ook....
http://youtu.be/GcovwXlsfY0

Sorry dat ik het zeg maar die zag je wel aankomen. Wel een beetje dom eigenlijk. Maar ze zullen het nu wel geleerd hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:41

Brainless schreef:
Goh dat had ik nog niet gelezen... bedankt dan maar, ook namens mij.

Draai jij je paard ook niet om? Dan zullen ze wel vinden dat je je naam eer aandoet, Brainless _O-