Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:48

joenohoe schreef:
RandyOrton25 schreef:
Allereerst vind ik dat de TS nog vriendelijk is geweest
ik zou die pony alle hoeken van de paddock hebben laten zien wat overigens gewoon een hele normale
reactie is van een moeder als hij je kind te grazen neemt ik ben namelijk ook mama.

dat hij gelijk naar de slager moet vind ik wat overdreven maar vind wel dat als de TS vaker naar het paard moet met haar kind dat ze erg goed na moet denken of dit wel het juiste paard is
dat het beestje moet wennen ben ik met iedereen eens maar aanvallen vind ik niet normaal
nu was het gelukkig in de borst maar het had ook zo maar het hoofd kunnen zijn.

O ja ? Vind ik niet. TS had zo verantwoordelijk moeten zijn om haar kind niet los in de paddock met haar paard te laten. Het is haar eigen schuld, voor zover je van schuld kunt spreken. Een dier is een dier. Mijn paard valt ook honden aan als ik niet oplet, en kinderen hou ik uit de buurt als ze los is, terwijl ze nog nooit gebeten of getrapt heeft behalve naar andere paarden. Het is mijn paard en dus is het MIJN verantwoordelijkheid, ik moet er op letten, aangezien je nooit weet wat er in een paardenhoofd omgaat.

Enne, hard slaan is niet nodig, gewoon een gigantische brul geven, ze schrikken zich helemaal wezenloos en laten het wel uit hun hoofd.

ik zeg ook niet dat de TS geen verantwoording heeft vind wel dat ze mild is geweest
en niet om banketstaaf te doen maar er zijn zat paarden die wel degelijk een zwiep nodig hebben en waar een brul niet voldoende bij is.
Er zijn nou eenmaal niet allemaal net opgevoede paarden.
en natuurlijk had ze op moeten letten maar dan nog vind ik het geen normaal gedrag dat het paard aanvalt vind het ook niet normaal dat een paard zo een hond aanvalt.
Dat komt ergens vandaan lijkt mij
en als je hem heb ook voor je kind dan is het niet het juiste paard

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:50

joenohoe schreef:
RandyOrton25 schreef:
Allereerst vind ik dat de TS nog vriendelijk is geweest
ik zou die pony alle hoeken van de paddock hebben laten zien wat overigens gewoon een hele normale
reactie is van een moeder als hij je kind te grazen neemt ik ben namelijk ook mama.

dat hij gelijk naar de slager moet vind ik wat overdreven maar vind wel dat als de TS vaker naar het paard moet met haar kind dat ze erg goed na moet denken of dit wel het juiste paard is
dat het beestje moet wennen ben ik met iedereen eens maar aanvallen vind ik niet normaal
nu was het gelukkig in de borst maar het had ook zo maar het hoofd kunnen zijn.

O ja ? Vind ik niet. TS had zo verantwoordelijk moeten zijn om haar kind niet los in de paddock met haar paard te laten. Het is haar eigen schuld, voor zover je van schuld kunt spreken. Een dier is een dier. Mijn paard valt ook honden aan als ik niet oplet, en kinderen hou ik uit de buurt als ze los is, terwijl ze nog nooit gebeten of getrapt heeft behalve naar andere paarden. Het is mijn paard en dus is het MIJN verantwoordelijkheid, ik moet er op letten, aangezien je nooit weet wat er in een paardenhoofd omgaat.

Enne, hard slaan is niet nodig, gewoon een gigantische brul geven, ze schrikken zich helemaal wezenloos en laten het wel uit hun hoofd.

Nou je verwacht ook niet dat een pony plots zo'n klein ventje aanvalt, niet soms? Zulke dingen gebeuren, jammer genoeg, nu eenmaal. Ik vind niet dat je de schuld op de TS moet afschuiven, die had dit helemaal niet verwacht. Ze komt hier om hulp vragen, en krijgt er van langs dat het dr eigen schuld is enzo. De kans dat ze de kleine & de pony nog alleen gaat laten, lijkt me erg klein, dus waarom er nog zo op in hakken..
Ja, een dier is een dier. Maar ik dacht net dat het de bedoeling was om elkaar te vertrouwen, en niet om je paard wereldvreemd te maken door allerlei situaties te vermijden. Als je weet dat je paard honden aanvalt, tuurlijk vermijdt je dan honden in de buurt van je paard. Maar een kind.. Nee, dat moet die pony maar leren, lijkt me. Ja, het is HAAR paard en dus ook HAAR verantwoordelijkheid. Maar verantwoordelijkheid en schuld zijn 2 heel verschillende dingen..

Het is trouwens niet m'n bedoeling jou aan te vallen ofzo hoor! Ik bedoel alleen maar.. Het is dan misschien wel haar verantwoordelijkheid, maar niet haar schuld, vind ik.

joyce2

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:21

Ik zou geen enkel dier alleen laten met een kind, omdat je domweg weet niet weet hoe een dier op een kind reageert. Je kan wel zeggen "het is geen nette actie van het paard" maar wie weet waar die actie vandaan kwam? Deed het kind misschien iets dat het paard aanzette tot de actie? Dat weet niemand, want TS was er met haar aandacht maar half bij. Ik verwijt TS absoluut niets, dit kan iedereen overkomen, maar om nou te zeggen dat een paard never ever mag bijten... Vooral als hij ook nog eens tegenover een rang-lagere staat (want dat is een kind gewoon in de ogen van een paard, totdat hij anders heeft geleerd). Ik ken bijna geen enkel paard dat "kind vriendelijk" word geboren, een paard moet je kind vriendelijk maken en daar gaat tijd overheen (of je moet mazzel hebben).

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:35

nixxx schreef:
Dit is idd geen nette actie van het paard,en geen juiste actie van TS.
Echter als ik de reacties zo lees,en dan vooral de eerste 2 pagina's...begin ik meteen
te twijfelen aan mijn net aangemaakte account.
Wat een trieste en domme reacties staan er tussen.
Ts,hoop dat alles goed is met je zoontje en ja,de volgende keer
deze pony vastzetten of op stal laten.
Denk dat het niet verstandig is om nu al grondwerk met je pony EN je zoon te doen.
Laat de pony eerst kennis maken met jou,samen werken.
Later,als jij de pony goed kent,is het vroeg genoeg om hem ook
aan het werk te zetten met je zoon.

Neem eerst rustig samen de tijd!
Enne,die reacties over vals paard,nijkerk...wat een onzin !

een reactie waar ik het mee eens ben; wat wordt er hier op Bokt vaak 'kort door de bocht' gereageerd...

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:21

uit mijn eigen ervaring is dit eenkennigheid en jaloezie
bij een merrie is dit vaak ook 10 keer erger als een ruin
je moet hem eens de kans geven om jou bijv voorbeeld te bijten en dan pak je ze neus en bijt je er zelf in bij die merrie van mij hielp dit
en sinds dien is ze veel rustiger ze zal wel gevoelt hebben wat ik voelde

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:35

gebeurd is gebeurd , en valt niet terug te draaien , als ouders zijnde hoor je altijd op te letten , maar in de regel kan je niet elke sec opletten , zo vallen er nog dagelijks kinderen van de trap af , of komen onder een auto oid. maar dat betekend nog niet dat je een slechte ouder bent.

ook vind ik niet dat een paard een kind zo hoort te bijten op deze wijze , en dit kun je ook niet ongestraft laten gaan omdat je zelf een fout hebt gemaakt , al mij dit was overkomen zou ik mijn knol ook echt wel op zijn donder geven , en had echt wel een knal te pakken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:37

jij zegt in je verhaal dat je haflinger in de paddock stond en je zoontje daar OOK RONDLIEP, dat betekend dus ookal stond jouw zoontje niet in de paddock dat hij er wel bij in de buurt was, als jouw zoontje niet in de paddock was hoe kon de haflinger dan jouw zoontje bijten, neem aan als jou zoontje niet in de paddock was maar wel daar ergens in de buurt rondliep dat je haflinger niet bij jouw zoontje kan komen, ik denk dat jouw zoontje in de paddock is gekropen of ergens in de buurt van de haflinger is geweest waardoor de haflinger toch jou zoontje kon bijten.
het is onverantwoordelijk om een stal uit te gaan mesten en je kind rond te laten lopen.
mijn zoontje van 6 jr gaat vaak zat mee naar mijn paarden en waar ik sta op stal hebben wij zeker 100 paarden staan, maar hij weet dondersgoed dat hij nooit te dicht bij de paarden in de buurt mag komen.
ik zal ook nooit als ik aan het poetsen ben mijn zoontje erbij laten, want een borstel onder de buik doorhalen bij het paard kan die al een trap van geven en dan zal net je zoontje er staan.
wat je in vervolg kunt doen is of de paarden binnen laten bij het mesten zodat ze niet bij je zoontje kunnen of als je paarden in de paddock staan zorgen dat je zoontje daar niet rondloopt.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:39

Wat zijn we hier allemaal weer geweldige ouders. We veroordelen elkaar ook helemaal niet en nee, zelf doen we noooiit, maar dan ook noooooit iets wat achteraf niet zo verstandig bleek.... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:42

Jeetje mina zeg.. TS ZEGT DAT DIT EEN GOEDE LES IS GEWEEST....

kan het nog wel iets groter neerzetten voor degene die slechtziend zijn?

Een paard hoort mensen niet te bijten. klein of groot!
En je het is niet slim om je kind tussen de paarden te laten.
Zulke dingen gebeuren nou eenmaal en TS heeft het nu wel begrepen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:44

Sommige paarden moetengewoon niet van kleintjes hebben. Mijn paard vindt ze doodleuk, maar een andere daarom niet. Wie weet wou je zoontje hem gewoon aaien en moest die pony dr niks van hebben.
Natuurlijk heb je nu geleerd om je zoontje nooit zonder toezicht bij je pony's te laten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:51

VivaLaVida, is het dan ook zo moeilijk om te lezen(iets wat je gewoon hoort te weten ook als je met paarden omgaat) dat een paard niet weet dat het niet mag bijten, dat dat mensenregels zijn en die niet natuurlijk zijn voor een paard?
Het is een dier! Geen robot. Ieder paard kan bijten, ookal verwacht je het niet. Wil je dat risico niet lopen dan moet je niet met dieren omgaan.

Dus ookal voed ze hem op en laat ze hem de regels kennen, dan nog kan het mis gaan en dan lost het dus niks op.

Enige oplossing is je kind in de gaten houden.

Er wordt gewoon vergeten dat het niet bijten onze regels zijn, dat je die plaats moet verdienen..... logisch nadenken zegt dat een kind lager staat. Helemaal als het dier het kind niet als mens ziet.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:53

ik vind persoonlijk ook wel dat het nu vaak genoeg is gemeld dat de ts niet goed heeft opgelet , en dat dit nooit had gemogen.

maar denk dat de mensen zonder kids , zich niet kunnen voorstellen hoe het is ,dat je alle dagen elke sec op moet letten , en dat de ouders onder ons , vast en zeker ook wel eens gevaald heeft als ouders zijnde , dan wel niet met paarden of pony's maar dan wel weer op een andere manier.

de vraag is hoe kan ze zorgen dat haar haf zich anders op gaat stellen naar kinderen ? of hoe ze had kunnen reageren naar haar haf toe op dat moment , want het kan toch niet zo zijn dat dit toegestaan word omdat er eerst een fout gemaakt is door de eigenaar van de haf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:56

Maar waarom zou het kind niet op een kruk in de stal kunnen worden gezet :?
Jij als verantwoordelijke tussen het 'gevaar' in. Hetzelfde als wat je doet met fietsen.. Kind aan je rechterzijde, niet aan de gevaarlijke linkerzijde.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:58

Kind zit ook helemáál niet in de weg op een kruk in de stal, als jij aan het uitmesten bent :n En die riek is ook geen gevaarlijk ding :n
Sorry, ik word er echt een beetje flauw van. Ja, er is iets misgegaan en ja, dat had wel voorkomen kunnen worden. Maar om TS nou al 6 pagina's lang in te wrijven wat een onverantwoordelijke, ontaarde moeder ze wel niet is, dat gaat me echt te ver.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:00

GamblersCup schreef:
Wat doet jouw zoontje in de paddock?!?

Idd, kind bij je houden, nu is hij gebeten, volgende keer kan het een verkeerd aflopen als je haf eens uitslaat...Gevolgen zijn dan niet te overzien.
Zoontje kan je toch helpen, op zijn eigen manier.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:04

Air schreef:
Maar waarom zou het kind niet op een kruk in de stal kunnen worden gezet :?
Jij als verantwoordelijke tussen het 'gevaar' in. Hetzelfde als wat je doet met fietsen.. Kind aan je rechterzijde, niet aan de gevaarlijke linkerzijde.

en nog liggen er dagelijks kids in het ziekenhuis omdat het fout is gegaan. maar dan worden er ook geen 6 pagina's aan vuil gemaakt,
T is wel duidelijk zo ,

heb je kinderen ? weet je wel hoe vingervlug ze zijn , zo staan ze achter je in de stal en zo staan ze naast je knol , soms kun je er gewoon niet aan kijken .
Laatst bijgewerkt door fuego3 op 06-03-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:05

Moet echt iedereen nu keihard afgeven op TS? lijkt mij dat ze wel genoeg 'gestraft' is doordat haar zoontje is gebeten. Een kind probeer je altijd in de gaten houden, maar soms gaat het ook wel eens fout ja, in dit geval is het zoontje er nog relatief goed vanaf gekomen, laat het gewoon een wijze les zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:08

TS reageert allang niet meer, en als ik veel reacties teruglees, geef ik haar groot gelijk.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:10

Ik ga met Air mee, gelukkig nog iemand met dezelfde mening ;)

Nogmaals, ik verwijt TS niets, net wat fuego zegt, iedere ouder maakt fouten. Om even een voorbeeldje te geven: Toen ik een ukkie was, hadden we een kolenkachel, mijn mams zat iets te typen op de typmachine en ik leerde net lopen. Ik viel om en trok mezelf omhoog aan de kookplaat van de kolenkachel, naja, je snapt dat dat niet al te best was. Ik ben meerdere malen geopereerd en heb nog steeds een iets kromme hand door de 3e graads brandwonden. Vlak daarna (mn hand zat nog in het verband), ging mn ma met me schaatsen. Althans, ik werd als een ingepakt michelin mannetje op de slee gezet en mama trok mij al schaatsend achter zich aan. Tot er een bobbel in het ijs zat, de slee kantelde en ik had een flink gat in mn hoofd. Mn ouders schaamden zich kapot op de eerste hulp! Als het koud is, word mn litteken rood en lijk ik net harry potter :D

Enne, de tante van mn beste vriendinnetje heeft haar dochtertje van een jaar of 3 eens op bed gelegd toen ze ergens mee bezig was, maar het meiske viel van het bed, been gebroken! Dus die mocht met haar beentje in het gips...

Oh en mn vriend:
- Een strip asprines opgegeten omdat hij dacht dat het snoepjes waren (zn vriendje was kieskeurig, die vond het maar vieze snoepjes en hoefde ze niet, haha)
- Op zn driewieler er vandoor gegaan toen hij een jaartje of 4 was en toen zijn buurmeisje zei dat hij naar huis moest, fietste hij gewoon door "want je bent mn moeder toch niet"
- Toen de oppas even niet oplette is hij als klein ukkie meters hoog een boom in geklommen, hij zat daar wel prima, oppas stond doodsangsten uit en heeft hem uiteindelijk met snoep naar beneden weten te lokken.

Allemaal situaties waarin ouders/oppas het hadden kunnen voorkomen als ze beter op hadden gelet, maar kids zijn snel en je kunt nou eenmaal niet elke seconde opletten. Hopelijk is dit voor meerdere mensen herkenbaar en voelt TS zich wat minder vervelend na het lezen van deze "ongelukjes" ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:11

Zoals gewoonlijk hier bij bokt, staan de beste stuurlui weer aan wal en 87% van de gereageerde geen kinderen. :Z

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:11

Kolkje schreef:
maar ik wil weten hoe ik hieraan kan werken om het in de toekomst te voorkomen.
Je kind niet alleen laten met een paard... met geen enkel dier overigens...

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:13

@joyce2 amen _/-\o_
en laten we de ts nu verder helpen met tips over haar haf , daar waar bokt voor gemaakt is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:15

Tja, sommige paarden hebben een hekel aan kinderen...Nou ja, niet aan kinderen per se, maar ik merk heet duidelijk bij mijn merrie met kleine kinderen. Kleine kinderen zijn vaak wat drukker en maken vaak wat hectische, abrupte bewegingen. Hier reageert mijn merrie heel erg slecht op en dreigt ook vaak met bijten of doet dit ook, ook wanneer ouders hun kind op de arm hebben.

Verder moet ik me toch echt bij de rest aansluiten: Een kind heeft niks alleen op een paddock te zoeken :n
Jij zit dus fout en ik snap het daarom niet echt dat jij jouw paard daarvoor ook nog wilt straffen (waar hij waarschijnlijk toch niks van snapt omdat het veel te laat komt...).

Voorkomen is beter dan genezen....!

Joyce2 schreef:
Nogmaals, ik verwijt TS niets, net wat fuego zegt, iedere ouder maakt fouten.

Je hebt fouten maken en fouten maken. Ik ken mensen die hun 2-jarige zoon hebben verloren door een klein "foutje". Hij kwam bij een merrie met veulen op de wei, de merrie heeft het jongetje dood getrapt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:17

Niemand is hier toch TS aan het beschuldigen dat ze haar kind mishandeld oid. :?
Ze vraagt alleen hoe los ik dit op. Nou dat is heel simpel, door het niet weer te laten gebeuren.

En dat is niet het paard aanpakken maar jezelf aanpakken. Paard blijft een dier.

Als de TS nogsteeds de schuld op het paard afschuift, en meer mensen overigens, dan is dat jammer want dan gebeuren zulke dingen gewoon nog een keer...
Tis misschien niet leuk om te horen dat je een fout hebt gemaakt maar daar kan je aan werken.
Dan hoeft het ook niet goedgepraat te worden wat je hebt gedaan, kan ook niet want een fout is een fout.

Maar je kan er wel van leren en het niet weer laten gebeuren.

En daar hoef je geen kinderen voor te hebben om je dat te realiseren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:19

annebe schreef:
Zoals gewoonlijk hier bij bokt, staan de beste stuurlui weer aan wal en 87% van de gereageerde geen kinderen. :Z

En omdat we geen eigen kinderen hebben mogen we geen mening hebben?

Ik heb geen kinderen, inderdaad maar heb wel studie's kinderzorg gevolgt en heb 4 jaar in een creche gewerkt, pas 2 tot 3 keer in de week op kindjes van 3 en 5 jaar, dus ik denkt dat ik ook wel ervaring heb.