Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:22

ginouque schreef:
KLfan schreef:
het is in overijssel haha

echt? ik hoor dacht ik een limburgs accent :') wat erg, ik woon zelf in de achterhoek vlak bij overijssel :+

_O-

GQMMS

Re: Paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:28

haha ja lach me maar uit :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:32

Ik lach je toe. :D

Ik versta ook nauwelijks Gronings hoor. :D

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:34

Sodeletuut schreef:
Ik lach je toe. :D

Ik versta ook nauwelijks Gronings hoor. :D

haha, normaal versta ik het echt, ik kan zelf ook achterhoeks plat praten, en 'overijssels' versta ik ook, dit is gewoon echt een blunder :P :')

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:35

sodeletuut, daarom schreef ik ook algemeen ;)

en het is idd mooi om je paard vooraf al zoveel bij te brengen dat het zadelmak maken een eitje word, helemaal mee eens, maar....
er zijn zoveel paarden waar dit niet bij gebeurd, die zo bij een fokker uit het land worden getrokken en snel "klaar" gemaakt moeten worden zodat ze als rijpaard verkocht kunnen worden.
en dan zie ik liever toch echt deze manier door iemand die absoluut weet wat hij aan het doen is en zodat het paard niet verprutst word dan dat het door mensen word gedaan die denken dat ze weten wat ze aan het doen zijn.
heb zelf een heel aantal paarden zadelmak gemaakt en de meest vervelende waren die dieren waar ze al aan hadden lopen prutsen!
dieren die niets kenden zijn het makkelijkst, daar heb ik geen anderhalf jaar voor nodig om die klaar te maken (red het trouwens ook niet in 13 minuten hoor :+ )
Laatst bijgewerkt door probabeest op 25-02-11 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:35

Slecht hoor! :')

Maargoed, nu maar weer ontopic? :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:36

Interessant filmpje. Het zou niet mijn manier zijn maar ik zie eerlijk gezegd ook geen schokkende dingen gebeuren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:38

probabeest schreef:
sodeletuut, daarom schreef ik ook algemeen ;)

en het is idd mooi om je paard vooraf al zoveel bij te brengen dat het zadelmak maken een eitje word, helemaal mee eens, maar....
er zijn zoveel paarden waar dit niet bij gebeurd, die zo bij een fokker uit het land worden getrokken en snel "klaar" gemaakt moeten worden zodat ze als rijpaard verkocht kunnen worden.
en dan zie ik liever toch echt deze manier door iemand die absoluut weet wat hij aan het doen en zodat het paard niet verprutst word dan dat het door een mensen word gedaan die denken dat ze weten wat ze aan het doen zijn.
heb zelf een heel aantal paarden zadelmak gemaakt en de meest vervelende waren die dieren waar ze al aan hadden lopen prutsen!
dieren die niets kenden zijn het makkelijkst, daar heb ik geen anderhalf jaar voor nodig om die klaar te maken (red het trouwens ook niet in 13 minuten hoor :+ )

Ja ik begrijp dat de paarden die nog niks kennen het makkelijkst zijn, maar is dat niet omdat ze dan zó overdonderd worden dat ze niet eens de kans krijgen om het te verwerken, dus dat ze het allemaal maar over zich heen laten komen? Dat wil ik zo graag vermijden..
En ik weet dat niet iedereen de tijd heeft om het zo rustig aan te doen als ik, maar kom op, denk een beetje aan het dier, en niet alleen aan de centen..
Ik krijg overigens niet het idee dat deze meneer kundig is. Hij stapt met sporen, zweep en zonder cap op een dier wat nog nooit een zadel opgehad heeft, en vervolgens wordt het paard vooruit gemept, en ook nog eens achterna gezeten door een ander ventje met een zweep.. Lijkt mij niet echt professioneel.. Ik zou absoluut niet trots zijn op zo'n filmpje. En die meiden ook nog elke keer lachen als het arme dier een bok geeft of een klap krijgt.. :\

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:44

Het filmpje is op zich niet vreselijk erg, maar waarom wordt dat arme paard constant met die zweep gemept? ;(
Zo zou ik het absoluut niet doen!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:45

tja zelf nam ik ook wel iets meer tijd, maar meestal was het toch echt wel binnen 2 weken klaar hoor, dan zat ik er echt wel op!
paard wat geen vervelende dingen heeft mee gemaakt is misschien heel even onder de indruk van dat zadel en de singel maar als je zelf rustig blijft neemt je paard heel snel van je over dat er niets aan de hand is, dat ze niet op gegeten worden door dat ding op hun rug en dat ze er na gewoon weer lekker in hun stal of weiland staan. binnen no-time maakt ze dat zadel echt niets meer uit hoor, als je zelf maar het juiste uitstraalt en over brengt op je paard.
deed het ook altijd net z'n tweeen, ook met 1 iemand vanaf de grond om het paard vooruit te houden als hij toch meer de lucht in ging als vooruit.
heb het 2 keer alleen gedaan, m'n eigen paard (maar die was al zo veel gewend dat het inrijden eigenlijk niet eens inrijden was maar gewoon opstappen en een bosritje maken..) en 1 die ik eigenlijk niet zadelmak mocht maken aangezien die levensgevaarlijk zou zijn en ik heel eigenwijs altijd zoiets heb van eerst zien dan geloven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:48

Wat ik overigens wel vreemd vindt is dat mensen dit helemaal niet erg vinden. Maar een paard onterecht slaan mag niet?
Ik zou niet weten wat hier terecht aan is om het dier zo te meppen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:50

Probabeest, tsja niet mijn manier, maar ik begrijp dat in de handel niet alle tijd wordt genomen voor een paard.

Tigra_, vind ik ook..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:55

Wil geen collega's afkraken. Maar dit is toch zeker niet mijn manier... :o
Over hoe hij het dan wel zou moeten doen? Tja... ;)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:09

pfff.. mijn mond valt open! ik vind dit echt niet normaal! ik zou hem is ff met die zweep naar voren jassen! wat een leip!! echt niet normaal! en ik vind dit niet mak!! beessie weet begott niet wat m overkomt.! te triest voor worden!!
Laatst bijgewerkt door Lottegold op 25-02-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:15

Vind het werkelijk gestoord, maar goed iedereen denkt daar weer anders over. Het gaat allemaal veel te snel voor dat arme paard en dan nog zonder cap, en opgejaagd door een zweep?, en direct draven en naar buiten?. Dat vind ik eerlijk gezegd niet normaal. Maar zoals ik al zei dat is mijn mening veel zullen er anders over denken.

ellen_ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:17

Je hebt gelijk ! :(:)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:18

Ieder zijn meug, maar dit is niet de mijne, ben blij dat ik dit 2 x anders heb gedaan.

Vooral die vent die erachter loopt en paard met de zweep voorruit drijft...
Gelijk stukje de weg op ( smalle weg ), zal maar net een auto aankomen..

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:18

Jeetje man, en wat er dan niet kan gebeuren met dat touw er nog bij :n.
Ze kunnen meteen wel een trauma op lopen.

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:24

toen ik dit filmpje zag werd ik echt misselijk. Nu ik de reacties gelezen heb, heb ik er meer begrip voor maar toch zal het nooit mijn manier worden! Het idee klinkt logisch, een voorwaarts paard kan niet omhoog komen, maar de manier waarop (= zweep/stress/dwang) lijkt mij niet de juiste manier. Zoals vaker gezegd kan dit een oplossing zijn voor de erge paarden, maar ik vraag me af waarom dit paard naar hem is gebracht? Elke keer als ze achter hem aan zitten toont hij totaal geen nijd/valsheid naar de mensen! Ik heb diep respect voor dit paard dat hij zo 'lief' blijft naar de mensen toe....
en die meiden vind ik totaal ongepast, bah, steeds maar lachen als dat paard geen idee heeft wat hem overkomt!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:44

Mar een paard heeft toch sowieso geen idee wat hem overkomt als ie voor het eerst gelongeerd wordt, als ie voor het eerst een zadel op krijgt, als ie voor het eerst een ruiter op krijgt? Of dat nou 3 weken duurt of 15 minuten?

En ik doe het zelf ook op een andere manier, maar ik heb soms paarden ook wel eens met de zweep in de vooruit gezet als ze ff niet wisten wat de bedoeling was of wilden omdraaien of iets. Hoe wil je dat doen als je opstapt en het paard blijkt het eng te vinden, hoe goed je hem ook hebt voorbereid, en wil niet vooruit of zelfs achteruit/omhoog? Dan moet je toch ook ff heel snel worden?

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:47

WowAmigo schreef:
Mar een paard heeft toch sowieso geen idee wat hem overkomt als ie voor het eerst gelongeerd wordt, als ie voor het eerst een zadel op krijgt, als ie voor het eerst een ruiter op krijgt? Of dat nou 3 weken duurt of 15 minuten?

Maar vind jij dat dan een reden om te gaan lachen?

vooralsnog ben ik niet 100% tegen, hij heeft bewezen dat sommige gevallen wel gebaat zijn... en toch blijf ik erbij dat dit niet 'mijn' manier is. Ieder zijn eigen keuze...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:22

Het is ook niet mijn manier, maar ik vind het geen slechte manier!
Ik vind het erg afhankelijk van het type paard, maar om het nou gelijk bijna als mishandeling te bestempelen zoals sommige hier.....
Ik vind het logisch dat je een paard wat net onder het zadel is in z'n vooruit houd, dan je dan in sommige gevallen nogal duidelijk moet laten merken dat je daar staat met een zweep, so be it, paard is nog erg druk met zich zelf bezig dus merkt jou niet zo snel op, zodra hij in de voor uit stand zit ben je weer in beeld en is het meestal niet meer nodig.
Laat je zo'n paard op zo'n moment helemaal door slaan raakt hij veel meer in de stress, laten rennen dan komen ze veel beter en sneller tot het besef dat er niets aan de hand is, het blijft tenslotte een vluchtdier.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:23

kan het filmpje niet zien :n

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:25

probabeest schreef:
Het is ook niet mijn manier, maar ik vind het geen slechte manier!
Ik vind het erg afhankelijk van het type paard, maar om het nou gelijk bijna als mishandeling te bestempelen zoals sommige hier.....
Ik vind het logisch dat je een paard wat net onder het zadel is in z'n vooruit houd, dan je dan in sommige gevallen nogal duidelijk moet laten merken dat je daar staat met een zweep, so be it, paard is nog erg druk met zich zelf bezig dus merkt jou niet zo snel op, zodra hij in de voor uit stand zit ben je weer in beeld en is het meestal niet meer nodig.
Laat je zo'n paard op zo'n moment helemaal door slaan raakt hij veel meer in de stress, laten rennen dan komen ze veel beter en sneller tot het besef dat er niets aan de hand is, het blijft tenslotte een vluchtdier.

Waarom?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:25

M_D_H schreef:
kan het filmpje niet zien :n

Hij is privé gezet! Dan zit de eigenares vast op bokt. :=