ginouque schreef:KLfan schreef:het is in overijssel haha
echt? ik hoor dacht ik een limburgs accentwat erg, ik woon zelf in de achterhoek vlak bij overijssel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
probabeest schreef:sodeletuut, daarom schreef ik ook algemeen![]()
en het is idd mooi om je paard vooraf al zoveel bij te brengen dat het zadelmak maken een eitje word, helemaal mee eens, maar....
er zijn zoveel paarden waar dit niet bij gebeurd, die zo bij een fokker uit het land worden getrokken en snel "klaar" gemaakt moeten worden zodat ze als rijpaard verkocht kunnen worden.
en dan zie ik liever toch echt deze manier door iemand die absoluut weet wat hij aan het doen en zodat het paard niet verprutst word dan dat het door een mensen word gedaan die denken dat ze weten wat ze aan het doen zijn.
heb zelf een heel aantal paarden zadelmak gemaakt en de meest vervelende waren die dieren waar ze al aan hadden lopen prutsen!
dieren die niets kenden zijn het makkelijkst, daar heb ik geen anderhalf jaar voor nodig om die klaar te maken (red het trouwens ook niet in 13 minuten hoor)
WowAmigo schreef:Mar een paard heeft toch sowieso geen idee wat hem overkomt als ie voor het eerst gelongeerd wordt, als ie voor het eerst een zadel op krijgt, als ie voor het eerst een ruiter op krijgt? Of dat nou 3 weken duurt of 15 minuten?
probabeest schreef:Het is ook niet mijn manier, maar ik vind het geen slechte manier!
Ik vind het erg afhankelijk van het type paard, maar om het nou gelijk bijna als mishandeling te bestempelen zoals sommige hier.....
Ik vind het logisch dat je een paard wat net onder het zadel is in z'n vooruit houd, dan je dan in sommige gevallen nogal duidelijk moet laten merken dat je daar staat met een zweep, so be it, paard is nog erg druk met zich zelf bezig dus merkt jou niet zo snel op, zodra hij in de voor uit stand zit ben je weer in beeld en is het meestal niet meer nodig.
Laat je zo'n paard op zo'n moment helemaal door slaan raakt hij veel meer in de stress, laten rennen dan komen ze veel beter en sneller tot het besef dat er niets aan de hand is, het blijft tenslotte een vluchtdier.