Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:49

Ik rij zelf wel met een zweep maar dat is meer op hele kleine dingetjes te corrigeren en dan raak ik me pony alleen maar even aan en dan weet ze het al weer. Het echte slaan ben ik echt op tegen

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:35

julius_juut schreef:
carmen99 schreef:
als je bijvoorbeeld van je pony valt omdat hij schrikt mag je hem niet heel hard gaan slaan,

Dan mag je hem in mijn opinie helemaal niet slaan. Je slaat je kinderen toch ook niet omdat ze in het circus bang zijn voor een clown? Je bent zoiezo veel te laat als je een pony zou slaan wanneer je van hem af valt. Tegen de tijd dat jij weer overeind bent en kunt uithalen is het moment waarop er iets 'fout' ging al lang en breed voorbij. Dan is het voor je paard alsof je hem slaat om niets.

Daar ben ik helemaal mee eens, zo zorg je alleen maar voor verwarring en daar wordt je band niet beter van....

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:53

loveeee schreef:
Ik rij zelf wel met een zweep maar dat is meer op hele kleine dingetjes te corrigeren en dan raak ik me pony alleen maar even aan en dan weet ze het al weer. Het echte slaan ben ik echt op tegen

Wat reken je dan onder echt slaan? Een tik over de neus wanneer een paard bijt? Een pets met een uiteinde van een teugel op de billen omdat het paard niet reageert op lichtere hulpen om te versnellen?
Hoe maak jij duidelijk aan een paard dat uit dominantie weigert te luisteren naar jouw commando's dat hij zal moeten gehoorzamen? Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:56

Ik straf een paard alleen als hij foutief gedrag vertoon, maar hoe ik straft hangt van het paard vanaf. Het ene paard heeft genoeg met een kordate "nee" en het andere heeft een flinke mep nodig. Maar je mag niet vergeten dat belonen (voor het juiste gedrag) veel belangrijker is als straffen.

Een voorbeeld:

Ik had vroeger een erg koppige shetland pony. Op een keertje besloot hij tijdens het rijden dat hij lunch pauze kon nemen langst de weg terwijl we bijna weer bij de stal waren. Ik probeerde alles om hem vooruit te krijgen, maar hij luistere langst geen kanten. Uiteindelijk heb ik mijn zweep stuk geklopt op zen kont :Y) en dan besloot meneer om zen kop op te heffen en rustig verder te wandelen. Natuurlijk heb ik hem, zodra hij begon te lopen, een aai gegeven. Ik schrok er wel van hoe snel je een zweep kunt kapot kloppen (of de zweep was al serieus aan het verslijten).

050206051012

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:23

Ik sla mijn paarden praktisch nooit, tenzij ze iets doen wat niet door de beugel kan... dan krijgen ze een rotschop tot en met.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:40

Mijn paard walst echt door me heen en als ie dan echt zo loopt te kloten dat het gevaarlijk word, ja, dan kan ie een flinke trap krijgen onder zn buik. Ik ben voor een paard maar een licht poppetje en een grote van 1.73 die trekt me mee alsof het niks is. Nee, dat sta ik niet toe.

Mijn pony integendeel, daar verhef ik mn stem en dan weet ze dat ik het meen. Als ik die een schop zou geven word ze echt heel bang vanwege haar verleden. Als ze echt zo vervelend is krijgt ze met de hand een pets op dr buik en dan weet ze het ook wel. Maar ze is slim genoeg om te weten dat als ik bozer praat dat ik het meen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:09

XNeLLeKe schreef:
Ik sla mijn pony echter nooit, en ik trap ze al helemaal niet. Op de pensionstal waar ik rijd zie ik dit nog wel vaak gebeuren en dan ben ik natuurlijk weer zo iemand die snel naar d'r kastje rent een snoepje pakt en aan het 'gemepte' paardje geeft := Mijn methode is echter stem verheffen. Luistert madame Nelleke, echt niet dan krijgt ze nog wel eens een tikje op d'r borst maar daar blijft het ook bij.

Daarom vindt ik ook dat als je een pony een tikje geeft en die meteen luistert ook manieren heeft, die weet waar die aan toe is en stopt dan ook meteen, als je die paarden op die pensionstalling ziet.. Ow, ow :=

ow als je dat bij die van mij had gedaan terwijl ik hem net op zijn plaats gezet had dan had je echt flinke ruzie gekregen :')

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:21

mooi om alle manieren te lesen die mensen toe passen.
Hier krijgen de paarden een flinke tik mochten ze misdragen bijten is uit den boze en dat krijgen ze snel te horen/voelen en mogen ze even gaan afkoelen.

Onder het wandelen heb ik altijd een stok in de hand. Mij voorbij komen is uit den boze en dan krijgen ze eerst een waarschuwing stok tegen de borst aan met een stemcommando dat ze terug moeten doen ze dat niet dan krijgen ze een mooie harde tik.

Het belangrijkste is nog altijd op het juiste moment de straf uitdelen en dan niet boos blijven maar gelijk weer normaal doen.

XNeLLeKe -> snoepjes geven nadat ze van mij op de kop hebben gehad is echt uit den boze. Dan krijg jij een bortsel of iets naar je hoofd want waarvoor krijgt ze dan dat snoepje. Het paard weet na z''n berisping vaak prima wat hij heeft midaan en daarna krijgt het voorval hier geen aandacht meer dus ook geen snoepje beloning.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:05

Pff Nelleke, wees maar blij met je paard dan, die van mij heb je dan na 2 weken verknald :+

wilma19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:03

heb ook een paard gehad die met zijn achterbeen sloeg naar mijn been met het opstappen,hij is daarna goed aangepakt door een kennis,heeft het nooit weer gedaan.(wel zielig maar blijkbaar wel wat van geleerd)

Vuure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:50

Ik geef een paard ook wel eens een mep hoor. Nou ja, 9 van de 10 x sla ik mis omdat ze al schrikken van de beweging, maar dat heeft net zo'n effect als het daadwerkelijk raken denk ik... Wat maakt het een paard nou uit dat we hem zo'n zielig tikje geven, voelen ze nauwelijks (in ieder geval niet als ik ze sla :P). Voor mij gaat het vooral om het effect, dat ze er van schrikken en wel beter weten dan het nog een keer te doen..
Maar slaan met de zweep doe ik dan echt weer niet, die dingen kunnen gemener aankomen dan een gewone mep :| Ja ok ik tik ze wel eens aan met de zweep, maar geef ze er echt geen oplawaai mee :P

Ik ben geen voorstander van slaan of zo, maar je moet kijken naar het dier, de natuur, en wat zo'n dier aan kan. Ik zou bv een hond echt niet zo slaan als dat ik een paard een mep geef. Eerder met een vinger een tik op de neus als ie t echt te bond maakt ofzo.
En over het algemeen, ja belonen is beter dan straffen, maar soms kan het gewoon niet anders. Dat is in ieder geval hoe ik er over denk ^_^

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:41

Een tikje kan geen kwaad...
Maar mijn mening op het hoofd slaan wel!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:39

Ooefff die van mij sla ik nooit!
Maar ik heb zo'n paardje wat het al heel erg vindt als je je stem verheft/een gil geeft!

Ze is een beetje hyper in dr koppie. Ik denk dat als ik bij haar ga uithalen als ze niet doet, dat het echt zo'n angstig paard wordt. Ze is nu juist lekker chill! :D

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:16

Suus_ schreef:
Ooefff die van mij sla ik nooit!
Maar ik heb zo'n paardje wat het al heel erg vindt als je je stem verheft/een gil geeft!

Ze is een beetje hyper in dr koppie. Ik denk dat als ik bij haar ga uithalen als ze niet doet, dat het echt zo'n angstig paard wordt. Ze is nu juist lekker chill! :D

Ja vind ik ook ;) ... Haha ik heb je profiel gezien Wat een leuk paard!!! Ik vind dat echt een mooie kleur , moest ik ff zeggen :D

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:14

ik zal nooit zomaar een tik verkopen maar als hij een poging doet tot bijten dan geef ik eerst een gil en bijt hij
dan alsnog dan krijg hij een tik op zijn neus zodat hij ook gelijk weet waarvoor hij gestraft word.

Emmycupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:37

het is niet erg om je paard een klap te verkopen als het terecht is. paarden schoppen elkaar in het wild immers ook gewoon voor elkaars donder. MAAR, doe dit NIET achteraf, en doe dit nooit als het JOU fout is. Daarin ben ik het ook eens met de anderen. Je hoeft een paard nooit keihard te slaan, en ook liever niet voor het hoofd, want dat kan weer kopschuwheid veroorzaken. Een klein kind moet hem als het ware nog de baas kunnen wezen. Hopelijk heb je er wat aan! Groetjes!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:46

Als hij vervelend is wil bijten of iets kan hij echt wel een tik krijgen!
Met het rijden (aangespannen) gebruik ik de zweep om aanwijzingen te geven, om extra hulpen te geven als hij niet reageert, en dat kan af en toe ook hard gaan, als hij na 2 rustige tikken niet reageert, komt de 3e goed hard aan.

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:52

Ik vind het echt niet goed om paarden te slaan! Als jij niet luistert naar je ouders of Zo iets slaan ze jou toch ook niet! Ze Worden er alleen maar bang en onzeker van en dat is niet wat je wil! En als je paard vaak iets doet wat niet fijn is zoek het probleem dan soms heeft ie namelijk pijn maar als het iets is zoals ongeduldig zijn ofzo dan kun je dat afleren met clickertraining! Als je niet weet wat dat is zoek het dan op op google!
Groetjes jet

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:12

jet99, als ik mijn ouders trap of bijt, kan ik dat terug verwachten hoor :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:23

Heuh volgens mij hebben mijn ouders nog nooit van een clicker gehoord dus ja heb al genoeg klappen mogen vangen van mijn ouders hoor!
Ik was echt een rotkind en dat pikten ze ff mooi niet :)).

Nu ben ik lief.

heleennboerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:37

ik heb een fjord en die is nogal sterk en heel eigenwijs dus die heeft soms echt wel een tikkie nodig.
zo min mogelijk natuurlijk maar daar word hij echt niet minder van.
hij is nog altijd blij om mij te zien :)

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:46

Emmycupid schreef:
het is niet erg om je paard een klap te verkopen als het terecht is. paarden schoppen elkaar in het wild immers ook gewoon voor elkaars donder. MAAR, doe dit NIET achteraf, en doe dit nooit als het JOU fout is. Daarin ben ik het ook eens met de anderen. Je hoeft een paard nooit keihard te slaan, en ook liever niet voor het hoofd, want dat kan weer kopschuwheid veroorzaken. Een klein kind moet hem als het ware nog de baas kunnen wezen. Hopelijk heb je er wat aan! Groetjes!

Helemaal mee eens:
1) straffen binnen de 3 seconden, en daarna vergeven en vergeten
2) het paard moet zelf beseffen dat het iets misdaan heeft. Als hij in de kudde om die reden een trap of beet zou krijgen, wordt ie bestraft, maar als het paard het mss verkeerd begrepen heeft, dan niet straffen, beter een keer te weinig dan een keer teveel.
3) niet slaan op het hoofd, kan idd kopschuwheid geven. Zelf geef ik trouwens liever een tik met een zweep of touw, zo vermijd je dat ze schrikken als je je hand opheft om hen te aaien. Wel zorgen dat ze zweep of touw ook in andere situaties leren kennen, ze mogen er niet bang van zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:13

jet99 schreef:
Ik vind het echt niet goed om paarden te slaan! Als jij niet luistert naar je ouders of Zo iets slaan ze jou toch ook niet! Ze Worden er alleen maar bang en onzeker van en dat is niet wat je wil! En als je paard vaak iets doet wat niet fijn is zoek het probleem dan soms heeft ie namelijk pijn maar als het iets is zoals ongeduldig zijn ofzo dan kun je dat afleren met clickertraining! Als je niet weet wat dat is zoek het dan op op google!
Groetjes jet

euhm, ten eerste wegen mijn ouders geen 480 kilo...
ten tweede, als ik me ouders zou bijten, schoppen of zou slaan weet ik zeker dat ik ook wel een paar klappen kan incasseren :')
en ten derde... als je de clickertraining bij een typje als die van mij aangeleerd krijgt... eet ik mijn cap op :') _O-

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 07:48

M_D_H schreef:
jet99 schreef:
Groetjes jet

euhm, ten eerste wegen mijn ouders geen 480 kilo...
ten tweede, als ik me ouders zou bijten, schoppen of zou slaan weet ik zeker dat ik ook wel een paar klappen kan incasseren :')
en ten derde... als je de clickertraining bij een typje als die van mij aangeleerd krijgt... eet ik mijn cap op :') _O-

1 ja ik vind het inderdaad wel terecht als je een paard slaat die jou expres pijn doet dus als hij bijf. schopt of bijt ofzo maar als hij pijn heeft echt niet! Dus je moet eerst kijken naar het probleem.
2 clickertraining werkt bij bijna alle dieren! Het is een hele goede manier om je paard iets te leren!
Groetjes mij

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 07:50

M_D_H schreef:
ik vraag me af waarom je die vraag stelt als je met paarden werkt?
want dan zou je het onderscheid dus moeten kunnen maken ;)

maar goed ik ben het met nine1987 eens :))
ik vind dat er te snel en te vaak wordt geslagen en ik los het dan ook vaker op mt de stem dan met de hand...
maar soms kun je niet anders :n

een paard leert dat de stem gevaarlijk is omdat daarna een slag komt, dus die combinatie kan eigenlijk niet zonder elkaar. Een paard moet eerst de consequenties leren van het niet luisteren naar de stem voordat hij weet wat het betekend.