Maren_Prins schreef:Mijn paardje vind het zadel ook niet leuk, maar zodra ze gaat dreigen of iets dergelijks krijgt ze een schop tegen haar buik waar je anders ook schopt als je er op zit zeg maar. Of gewoon heel hard slaan met je hand dat doe ik vaak, dat leert lekker snel af. De hoefsmid ramt er altijd met een vijl in maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Ik sla gewoon met mijn vuis in zijn buik (waar de singel zit). Het werkt ook altijd goed op zijn neusof even afknijpen zoals een praam doet.
En, helpt het?
Goed letten op de lichaamstaal van je paard, 9 van de 10 keer heeft het paard al lang gewaarschuwd voordat hij zich genoodzaakt voelt om echt te bijten of trappen.
Mijn merrie had ook wat last van singelnijd, zij geeft heel goed aan wanneer ze het niet prettig vindt (hoofd omhoog zegt mij al genoeg), ze mag dat aangeven en daar luister ik naar, dan moet het nog zachter/langzamer. Haar singelnijd is inmiddels zo goed als verdwenen.
Bijten en trappen mag niet bij mij overigens, mocht het gebeuren uit dominantie of zonder enige waarschuwing dan krijgen ze zeker een tik of trap terug, maar het is bij mij in al die jaren bij beide paarden nog nooit voorgekomen.
of even afknijpen zoals een praam doet.