wat doen bij bijtend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:35

Maren_Prins schreef:
Mijn paardje vind het zadel ook niet leuk, maar zodra ze gaat dreigen of iets dergelijks krijgt ze een schop tegen haar buik waar je anders ook schopt als je er op zit zeg maar. Of gewoon heel hard slaan met je hand dat doe ik vaak, dat leert lekker snel af. De hoefsmid ramt er altijd met een vijl in maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Ik sla gewoon met mijn vuis in zijn buik (waar de singel zit). Het werkt ook altijd goed op zijn neus ;) of even afknijpen zoals een praam doet.

En, helpt het? := :n

Goed letten op de lichaamstaal van je paard, 9 van de 10 keer heeft het paard al lang gewaarschuwd voordat hij zich genoodzaakt voelt om echt te bijten of trappen.
Mijn merrie had ook wat last van singelnijd, zij geeft heel goed aan wanneer ze het niet prettig vindt (hoofd omhoog zegt mij al genoeg), ze mag dat aangeven en daar luister ik naar, dan moet het nog zachter/langzamer. Haar singelnijd is inmiddels zo goed als verdwenen.

Bijten en trappen mag niet bij mij overigens, mocht het gebeuren uit dominantie of zonder enige waarschuwing dan krijgen ze zeker een tik of trap terug, maar het is bij mij in al die jaren bij beide paarden nog nooit voorgekomen.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 06-03-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:39

Een flink pak rammel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:07

Miekemuis_ schreef:
Een flink pak rammel.

Voor de eigenaar? :=

Hou toch op, een paard helemaal afrossen omdat hij bijt...angst roept ook agressie op, bij dieren evenzeer als bij mensen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:09

Er is toch maar 1 remedie die helpt en dat is een keiharde klap. Mijn verzorgfjord heeft me laatst keihard in mijn kont gebeten toen ik haar hoeven aan het uitkrabben was. Toen heb ik haar een keiharde tik gegeven. Ze heeft het nooit meer gedaan. Je moet hard optreden op zo'n moment, anders doet ze het volgende keer nog een keer.

Savannah_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:03

Ik heb ook dat probleem met mijn verzorgpony, maar alleen als ik op de wei kom voor haar te borstelen ofzo.
ze legt haar oren dan plat en komt naar mij toe gelopen. Ik moet haar altijd afleidenmet eten voordat ik haar bij haar halster zou kunnen pakken. Maar eens ik haar vastheb is ze kei braaf! Ik vind het wel een beetje ambetant dat ik haar eerst eten moet geven, want dan lijkt het alsof ik haar beloon voor het bijten, maar ik weet geen andere oplossing. Iemand van jullie wel?

ps: het is nogal een probleempaardje :(

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:17

Ankie2011 schreef:
Er is toch maar 1 remedie die helpt en dat is een keiharde klap. Mijn verzorgfjord heeft me laatst keihard in mijn kont gebeten toen ik haar hoeven aan het uitkrabben was. Toen heb ik haar een keiharde tik gegeven. Ze heeft het nooit meer gedaan. Je moet hard optreden op zo'n moment, anders doet ze het volgende keer nog een keer.

Maar het hangt er wel vanaf waarom ze bijten.

Lijkt mij eerlijk dat dit paard bijt omdat ie pijn heeft, en vermits ie niet kan praten, is bijten hun natuurlijkste reactie. Nee, dat maakt het niet ok, maar kom op, als iets niet wilt doen omdat je er pijn door krijgt, wil je toch ook dat men hier rekening mee houdt, ipv je een knal te verkopen?

Als ie bijt omdat ie dat leuk vind, en het absoluut geen zaak van pijn hebben is, dan snap ik best dat je hem eens een tik verkoopt. Toen ik Ax net had, liep ie constant te trappen en te bijten naar iedereen, gewoon voor de fun. Toen mijn DA de eerste week langs kwam dat ik hem had, stond ik voor Ax in de stal, en m'n DA zag hem echt mikken en uithalen naar m'n kuit. 't Was raak ook hoor. M'n stiefpa heeft hem een lel verkocht, en bijten deed ie sindsdien ook niet meer. Tuurlijk probeerde hij nog wel eens, maar gewoon nog maar wijzen naar z'n neus demotiveerde al genoeg.

Ook had ie in het begin singelnijd, en dat is gewoon opgelost door errug rustig op te zadelen en in 10x aan te singelen. Maar geloof me, de singelnijd was snel over hoor.

Slaan en trappen is niet ok. Niet als het paard zo reageert op pijn. Ze kan hem blijven slaan zoveel ze wil, maar respect zal ze er van haar leven niet voor terug krijgen. Los die pijn op, en het bijtprobleem is van de baan. Blijft ie het doen, en ben je er 110% zeker van dat ie geen pijn heeft, dan verkoop je hem voor mijn part een keer een knal, alhoewel velletje omdraaien in de nek even goed werkt. Maar sla niet omdat je paard reageert op pijn, zo maak je het alleen maar erger.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:20

Savannah_X schreef:
Ik heb ook dat probleem met mijn verzorgpony, maar alleen als ik op de wei kom voor haar te borstelen ofzo.
ze legt haar oren dan plat en komt naar mij toe gelopen. Ik moet haar altijd afleidenmet eten voordat ik haar bij haar halster zou kunnen pakken. Maar eens ik haar vastheb is ze kei braaf! Ik vind het wel een beetje ambetant dat ik haar eerst eten moet geven, want dan lijkt het alsof ik haar beloon voor het bijten, maar ik weet geen andere oplossing. Iemand van jullie wel?

ps: het is nogal een probleempaardje :(

Probeer dr naar je toe te krijgen zonder in de wei te komen. ALS Ax al lelijk deed, was dit wanneer ik 'zonder het te vragen' op 'zijn' wei/piste kwam. Als ik daarentegen gewoon aan het hekje stond te wachten en koekje of schoen riep (ja, hij houdt van schoenen!) kwam ie gelijk naar mij gelopen, en no way dat hij dan nog uithaalde naar me. 'Vraag' haar of je er bij mag komen, gaat ze veel beter op reageren.

elenameike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:42

Ik zou het happen gewoon negeren, maar als mijn verzorgpaard mij bijt, dan geef ik haar ook een tik terug. Is niet zielig, want dan ben ik net zo zielig. ;)