want dat doen ze in de kudde ook....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:52

@Liljebo: Wat een mooi filmpje in je profiel van free lounging! Dat lijkt me wel enorm leuk. Maar net wat je zegt, daar moet je aan toe zijn, het paard moet goed luisteren. Voorlopig ben ik met die van mij nog lekker onderaan de basis en zal hopelijk soortgelijk als op het filmpje mij ook eens lukken.
Ze gaat al wel op mijn commando achterwaarts en kan haar zo al redelijk de wei doorsturen, ook achterhand wegdraaien als ik er naar wijs en achter me aanlopen en halthouden. Is ook een soort van rustig spelletje/oefeningen. Vind ik erg leuk om zo rustig aan te beginnen.

Inderdaad doelde ik ook op het eerste voorbeeld van spelen waar je je bedenkingen bij hebt.. Men vind het de ene keer dan erg leuk om te hollen en op te jagen door de wei, kan niet gek genoeg. Met de kans dat het paard de volgende dag weer zo enthousiast op je afkomt, omdat je het zo leuk vond. En inderdaad ze kunnen nog weleens lomp zijn!
Maar neemt niet weg dat sommige mensen op die manier misschien heel leuk en toch duidelijk kunnen spelen met hun paard hoor!
Ik ben er in ieder geval voor mijzelf niet achter hoe ik dat duidelijk zou doen dus doe ik het gewoon niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 06:57

pompidou2 schreef:
En inderdaad ze kunnen nog weleens lomp zijn!

Lomp zijn ze niet. Ze weten tot op de millimeter wat ze doen. Maar spel bij paarden is toch ook een spel van krachtmeting.
En ik denk persoonlijk dat je je daar als mens niet in moet gaan begeven. Althans... niet zoals paarden dat in de kudde doen (kom ik weer beetje terug bij de titel :D )
Spel kan alleen op voorwaarde van de mens, denk ik, eerlijk gezegd. Die zal de regie moeten houden.

Ik vind je uitgangspunt erg verstandig. Je moet je gewoon daaraan houden waar jij je goed bij voelt en wat je zelf leuk en/of zinnig vindt en vooral verantwoord is.

Ongeacht wat ze in de kudde doen :D

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:23

ik zeg, denk goed na voordat je boos wordt! is het terecht?
Of is het paard het makkelijkste doelwit op dat moment voor je frustratie?

Wees wat liever voor het dier en die liefde zal je terugkrijgen in je rijden etc.
Corrigeer alleen waar echt nodig!Een paard vertrouwd ons immers, mits je een goede band hebt natuurlijk, en ziet ons al hun "leider".

een paard is altijd eerlijk, een mens liegt nog weleens ;)

Ervaring wijst uit

Moet daar wel bij zeggen, het ligt absoluut ook aan het soort dier en wat voor band je hebt!!!!!

Feria

Re: want dat doen ze in de kudde ook....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:58

Ik vind dat je paarden gedrag ook niet zo zwart-wit kan stellen. Volgens mij is het niet zo dat als je paard weigert iets te doen, jij als mens bent fout geweest. Paarden denken niet zo zwart-wit, ze hebben helemaal geen reden nodig om iets te doen, ze doen het gewoon. Dus soms is het wel de fout van de mens, maar soms ook niet. Ook zie je vaak genoeg dat paarden niet waarschuwen. Neem nu mijn merrie gisteren. Ze staan met 2 merries op de weide, wij waren een 30 minuten op de weide. De mijne stond gedurende die 30 minuten hele tijd aan onze zijde, terwijl de merrie van men vriend aan het grazen was verderop. Toen we wouden vertrekken kwam mijn vriend zijn merrie ook af. Dus beide merries staan bij ons nu. Ik geef de merrie van men vriend een aai, terwijl ik de mijne nog aan het kroelen ben. Plots draait mijn merrie zich om en knalt loeihard in de buik van de andere merrie. Zo zonder enige waarschuwing... Enkele tellen voordien stonden ze nog beide met de oren naar voor en lekker aan het genieten. Zo zie je maar dat er dus geen goed of slecht is in de paarden wereld, de dingen zijn zoals ze zijn. Dat wil niet zeggen dat je je paard voor alles moet slaan, maar een paard dat echt te ver gaat verdient wel een tik vind ik. We kunnen uren verder gaan over goed en slecht, maar is er wel zoiets als goed en slecht? Voor mij is iets goed als paard en mens (of ruiter) respect hebben voor elkaar, en het paard daarbij niet bang is van de mens.
Zo wil ik het doen en dat is mijn ideaal.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:36

Maar.... Waarschuwde ze écht niet, of waren de waarschuwingen zo subtiel dat jij ze niet opmerkte? (en das overigens geen persoonlijk verwijt en al helemaal geen schande aangezien we allemaal ongetwijfeld vaak genoeg dat soort signalen missen). Wbt het spelen; t moet idd op t initiatief van de mens zijn. Daarom is t voor mijn pony ook heel duidelijk; we spelen alléén als ík daarmee akkoord ga en het ook initieer. Hij geeft alleen aan dat ie wil spelen, door dus naar mn benen te happen. We stoppen als ik zeg dat we stoppen en gelukkig is mn pony geen drammer, dus op die voorwaarden kán het ook allemaal. Maar eerlijk is eerlijk; het is en blijft oppassen geblazen want al past ie gerust wel op, hij kan zomaar is te laat remmen of nét iets dichterbij me staan dan ie dacht.

En tsja, wat is het nut van een klap? Misschien reageert het ene paard daar heel goed op, t andere paard snapt er niks van. Mijn pony staat me stom aan te kijken als ik m een mep verkoop, terwijl een positieve beloning bij hem heel goed werkt. Neemt niet weg dat je soms gewoon even luid en duidelijk moet zijn. Poownlief komt zo langzamerhand in zn uitprobeerfase en dan moet ik zo nu en dan ook even heel streng zijn. Maar dat streng zijn bestaat bij mij bijvoorbeeld uit een stevig zetje tegen zn kont en een duidelijk achterwaards zetten alsie met het afdoen van zn deken weer is gaat lopen draaien. Even terug op de plaats, luid en duidelijk, en vervolgens staat ie keurig stil. Geen mep aan te pas gekomen, wel een duidelijk optreden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:38

Ik denk persoonlijk dat als je tijdig signalen herkent, dat een klap niet eens nodig hoeft te zijn (sommige pubers of bedorven beestjes misschien uitgesloten... kan niet over ieder paard oordelen en dat wil ik ook niet... noch wil ik pretenderen te weten hoe het 'moet'. )
Sommige mensen hebben daar zo'n feeling voor ontwikkeld dat een blik al voldoende is.
Ik herinner mij mijn oom nog, die ik met verbijstering bij de meest heftige paarden de wei in zag wandelen. Een van die paarden was een merrie, waar niemand anders bij in de buurt durfde te komen omdat ze aanviel
Ik heb echter noch die merrie, noch een ander paard ooit lelijk naar hem zien doen. En eigenlijk deed de man ogenschijnlijk niets. Hij was altijd de rust zelve.
Ik was toen nog te jong om de werkelijke waarde daarvan te begrijpen, maar jeee... wat zou ik nu graag nog eens een gesprek met hem hebben daarover. De man is echter al heel erg lang dood.

Over die signalen... paarden zijn tig keer gevoeliger dan de mens voor signalen. Het is dus doorgaans heel erg begrijpelijk dat wij signalen later oppikken (of soms zelfs niet) die wel worden gegeven. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar dat ze slechts zeer subtiel zijn.

In mijn topic over onderzoeken staan twee linken die betrekking hebben op onderzoeken in die richting. Als je beseft dat je paard bij hantering zelfs de verandering in je hartslag opmerkt en daarop kan reageren, heb je misschien wel een idee hoe subtiel (en voor ons onzichtbaar) die signalen kunnen zijn. Dat wil dus niet zeggen dat ze er niet zijn.

Omdat wij moeten roeien met de beperkte riemen die we als mens nu eenmaal hebben, denk ik idd dat gewoon duidelijk en consequent optreden en geconcentreerd bezig zijn met het paard de belangrijkste middelen zijn in de omgang met paarden. En de een vult dat anders in dan de ander.

Maar ik denk dat duidelijkheid, eerlijkheid en consequent zijn altijd het belangrijkste is.
Slaan uit onmacht lijkt me nooit een goede optie. Slaan als dwangmiddel bij werk al net zo min.
Persoonlijk ben ik in de laatste optie een voorstander van positieve training, dus geen straf/toename druk als leermiddel, maar beloning als leermiddel. Maar dat is niet altijd voor iedereen toepasbaar en iedereen moet daar ook een eigen keuze in maken.

Minst goed lijkt me onrecht, frustraties de boventoon laten voeren, etc.
Maar ook een totaal gebrek aan richtlijnen voor het paard.
Dat is volgens mij net zo schadelijk.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:04

Alane schreef:
Ik lees de tekst van TS, denk ik, anders....
ik lees: paard doet iets wat niet gewenst is... mens geeft paard een klap... en geeft als 'excuse' gebeurd in de kudde ook.
Maar lost niets op, er zit geen leermoment in die klap...
Dan kun je beter andere oplossingen zoeken/vragen dan blijven slaan zonder resultaat...
maar mischien heb ik het verkeerd gelezen...

Er zit wel een leer moment in de klap vooral als je het consequent doet bij bepaalt gedrag, want dan heeft je paard wel door als ik dat doe krijg ik een klap, dus laat ik het maar niet doen.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:05

Yep, goed gezegd.
Hear hear

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:19

Maar ik vind op een positieve wijze dingen aan- of afleren beter, alleen in sommige gevallen laat de situatie dit niet toe

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:31

Hmms,Ik zal een voorbeeldje geven:

Wat vinden jullie/doen jullie;

Je zet je paard stil.
Vraagt hem door middel van welke manier dan ook,die jou paard volgens jou begrijpt om daar te blijven staan.
Paard doet naar niets mee en gaat gewoon naar voren bewegen.

Eerste oplossing: Klap? en een strenge: NEE?
Ik zet hem altijd gelijk een paar passen terug,volgens mij is dat veel duidelijker!
Want een paard heeft toch totaal geen zin om elke keer on-nuttige passen achteruit te zetten? Kost toch veel te veel moeite? Dan maar blijven staan...

In deze situatie, geloof ik dat een paard alleen maar in verzet komt met slaan en er niets van begrijpt.
Passen naar achter kun je oefenen, en zo vaak opnieuw doen als je zelf wenst.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:54

Zo doe ik het ook, Giolli :j
Wat ik vaak heb met de (nogal dominante) merrie die ik verzorg, is dat ze niet met haar hoofd naast me wil staan, maar met haar schouder. Dat is heel typerend voor dominante paarden, op die manier neemt zíj de leiding in plaats van ik. Door haar telkens een paar passen achteruit te zetten, maak ik duidelijk dat ík de leiding neem. Als ik haar een een tik zou geven komt dat totaal verkeerd aan.
Máár: ik blijf niet honderd keer mijn paard liefjes achteruit duwen, een keer is het afgelopen. Als mijn paard na tien keer nog beweert de leiding te moeten nemen, wordt ik ook iets feller. Nu heb ik er dan ook eentje die niet zo snel onder de indruk is :+ dus dat maakt ook nog eens een verschil.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:38

Tsja, en ik heb er weer eentje die heel snel van me onder de indruk is... Verder nooit onder de indruk, maar mijn goedkeuring is heilig voor m.. (even heel basaal gesteld, want weet heus wel dat het in zijn ogen totaaaal anders zal liggen). Tegenwoordig weet ik dat hij weet hoe ie moet stilstaan tijdens poetsen/deken afdoen enz (wat ik hem overigens niet eens echt heb aangeleerd, heb het alleen maar aangemoedigd omdat ik vind dat het voor een jong paard allemaal al moeilijk zat is. Feit dat ie t intussen keurig kan bewijst voor mij dat die methode op dit paard prima werkt) en eis ik ook dat hij dat netjes doet. Draaien met deken afdoen? Ik zet m even op zn plaats terug en stel me daarbij heel dominant op, en klaar is t. Dán gaat ie ook ineens heel schattig doen, netjes snuffelen ipv mn eetbaarheid testen... Die klap is echt niet nodig..

En dat een paard zo veel subtiele signalen oppikt, tsja, das logisch... Het zijn prooidieren. Ooit ergens gelezen dat ze adrenaline ruiken omdat 1 van hun natuurlijke vijanden (zou alleen echt niet meer weten welk dier dat is) zichzelf voor de jacht volpompt met adrenaline. Dan is t voor een paard natuurlijk handig om dat vantevoren te registreren en alvast weg te kunnen wezen voor ze aangevallen worden... In feite denk ik dat wij mensen met ieder type paard zouden moeten kunnen werken zonder dat er klappen hoeven te vallen, maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met een ontzettend eerlijke jonge hengst die ik al van veulen af heb... Daarbij waren mn verzorgpaarden die ik heb gehad sinds ik bewuster met paarden om ben gegaan (dus zeg voor t gemak even penny-af :P) allemaal paarden die niet echt reageerden op een klap, maar juist reageerden op positieve benadering. Dus t zit er bij mij ook wel redelijk in gebakken intussen, zal mn manier van ermee omgaan gerust hebben veranderd. Misschien had ik er heel anders tegenover gestaan als ik in de laatste jaren ''hardleersere'' paarden onder handen had gehad.

Maar hoe dan ook ben ik van mening dat we allemaal de beste verstandhouding zouden moeten nastreven en dat houdt in observeren, leren en tijdig reageren. Hoe vaak ik niet in een hoekje van de bak/t land ben gaan zitten...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:48

Sanity schreef:
Zo doe ik het ook, Giolli :j
Wat ik vaak heb met de (nogal dominante) merrie die ik verzorg, is dat ze niet met haar hoofd naast me wil staan, maar met haar schouder. Dat is heel typerend voor dominante paarden, op die manier neemt zíj de leiding in plaats van ik. Door haar telkens een paar passen achteruit te zetten, maak ik duidelijk dat ík de leiding neem. Als ik haar een een tik zou geven komt dat totaal verkeerd aan.
Máár: ik blijf niet honderd keer mijn paard liefjes achteruit duwen, een keer is het afgelopen. Als mijn paard na tien keer nog beweert de leiding te moeten nemen, wordt ik ook iets feller. Nu heb ik er dan ook eentje die niet zo snel onder de indruk is :+ dus dat maakt ook nog eens een verschil.

Dat herken ik helemaal met je merrie!
Mijn wil dat ook. En die zet ik dan gelijk weer terug.. Hij hoeft absoluut niet achter me te lopen, ook niet voor me, Hij is mijn beste vriend en loopt dus gewoon naast me. Wel wijs ik hem de weg en heeft hij te luisteren, anders wordt hij gewoon op zijn plek gezet. Maar hij is wel mijn beste maatje, en ik ben er van overtuigt dat hij dat weet!