'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:29

blue_kim schreef:
een gezonde oude pony naar de slacht brengen is ook niet leuk. maar als je hem zelf niet wilt of kunt houden dan heb ik wel het idee dat die daar het beste af is. je kan hem wel weg doen (verkopen of schenken) maar 9 van de 10 keer loopt het heel anders af met zo'n paard dan dat jij voor ogen had. hij wordt doorverkocht en eindigt bij mensen die er de ballen geen verstand van hebben en die denken dat ze een leuk rijpaardje hebben van een jaar of 15 ipv van een jaar of 25. en als je het nou als een soort van bruikleen doet, dus dat jij ten alle tijde de eigenaar blijft en iemand anders heeft hem als gezelschap paard erbij, dan vind ik het nog een ander verhaal, want dan kunnen ze hem niet verkopen. maar geheel afstand van je paard doen.. nee, met zo'n oud beestje zou ik daar geen goed gevoel bij hebben. want het blijft nou eenmaal zo, een mens kan je bedriegen waar je zelf bijstaat. zeggen dat je paard lekker op de wei gaat en ondertussen er al een koper voor hebben.

Helaas gebeurt dit erg vaak. Handelaars kunnen geweldig goed praten en hebben soms zelf hun hele gezin bij zich. Ze beloven gouden bergen, maar uiteindelijk draait het om geld. paarden met een mankement kunnen door een handige handelaar de handel in, paarden die te oud zijn of volledig kapot, leveren geld op als ze naar italie, naar de salamifabrieken worden vervoerd.
Zo simpel is het.

Onlangs zijn hier in zweden een paar handelaren ontmaskerd die het op die manier deden. Prachtige verhalen, foto's over de mooie weides waarop paard als gezelschap of opvoeder van jonge dieren terecht kwam en zelfs beloftes dat eigenaar altijd mocht komen kijken. Totdat het papiertje was ondertekent en het paard was opgehaald...

Erg triest, maar waar. En voor iedere ontmaskerde oplichtende handelaar, komt minstens 1 nieuwe in de plaats.

En dat is waar de meesten hier ook op doelen...

Tuurlijk klinkt het heerlijk als je je oude paardje, of paardje met blessure nog een prachtig leven kunt bieden door hem als gezelschaps paard of paard voor lichte bosritjes kunt verkopen. Maar in de praktijk is er eenvoudigweg een enorm overschot aan oude paarden/paarden met letsel tov de vraag.

Een enkeling begint bewust aan een oudje of paardje met lichamelijke problemen. Ik heb het ook ooit gedaan. Paardje met licht artrose van 19 voor symbolisch bedrag gekocht. Paardje ging aanmerkelijk minder lang mee dan verwacht (kreeg naast artrose ook zeer agressieve sarcoiden, werd blind etc), maar goed... hij heeft nog mogen rondwandelen zolang dat zonder pijn kon... ik wist van tevoren waar ik aan begon en kende de risico's.
Natuurlijk was er veel verdriet toen hij doodging. Maar nog een keer aan zoiets beginnen, wilde ik niet.
Helaas was ik daarna zo stom om emotioneel nog aan de grond een paard te kopen zonder keuring.
Paard was een draver en bleek verleden te hebben van zware mishandeling, verwaarlozing, lichamelijk kapot gereden en jaarlijks van eigenaar gewisseld. Ook dat paard heeft hier een jaar gelopen als grasmaaier. Niet bewust voor gekozen, maar het paard kon er niets aan doen en ik was niet van plan om iemand anders ermee op te zadelen.
Enkele weken geleden heb ik weer afscheid moeten nemen. (Amber)

Koop ik nog een keer een paard wat iets mankeert of zonder keuring? Never nooit niet. Vanwege het leed, de ellende en het geld wat het kost.
En laten we eerlijk zijn. Problemen krijg je vanzelf wel. Die hoef je niet te kopen.
En dus kan ik mij zeer goed voorstellen dat het merendeel van de mensheid niet hiervoor kiest. Niet omdat ze gemeen zijn en zo'n dier geen kans gunnen, maar omdat ze niet de ellende van iemand anders willen overnemen.

Maw.... een enorm aanbod van oude paarden/gebrekkige paarden/ en ja, zelfs paarden met probleemgedrag en een enorm tekort aan mensen die hiernaar op zoek zijn.
=
een gouden kans voor de handige handelaar om flink wat centjes binnen te halen met het inspelen op de emoties van de verkopers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 14:31

Liljebo, wat erg dat je Amber ook hebt moeten laten gaan!!! Dat wist ik niet....... ;(
Wist wel van je, dat ze ook de nodige problemen etc. had..... Helaas is het toch niet goed gegaan dus......
Arme Ambertje....... Maar nu heeft ze rust.......
Sterkte, hoor!!! :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:01

Twiggy2008 schreef:
Liljebo, wat erg dat je Amber ook hebt moeten laten gaan!!! Dat wist ik niet....... ;(
Wist wel van je, dat ze ook de nodige problemen etc. had..... Helaas is het toch niet goed gegaan dus......
Arme Ambertje....... Maar nu heeft ze rust.......
Sterkte, hoor!!! :(:)

Ik had haar graag nog minstens een zomer gegunt, maar ze ging opeens snoeihard achteruit. Werd beetje paranoide zelfs...
Heel triest.
Paard heeft nooit een eerlijke kans gehad. Als de eigenaars van 5/6 jr geleden geen plank voor hun kop hadden gehad en het feit dat een vriendelijk paard opeens gevaarlijk werd (want dat bleek ze dus bij de laatste eigenaars te zijn) serieus hadden genomen en haar hadden laten onderzoeken, had ze wellicht, ondanks alle ellende van te voren, nog een kansje gehad.
Maar verkopen aan iemand die ermee ging springen was makkelijker...
Goed tehuis gezocht voor....

Kleine opsomming toen ze hier was: misvorming tanden door verwaarlozing
Hoefproblemen door verwaarlozing
Ernstig kissing spines
artrose
allergie
littekens inwendig door mishandeling

Ik zag al zeer snel dat er iets niet goed was toen ze hier stond, heb nog vanalles geprobeerd, maar ze was gewoon kapot gereden. Volledig. Psychisch trok ze het al net zo min.
Een troost...
Naar mij toe is ze nooit gevaarlijk geweest. Integendeel.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:21

ff voor de duidelijkheid: je mag enkel gezonde paarden naar de slager brengen, dus das geen excuus. enkel gezonde dieren mogen naar de slachterij vervoerd worden, een rotkreupel paard moet in principe ingeslapen worden bv. en ik snap echt niet dat leven boven alles moet gaan? nog liever 500 keer van hand tot hand gaan, maar wel 2 jaar langer leven dan gewoon gedaan ermee??
een prima gezond paard zou je ook kunnen verkopen trouwens en vanaf dat er niet meer mee te rijden valt, is het toch eerst even kijken wat de mankementen zijn. in veel gevallen worden die sowiso toch niet beter met de tijd. dan zie ik ook geen probleem met inslapen eerlijk gezegd? en vanaf dat punt begin ik het ook schijnheilig te vinden van je paard gratis weg te geven of wat dan ook onder het mom van 'diervriendelijkheid'

of hebben er dan zoveel mensen compleet gezonde paarden werkloos in de weide staan?

edit: als je zelf de grens stelt dat je niet begint met poedertjes en pijnstillers, hoe lang denk je een aftakelend paardje het dan nog gaat trekken? dat even dat het paard het nog trekt voor het tijd is om er een eind aan te maken, kan je toch nog wel doorkomen he als je je dan toch al zo lang paarden hebt denk ik?
Laatst bijgewerkt door LaVieDivine op 08-06-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:27

ff kleine noot...
Paarden met problemen in bewegingsapparaat of bv met bevangenheid etc mogen wel naar de slacht, mits ze vervoer nog goed aankunnen (staand uiteraard)

een prima gezond paard kun je verkopen, maar als het betreffende paard een negentien plusser is, wordt de kans dat ie op een leuke plek komt kleiner. En naarmate paardje ouder is, minimaliseert die kans verder.
Omdat iedereen weet dat ouderdomskwaaltjes op de loer liggen...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 15:32

liljebo schreef:
ff kleine noot...
Paarden met problemen in bewegingsapparaat of bv met bevangenheid etc mogen wel naar de slacht, mits ze vervoer nog goed aankunnen (staand uiteraard)

een prima gezond paard kun je verkopen, maar als het betreffende paard een negentien plusser is, wordt de kans dat ie op een leuke plek komt kleiner. En naarmate paardje ouder is, minimaliseert die kans verder.
Omdat iedereen weet dat ouderdomskwaaltjes op de loer liggen...

ja inderdaad; ik wilde gewoon illustreren dat je wel degelijk een weg uitkunt voor dat je paard halfdood in de weide ligt, dus dat dat geen excuus hoeft te zijn.

inderdaad vind ik 'oudere' paarden ook verdacht, maar als ze echt nog in orde zijn (DA controle), dan kan het wel nog ideaal zijn als eerste paardje bv voor een jonger iemand, als leerpaardje,... dat is al een iets grotere kans om goed terecht te komen dan wanneer er al op voorhand gezegd wordt van 'heeft peesblessure gehad en mag enkel stapritjes maken' of zoiets.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 15:54

Misschien... maar eerlijk gezegd... ik weet niet hoe het op de nederlandse markt is, maar hier gooien ze je zo'n beetje dood met oude paardjes die verder nog in orde zijn. Gezien het aanbod vele, vele malen hoger is dan de vraag naar een oudje (begrijpelijk, omdat de ouderdomskwaaltjes op de loer liggen) is de kans dat ze goed terecht komen enorm klein. Van een paar paarden weet ik dat ze met valse papieren zijn verkocht mbt leeftijd, maar het merendeel komt toch echt op buitenlands transport terecht.

En als ik dan nog eens eerlijk mag zijn..
Ik denk dat het merendeel van de eigenaars dat eigenlijk wel weet, maar liever niet wilt weten en eigen geweten sust met de stelling dat hij of zij een goed tehuis zoekt voor het oudje en graag vertrouwt op de blauwe ogen van de koper die een paradijs beloofd...

Maar het is niet leuk, maar wel reeel, om je af te vragen hoe groot de kans werkelijk is dat je oudje in een paradijs terecht komt. Zoals gezegd.... aanbod overschrijd vele malen de vraag= gouden kans voor de handige handelaar.
Hard, maar waar.

En dan vind ik eigenlijk toch ook dat het wegdoen van een oudje te maken heeft met de wegwerpkultuur. Want laten we eerlijk zijn... 9 van de 10 keer moet opa of oma wijken voor een jong exemplaar, na jarenlang trouwe dienst, en sluiten we graag de ogen voor de risico's van de verkoop.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:12

Wij hebben dus twee dagen geleden onze paarden weggebracht. Niet afgedankt, maar de dagelijkse zorg uit handen gegeven.

Kom bij mij niet aan met 'mijn paard zal ik nooit wegdoen'. Niemand kan in de toekomst kijken, niemand kan zeker weten dat hij/zij over een aantal jaren nog steeds fysiek en financieel in staat is voor zijn paard te zorgen.

Wij stonden voor deze beslissing. Fysiek gaat het gewoon niet meer, wij verhuizen vanwege de gezondheid van mijn man naar Spanje en die hitte daar willen we de paarden ook niet aandoen. En wat dan?

Gelukkig is het bij ons geen financieel probleem. Dat stelt ons in staat om de paarden in een goed aangeschreven rusthuis te plaatsen met zeeën van ruimte en professionele verzorging. En ja, vanwege het fijne klimaat én de lagere kosten hebben wij gekozen voor Frankrijk. Bovendien hebben wij voor het jongere paard een regeling getroffen die ons niets kost. Omdat hij bij zijn grote broer mag blijven, schenken wij hem als rij/leerpaard aan het pension. Hij is pas 7, zeker geen afdankertje dus, integendeel: hij gaat een nieuwe carriere tegemoet als rijpaard en zal daar ook (her)beleerd worden.

We hebben ze zondag samen weggebracht, het was een lange rit met onze eigen bus en trailer. Ze deden het voortreffelijk, ze waren superlief en bij elke rustpauze kregen ze lekkere hapjes en een bak water met appel en wortel, zodat ze ook genoeg vocht binnenkregen. En dan laat je ze los op hun nieuwe plaats, een prachtige wei vol gras en hoge bomen.

De tranen stromen nog over mijn wangen als ik terug denk aan het moment waarop we daar zondag wegreden, onze grote vrienden achterlatend. Maar wat ben ik dankbaar dat we nu kunnen zeggen: 'Ja, wij hebben twee paarden, maar ze worden voor ons verzorgd in Frankrijk'. Over zes weken gaan we ze opzoeken!

Hoe ik het had gegaan als we dit niet hadden kunnen betalen?? Ik weet het niet. Ik moet er niet aan denken zulke mooie, jonge en gezonde paarden te moeten laten inslapen ....

Ik veroordeel dus niemand en zeker niet de mensen die toch proberen voor hun oudje nog een plekje te vinden waar iemand goed voor ze zorgt!

Verslagje van zondag: Janssen en Whisper naar Frankrijk

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:26

pfff wat een moraal ridders zitten hier zeg!!
Knap als je nu weet hoe je er over pak hem beet 15 jaar financieel voor staat!!
Niks is zeker in dit leven.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:29

Volgens mij wordt dan ook niet gezegd hoor rapido.
Als je je paard niet meer kunt betalen of om redenen van buitenaf verzorgen en het gaat om een oud paard of kapot paard, dan is hier de mening dat je die dan niet "weggeeft" maar zelf er een einde aan laat maken. Zo begrijp ik het.

Niemand vind het vreemd als je een paard verkoopt, maar een oud of ziek paard wegdoen met het grote risico dat deze slecht terecht komt, dát is iets waar velen wel een probleem mee hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:34

Ben ik met je eens maar er zijn er nog steeds die zeggen dat als je ergens aan begint je het moet blijven verzorgen tot het eind. Is ook mijn insteek maar soms kan iets heel anders lopen dan je voor ogen had.

Ik zeg ook een paard wat kapot is kan/mag je niet weg doen naar een ander mits diegeen er van af weet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:50

als je je oude paardje weggeeft als gezelschap paard vertel je er altijd bij wat er mis mee is, anders doe je hem niet als gezelschapspaard weg maar als rijpaard. alleen voor een hoop zijn dit soort paarden dus juist handel. ze kosten niks tot weinig in aanschaf en leveren een leuke klap centen op voor verkoop aan een of andere dummy.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:02

Vergeet niet dat er zat dummy's zijn die graag een paard voor weinig kopen onder het mom van opknappertje! Kunnen ze toch zeggen dat ze een peerd hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:06

rapido schreef:
pfff wat een moraal ridders zitten hier zeg!!
Knap als je nu weet hoe je er over pak hem beet 15 jaar financieel voor staat!!
Niks is zeker in dit leven.

Nee dat klopt. En natuurlijk kan het gebeuren dat je op een bepaald moment voor het blok staat. Dan zul je idd een oplossing moeten zoeken. Monique heeft een mooie oplossing gevonden. Anderen hebben niet dezelfde mogelijkheden en zullen iets anders moeten verzinnen.
Alle begrip daarvoor.
Zolang de betreffende persoon zich maar ten volle bewust is van de risico's van het paard en daar de ogen niet voor sluit.
Alleen dan kan een oplossing worden gezocht...al kost dat soms veel moeite of pijn.

Maar eerlijk gezegd ben ik er absoluut van overtuigd dat het slechts een klein percentage van de oude/beschadigde paardjes is wat wordt verkocht door ernstige financiele problemen ed. (dan betreft het ook zeker niet alleen oudjes)
Maar het merendeel wordt toch echt verkocht omdat baasje een jonkie wil omdat daarmee meer mogelijkheden zijn of omdat baasje geen zin heeft in de gevolgen van het ouder worden (ouderdomskwaaltjes, misschien niet meer zo vlug etc)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:10

rapido schreef:
Vergeet niet dat er zat dummy's zijn die graag een paard voor weinig kopen onder het mom van opknappertje! Kunnen ze toch zeggen dat ze een peerd hebben.

we hebben het hier over paarden die te oud zijn of letsel hebben waardoor ze niet meer geschikt zijn als rijpaard. Dummies die die paarden willen opknappen, zijn niet de mensen waar je je paard bij wilt hebben, denk ik dan...

Mensen die oudjes en paarden met letsel opnemen omdat ze het leuk vinden om ervoor te zorgen zijn er ook. Maar dat is slechts een minimaal percentage, vergeleken met de paarden in die catagorie die te koop staan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:15

rapido schreef:

en dat is nou net het punt, dat vaak deze paarden die opgekocht zijn door een handelaar nog voor de hoofdprijs weggaan ook. opgekocht voor een symbolisch bedrag en dan verkocht voor 2000 euro of meer. en voor dat bedrag mag je toch wel verwachten dat je een beetje redelijk paard hebt, in ieder geval 1 die nog te berijden is en die niet elk moment dood neer kan storten van ouderdom of vol met kwalen zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:20

en wat te denken van opvang huizen die het paard voor niks op nemen, opknappen en dan laten adopteren?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:24

Dan moet hij dus nog wel op te knappen zijn.. En als een paard onberijdbaar is door ouderdom of gewrichtsproblemen (ik noem maar een zijstraat) valt daar weinig aan te veranderen..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:27

rapido schreef:
en wat te denken van opvang huizen die het paard voor niks op nemen, opknappen en dan laten adopteren?

inderdaad wat er gezegt wordt, dan meot er wel wat op te knappen zijn.
plus dat er bekend is als je je paard hierheen brengt dat hij voor adoptie wordt afgestaan. en dat hier ook controle op is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:27

En toch heb je mensen die beweren dat te kunnen (hier op Bokt) door het dier een jaar op de wei te kwakken en het de nodige zorg te geven. En dit alles voor nul centen??? en dan ter adoptie zetten.

Is toch te mooi om waar te zijn of zie ik dat verkeerd!?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:28

Dat is inderdaad te mooi om waar te zijn vrees ik ;)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:29

te mooi om waard te zijn hihi

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:30

bij veel opvang huisen moet je als je je paard daar heen wilt bregen juist een bedrag toebetalen. plus dat de dieren die geadopteerd worden, daar moet ook gewoon voor betaald worden. en van die opbrengsten onderhouden ze de paarden.

maar ook hier zou ik me oudje niet heen brengen.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:34

Ik had z`n wegwerp paard,
beest had artrose en weet ik het allemaal en kon alleen nog buitenritjes
en licht bakwerk volgens de da.
Ik heb hem 2 weken te koop gehad en toen heb ik hem toch af laten maken
omdat ik het en niet eerlijk vond en dat hij weer wat terug viel.

Ik zou me oude of kreupele paard nooit meer proberen te verkopen ze gaan of het land op
of in de worst.
Het is mijn probleem en ik vertrouw de paardenmarkt niet,,, ik wil het niet meemaken
dat ik mijn paard later op internet terug vind als sportpaart terwijl hij een bosrit aankan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:34

ik snap je niet. wij hebben toevallig 2 hondjes uit portugal gehaald (stiefvader heeft daar vrijwilligerswerk gedaan) die zouden daar geen kans hebben om nog geadopteerd te worden en waarschijnlijk nog hele leven doorbrengen in een kooi van 2 bij 2, in hun eigen strond en urine en bijna nooit daglicht zullen zien.
hier hebben ze wel 'n kans, en afdanken? nou nee, wij hebben al 3 hondjes en we kunnen niet alles houden, wel kunnen we dit hondje nog 'n kans geven in nederland.