probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:58

ik wens je veel succes ermee!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 19:34

maritje1991: hartstikke bedankt, we zullen het nodig hebben ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:52

toch als ik de dingen zo lees denk ik eerder aan een lichamelijk probleem bij het paard!
Je zegt zodra je iets gaat vragen,dus druk opbouwt,het paard begint te bokken.
Vaak duid dit op een rug/spierprobleem onder het zadel.
Een paard loopt vaak door de pijn heen tot het moment hij het niet meer kan en uit het dan door te bokken want die druk moet weg!

Een beginner zal niet veel vragen van een paard(onbewust) en dus hoeft ie zich niet verder in te spannen en kan lopen zoals ie "altijd loopt" ookal is het verkeerd,snappie?
Verder zei je al eerder dat ie met galoperen vaak in de linker galop springt,das dus zn voorkeurs beentje.Ik denk dat je paard heel erg gebaat zal zijn bij rechtrichten,kijk of het zadel goed past,juist bij een nieuw zadel!!!Heeft het paard genoeg schoudervrijheid onder het zadel?

En hoe is de druk van het zadel als je erop zit?Dit kun je testen door eens zonder dekje onder het zadel te rijden,dan zie je aan de zweetafdruk of het overal evenredig bezweet is.

Verder wens ik je héél veel beterschap met je voetje! :(:)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:50

funnyhorses:
dankje voor je reactie. in 1 van mijn laatste berichten kun je zien dat we het werk onder het zadel op een heeeel laag pitje heb gezet tot ik een nieuw goed passend zadel heb.
we doen alleen nog een beetje stapwerk. en aangezien de moeder van een stalgenootje graag wil leren rijden kunnen we met haar ook vast beginnen met stapwerk. aangezien ik zelf nog niet veel kan.. haha

met mijn voetje gaat het (gelukkig) alweer de goeie kant op, loop nog maar met 1 kruk! haha Dankje

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:51

Hey! Fijn dat je instructrice zo goed naar je paard heeft kunnen kijken. En ook alsnog beterschap!

Dat er een pijnprikkel meespeelt klinkt logisch, maar zelf heb ik toch ook nog het idee dat het een 'uitprobeer-iets' is van haar naar jou toe. Anders zou je toch ook verwachten dat ze het bij je bijrijdster doet (of rijdt die met een ander zadel, ik neem aan van niet?).
Misschien zou je, als je straks weer een zadel etc. hebt, een keertje samen met je bijrijdster les nemen van je instructrice zodat goed vergeleken kan worden wat anders wordt gedaan door een van jullie en wat dan het beste is voor het paard?
En misschien kan je bijrijdster dan je paard eens op dezelfde manier doorrijden zoals jij dat doet?
Ik weet er ook niet alles van hoor, maar ik vind het als bijrijdster fijn om op dezelfde manier te rijden als de eigenaresse, vandaar.
Ik had in ieder geval in eerste instantie een beetje hetzelfde idee als Adil.

Nou ja in ieder geval succes met geld sparen! Ik snap dat dat erg lastig is nu :(:)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 21:56

Mijn bijrijder heeft les van mijn instructrice. Dat was 1 van de voorwaarden als ze mijn paard zou gaan rijden, maar zij is nog wat lief voor mijn paardje en als ze 3 x been geeft en mevrouw reageert niet dan zet ze niet altijd goed door.. en ik doe dat wel..
ik denk zelf idd dat het een combi is van pijn en kijken hoever ze kan gaan...
heb nu hier wat spul op bokt gezet om te verkopen.. hoop volgende maand een zadel te kunnen aanschaffen!

manna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:53

Ah ok, misschien zou je kunnen afspreken met je bijrijdster dat ze wat strenger gaat zijn voor je paardje? Best lastig misschien om dat zo tegen haar te zeggen, maar misschien is het wel effectief?

Fijn dat je volgende maand misschien al een zadel kan kopen!! Dat is al best snel!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 21:29

RT-->OPG.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:57

en hoe is het nu?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 08:01

kleine update: we zijn nog lekker aan het stappen en longeren.
heb al een aantal zadels gepast van wat stal genootjes.
weet nu een beetje naar wat voor zadel ik op zoek moet gaan. en nu het geld nog!
maar als het voorlopig zo warm blijft hoeft ze van mij niet meer zo hard te werken hoor...

_flodje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:21

SusanH schreef:
Ben bang voor jou dat zich een patroon heeft ontwikkeld en ze heeft geleerd dat ze haar ruiter af kan werpen als ze maar lang/hard genoeg bokt. Enige methode om dit te doorbreken is iemand erop zetten die niet bang is voor het bokken en die een hele vaste zit heeft, zodat haar truckje geen zin heeft. Dat is een nadeel van veel verschillende ruiters op hetzelfde paard, niet alle paarden kunnen daartegen en sommige paarden uiten dat door dit soort dingen te gaan doen. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je haar ook nog lichamelijk na kunnen laten kijken (bijv. fysio) maar omdat ze het alleen buiten doet lijkt mij niet dat het iets lichamelijks is.

Kan me wel voorstellen dat jij je rot geschrokken bent, en dat dit erg tegenvalt omdat jij na al die tijd heel blij bent om je eigen paard weer terug te krijgen. Dan zit je niet op dit soort kuren te wachten. Maar begrijp dat het rijden in de bak geen problemen geeft, ik zou me daar dus eerst op richten en het buitenrijden even aan een ander overlaten.

Ik sluit me hier bij aan :j

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:32

Blij te horen dat het allemaal iets beter gaat. Buitenrijden moet lekker relaxed zijn nietwaar en niet met angstzweet in je handen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 20:58

daarom.. voorlopig doen we lekker niks, momenteel is ze ook niet helemaal lekker in orde. ze heeft nu een weekje vakantie ivm het warme weer.. daarna langzaam weer beetje oppakken