5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:12

Trouwens, die van mij heeft een verleden. Was bang van mannen, zwepen, mocht niet aan d'r hoofd komen en als je eraf valt denkt ze dat je d'r verrot gaat rammen.
Na een jaar was ze overal vanaf. Behalve als je eraf valt (val nl. bijna nooit en anders hou ik automatisch de teugels vast, wat weer druk geeft), en kroelen aan d'r hoofd heeft ook wel effe langer geduurd. Nu vind ze dat juist heel fijn.

En dat terwijl ze toch echt een jetser krijgt als ze fout zit. En weet je, vaak weet ze al dat ie komt :D
Zie je d'r kont knijpen, zo van daar komt ie. Of met d'r ogen knijpen.
Ze is een dominante, eigenwijze tante en ja ik laat d'r best vrij en geef haar de ruimte "ondeugend" te zijn, maar er zijn grenzen. Weet ze, maar nog altijd (na 15 jaar) heb ze het soms wel weer effe nodig om op d'r nummer gezet te worden.
Daarbij heb ze mij ook wel eens op mijn nummer gezet. En terrecht. Ik ben ook niet perfect. :o

Dus nogmaals, wat TS heeft gedaan is naar mijn idee zeker niet fout geweest. En TS is zo wijs om kritisch naar zichzelf te kijken en advies te vragen. Zouden meer mensen moeten doen :D
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 27-05-10 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:14

Ik vind het ook een overdreven reactie van TS, zeker als het paard uit angst reageerde. Het is nog een jonkie!!!
Ze had ook iets duidelijk kunnen maken met een behoorlijke stemverheffing oid. Daar zijn ze vaak al gevoelig genoeg voor.
Ik vind een schop onder de buik echt not done. Dat is mijn mening. Je kunt je paard nog op zoveel andere, minder heftige manieren corrigeren........

Naomi_unique

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:15

Helemaal terecht hoor ts. Dit moet namelijk niet nog een keer gebeuren. Zometeen was het op je knie geweest!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:18

Tja, mag hopen dan dat zo'n schop je de garantie geeft dat het nooit meer gebeurt. :=

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:24

Wat een reacties!

Ten eerste lijkt het me niet abnormaal een bokje te gebruiken, als je hoeven bekapt. Het is heel normaal bij bekappen, dat je een been (in mijn geval het achterbeen) naar voren haalt, op het bokje zet en de hoef mooi rond raspelt. Ik doe dit om de 2 weken bij mijn paarden en dit paard is hier al 2 jaar mee bekend.

Mijn mening is, dat een paard NOOIT, maar dan ook NOOIT gericht naar mij mag trappen. Ik ben een mens en ben niet gemaakt om trappen op te vangen. Door mijn reactie onmiddellijk te hebben gegevn, ben ik van mening, dat mijn paard weet waarom hij deze reactie heeft gekregen. Eeen paard denk altijd in gevaarlijk/niet gevaarlijk, wel doen/niet doen. Ik heb het bekappen daarna herhaald en daarna vrienden gesloten en hem veel complimenten gegeven. Ik ben geen vurig persoon en ga vriendelijk met mijn paarden om, maar bijten en trappen is NOT DONE, ook niet bij een schrikreactie.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:25

Wat een reacties!

Ten eerste lijkt het me niet abnormaal een bokje te gebruiken, als je hoeven bekapt. Het is heel normaal bij bekappen, dat je een been (in mijn geval het achterbeen) naar voren haalt, op het bokje zet en de hoef mooi rond raspelt. Ik doe dit om de 2 weken bij mijn paarden en dit paard is hier al 2 jaar mee bekend.

Mijn mening is, dat een paard NOOIT, maar dan ook NOOIT gericht naar mij mag trappen. Ik ben een mens en ben niet gemaakt om trappen op te vangen. Door mijn reactie onmiddellijk te hebben gegevn, ben ik van mening, dat mijn paard weet waarom hij deze reactie heeft gekregen. Eeen paard denk altijd in gevaarlijk/niet gevaarlijk, wel doen/niet doen. Ik heb het bekappen daarna herhaald en daarna vrienden gesloten en hem veel complimenten gegeven. Ik ben geen vurig persoon en ga vriendelijk met mijn paarden om, maar bijten en trappen is NOT DONE, ook niet bij een schrikreactie.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:38

sporter schreef:
ikdoemaarwat schreef:
trap uit schrik? of trap echt gericht naar jou?

in dit geval lees ik een trap uit schrik en vind ik je reactie ook te heftig

Waarom? Het lijkt mij dat je niet zit te wachten op een paard dat geleerd heeft dat het oke is om uit schrik te trappen.

even verder lezen in het topic.....ik heb meerdere dingen uitgebreid uitgelegd

moonvw schreef:
ikdoemaarwat schreef:
apart dat ik weer een andere mening heb :D

indien paard gericht trapt zeg ik ja, maar een reflex uit natuurlijk instinct kan je niet straffen ,maar dat is mijn persoonlijke mening

Is ook mijn instinct dan..... in een reflex geef ik een trap terug! Bij wijze van! Een reactie terug is op zijn minst wel op zijn plaats! Paarden hebben gauw iets aangeleerd maar het verkeerde niet zomaar afgeleerd!!

idem....eerst verder lezen, aangezien ik iemand anders al antwoord op heb gegeven....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:45

Ben het compleet met je eens TS (samen met het grootste deel hier).

twiggy2008: Een 5-jarige noem ik niet "nog een jonkie" hoor. Ok ze zijn dan nog niet volwassen, maar een jonkie is toch nog wel wat anders (naar mijn mening).
Trouwens, hoe moet een "jonkie" anders leren wat mag en wat niet mag? Je zegt dat paarden vaak al gevoelig genoeg zijn voor een stemverheffing, waarom is het bij paarden onder elkaar dan niet genoeg om te gillen? Je hoort ze vaak gillen naar elkaar, maar dan volgt 9 keer op 10 een fikse dreun. En die dreun zullen wij als mens NOOIT kunnen nabootsen (zonder hulpmiddelen).

Ik ken een paard die iemand op de borst heeft gemept, ribben over, 1 rib heeft de man zijn hart doorboord. Het paard was enorm bang waardoor hij heeft gemept naar die man, vind je dan nog dat men dat beest niet mag straffen?
Sorry hoor, maar ik wil een paard op zijn plaats zetten voordat hij me morsdood mept. Wij, mensen, zullen een paard nooit (zonder hulpmiddelen) dood kunnen meppen, zij ons gemakkelijk. Een paard dat mept is levensgevaarlijk, ookal is het uit angst.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:54

Ik sluit me ook volledig aan bij de TS. Mijn paard hoeft mij ook niet te slaan , te bijten of ruw weg te duwen. Toen ze nog jonger was, durfde ze bij het optillen van haar achterbenen wel eens uit te halen. Dan kan ze van mij een trap terug verwachten. Nu haalt ze het niet meer in haar hoofd om mij op een manier te bedreigen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:04

Ik volg deze discussie nu al even en sta versteld van de reacties die sommige mensen geven.

Een 5 jarige is geen jonkie, die weet dus donders goed wat wel en niet mag. daarnaast is het zo dat de ts elke 2 weken de hoeven bekapt/raspt. Dit is dus ook niks nieuws. De correctie die de ts heeft gegeven was dan ook geheel terecht. Ik ben echt niet voor slaan of schoppen, maar een paard is nu eenmaal anders dan een mens.

als je ziet hoe ze elkaar corrigeren dan zal (ookal schop je uit alle kracht) het zielige schopje van een mens echt niet zo zeer doen als die van een ander paard.

Dit is iets dat met respect te maken heeft. en daarom vindt ik dat je best mag corrigeren als een paard dit gedrag vertoont. Op het moment dat je dit laat gebeuren, krijg je een paard dat voor niks of niemand meer respect heeft, krijgt vervolgens het stempel onhandelbaar en van de ene op de andere tijd verkocht omdat niemand ermee overweg kan. uiteindelijk komen ze bij de slager terecht en dat terwijl het dan nog niet eens de schuld van het paard maar van de mens!

Het valt me op dat de mensen die hier heel heftig reageren het idee geven roomser te zijn dan de paus. al wil ik in de praktijk wel eens zien wat daarvan echt waar is.....

Uiteraard word ik nu ook weer meteen veroordeeld als dierenbeul e.d... dat gebeurt op bokt nogal snel

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:07

groot gelijk !

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:14

pluisje88 schreef:
Ik volg deze discussie nu al even en sta versteld van de reacties die sommige mensen geven.

Het valt me op dat de mensen die hier heel heftig reageren het idee geven roomser te zijn dan de paus. al wil ik in de praktijk wel eens zien wat daarvan echt waar is.....

Uiteraard word ik nu ook weer meteen veroordeeld als dierenbeul e.d... dat gebeurt op bokt nogal snel

ik ben benieuwd welke reactie's je versteld doen staan :Y) het komt net alsof over er iets heel wereldsvreemd gezegd is

in je laatste zin gaat er door mijn gedachte: A je bent welkom en B pas op met vooroordelen en uitspraken als roomser als de paus, je kan namelijk mensen niet beschuldigen als je ze niet kent en dus niet weet hoe en wat

edit: nu lijkt het misschien of ik de tekst van jou persoonlijk aantrek, maar in dit geval reageer ik in algemeenheid voor alle mensen die een andere mening delen dan de jouwe ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:42

Miss_Montana schreef:
Tesz_2208 schreef:
als wij mensen schrikken teminste als iemand mij laat schrikken krijgt die persoon van mij ook een slag...zou wat wezen als ik dan ook een slag terug kreeg....

Dus als jij op straat loopt en je schrikt van iemand die bijvoorbeeld een paraplu uitklapt, ga je meteen klappen uitdelen? Zal een gezellig boeltje zijn daar waar jij op straat loopt :7

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus als ik op straat loop en ik schrik...ik praat in het geval, net zo als het paard zijn baas kent, als ik iemand ken en die mij laat schrikken of wat dan ook dan mep ik idd van me af ja! ACTIE - REACTIE net als iedereen het hier blijkbaar normaal vindt om een paard een trap terug te geven....

daar snap ik niks van!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:45

Mijn paard mag mij ook niet bijten, schoppen of wegduwen, hoor. ;)
Maar een schop in de buik, dat vind ik een heftige reactie, ja!!! Mag ik? Mijn mening, hoor!

Overigens las ik 2-jarig paard, maar het is dus een 5-jarig paard. Niet echt meer 'jonkie' nee. Verkeerd gelezen :o , sorry, maar je hebt wel eens wat minder concentratie met een jong kind om je heen. :+

Maar goed, ieder zijn ding, ik kan in elk geval zeggen dat ik mijn jonkie die inmiddels alweer 6 jaar is, prima opgevoed heb zonder te schoppen. Enne..... hij is niet de makkelijkste geweest, hoor, effe voor alle duidelijkheid. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:46

ik weet niet, als ik op straat loopt en iemand slaat me, dan sla ik wel terug ja :) als diegene uberhaupt snel genoeg is om me te raken dan :D :D

en ja......... ik gooi er wel een "even opletten pipo!!" skup uit.......

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:51

KiWiKo schreef:
ik weet niet, als ik op straat loopt en iemand slaat me, dan sla ik wel terug ja :) als diegene uberhaupt snel genoeg is om me te raken dan :D :D

en ja......... ik gooi er wel een "even opletten pipo!!" skup uit.......

Fijn doen wat je niet laten kan!
ik doe het niet, ben er vooral niet voor om paarden terug te trappen of wat dan ook!
en dat is MIJN mening, ik respecteer die van een ander ook
maar of ik het er mee eens moet zijn ? Nee dus!
en dat hoeft niemand ook met mij ik ga met mijn paarden om op een manier die mij goed lijkt
en als mijn paarden mij trappen of bijten dan zal ik ze best aanpakken maar niet door te schoppen of slaan!
zo heeft iedereen gelukkig zijn eigen mening en kan iedereen het doen op zn eigen manier!
daarom ist ook fijn dat niet heel de wereld het zelfde is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:55

ik neem je niks kwalijk hoor :D :D :D niet zo aangebrand!! :)

Ik zeg alleen dat ik het niet pik, ik pik geen dreigementen of fysiek geweld van een paard........ net zoals hij van mij niet zomaar effe een tikkie krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:56

ik ben niet van het terug trappen naar een paard, zeker niet als hij schrikt...
ik doe het corrigeren op een andere manier..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:56

Mijn destijds jonge haflinger heeft mij 1 keer getrapt, tijdens het wandelen, we stonden stil ze schrok ergens van en sloeg gelijk maar even met dr voorbeen tegen die van mij.
Tussen de schrikreactie en dr schop zaten behoorlijk wat sec, ik vond het op dat moment echt te gek wat ze deed en ze kreeg hem vol terug.
Met een verbaasde blik stond ze me aan te kijken. ja zeg dame wat denk jij nu wel niet? je mag best schrikken, ik schrik ook wel eens maar die trap dat had je gewoon niet moeten doen.
Ik heb haar nu een jaar of 5 en het is bij die ene keer gebleven, kwartje is blijkbaar gevallen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:59

KiWiKo schreef:

Ik zeg alleen dat ik het niet pik, ik pik geen dreigementen of fysiek geweld van een paard........ net zoals hij van mij niet zomaar effe een tikkie krijgt :)

ksnap út!! :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:59

Kim, ik pik dat ook niet, maar ik schop niet. Dat is het verschil. Er zijn meer manieren. En oja, ik deel echt wel eens een tikkie uit, hoor, maar moet eerlijk bekennen dat het niet vaak nodig is. Mijn eigen paard schopt niet, wel bijtende honden trouwens en dat mag hij van mij. :j
Die mag hij verrot schoppen, vooral die beesten op de hei, die niet naar hun baas luisteren en gewoon tussen de benen van je paard door rennen. }:)

Maar goed....... een paard wat uithaalt, heeft al heel veel signalen gegeven. Maar ja, veel mensen kennen die signalen niet en dan...... BENG...... Ga maar eens urenlang in de wei zitten, kudde observeren. Is een hobby van me. Vinden veel mensen met paard raar, hoor ik wel eens. Nou, leer je een hoop van, hoor. :D

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:01

Tesz_2208
Ik ben er ook absoluut niet voor. Maar het zijn paarden, je kunt soms niet anders.
Die van mij gaat nu weer vervelend doen met grazen als ik van het land naar stal loop. Gewoon stoppen en vreten, bijna niet mee te krijgen. Dan is het enige dat werkt, weer is effe goed boos worden. Ik waarschuw en probeer het altijd eerst op een vriendelijkere manier, maar soms heeft ze daar lak aan.
Lief blijven vragen dat ze mee moet lopen heeft dan echt geen zin hoor :+ Was dat maar waar. Echt ik ben er geen voorstander van, maar naar mijn idee moet je soms wel.
Hoe wou je het anders doen dan?
Dit is dan wel een ander voorbeeld, en schop haar dan ook niet, maar moet wel effe een tik op d'r kont geven en boos worden van nou ben ik het zat

Ik zou zeggen, kom met een idee. Hoe leer je dan dat je paard je niet mag trappen? Eerst 10 keer doorsukkelen en hopen dat het goed blijft gaan? Daar hebben TS, ik en andere bokkers dan misschien nog wat aan. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:04

De mijne neemt ook graag een hapje, als hij de kans krijgt en dat is bij mij dus verboden. Ik ben hem al voor, want ik ken zijn lichaamstaal precies en zijn truukjes ook. Hoef ik hem echt geen lel voor te geven, hoor. En geloof me, ik heb een hele slimme deugniet, dat wil je niet weten. :D
Kwestie van reageren op het juiste moment en vaak ook met gebruik van je lichaamstaal. Lastig uit te leggen op internet, maar het werkt heel goed, zonder geweld te hoeven gebruiken. ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:05

Tesz_2208 schreef:
KiWiKo schreef:

ksnap út!! :D

? wat betekend dat? :o

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:06

Als ik als klein kind mn moeder beet gaf ze me ook een tik terug.. Nou moet je natuurlijk niet volledig er op in rammen maar gewoon een "corrigerende tik" vind ik oke. En het is wel waar dat je paard het snelst leert door dezelfde (vervelende) actie terug te krijgen, zo doen ze het zelf in het weiland ook..