2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:17

Mindfields schreef:
TS je hebt nu van een aantal mensen waaronder ikzelf tips gehad die echt weten waar ze over praten(misschien hun profielen eens doorlezen/websites aanklikken zodat je weet wie er achter de posts zitten, wat voor ervaring met paarden deze mensen hebben etc.?)en je reageert behoorlijk kinderachtig en eigenwijs.

We proberen je te helpen een betere trainer te worden voor je paard allereerst door je meer inzicht te geven, maar je wil er niet van weten. Jammer.

Ik snap niet waarom je nu zo iets neer zet.
ik ga gewoon 1x per maand een keertje doen,
Voor der est ga ik gewoon door met het lopen en grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:18

nutella schreef:
Waarom laat je dit dier niet nog even lekker met rust. 2 jaar. Da's een puppy. Die moet nog groeien, volwassen worden. Wat basisdingen ok (borstelen, voetjes vragen, wandelen etc.), maar bijgezet longeren etc.?! Daar is dit dier geestelijk en lichamelijk nog lang niet aan toe. Succes.

Bijgezet longeren? kom je daar nou ineens bij?

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:38

Ik heb zelf een ook een twenter. Deze staat dag en nacht op de wei. Ik haal hem elke dag even naar voor richting onze stal/terrein om hem te voeren en poetsen. Op wondjes controleren. Die van mij is echt een goedsul (geruind) en ik doe er vrij weinig mee. Ik leer hem enkel alleen ho en een stapje naar achter. Verder helemaal niks. Ik weet niet hoe jouw paardje verder is. Maar ik merk dat mijn twenter echt totaal niet toe is aan longeren. Je zou bijvb wel in de bak er naast kunnen lopen en bepaalde dingen kunnen leren. Zoals ho wat ik doe. Mijn twenter word door de kudde opgevoed en op zn plek gezet. Ik denk echter dat je het beste stap voor stap en veel geduld dingen aanleert. Tuurlijk ik heb bij die van mij weleens een zadeltje alleen even opgelegd kijken hoe hij reageerd (boeide hem totaal niet, eten is interresanter) Ik heb 1 keer even 5 min een bitje in gehad. En 1 keer peesjes omgedaan. Nu laat ik hem daar verder mee met rust. Misschien kan je proberen er aan te denken dat je paardje nog een heel leven voor zich heeft. Ik heb nu zoiets van laat hem maar een kleuter zijn, laat hem maar lekker spelen. Ik vind zelf dat het woordje geduld heel belangrijk is. Jouw paardje snapt bepaalde dingen niet en stijgert uit protest. Mijn advies: begin bij de basisbeginselen. Ik snap heel goed dat je al bepaalde dingen wilt. Heb ik zelf ook weleens. Maar als ik mijn paardje bekijk denk ik......geniet jij nog maar lekker. Heel veel succes.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:41

Met dit paard is duidelijk op veel te jonge leeftijd al teveel gedaan: voor haar tweede heeft ze al het longeren geleerd en er heeft zelfs al iemand op gezeten. Alleen dat zou al een goede reden zijn om haar minimaal tot haar derde op rust te zetten lijkt mij. Maar integendeel, jij gaat gewoon verder met het belasten.. Geen wonder dat dit paard aangeeft dat het teveel wordt. Wat is dan precies de meerwaarde van het longeren? Van een jaartje op rust zal ze het echt niet verleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:44

Narya schreef:
Met dit paard is duidelijk op veel te jonge leeftijd al teveel gedaan: voor haar tweede heeft ze al het longeren geleerd en er heeft zelfs al iemand op gezeten. Alleen dat zou al een goede reden zijn om haar minimaal tot haar derde op rust te zetten lijkt mij. Maar integendeel, jij gaat gewoon verder met het belasten.. Geen wonder dat dit paard aangeeft dat het teveel wordt. Wat is dan precies de meerwaarde van het longeren? Van een jaartje op rust zal ze het echt niet verleren.

volgens mij zijn alle nodige maatregelen al genomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:45

Bentley26 schreef:
Ik heb zelf een ook een twenter. Deze staat dag en nacht op de wei. Ik haal hem elke dag even naar voor richting onze stal/terrein om hem te voeren en poetsen. Op wondjes controleren. Die van mij is echt een goedsul (geruind) en ik doe er vrij weinig mee. Ik leer hem enkel alleen ho en een stapje naar achter. Verder helemaal niks. Ik weet niet hoe jouw paardje verder is. Maar ik merk dat mijn twenter echt totaal niet toe is aan longeren. Je zou bijvb wel in de bak er naast kunnen lopen en bepaalde dingen kunnen leren. Zoals ho wat ik doe. Mijn twenter word door de kudde opgevoed en op zn plek gezet. Ik denk echter dat je het beste stap voor stap en veel geduld dingen aanleert. Tuurlijk ik heb bij die van mij weleens een zadeltje alleen even opgelegd kijken hoe hij reageerd (boeide hem totaal niet, eten is interresanter) Ik heb 1 keer even 5 min een bitje in gehad. En 1 keer peesjes omgedaan. Nu laat ik hem daar verder mee met rust. Misschien kan je proberen er aan te denken dat je paardje nog een heel leven voor zich heeft. Ik heb nu zoiets van laat hem maar een kleuter zijn, laat hem maar lekker spelen. Ik vind zelf dat het woordje geduld heel belangrijk is. Jouw paardje snapt bepaalde dingen niet en stijgert uit protest. Mijn advies: begin bij de basisbeginselen. Ik snap heel goed dat je al bepaalde dingen wilt. Heb ik zelf ook weleens. Maar als ik mijn paardje bekijk denk ik......geniet jij nog maar lekker. Heel veel succes.

Lezen, hihi. ik doe ook grond werk met der hoor. ze stijgerd niet uit protest. maar uit baldadigheid.

mupjekarel

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:49

Zegt ze dat of denk je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:51

mupjekarel schreef:
Zegt ze dat of denk je dat?

dat word gezien. door mij en door andere mensen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:52

Lekker naar buiten met dat dier, de groep in, en niet meer mee werken.... ze is te jong, veel te jong.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:57

Het heeft meestal te maken met de plaats waar jij staat met longeren. Als je teveel naar voren staat, blokkeer je haar weg en kan ze niet anders dan omhoog komen.
Vanuit de driehoek (longe richting mond en zweep richting kont) moet jij als meer richting de kont gaan staan. Zo houdt je je paard voorwaarts en komt ze niet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:00

janouk schreef:
Het heeft meestal te maken met de plaats waar jij staat met longeren. Als je teveel naar voren staat, blokkeer je haar weg en kan ze niet anders dan omhoog komen.
Vanuit de driehoek (longe richting mond en zweep richting kont) moet jij als meer richting de kont gaan staan. Zo houdt je je paard voorwaarts en komt ze niet omhoog.

Bedankt voor de tips :)
Maar de aankomende maand, zal ik er niet zo veel aan hebben. omdat ik het naar 1x in de maand ga brengen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:49

Alou schreef:
janouk schreef:

Bedankt voor de tips :)
Maar de aankomende maand, zal ik er niet zo veel aan hebben. omdat ik het naar 1x in de maand ga brengen.

:?
dan heeft ons pb contact ook geen zin gehad en hoeven wij ook niet af te spreken
ik wil je best helpen alou met het kijken of het steigeren aan je lichaamshouding ligt enz en daaraan werken,maar ik zie ook zelf het nut niet zo in van doorgaan op deze voet en dan 1 x per maand...

Roselique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:56

Mijn bijna 4 jarige deed het ook als hij het niet snapte, maar hij deed het heel gevaarlijk. Hij is een paar keer bijna bovenop iemand gesprongen.. Maar bij hem was het ook wel enthiousiastme (hoe je dat ook schrijft) want hij wilde heeeeel graag lopen en kon niet wachten tot wij klaar waren met een bijzet afstellen. Omdat hij het zo gevaarlijk deed zijn wij heeeeel boos geworden gewoon boos blijven doen tot hij stopte met stijgeren. Nu snapt hij dat dat niet meer mag en is nog wel enthiousiast maar dan rent hij heel rustig van ons weg en als wij gewoon rustig blijven en hem weer terughalen is er niks aan de hand. En gebeurt er ook niks gevaarlijks meer.

Ik zou omdat die van jou nog maar 2 jaar is het afkeuren met je stem, maar niet té intensief dat je net als bij mijn paard blijft doorgaan tot hij stopt met stijgeren. Want nieuwe dingen leren blijft moeilijk voor een jong dier. Zet wel door wat je wilt doen dan maar zeg gewoon duidelijk dat dat niet mag en dan weer hoooooow en dan doe je wat je wilde doen weer opnieuw. Zo zal hij je wel begrijpen maar dat wat jij wil doen niet als negatief ervaren.

En stijgeren op commando leren aan een jong paard vind ik niet zo slim, want als je een hele slimme hebt heb je denk ik grote kans dat het het gaat misbruiken als jij er straks op gaat zitten!

Succes ermee!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:10

Ook niet 1x per maand doen, gewoon in de wei gooien en niet meer naar om kijken tot ze 3 is! ze is hier niet aan toe dat blijkt uit alles.

Echter merk ik ook dat jij wel vraagt, maar vervolgens niks doet met wat iedereen tegen je zegt.

ik vind het zonde wat je je paard aan doet. laat haar lekker spelen en als je dan toch zo nodig wat met haar wilt doen haal je haar 2 keer per week uit de wei, poets je haar en zet je haar terug. Je hebt echt geen iedee wat voor een schade je aan je paard toebrengt op deze manier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:15

als ik het gemist heb sorrie, maar volgens mij heb ik nog geen antwoord gehad op mijn vragen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:51

ik begrijp ook niet dat iedere eigenaar van een jong paard zomaar pretendeert genoeg verstand van paarden te hebben om ze af te richten en in te rijden....ik vul zo ongeveer mijn dagen met het 'opknappen'van deze resultaten en dat is niet altijd eenvoudig!(basis nivo...losheid voornamelijk)

Je hebt namelijk sneller een paard verknalt dan andersom...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:12

Mag ik vragen wat volgens jou het nut is van 1x in de maand longeren?
Op deze manier krijgt hij niet de kans om te leren wat de bedoeling is.
Daarbij zeg jij dat hij niet hard hoeft te werken, maar is dat wel zo? 15 minuten voor een net 2 jarige op een volte stappen en draven vind ik niet niks.
Hoe is de ondergrond, een bak kan, zeker vergeleken met grasland al heel gauw heel erg veel zwaarder zijn en een behoorlijke overbelasting geven.
Hoe doet het paard net voor dat hij steigert? Wanneer doet je paard het? Wordt het naarmate je "trainingssessie" vordert minder of meer? Hoe sta je tov je paard, hoe longeer je? Zomaar dingen die allemaal van invloed zijn.
Steigeren vind ik absoluut not done en zou ik corrigeren, maar ja ik zou een net 2 jarige ook niet longeren.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:11

Ik heb ook een snotneus, maar dat is hooikoorts :D
ik bedacht net iets heel raars. Ik heb nog nooit een paard vaker dan 1x steigerend aan de longeerlijn gehad, ze doen het maar 1x en daarna nooit meer. Hoe zou dat toch komen?
En dan zijn ze ook nog minstens twee en een half jaar oud.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:25

Joyce900 schreef:
Ik heb ook een snotneus, maar dat is hooikoorts :D
ik bedacht net iets heel raars. Ik heb nog nooit een paard vaker dan 1x steigerend aan de longeerlijn gehad, ze doen het maar 1x en daarna nooit meer. Hoe zou dat toch komen?
En dan zijn ze ook nog minstens twee en een half jaar oud.

Ja bij mij ook Joyce...
Kan je wel zeggen baldadigheid, maar zolang de leider niet laat weten dat dit niet mag, weet het paard niet beter.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:26

Dat ben ik met je eens, maar een paard van net twee jaar weet ook niet beter. En dat is soms ook maar goed.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:24

Hmm.. ik ben van mening dat het ''longeren'' van een 2 jarige geen kwaad kan. ik zet longeren tussen haakjes omdat ik het eigenlijk geen longeren kan noemen wat alou doet, maar je moet het toch even een naam geven he!

Wat de oude eigenaar gedaan heeft is niet verstandig geweest, maar dat ziet Alou ook wel in neem ik aan! dat ze eerst 1 keer per week 20 min haar paardje aan de longe deed vind ik ook teveel, maar dat is allemaal teruggedraait, wat ik erg goed van je vind. ik denk dat je je paardje best 1 keer per week even aan de ''longe'' kan doen. Het beste zou dan wel zijn een stukje afzetten zodat ze los loopt zonder lijn. en dan gewoon lekker oefenen met je stemgeluid denk ik:) zit geen kwaad in. Serieus trainen doe je natuurlijk niet. gewoon oefenen met je stemgeluid kan heel veel goed opleveren voor later.

Het steigeren natuurlijk niet belonen, maar ook in dit toppic laat je al duidelijk merken dat je dat niet doet en schrijf je dat je het probeert op te lossen met je stem verheffen. ook al speel je met een 2 jarige pony steigeren bij jou in de buurt mag ze gewoon beslist niet. ookal is het uit baldadigheid of speelzigheid.. dat is niet de bedoeling. dat doet ze maar lekker in het land bij der vrienden!!:)

eerst zou ik dat steigeren met je stem oplossen & anders toch eventjes op een andere manier. ik denk niet dat dit komt door tegenwerking aan de longeerlijn namelijk.

succes met je paardje, Leuk ding:D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:41

Mindfields schreef:
Volgens mij is dit ook weer zo'n gevalletje 'vraagt om tips maar weet het zelf allemaal al' Kim, denk dat het weinig zin heeft gezien de reacties van TS.

Eigenwijsheid is ook wijsheid :Y)

Maar in dit gevalletje de verkeerde wijsheid......
Hup het land op dat dier! igg tot zijn 3e levensjaar.....de kudde zet nl je paard op zijn plek en leert wat wel en niet mag ;-)
Je mag er best 1 à 2 x per week er wat mee frutten en haffelen zoals meelopen aan het touwtje, borstelen en hoefjes optillen/ krabben maar daar moet het ook ophouden.
Spelen en truucjes aanleren zou ik zeker niet aan beginnen, daar komt alleen maar ellende en narigheid van!!!
Spelen doet ie maar met kameraadjes in de wei....

Ik neem aan dat je nog lang van je paard wil genieten, stop dan aub met deze onzin en eigenwijsheid!

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:12

Hier even mijn mening.

Ik heb zelf nu een 2 jarige hengst, en heb een aantal boeken doorgespit over de opvoeding van jonge paarden.
In elk boek staat dat je met een 2 jarige best gedoseerd kan longeren/werken als je het maar kort houd en het meer geestelijke arbeid is. ( het is dus niet de bedoeling dat ze er lichamelijk moe van worden.

Maar ik denk wel dat je moet kijken hoe dat longeren er per paard uit ziet.
Mijn hengst heb ik ook eenmaal in de week aan de longe voor hooguit 10 min, en hij vind het helemaal te gek en is dolenthousiast. Verder is hij in karakter heel erg brutaal ( op een leuke manier wel)
Een andere 2 jarige hengst bij ons is hier nog helemaal niet aan toe. Hij doet dus ook nog niks. Hij is wel een keer aan de longe geweest, maar aan zijn hele lichaam en houding was te zien dat hij het nog helemaal niks vind. Die staat dus weer hele dagen lekker op de wei. Hij heeft wat meer tijd nodig.

Steigeren bij merries en ruinen duid eigenlijk altijd op een onderliggend probleem. Ik denk dat voor jouw merrie het longeren te veel van het goede is, en dat ze er mentaal nog niet helemaal klaar voor is.
Als je toch wat wilt doen met haar, kun je haar ook vrij laten bewegen in een afgezette bak. ( bv 40 x 20 m) Ook dit is een goede oefening, en kun je met stem en zweep commando's leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:19

boeken........... boeken zijn geschreven op het doorsnee paard........

en kunnen dus wel gruwelijk de plank misslaan bij de jouwe omdat die misshien net niet doorsnee is...........

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:25

Moderatoropmerking:
Er zijn een paar ontzettend flauwe kinderachtige reacties verwijderd. Als je niet op een vriendelijke, volwassen manier adviserend kunt reageren is het wellicht beter dit topic gewoon links te laten liggen. Vanaf hier graag alleen nog advies, heb je een niet tegen te houden aandrang om lollig te zijn, graag ergens anders, niet hier.