Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Alane schreef:@anneliesdj: die vergelijking met de DVD speler is wel goed: Je wilt er 1 die blu-ray afspeelt, in de winkel lukt dat, thuis echter niet omdat je tv geen aansluiting heeft voor die dvd speler.... is dat de schuld van de verkoper?
Wel als jij de verkoper hebt gevraagd of stekker type X in die dvd speler past en hij zegt dat dat kan![]()
Tuurlijk ben je als koper niet vrij van schuld maar ik vind de verkoper hier een veel grotere verantwoordelijke.
Er zijn nu eenmaal veel mensen die voor het eerst een pony kopen, er nog niet zoveel vanaf weten en dan kun je je wel inlezen maar bij een evt verkoop hoor je altijd weer iets waar je nog niet van gehoord hebt. Dat is nu eenmaal vaak zo als je voor het eerst een paard koopt.
Als verkopende partij kun je toch heel simpel aanvoelen of mensen ervaren paardenhouders zijn of nog beginners en dus de conclusie trekken of zij al dan niet van bepaalde zaken afweten. Als je dan als verkoper expres bepaalde dingen gaat verzwijgen (bv dat het gedrag van een (jong) paard kan veranderen als hij verhuisd, dat een jong paard vaak nog een 'pubertijd' krijgt, dat een hengst een andere aanpak vereist dan een merrie of ruin, dat een 3 jarige niet geschikt is voor een (klein) kind enz) en vrolijk blijft zeggen dat ie superbraaf is en geschikt voor kinderen en op die manier dus misbruik maakt van de onwetendheid van de kopende partij dan ben je niet helemaal eerlijk bezig.
, was idd bij de verkoper heel rustig, waarschijnlijk gesedeerd, heb behoorlijk wat ervaring met hengsten
) dit niet aan zien komen..... bleek vervolgens bij ons thuis alleen nog maar op 5 benen te lopen, wilde hem ook terug brengen want had de afspraak gemaakt met verkoper als het niet zou gaan dat ie dan terug kon; verkoper was vervolgens nooit meer te bereiken.......)
)
anneliesdj schreef:Waarom mag een hengst dan wel compleet veranderen in gedrag en een ruin niet?
Een 3 jarige ruin of merrie is net zo goed geen kinderpony maar ook alleen geschikt voor meer ervaren ruiters. Een merrie of ruin kan evengoed bang worden op vreemd terrein of een andere ruiter gaan uitproberen.
en niets geen sedatie. Da_Laico schreef:Mag ik 1 goede tip geven.
Zet de pony bij andere pony's/paarden.
Natuurlijk geen merries.
Paarden voeden elkaar op, dit gedrag zal een ander paard niet pikken en zal hem daarop afstraffen.
Geloof me dat dit werkt. Het kan er in het begin wel heftig aan toen gaan. Maar hij zal op zijn plaats gezet worden. Hij wordt dan ook tegenover mensen socialer.
Ik heb ooit een hengstje gehad waar niets mee te beginnen was(ik kreeg zelfs geen halster om), die heb toen in de groep gezet en werd meteen gecorrigeerd door de rest. Met 4 maanden kon ik er veel meer mee. Ik kon het halster omdoen en zelfs de hoeven uitkrabben, terwijl dat ervoor onmogelijk was.
Een pony(vooral zo'n pony) hoort niet alleen te staan. Dan blijft hij denken dat hij de baas is.
anneliesdj schreef:Elke pony wordt in princiepe gereden door kinderen, uitzonderingen daar gelaten en zeker als het om een pony gaat die de 1,40 nog niet haalt, daar stapt geen volwassene op.
. Kimbaie schreef:Als het je eigen paarden zijn prima. Maar ik zou er niet vrolijk van woorden als er ineens een wilde hengst in het land bij mijn paard wordt gezet.