Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:42

Elke pony wordt in princiepe gereden door kinderen, uitzonderingen daar gelaten en zeker als het om een pony gaat die de 1,40 nog niet haalt, daar stapt geen volwassene op.

Als er dan boven de advertentie wordt gezet brave kinderpony ga ik er vanuit dat hij geschikt is voor wat minder ervaren kinderen.

Maar goed, ik blijf erbij dat de vekoper hier ook verantwoordelijkheid heeft. Ik verkoop mijn dieren ook niet aan jan en alleman en al helemaal niet als ik denk dat er ongelukken van kunnen komen.
Ik heb ooit een pony terug gekregen die 3 maanden bij de koper heeft gestaan en daar verkeerd behandeld was waardoor hij zijn ruitertje eraf gewerkt had. Ik had dat zelf nooit zien aankomen en ik snap nog niet goed hoe ze 't gedaan heeft maar ik heb er wel van geleerd om kopers heel goed te screenen, zeker als je een paard met een bepaald karakter verkoopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:54

dat heeft toch meer te maken met je eigen referentiekader en verwachtingen. Je hebt in dit geval én jong én hengst. Daar hoort een koper rekening mee te houden

Ik verkoop evemin aan jan en alleman, als ik al wat te koop heb staan... Het vervelende is je kijkt kopers tegen het hoofd en niet erin....
Ik had het verhaal anders gevonden als het was gegaan over een ruin (wel of geen klophengst) die in gedrag compleet veranderd.

Bekijk het eens met auto's:
Jan heeft net zijn rijbewijs en als hij de centjes heeft kan hij iedere willekeurige auto kopen en wordt er niet gevraagd naar ervaring en kunnen, en als die het kunnen van de auto overschat en er mee door een winkelpui crossd omdat de auto toch veel feller reageerd... dan kun je niet terug naar de verkoper... omdat die had moeten informeren naar de kunde van de koper....
De basis is hetzelfde, vermogen van de auto anders....
en dat zie ik ook zo met paarden: een beetje onderzoeksplicht van kopers mag je verwachten als je een 3 jarige hengst koopt .
Ik ben van mening dat de schul altijd gemakkelijk bij de verkoper wordt neergelegd..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:02

Waarom mag een hengst dan wel compleet veranderen in gedrag en een ruin niet?

Een 3 jarige ruin of merrie is net zo goed geen kinderpony maar ook alleen geschikt voor meer ervaren ruiters. Een merrie of ruin kan evengoed bang worden op vreemd terrein of een andere ruiter gaan uitproberen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:46

anneliesdj schreef:
Alane schreef:
@anneliesdj: die vergelijking met de DVD speler is wel goed: Je wilt er 1 die blu-ray afspeelt, in de winkel lukt dat, thuis echter niet omdat je tv geen aansluiting heeft voor die dvd speler.... is dat de schuld van de verkoper?

Wel als jij de verkoper hebt gevraagd of stekker type X in die dvd speler past en hij zegt dat dat kan ;)

Tuurlijk ben je als koper niet vrij van schuld maar ik vind de verkoper hier een veel grotere verantwoordelijke.
Er zijn nu eenmaal veel mensen die voor het eerst een pony kopen, er nog niet zoveel vanaf weten en dan kun je je wel inlezen maar bij een evt verkoop hoor je altijd weer iets waar je nog niet van gehoord hebt. Dat is nu eenmaal vaak zo als je voor het eerst een paard koopt.
Als verkopende partij kun je toch heel simpel aanvoelen of mensen ervaren paardenhouders zijn of nog beginners en dus de conclusie trekken of zij al dan niet van bepaalde zaken afweten. Als je dan als verkoper expres bepaalde dingen gaat verzwijgen (bv dat het gedrag van een (jong) paard kan veranderen als hij verhuisd, dat een jong paard vaak nog een 'pubertijd' krijgt, dat een hengst een andere aanpak vereist dan een merrie of ruin, dat een 3 jarige niet geschikt is voor een (klein) kind enz) en vrolijk blijft zeggen dat ie superbraaf is en geschikt voor kinderen en op die manier dus misbruik maakt van de onwetendheid van de kopende partij dan ben je niet helemaal eerlijk bezig.

Ik ben het hier helemaal mee eens!! Dat is ook wat ik bedoelde in mijn vorige posts!!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:48

[quote="anneliesdj"]Elke pony wordt in princiepe gereden door kinderen, uitzonderingen daar gelaten en zeker als het om een pony gaat die de 1,40 nog niet haalt, daar stapt geen volwassene op.
[quote]

OO JAWEL!! Zeker wel. Er is meer dan alleen hoogte. Onderschat de ponies niet!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:02

Je moet beter lezen, ik zeg toch 'uitzonderingen' daar gelaten.
Je kunt toch rustig stellen dat 95% van de pony's onder 1,40 gereden worden door kinderen onder 16 jaar.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:12

Wil TS wel even een hart onder de riem steken, meid ik vind dat je dit hartstikke goed doet, ik bedoel, we hebben allemaal wel eens eem impulsieve aankoop gedaan; ik ook! (eens een keer een shetland hengstje gekocht, was ook heel braaf tussen de merries, (hoe heb ik dat ooit kunnen geloven :? , was idd bij de verkoper heel rustig, waarschijnlijk gesedeerd, heb behoorlijk wat ervaring met hengsten :o ) dit niet aan zien komen..... bleek vervolgens bij ons thuis alleen nog maar op 5 benen te lopen, wilde hem ook terug brengen want had de afspraak gemaakt met verkoper als het niet zou gaan dat ie dan terug kon; verkoper was vervolgens nooit meer te bereiken.......)

Dus TS, ja een beetje impulsief aankoop, maar hoe je er nu mee omgaat: petje af! (Ik had hem waarschijnlijk bij de verkoper aan het hek gebonden...... 8-) :D )
Ik hoop echt dat jullie eruit kunnen komen, sterkte!

Da_Laico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:54

Mag ik 1 goede tip geven.
Zet de pony bij andere pony's/paarden.
Natuurlijk geen merries.
Paarden voeden elkaar op, dit gedrag zal een ander paard niet pikken en zal hem daarop afstraffen.
Geloof me dat dit werkt. Het kan er in het begin wel heftig aan toen gaan. Maar hij zal op zijn plaats gezet worden. Hij wordt dan ook tegenover mensen socialer.
Ik heb ooit een hengstje gehad waar niets mee te beginnen was(ik kreeg zelfs geen halster om), die heb toen in de groep gezet en werd meteen gecorrigeerd door de rest. Met 4 maanden kon ik er veel meer mee. Ik kon het halster omdoen en zelfs de hoeven uitkrabben, terwijl dat ervoor onmogelijk was.
Een pony(vooral zo'n pony) hoort niet alleen te staan. Dan blijft hij denken dat hij de baas is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:55

anneliesdj schreef:
Waarom mag een hengst dan wel compleet veranderen in gedrag en een ruin niet?

Een 3 jarige ruin of merrie is net zo goed geen kinderpony maar ook alleen geschikt voor meer ervaren ruiters. Een merrie of ruin kan evengoed bang worden op vreemd terrein of een andere ruiter gaan uitproberen.

Bang worden op vreemd terrein kan ieder paard/pony.... de kans en absoluut niet vreemd dat een hengst veranderd is groter dan dat een ruin dat doet..

Verschil ruin en hengst: hormonen

de rijdenden rechter: let wel dit gaat over een ruin die een klophengst blijkt te zijn, wat een wezenlijk verschil maakt
oorrdel deskundige;
- Een hengst is vanwege zijn hengstige karakter veel moeilijker te hanteren dan een ruin. Voor een amateur, zoals Arends, is een hengst om die reden eigenlijk niet geschikt om te berijden. In de paardenhandel is de kwaliteit van ‘ruin’ daarom essentieel.
even in je achterhoofd houden dat in bovenstaand geval een ruin is gekocht en ts een hengst heeft gekocht, willens en wetens.
en verder:
een ruin was aangeboden, hetgeen in de paardenhandel een essentiële eigenschap is

een 3 jarige kan heel goed geschikt zijn als kinderpony.... hoe denk je dat de kinderpony's aan ervaring komen en kindproof worden?
Niet door ze tot hun 6e levensjaar op de weide te laten staan, of door volwassenen te laten rijden.
Mijn dochter, en die is daar niet de enige in, heeft altijd onervaren/groene pony's gehad, wel brave, van groen of net aan zadelmak.
En als je dan zegt een ervaren persoon, de meeste kids hebben daar helemaal geen tijd voor, om alleen maar groene pony's te rijden en uit te brengen op wedstrijden.

@claudiaM33: vorige jaar stond onze 2 jarige hengst gewoon tussen de merries, geen problemen, op vreemd terrein een macho die af en toe vergat dat er nog iemand aan de andere kant van het touw hing... :) en niets geen sedatie.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:31

Da_Laico schreef:
Mag ik 1 goede tip geven.
Zet de pony bij andere pony's/paarden.
Natuurlijk geen merries.
Paarden voeden elkaar op, dit gedrag zal een ander paard niet pikken en zal hem daarop afstraffen.
Geloof me dat dit werkt. Het kan er in het begin wel heftig aan toen gaan. Maar hij zal op zijn plaats gezet worden. Hij wordt dan ook tegenover mensen socialer.
Ik heb ooit een hengstje gehad waar niets mee te beginnen was(ik kreeg zelfs geen halster om), die heb toen in de groep gezet en werd meteen gecorrigeerd door de rest. Met 4 maanden kon ik er veel meer mee. Ik kon het halster omdoen en zelfs de hoeven uitkrabben, terwijl dat ervoor onmogelijk was.
Een pony(vooral zo'n pony) hoort niet alleen te staan. Dan blijft hij denken dat hij de baas is.

Als het je eigen paarden zijn prima. Maar ik zou er niet vrolijk van woorden als er ineens een wilde hengst in het land bij mijn paard wordt gezet. :n

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:05

anneliesdj schreef:
Elke pony wordt in princiepe gereden door kinderen, uitzonderingen daar gelaten en zeker als het om een pony gaat die de 1,40 nog niet haalt, daar stapt geen volwassene op.

Ik dacht dat ik het wel goed had gelezen, maar goed dat je het anders bedoeld. Of ik snap het verkeerd. Maakt niet uit nu snap ik wel wat je bedoeld, gelukkig maar, als je zelf op een kleine pownie rijd (met heel veel plezier) voel ik me daar toch wat door aangevallen :D.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:19

Kimbaie schreef:
Als het je eigen paarden zijn prima. Maar ik zou er niet vrolijk van woorden als er ineens een wilde hengst in het land bij mijn paard wordt gezet. :n

Inderdaad. iedereen doet mijn zijn eigen paarden wat hij wil maar als een pensionhouder paarden van klanten als 'opvoeders' gaat gebruiken zullen er toch grote problemen van komen denk ik...

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 22:20

We hebben de afspraak met de dierenarts dat hij tussen nu en twee weken gecastreerd kan worden.

De verkoper heeft ons toegezegd 500 euro over te willen maken voor castratie, zodat zijn gedrag mss beter wordt.
Wel moeten we dan een overéénkomst tekenen, dat ze daarna van haar 'geschil' af is.
Ik twijfel hier nog wel wat over, maar aan de andere kant, vind ik het wel een stap in de goede richting.
Wat zouden jullie doen?
Terugbrengen 'wil' de verkoper niet. (Met wat voor reden dan ook)
Moeten we er een juridische zaak van maken? Met alle poespas erbij natuurlijk.
Of het geld accepteren en hopen dat het beter wordt na castratie en training?
Overigens hebben we 1000 euro betaald voor deze pony, dus 500 euro is denk ik best heel redelijk?
Eventueel kunnen we hem dan ook nog aan iemand verkopen voor een lage prijs, wanneer het ons niet lukt hem te 'temmen'.
We hebben vandaag een ruin bij hem gezet, nog niet bij elkaar in de wei, maar naast elkaar, zodat ze wel kunnen neuzen.
Morgen gaan ze bij elkaar in de wei.
Ben benieuwd!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:40

In principe sta je in je recht maar zul je alles uit de kast moeten halen om het te krijgen......
Als je water bij de wijn doet scheelt het natuurlijk wel die 500 euro. Maar ja dan was die pony toch nog 1000 euro èn wat ie allemaal nog gaat kosten ivm met opvoeden, in training en pension geld. Daarbij weet je helemaal niet of hij van die castratie opknapt en heb je straks een onhandelbare ruin op stal en probeer die maar eens weer te verkopen......argument komt doordat ie hengst is heb je dan niet meer......

Ik zou zeggen ga je gevoel achterna, als je enigzins het idee hebt dat ie nog te behapstukken wordt, 500 incasseren en niet weten wat je nog te wachten staat maar het als een uitdaging zien, dan wel met professionele hulp.

Of als je gevoel zegt het wordt niks, op je strepen blijven staan dat ie terug naar verkoper gaat en geld terug eisen.

Als je goed naar je intuitie luistert krijg je het antwoord......

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:08

500 voor castratie is best een leuk bedrag. Volgens mij kost castreren dat lang niet, ik zou het graag aannemen, als je hem wilt houden.
Maar in jouw geval, omdat je geen of te weinig ervaring hebt, en het dom is om een driejarige te kopen voor een beginner, zou ik hem nog steeds terug brengen.
je moet niet vergeten dat het wel acht weken kan duren voor hij rustiger wordt na de castratie, plus dat hij de eerste twee maand nog volop vruchtbaar is.
In jouw geval is het zo dat er een derde bij moet komen om de pony weer op de rails te krijgen.En die wil ook geld.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:19

Jongens het is een hengst!

ik heb thuis ook 2 hengsten staan o.a een 3-jarige hengst!

Daarbij moet je je afvragen hoeveel hij al heeft geleerd!

En castreren :n

Soms ff aanpakken maar met brave dingen ook belonen he ;)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:20

Jullie hebben ook gewoon niet opgelet bij de koop! :n

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:26

Er is niks mis met een hengst, en verder denk ik dat hij normaal doet voor een hengst. Alles even op een rij zettend heeft de TS zich kundiger voorgedaan dan ze zijn en nu zitten ze met wat gebakken peren.
Als je goed met paarden kunt omgaan is er niks mis met een hengst. Als je een hengst koopt voor een beginnertje, is dat niet zo slim.
Ik heb via prive de TS al een tip aangedragen voor een adres om deze pony met vier pootjes op de grond te krijgen. Ze moest er over nadenken. Daarna heb ik niets meer gehoord.
Ze wil de pony houden. Ik heb eerder gezegd. terugbrengen. Maar dat wil ze niet. Goed, ik weet een betrouwbaar adres om de pony goed te laten inrijden en doorrijden, liefst na castratie al geven ze daar niks om hengsten.
Ik zeg er wel bij, dat je geen hengst moet aanschaffen, voor een beginner. maar dat weet TS nu wel.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:32

Denk goed na voor je een hengst koopt!

een hengst is echt heel anders dan een merrie of ruin!

Die hengst doet idd helemaal niet zo raar!
Hij doet eigenljk ''gewoon''

Vind het niet zo fijn dat de TS Nu niks meer van zich laat horen!

Ze vraagt hier om ''hulp'' en laat niks meer van zich horen!

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:39

Niet iedereen zit 24 uur per dag met de neus tegen bokt aan.
De Ts doet dat ook niet.
En het enige verschil tussen hengsten tegenover merries-ruinen is testosteron.
De TS laat genoeg van zich horen, en doet wel wat met de antwoorden.

Ze heeft niet goed genoeg nagedacht bij de koop maar we doen allemaal wel een keer iets fouts. Verder vraagt ze om hulp en ga nu niet muizen dat ze niks laat horen. het komt wel goed en ik heb via PB contact gehad. Ik ken een ex bokker in haar buurt die het denk ik, wel kan oplossen.

22.20 uur was de TS nog Zichtbaar in het topic MET een post dus je zit wel erg te wausen.
Laatst bijgewerkt door Joyce900 op 04-06-10 01:42, in het totaal 1 keer bewerkt

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:41

heb het topic beter doorgelezen!

En ook in het castratie topic:

De hengst staat naast merries???

Hoe zal het komen dat ie dan met z'n voorbenen gaat slaan?

hallooo!!!! Hij denk natuurlijk!:Merries :):)

Dan moet hij zijn ''kudde'' verlaten!

Joyce@Ik ook niet hoor! :n
Heb genoeg te doen! :D

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:45

Paarden denken niet, die doen. En als een hengst gericht met de voorbenen opje mept, mag je best terug meppen.
Volgens mij heb ik jou vanavond nog gezien, of kan dat niet?

Verder, kudde of geen kudde, er is nog genoeg aan te sleutelen.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:46

Er is idd genoeg aan te sleutelen!

Die hengst hoeft idd niet zo te gaan slaan!

en hoe weet jij dat een paard niet denkt?

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 01:49

Omdat een paard alleen maar handelt uit instinct maar als je het naadje van de kous wilt, google!
Dat een hengst slaat als een henst is af te leren, sla maar gewoon terug. maar dan moet je wel weten hoe en wat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 06:42

Dus eigenlijk heb je 1000 euro betaald voor een 3-jarige ponyhengst zonder papieren (want die heb je nog steeds niet toch?)? Die heb je duur betaald dan, ik kan me voorstellen dat de vorige eigenaar hem niet meer terug wil.

Ik zou 'm niet houden, als ik jou was. Je hebt er (in mijn ogen) teveel voor betaald. Die 500 euro ga je nodig hebben voor castratie en evt. training, dan ga je het er nog niet mee redden, denk ik. Dus al met al gaat dit dier je een hoop geld kosten, ik zou het niet doen.