Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:26

Ik ken er zat overigens. En zeker niet alleen katten.. maar ook honden bv. ;)
Die van ons is er 1 van, en zeker niet de enige, en het was niet medisch noodzakelijk maar puur omdat wij geen pups hoeven, niet willen, en niet kunnen grootbrengen. Voor haar is het daarbij ook een stuk "makkelijker". Maar goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:35

_Marinke_ schreef:

Wat is zat?
Ken wel geteld 3 honden in heel me leven die gesteriliseerd zijn. 1 daarvan overleden(daardoor) en de andere wegens tumors.
En wat voor kleine huisdieren je neemt de vergelijking dat het bij klein dieren dus meer geaccepteerd is dan heb je daar waarschijnlijk ook wat meer info? Wat voor dieren en (geschatte) percentage tegenover het aantal paarden?

En niet te vergeten zal een sterelisatie bij een paard gewoon veel meer kosten met zich mee brengen dan bij een klein dier. We praten wel over dieren van zo'n 500 kilo dat is allemaal wel iets anders dan de kleinere dieren. Bedoel naar een kliniek waarschijnlijk paar dagen blijven gezien het een operatie is. En casteratie is gewoon veel simpelere en minder risico vol.
En als ze daar nu een simpelere oplossing voor hadden ja dan werden er misschien wel meer merrie's gestereliseerd maar dat is nu eenmaal niet zo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:39

_Marinke_ schreef:
Die van ons is er 1 van, en zeker niet de enige, en het was niet medisch noodzakelijk maar puur omdat wij geen pups hoeven, niet willen, en niet kunnen grootbrengen. Voor haar is het daarbij ook een stuk "makkelijker". Maar goed.

waarom is de sterrilisatie van je hond een stuk makkelijker voor haar?

aerdenhout1

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:45

Die begrijp ik ook niet helemaal?
Bij de hengst is het echt een fluitje van een cent!
Zelfs met de dieren laten we de mannen dus maar niet steraliseren, maar als er een pil voor merrie's zou zijn gaan we die massaal kopen??????

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:51

Voor wat meer info etc. zou ik echt moeten gaan zitten om dat aan te leveren. En ten eerste ging het mij meer om het als het mogelijk is en dan inderdaad net zo makkelijk en goed geaccepteerd als een castratie. Helaas is dat niet zo. Maar het als, wat meegenomen kan worden in het denken. Het is een discussie niet wat echt moet gaan gebeuren ofzo. :+

Pff, hoeveel kleine huisdieren? Ik weet het niet, durf geen precies aantal te geven. Ken maar weinig honden die niet gesteriliseerd zijn. Tegen alle honden in mijn omgeving die ik heb mogen leren kennen in mijn leven. En dat zijn er veel! Maar ik weet geen precies aantal, zou ik heel erg overna moeten denken. Ik gok dat toch wel zo'n 80% gesteriliseerd wordt. Ik merk ook dat het in mijn omgeving veel beter geaccepteerd wordt, heel veel mensen die zeggen; "Ik laat m'n hond steriliseren, geen last van der loops, en ze kan lekker los lopen, ik hoef er niet achterna te vangen en zorgeloze nachten te hebben als ze bv. losbreekt en het neemt een hoop zorgen minder" Met achterna te vangen bedoel ik dus meer vanuit de angst dat ze bij een reutje komt en gedekt wordt, tuurlijk vang je achter je hond aan als hij/zij los breekt! Weet ff niet hoe ik dat anders kan formuleren.

Kim, ik was toen nog maar een klein guppie en het is de beslissing van m'n moeder geweest. Ik geef dan ook haar argumenten nu. ;)
Ze kan nu veel losser rondlopen, we hebben een groot buitengebied hier achter met boerderijen, weilanden en zelfs speelweides voor d ehonden. Hier lopen meerdere honden los, en spelen met elkaar. De baasjes kennen elkaar over het algemeen dan ook goed :+ onze hond is gek op water, spelen, en gewoon de vrijheid hebben. Zo hoeft ze nu dus niet constant aan de riem te blijven, of wanneer ze loops is "weggetrokken" worden van haar vaste speelmaatje omdat dat net een reu is ;)
Daarbij wou mijn moeder echt geen pups, wij kunnen die gewoon niet goed grootbrengen zoals zou moeten. En mocht onze hond een keer loops zijn, en mijn broertje en ik er mee lopen en we zouden haar niet kunnen houden of wat. Of er komt een reu naar haar toe, tja dan is het zo gebeurd. Mijn moeder wou dat voor zijn. Ook kan ze nu gewoon bij ons zijn, zoals ze dat graag wil. We wonen hier best "vrij" maar wel gewoon in een buurt/wijk. Regelmatig dat we met z'n alle in de tuin zitten, of een met de auto bezig is ander aan het tuinieren is. Of dat een van ons even een praatje met de buurvrouw gaat maken. Ofwel de schutting deur naar de achtertuin is vaker open dan dicht (hij staat eigenlijk constant open). Onze hond loopt heel erg met ons mee, terwijl ze overal in en om het huis kan staan en gaan wat ze wil. WAar wij zijn, is zij ook. Moeten we haar dan maar achter opsluiten als wij met z'n alle voor zijn?

Maar echte redene waarom het voor haar zoveel makkelijker is kan ik niet geven, ik weet niet hoe en wat er in haar omgaat. Tja en ze is niet loops meer, weet niet of dat het zelfde als een mensturatie voor ons is, dan is het zeker makkelijker voor haar. Goh wat lijkt me dat ideaal nooit meer ongesteld zijn O:)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:53

En dan nog, het was ter vergelijking, mocht het zo makkelijk en mogelijk zijn als een hengst castreren. Helemaal niet bedoeld dat het maar moet komen of kunnen. Waarom zo opvatten eigenlijk? Eigenlijk ben ik van de zotte dat ik er nog zo diep op in ga ook nog maar goed, dat zit nu weer eenmaal in me dan wil ik dingen toch graag weer uitleggen of over na denken voor mezelf. En dat doe ik gewoon dan weer in een reactie :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:00

dus als het betrekking heeft op de vrijheid en het sociale leven van je hond dan is sterrilisatie ok, maar als het betrekking heeft op het leven van je paard dan is castratie niet ok?

doe je goed hoor Marinke :) doe ik ook altijd, ik heb overal wel een mening over......... maar nadenken over een andere mening kan nooit kwaad :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:08

Sterilisatie bij teven heeft ook wel aanzienlijke voordelen voor de teef ten aanzien van mogelijke gezondheidsproblemen.

Het sociale leven van je paard kan beperkt zijn bij een hengst maar dat hoeft niet zo te zijn. Hangt van de hengst en hangt van de baas af. Bij mijn hengst van nu 21 kan ik een kind mee laten lopen bij wijze van spreken. Nooit zo'n mak paard gehad. Roepnaam is Juultje dat zegt alles ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:14

KiWiKo schreef:
ik ben zelf gesterilisseerd, kweet wat het doet :)

Over mijn eerdere stellling met betrekking tot ego baasje :0

Kijk eens in je eigen profiel, bovenaan staat Discovery....... MET de vermelding HENGST :)

daaronder staan nog twee ponies, slechts aangeduid als zij en hij.......... :)

Kim, bij de sterilisatie van een mens worden alleen de eileiders doorgeknipt, dus je hebt nog wel alle hormonen, je kan alleen geen kindjes meer maken :)

Bij een dier worden de eierstokken weggehaald en soms de baarmoeder ook, en dat verandert nogal wat aan de hormoonproductie :) dus je stelling klopt niet helemaal :)

Wat bij teven en poezen en weet ik wat allemaal een sterilisatie wordt genoemd is in feite gewoon een castratie, en heeft dus hetzelfde effect als castratie bij een reu, kater of hengst :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:17

Yamcha schreef:
KiWiKo schreef:
ik ben zelf gesterilisseerd, kweet wat het doet :)

Kim, bij de sterilisatie van een mens worden alleen de eileiders doorgeknipt, dus je hebt nog wel alle hormonen, je kan alleen geen kindjes meer maken :)

Bij een dier worden de eierstokken weggehaald en soms de baarmoeder ook, en dat verandert nogal wat aan de hormoonproductie :) dus je stelling klopt niet helemaal :)

dan is het geen sterrilisatie dan is het een eileiderverwijdering eventueel met baarmoederverwijdering :) :)
Een sterrilisatie betekend ook in de dierenwereld slechts dat er geen doorgang meer vind in de eileiders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:19

Dat klopt, maar een castratie bij vrouwelijke dieren wordt in de volksmond een sterilisatie genoemd :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 21:21

Ik ga is aan m'n moeder vragen of het bij onze hond dus ook zeker voordelen heeft gehad m.b.t. mogelijke latere gezondheidsproblemen. Dat weet ik dus niet! Hoor ik ook niet om me heen trouwens van andere baasjes.... de redenen die ik hoor heb ik hier geschreven.

Kim, ja ik heb eigenlijk over alles ook wel mijn eigen mening. Sta wel open voor andere meningen, en denk er maar al te graag over na! Zo ben ik ook vaak genoeg van mening veranderd doordat iemand met een andere mening mij duidelijk met goed onderbouwde argumenten kon aangeven waarom zijn/haar mening zo was. En dit zette mij weer tot nadenken waarom ik er eigenlijk anders over denk en kom je soms tot de conclussie dat jou mening wellicht voor het paard toch niet helemaal correct is. :)

Kim, ik zeg niet dat het voor een paard niet ok is als het betrekking heeft op de vrijheid en het sociale leven van de hond ;)

Zoals in dit toppic tevens ook te lezen in een van mijn reactie's zet ik ook neer dat ik vind dat je als eigenaar eigenlijk voor jezelf ook goed ten rade moet gaan wat kan ik mijn paard bieden als het hengst is en wat kan ik hem bieden als het een ruin is? Mocht het zo zijn dat je hem meer kan bieden als het een ruin is dan als het een hengst is vind ik de keuze snel gemaakt.

Als ik dan ga nadenken over mijn eigen paardje, hij heeft tot nu toe altijd in een leuke kleine groep gestaan. Gaat straks eind april naar de opfok, de grote kleuterklas. Voor z'n sociale leven, z'n vrijheid en het totaal plaatje was er niks anders geworden als hij ruin was geweest. Ook heb ik al geinformeerd bij de stalling waar hij straks komt te staan. Ook daar verandert voor hem niks als wanneer hij hengst is als wanneer hij ruin is. Het is altijd afwachten natuurlijk, daarbij ben ik niet vies van castreren ofzo hoor. En zal ik ook realistisch en eerlijk moeten blijven, mocht het toch echt wel zo zijn (om welke reden dan ook, of veranderingen op stal of iets) dat hij vrijer en socialer kan leven als hij ruin is. Dan is het toch ballen eraf hoor :+ ;)

Ik ben echt niet het mens die zegt mijn paard blijft hoe dan ook hengst. Stel ik laat hem voor de keuring komen, hij zou ggk worden, en hij zou een leuke dekhengst worden. Aantal jaar niks geen problemen mee, paar dekkingen gehad, leuke nakomelingen uitgekomen, maar er zouden veranderingen op stal komen en ik zou dezelfde vragen als wanneer hij een gewone hengst is. Is het ook weer de bijkomende vraag; castreren of verkopen aan een stalhouderij? Danz al ik nog nadenken, kunnen ze op die stalhouderij hem wel de vrijheid en het sociale blijven geven die ik hem wil geven, en waar ik naar streef? ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:26

vind je een wijs mens Marinke!!

zowizo moet je altijd blijven nadenken, en vaak je mening bijstellen......... ook ik doe dat....

Ik ben zeker van mening dat er hengsteneigenaren zijn die prima voor hun dier zorgen in alle opzichten, en het dier ook hengst laten, zonder daar de nadruk op te leggen.........

en dat kan ik best hebben, vind ik ook helemaal prima :)

maar die meiden die lopen te bleren........ HEEEE LET JE OP...IIKKUH heb een HEHENSSSSTTT........... tja daar kan ik weinig mee :) :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:28

Wij doen veel in jonge pony`s.
Hengsten laat ik castreren want er moeten kinderen mee om gaan.
Wij hebben ook merries,wanneer je een hengst bij ons in het land wil laten lopen moet ik allemaal veiligheidsmaatregelen nemen.
En daar komt bij dat hij alleen moet lopen.
Als ruin kun je hem zo in het land gooien bij de merries en ruinen.
Als hengst blijftie thuis in de bak,nou en dan de hele dag maar roepen naar de anderen.
Heb zelf ook een hengst gefokt.
2 weken voordat hij voor de laatste keer naar de hengste wei zou gaan kwam hij erachter dat hij een mannetje was,ging omhoog want zijn moeder stond naast hem en die was hengstig en stamte met zijn voorbeen dwars door de tralies heen.
Been op 3 plaatsen gebroken,enkeltje slager.
Heb daarna nog wel hengste ingereden maar ze zijn daarna allemaal wel geholpen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:30

KiWiKo schreef:

zowizo moet je altijd blijven nadenken, en vaak je mening bijstellen......... ook ik doe dat....

Ik ben zeker van mening dat er hengsteneigenaren zijn die prima voor hun dier zorgen in alle opzichten, en het dier ook hengst laten, zonder daar de nadruk op te leggen.........

maar die meiden die lopen te bleren........ HEEEE LET JE OP...IIKKUH heb een HEHENSSSSTTT........... tja daar kan ik weinig mee :) :)

Tja, toch heb ik afgelopen zaterdag ook geroepen; Wil je even wat afstand houden ?!
Veiligheid voor alles.

En aangezien haar knie echt tegen mijn knie aan kwam, zo dichtbij, vond ik het erg link worden :n.
Dan vind ik dat je echt alle recht hebt om dat te zeggen?

Toot heeft trouwens vorig jaar keer gedekt, en gisteren ook, gelukkig is het nog steeds Toot :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:32

Een goed opgevoede hengst is voor kinderen echt geen probleem. Ik heb hier kindjes van 6,7 en 8 jaar over de vloer gehad die alleen zelf poetsen en soms ook voor zichzelf rijden of op wedstrijd gingen. Is een kwestie van opvoeding en begeleiding (die elk kind nodig heeft ongeacht geslacht van het paard)

Als andere mensen inderdaad hun merrie met de kont voor mijn hengst parkeren zeg ik inderdaad ook dat ik met een hengst sta, moet altijd lachen om hoe snel ze weg zijn. Maar ik moet sowieso geen vreemde paarden voor de neus van een van mij geparkeerd hebben ongeacht het geslacht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:33

jawel.......... tuurlijk, ik waarschuw mensen ook als ik een lastige merrie heb, of een slaanderige ruin..............

maar dan roep ik niet....... PAS OP HENGST.......... dan zeg ik KIJK UIT LASTIG PEERD :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:34

LADPR schreef:
Een goed opgevoede hengst is voor kinderen echt geen probleem. Ik heb hier kindjes van 6,7 en 8 jaar over de vloer gehad die alleen zelf poetsen en soms ook voor zichzelf rijden of op wedstrijd gingen. Is een kwestie van opvoeding en begeleiding (die elk kind nodig heeft ongeacht geslacht van het paard)

Als andere mensen inderdaad hun merrie met de kont voor mijn hengst parkeren zeg ik inderdaad ook dat ik met een hengst sta, moet altijd lachen om hoe snel ze weg zijn. Maar ik moet sowieso geen vreemde paarden voor de neus van een van mij geparkeerd hebben ongeacht het geslacht.

ben ik het ook helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:37

KiWiKo schreef:

Dei moeten geen hengst hebben, en misschien maar helemaal geen paard, paarden en zulke mensen is vragen om ongelukken :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:38

KiWiKo schreef:
jawel.......... tuurlijk, ik waarschuw mensen ook als ik een lastige merrie heb, of een slaanderige ruin..............

maar dan roep ik niet....... PAS OP HENGST.......... dan zeg ik KIJK UIT LASTIG PEERD :)

Dat is waar :D

Maar goed, gelukkig dat ik wel gewoon rest op afstand kan houden en haha

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:39

LADPR schreef:

Alleen kom niet zo vaak goed opgevoede ponyhengste tegen.
Meestal zijn ze alleen gebruikt voor het dekken en geen opvoeding gehad.
Ikzelf heb er geen probleem mee,maar zeg nou zelf,hoeveel kinderen kunnen een pony goed opvoeden.
De meeste ouders zoeken een goed opgevoede pony waar kinderen mee om kunnen gaan en ik vind een hengst toch altijd een risicovaktor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:43

Niet meer dan een merrie of een ruin, is maar net hoe het paard is opgevoed. Alle paarden kunnen staatsgevaarlijk worden :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:44

Loriene: Een kind van die leeftijd heeft in mijn ogen altijd begeleiding nodig dus de opvoeding kan dan door de begeleiding gedaan worden samen met het kind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:45

Yamcha schreef:
Niet meer dan een merrie of een ruin, is maar net hoe het paard is opgevoed. Alle paarden kunnen staatsgevaarlijk worden :)

absoluut.............. ABSOLUUT! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:47

Vind dat zo kort door de bocht, kan me er echt aan ergeren, een hengst is een risico factor, en iedereen schiet prompt in de paniek, en met een merrie wordt wel een kind weggestuurd......