Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:41

arno8 schreef:
Volgens mij is het een van de duizenden dingen die als 'normaal' worden gezien in de paardenwereld terwijl ze dat helemaal niet zijn. Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.

Zo heb ik ook ooit op een manege 'geleerd' dat een zweep helemaal geen pijn doet omdat een paard heel groot is en dus minder voelt.

- paarden zijn altijd rechtsgebogen dus moet je links opstijgen

Dit heb ik echt werkelijk nog nóóit gehoord. Een paard kan zowel links als rechts zijn gebogen.

Ik ben persoonlijk van het belonen met mijn stem, en een lekkere knuffel. Maar het is mij ooit wel zo op de manege geleerd om 'harde klopjes' te geven. Ik geef geen beloning met harde hand, niet omdat mijn paard er van zou schrikken, maar omdat het paard het niet als beloning zou ervaren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:28

MarcelDufour schreef:
Ayasha schreef:
Geef jij je paard een klap op de hals als die bijt?
Zou me ernstig verbazen dat ie dat snapt. :D

Als mijn paard bijt krijgt 'ie een knal voor zn kop!
Het liefst zou ik hem terugbijten, maar dan zit mn mond vol met haar. :))

Inderdaad, die van mij ook en dat hoeft maar 1 keer ... Maar een klap op de hals vind ik echt zinloos :')

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:38

Ik geef je wel gelijk hoor.
De beloning voor mijn pony is de lange teugel op zich al.. En daarbij kriebel ik haar soms wat boven de manen kam.
Vaak/soms laat ik haar daarna nog lekker rollen, dat vindt ze heeerlijk! Dus eigenlijk is dat haar échte beloning.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:40

Ayasha schreef:

Het liefst zou ik hem terugbijten, maar dan zit mn mond vol met haar. :))[/quote]
Inderdaad, die van mij ook en dat hoeft maar 1 keer ... Maar een klap op de hals vind ik echt zinloos :')[/quote]

een klap op de hals heb ik ook nog nooit van gehoord :Y) lijkt me niet zo nuttig..
bijten sta ik trouwens ook absoluut niet toe! kunnen ze een knal terug verwachten inderdaad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:46

noekje schreef:
arno8 schreef:
Volgens mij is het een van de duizenden dingen die als 'normaal' worden gezien in de paardenwereld terwijl ze dat helemaal niet zijn. Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.

Zo heb ik ook ooit op een manege 'geleerd' dat een zweep helemaal geen pijn doet omdat een paard heel groot is en dus minder voelt.

- paarden zijn altijd rechtsgebogen dus moet je links opstijgen

Dit heb ik echt werkelijk nog nóóit gehoord. Een paard kan zowel links als rechts zijn gebogen.

Ik ben persoonlijk van het belonen met mijn stem, en een lekkere knuffel. Maar het is mij ooit wel zo op de manege geleerd om 'harde klopjes' te geven. Ik geef geen beloning met harde hand, niet omdat mijn paard er van zou schrikken, maar omdat het paard het niet als beloning zou ervaren.

idd, had geloof ik te maken met het zwaard dat men droeg.
Anders zat hij in de weg (au) :D

Paard geeft zelf wel aan wat hij prettig of niet prettig vind. Van een halsklopje gaan bij veel paarden de oortjes blij naar voren en zie ik zeker geen angst of pijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:47

Nee ik had er ook nog nooit van gehoord delfa... De hals is sowieso geen plek waar je kan slaan als straf.... Voor niets van wat ze kunnen doen, dus het argument dat ze het kunnen verwarren met straf vind ik kul. Dan maak je gewoon zelf een fout als eigenaar. :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:00

MarcelDufour schreef:
Ayasha schreef:

Het liefst zou ik hem terugbijten, maar dan zit mn mond vol met haar. :))

Dat heb ik bij mijn vorige paard gedaan toen hij hengstenstreken had... inderdaad veel haar in mijn mond, maar het bijten was meteen afgelopen... overdonderd dattie was... :)
Het hielp dus wel :Y)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:52

Ayasha schreef:
Dat heb ik bij mijn vorige paard gedaan toen hij hengstenstreken had... inderdaad veel haar in mijn mond, maar het bijten was meteen afgelopen... overdonderd dattie was... :)
Het hielp dus wel :Y)

haha :')

Ik denk niet dat een klopje op de hals pijn doet, maar mij is het wel aangeleerd dat een paard dit "prettig" vindt.

Ayasha
Blogger

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:53

Oef, verkloot een quote, Wen_en_Jelle heeft gebeten niet ik :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:55

ik geef hem ook een klopje, maar niet op een bezwete hals (vind ik zelf namelijk vies)

ik aai wat ruwer door de manen. mijn merrie vind het fijn als ik over haar hoofd, over de ogen naar beneden wrijf (is meteen het zweet weg) dat vind ze fijn.. en ze mag los in de bak lekker rollen :)

maar zo echt slaan doe ik niet.. eerder wrijven

luna3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:55

Ik beloon mijn paard door haar te aaien (en niet te kloppen op de hals) of zeg tegen haar. Flinke meid, brave meid, flinke bob) of iets dergelijks. Ze gaan het waarschijnlijk toch niet verstaan wat je zegt, maar reageren denk ik wel op de intonatie van je stem.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:05

Ayasha schreef:
Oef, verkloot een quote, Wen_en_Jelle heeft gebeten niet ik :D

hehe :Y)

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:45

Het belonen zit hem volgens mij veel meer in de combinatie van de klap op de hals en het stemgebruik. Die combi maakt volgens mij dat een paard het als prettig en niet vervelend ervaart.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:51

als beloning roep ik altijd dolenthousiast wat een prachtmeid het is en dat ze een superpaard is en dat gecombineerd met gekriebel op de schoft...reactie: oortjes naar voren en trots doorlopen en af en toe kijkt ze dan om (probeert ze) met zo'n blik van: ik ben geweldig he?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:13

_Zsazsa_ schreef:
Als mijn paard al gaat schrikken van een paar klappen die iemand anders aan zijn paard geeft, ga ik toch even een schriktraining overwegen.. op de weg hoor je namelijk velen hardere klappen/geluiden. Met name op concour! Trailers die open en dicht, slaande deuren, hard lachende mensen, applaus, vallende balken, je beugel tegen de bakrand en zo kan ik nog wel doorgaan, veeeeeel harder allemaal dan die klop op de hals.. maar goed dat is maar net hoe de gevoeligheid van je paard is, en wat jij je paard hebt geleerd om als beloning te zien. mijn paarden gaan nog steeds niet dood van de klop op de hals, ook niet van een enthousiaste pets waar dan ook... moeten ze maar aan wennen..

Wellicht ook de reden waarom al mijn paarden 90% bomproof zijn, heerlijk toch!

Ik neem aan dat je dit zegt naar aanleiding van mijn antwoord.
Mijn paard had geen schriktraining nodig. Hij werd niet warm of koud van geluiden. Ik kon in harde wind gewoon overal naartoe. Hij werd niet warm of koud van boren, zagen, hakken, tractors, getimmer, geklap en noem maar op.
Maar de beloning op dit paard waren zo hard, dat ie echt schrok. Misschien pakte hij meer de 'blijdschap' van het beloonde paard op, dat weet ik niet. Ik weet wel dat het extreem was.. En nee, ook mijn paard ging niet dood van een klopje op de hals, of op zijn kont. Maar het moet wel redelijk blijven. Ik begrijp trouwens niet wat bomproof te maken heeft met een reeele beloning??

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:15

Op wedstrijd ook als ik het dan hoor kletsen! auw!!

ik houd altijd gewoon mijn teugels in mijn hand en geef een mini klopje dus nooit met een vlakke hand, of ik maak een 'aai' beweging :D

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:19

Jolandaa_ schreef:
ik geef hem ook een klopje, maar niet op een bezwete hals (vind ik zelf namelijk vies)

ik aai wat ruwer door de manen. mijn merrie vind het fijn als ik over haar hoofd, over de ogen naar beneden wrijf (is meteen het zweet weg) dat vind ze fijn.. en ze mag los in de bak lekker rollen :)

maar zo echt slaan doe ik niet.. eerder wrijven

Wat is er vies aan een beetje zweet? := Mest je de stal dan ook niet uit? Is ook vies hoor, komt allemaal héél ergens anders vandaan :\

Maargoed, ontopic.
Mijn paarden kennen allemaal wel een klopje, een enthousiaste tets kunnen ze ook wel tegen hoor :D Mijn merrie is niet zo'n goede springer, maar ze doet haar best. Als ze dan een flinke sprong, netjes en juist heeft gemaakt beloon ik haar door gewoon vrolijk te roepen hoe goed ze is, bijgevuld met een paar prachtige klappen op die hals. Mag ze ook een rondje vrij in galop natuurlijk, het liefste wat ze doet :)

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Ik geef een klopje, maar niet een stevige klop , een klopje vind ik wel kunnen ;)

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:06

Hey Penny, long time no see :D

Ik ben niet zo'n fan van kloppen op de hals tijdens het rijden, omdat dan steeds de verbinding verbroken wordt. In mijn geval probeer ik die zo constant mogelijk te houden, omdat hij al niet zo'n "nageefwonder" is :P Als hij zijn best doet dan beloon ik hem met mijn stem en dat vind hij geweldig, of hij moet heul erg zijn best doen, dan kriebel ik hem even.
Ik moet toegeven dat ik hem wel uitgebreid beloon als we klaar zijn, met klopjes (niet zo hard) op de hals.
Ook al zijn we bijna aan het eind van een half jaar stapsessie ivm een blessure, er valt nog genoeg te belonen hoor.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:10

Misschien heel stom, maar de een van mij krijgt ook altijd klopjes (geen klappen :+ Maar wel stevig klopje), de ander wordt liever gekriebeld, die schrikt bijna als je hem een klopje geeft. :')

Vraag me niet waarom, maar hij vind het lekker, lange teugel, lieve woordjes en klopjes erbij, en die oortjes vlíegen gelijk naar voren!
Tis ook een stevig en lomp beest, misschien dat hij het wel als gekriebel voelt. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:28

DeEiken schreef:
Tis ook een stevig en lomp beest, misschien dat hij het wel als gekriebel voelt. :=

Het verschilt ook zeker per paard :j Dat merk je ook bij borstelen: de ene wil lekker stevig geborsteld worden en kan daarvan genieten, anderen zijn heel gevoelig en daar moet je het vooral zacht doen.

(En hoe ik dat weet? Nooit met zekerheid. Ik ga maar uit wat ik van de paardenreacties begrijp: als paarden hun oren naar achteren leggen, geirriteerd hun huid samentrekken en met hun staart zwaaien ga ik ervan uit dat ze het niet prettig vinden, als ze ontspannen ga ik er van uit dat ze het waarderen. Misschien een raar uitgangspunt, om naar de reactie van het paard te kijken, maar ik vind het wel werken :) )

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:40

Haha valt me wel op dat velen hier vertellen dat het paard de oren naar voren doet zodra het de beloning krijgt EN LANGE teugels.
Let maar eens op, met een vrije, lange teugel, doen bijna alle paarden hun oren direct naar voren. Dit komt omdat de concentratie dan voor een groot deel bij de ruiter vandaan is en het paard zich dan meer van de omgeving realiseert.
Als je met je paard aan het werken bent (ongeacht wel/niet aan de teugel) let hij (als het goed is) op jou en zal het orenspel meer op jou en deels op de zijkant gericht zijn.
Beide oren naar voren doen bijna alle paarden zodra ze lang krijgen.
Dus ook als je verder geen stembeloning, een kriebeltje of aai geeft, die oren gaan toch wel naar voren.

Mijn paard krijgt een klopje op zijn hals zodra ik ga uitstappen. Door training is hem geleerd dat het klopje op de hals in combinatie met lange teugel, uitstappen betekent. Ook heeft mijn paard geleerd dat het klopje een vorm van beloning is. Gecombineerd met allerlei lofuitingen door mij.
Moet ik ook wel toegeven dat die van mij een bikkel is en echt niet snel onder de indruk is van een klopje of zelfs, in het geval de situatie erom vraagt, een flinke klap waar dan ook.
Als mijn paard stout is en bv. mij bijt, krijgt hij direct daarop een knal op het meest verstandige lichaamsdeel dat ik op dat moment kan vinden. Straffen moet in mijn ogen binnen 2 seconden gebeuren anders is het te laat, klaar.
Ben ik te laat, dan hou ik mezelf ook in. Herhaalt mijn paard zijn ongewenste gedrag, kan hij die knal alsnog verwachten...

PS.: ik vind wel dat je het paard een beetje moet kennen om gericht te kunnen belonen of te straffen. Mijn paard is niet snel onder de indruk en als hij vingers zou hebben, dan zou hij die middelste al vaak tegen me opgestoken hebben...Daarentegen zijn er heel wat meer gevoeligere paarden die met een stemverheffing al voldoende weten....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:02

Soms, als ik even iets te enthousiast ben omdat ze iets heel braaf of goed heeft gedaan, of omdat het gewoon heel lekker ging, dan doe ik wel eens ietsje te enthousiast op haar hals kloppen. Maar over het algemeen ga ik ook voor wrijven of even lekker kroelen. Of ze krijgt een snoepje onderweg :D. Ook krijgt ze wel eens een knuffel, dan hang ik ineens om haar nek, ik weet niet in hoeverre ze dat als een beloning ervaart _O-

Lizzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:07

Inderdaad, ik vind niet dat mensen onnodig hard moeten gaan belonen.
Pijn zal het niet zo snel doen, maar als je gewoon zachtjes klopjes geeft of aait of kriebelt is het ook goed.
En dan hoor je soms ook nog: "als je het zo zachtjes doet, voelen ze het niet". Nou echt wel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 07:58

RT--> OPG