arno8 schreef:Volgens mij is het een van de duizenden dingen die als 'normaal' worden gezien in de paardenwereld terwijl ze dat helemaal niet zijn. Op een manege 'leer' je dat een paard dat fijn vindt en mensen die dat niet weten snappen niet hoe het zit met paarden en zijn 'dom'.
Zo heb ik ook ooit op een manege 'geleerd' dat een zweep helemaal geen pijn doet omdat een paard heel groot is en dus minder voelt.
- paarden zijn altijd rechtsgebogen dus moet je links opstijgen
Dit heb ik echt werkelijk nog nóóit gehoord. Een paard kan zowel links als rechts zijn gebogen.
Ik ben persoonlijk van het belonen met mijn stem, en een lekkere knuffel. Maar het is mij ooit wel zo op de manege geleerd om 'harde klopjes' te geven. Ik geef geen beloning met harde hand, niet omdat mijn paard er van zou schrikken, maar omdat het paard het niet als beloning zou ervaren.

lijkt me niet zo nuttig..
Mest je de stal dan ook niet uit? Is ook vies hoor, komt allemaal héél ergens anders vandaan 
Als hij zijn best doet dan beloon ik hem met mijn stem en dat vind hij geweldig, of hij moet heul erg zijn best doen, dan kriebel ik hem even.
Maar wel stevig klopje), de ander wordt liever gekriebeld, die schrikt bijna als je hem een klopje geeft.
Dat merk je ook bij borstelen: de ene wil lekker stevig geborsteld worden en kan daarvan genieten, anderen zijn heel gevoelig en daar moet je het vooral zacht doen.