maikeltje schreef:Ik vind dat wie roept dat ie alles maar dan ook alles zonder geweld/agressie (en je kunt over de definitie hiervan discussieren) kan oplossen, dat dan ook verteld kan worden hoe dit te doen. Want is dat niet wat we allemaal het liefste willen? Alles minnelijk oplossen?
Als iemand dat roept kan ik me dee vraag goed voorstellen van je.
Ik roep het in ieder geval niet.
maikeltje schreef:Maar dan moet je wel handvatten aanreiken hoe te handelen. Ook op de momenten dat (vooral) jonge paarden hun grenzen gaan verkennen bij je door bijvoorbeeld eens te beginnen met aan je jas te knabbelen en een beetje mouwtje te trekken.
Die kan ik jou, en anderen ook wel aanreiken, maar je wet net zo goed als ik dat jij er straks wel alleen voor staat met je paard. Dan zul je op dat moment helemaal zèlf moeten bedenken hoe jij handelt. Jouw eigen handelen moet namelijk ook nog eens passen bij wie je zelf bent. Dat is wat je ook vaak ziet over menselijke hiërarchie die men nog steeds denkt bij paarden ook zo te zien. Als iemand 'de leider' wil zijn maar zelf niet in evenwicht is en een rol speelt prikt een paard daar heel rap doorheen. Het paard zal je minachten en ook zo op iemand reageren. Niet leuk, maar helaas door de ogen van paard wel zijn gedachten.
Met paarden met je soms heel rap beslissen wat je doet want in een seconde kan iets fataals gebeurd zijn.
Voor de ene is even weglopen een goede optie om letsel te voorkomen en even na te denken, hoe, wat, waarom en wat ga ik doen. Het is geen verlies, zo denken wij mensne vaak, het is wijsheid. Voor een ander is dat geen enkele optie.
Dat is wat ik benadruk dat er voor een probleem nooit maar één oplossing is.
Toen ik 23 was loste ik de dingen ook anders op dan nu ik twee keer zo oud ben. Geleerd van ervaringen, van vragen stellen, van kijken maar vooral ... van heel goed te luisteren.
Ik leer nog dagelijks, de ene dag meer en de andere dag minder.