hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:58

Als ik erop zit doe ik het met mijn stem, en ga ik gewoon zo lang door tot hij ophoud met vervelen enz.
Aan de hand durf ik 'm af en toe gerust een mep te geven als hij echt vervelend doet, niet dat het pijn doet, maar gewoon corrigerend. Als je kijkt naar paarden in groepen delen ze elkaar ook best trappen uit hoor, ik behandel hem niet als een doetje.

Brainless

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:34

Met mijn stem.

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:22

ik straf mijn paard niet, ik negeer het
en beloon als hij iets goeds doet.
geloof mij, werkt zoveel beter dan je paard afranselen :+

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:25

Marjoow schreef:
Daniella: Waar ligt bij jou dan de grens tussen lief zijn en streng optreden?

snap de vraag niet helemaal maar als ze echt gaat lopen bokken en gaat weigeren dingen te doen dan krijgt ze tipkje met de zweep

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:25

ik geef hem meestal een tikje, en ik gebruik m'n stem
dan weet ie het wel (A)

paardenfan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:17

ik denk dat je elk paard anders moet behandelen, bij de 1 zul je wellicht heel streng moeten zijn en bij de ander kan dat dan weer heel averechts werken

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:06

Niet :) . Slecht gedrag nergeren en goed gedrag belonen :) .

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:14

ligt er maar net aan wat het paard doet ik bedoel als ik door een van de paarden gebeet word dan pik ik dat niet en geef iik een tik ! echt niet zo hard maar gewoon een tik van je bent gewaarschuwd ! als die tijdens het rijden wat doet bij voorbeeld heel hard rondjes lopen rennen! dan laat ik hem eerst even gaan ! en daarna ontspannen gaan zitten blijft die door gaan met rennen bijvoorbeeld dan trek ik een beetje aan de teugel dat vind die neit fijn en gaat dan dus langzamer!
ik geef ook me paard wel is een corrigerent tikje ! maar ik sla nooit hard !
ook met me stem kom ik erg ver ik heof maar op een anderen toon te praten tegen me paard en hij schrikt al en weet dat die wat die doet fout is!

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:59

sheela schreef:
Hangt er af welk paard wat er gebeurt en waarom. Mijn eigen paard is super braaf, doet zelden iets raars en is al genoeg gestraft bij een boze stem van mij. Laatst een pensionpaard: ik zette hem op stal, deed het halster af en hij draait zijn hoofd om (erg lomp) en knalt in volle vaart keihard tegen de zijkant van mijn hoofd. Die krijgt echt een oplawaai terug. Moet tie maar opletten. is een jong paard, en nog lomp. Laatst een manegepony. Die staat naast een kleine pony waar hij een hekel aan heeft. ik sta bij de kleine pony in de stal, reik over het schot heen om de waterbak te controleren. Blijkbaar dacht die andere pony dat ik die kleine pony was en hij komt zo op mij af, bek wijd open en bijt/hapt in mijn hoofd. Op dat moment schrok die pony, want hij had donders inde gaten dat ik het was en niet zijn buurpony. Hij stond gelijk achter in de stal, dus een mep terug kon al niet meer. Ik heb hem wel verrot gescholden, want het deed gruwelijk zeer. Een pony/paard wat gericht trapt bij aansingelen of opzadelen krijgt een trap terug. Een andere pony is lastig met hoefjes uitkrabben, vooral achter. Ik pak (rustig en normaal) zijn achterhoef, hij trekt terug en trapt vervolgens (heel bewust!) tegen mijn knie aan. Die kreeg een maatje 40 in zijn reet.
Heel vaak brul ik even van achter uit mijn strot als ze vervelend zijn.

Wat jij doet, vindt ik persoonlijk wel heel overdreven. Straffen moet kunnen als het echt vervelend wordt, maar als een paard niet z'n achterhoef wil optillen omdat hij datm isschien nog niet gewent of aangeleert is, een 'maatje 40' in zijn reet, tsja.. nouja ik vind dat niet kunnen.

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:56

Alleen stemverhef is genoeg voor mijn paardjes.
Verder werk ik liever met het principe om te belonen wanneer ze iets goed doen als ze te slaan als ze iets verkeerd doen.
Als ik sommige mensen wel eens vloekend en scheldend hun paard zie aftuigen dan vraag ik me wel eens af hoeveel ze denken dat een paard ervan begrijpt van wat hij allemaal tijdens deze tirades te horen krijgt.
Vaak worden ze er juist onzekerder van omdat ze het echt niet begrijpen (is mijn mening :+ )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:38

stemverhef werkt helaas niet altijd hier, dus vaak wordt er toch een tik gegeven met de hand of de zweep wil de boel hier niet luisteren.
( zweep gaat bv hier op dit moment mee de weide in.
na enkele malen waarbij de hele kudde besloot om ineens in volle galop het hek opzij te beuken om binnen te komen, krijgen ze nu het een en ander om de oren als ze het wagen om voor te dringen.)

met gewone kleine dingen is stem gebruik genoeg, maar bij zaken als opzij duwen, voordringen, echt stout gedrag, krijgen ze van mij toch echt een lel, dat accepteer ik dus niet :n

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:46

leuk onderwerp...

ik heb een vreselijk sensibel paard,...
dAT hoef ik alleen maar iets harder te praten dan snapt ze het al..
tenzij ze echt vervelend is.. en gericht gaat schoppen naar een vreemde.. dan krijgt ze van mij echt een flinke schop terug.
maar gelukkig hoeft dit bijna nooit.. en kan ik met mijn s tem het alleen al af...
ik moet zowieos altijd heel zacht praten omdat ze anders snel van slag is..

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:48

als ik mijn paard zijn slecht gedrag ga negeren wanneer ze gericht schopt naar iemand.. sorry dat vind ik niet kunnen.. vind echt dat ze daar voor wel gestraft moet worden..

dat zou mooi zijn.. mijn paard schopt 3 keer iemand ze kop er af en ik moet 3 keer mijn paard negeren en de 4e keer doet ze het weer hahaa... vind hem erg goed

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:09

en toch zijn er wel situaties dat je je paard daarmee kunt afstraffen.
heb hier een pony van een klant die we hebben heropgevoed.
beest beet echt hard en veel, en maakte overal 1 spel van. door hem compleet te negeren heeft hij dit wel afgeleerd.
in al die maanden dat we hem getraind hebben, hebben we hem geen enkele keer met een zweep geslagen of wat dan ook, en het gedrag is bijna volledig weg.

negeren is een middel die je in bepaalde situaties wel, en in bepaalde situaties niet kan gebruiken :j
jouw situatie.. ehm.. zou ik het niet toepassen inderdaad :+

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:13

Ik verhef lichtjes mijn stem,meestal reageert hij gelijk,zo niet, dat schreeuw ik zijn naam en is het goed.
een klap of schop verkopen doen ik nooit.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:40

Meestal is mijn stem al genoeg want meneertje weet het dondersgoed als hij iets doet wat niet mag :=

CindyK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:11

Meestal probeer ik het gewoon met belonen inplaats van straffen, maar stel dat één van de twee me wilt bijten verhef ik mijn stem. Dan houden ze meestal wel op.
Ben één keer wel ineens gebeten door één van de twee, toen heb ik ´m een flinke schop onder z´n pens verkocht. Hij heeft het nooit meer gedaan.
Ligt ook aan het paard idd hoe je straft en doet. Onze schimmel kan zich heel erg beledigd voelen als je hem afwijst, terwijl de ander zich er eigenlijk niets van aantrekt. DIe is gelukkig niet zo´n dondersteen.

Ik heb wel eens gezien dat een amazone, bij het inrijden moeite had met haar paard, hij deed iets niet wat zij wilde. Ze stapte af en begon hem toena f te ranselen met de zweep. Dat vind ik pas dierenmishandeling. Dat arme beest was doodsbang voor haar.
Met frustratie rijden gaat bijna nooit goed en daar kan het paard niets aan doen. Meestal ligt het aan de ruiter.

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:53

Het ligt eraan wat voor paard je hebt;

Heb je een wat angstig paard, dan kun je, je stem een klein beetje verheven.
Meestal is dat alleen al voldoende.

Ikzelf verhef alleen mijn stem als het nodig is :o

Heb je een brutaler paard, dan kun je misschien een klein tikje geven?
Meestal weten deze paarden dondersgoed wanneer ze iets wel of niet mogen :D

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:57

Zoals al veel gezegd is, verschilt natuurlijk erg per paard.
bij mijn pony is eigenlijk altijd stemverheffing, of hand omhoog genoeg.

Verschild ook bij hem heel erg, ene keer alleen mijn stem,
andere keer komt mijn schoenzool in werking :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:00

ik was een keer op een handelstal waar iemand werkte die die paarden daar reed. toen was hij bezig met een paard in te rijden (van 3 jaar oud) en toen hij opsteeg stijgerde dat paard. wat doe die gek ?! die stapt af en geeft het paard 4 keiharde schoppen en slaat met de zweep bovenop zijn kont een paar keer! ik ben gelijk weggegaan en ik ben nooit meer op die stal geweest.!

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:03

Als ik een paard straf dan ligt het aan het paard zelf hoe ik straf. Soms is een stemverheffing genoeg, soms moet er een tikje bij. Eentje die bijt, kan ik best eens een mep op z'n neus geven. Zolang het straffen rechtvaardig is (en dus ook begrijpbaar voor het paard) en niet over de grens gaat (dat je het dus wel mishandeling kan noemen), is er niks mis met straffen.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:11

Mijn paardje is in dec. gecastreerd en was onwijs bijterig hij had me al een paar x gebeten dat het ook bloedde.. was het pas zo onwijs zat dat ik heb met mijn nagels in zijn neus terug "gebeten" heb.. toen bloedde het een beetje bij hem.. schrok er heel erg van... tot ik me omdraaide en hij me gewoon nog een x kei hard beet.. gelukkig heeft ie het nu al wel veel meer afgeleerd!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:28

mang schreef:
ik was een keer op een handelstal waar iemand werkte die die paarden daar reed. toen was hij bezig met een paard in te rijden (van 3 jaar oud) en toen hij opsteeg stijgerde dat paard. wat doe die gek ?! die stapt af en geeft het paard 4 keiharde schoppen en slaat met de zweep bovenop zijn kont een paar keer! ik ben gelijk weggegaan en ik ben nooit meer op die stal geweest.!

ik denk dat ik dat misschien ook had kunnen doen............

jij weet niet hoe dat paard is..... misschien is het wel een getalenteerde klootzak nummer 1......... en ja die krijgt dan misschien wel een paar klappen als die gaat steigeren.........

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:20

mijn paard is heel gevoelig, die corrigeer je al met een "HEE"

anders negeer ik haar gewoon en als ik bezig ben, stapje terug.

dingen die echt niet kunnen, bijten of schoppen, dreigen... dan kan ze wel een mep verwachten.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:20

ligt eraan wat ie uitspookt, hij kan ontzettend zeuren om snoep en dan hoef ik inderdaad alleen maar te zeggen dat het niet mag en daarbij boos kijken en dan houdt ie er wel enigzins mee op.
Sommige vervelende eigenschappen is geen oplossing meer voor want dat doet ie al zo lang hahah, zoals bij het hoofdstel aandoen alle riempjes pakken.
Maar als ik aan het rijden ben op het witte zand bijv dan heeft ie de neiging er gewoon vandoor te rennen en dan reageert ie ook echt niet op het bit, daar trekt ie gewoon doorheen, dus met veel moeite krijg ik hem dan omgetrokken en dan krijgt ie wel een tik met mijn hand in zijn nek of zo, want als ik met zweep rij flipt ie helemaal haha
Verder rent ie ook wel eens heel hard zijn stal in als ik hem daarin wil zetten, zeker rond etenstijd, en dat brengt mij in gevaar en boos worden of zo helpt dan echt niet want hij staat dan helemaal bang in zijn stal, dus op het moment dat ie het doet dan plant ik wel even mijn hand tegen hem aan en dan geeft ie wel reactie van ooh dat had ik beter niet kunnen doen en de volgende dag loopt ie dan ook gewoon rustig naar binnen. Gelukkig neemt deze eigenschap wel af :-)