Hoe denken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:14

Oke duidelijk :-)

Kuggur schreef:
Horseware schreef:
Nounou, dat is wel heel erg negatief. Ze hebben het niet slecht hoor bij mij: grote weide met het hele jaar door groen gras (ja, zelfs nu nog!). Als een paard kan nadenken weet hij ook wat het alternatief is als ik hem terplekke loslaat.

Let bovendien even op de " ;) " aan het einde van mijn berichtje. M.a.w.: niet zo serieus nemen.

Nee, nee, dat bedoel ik helemaal niet, je paarden worden ongetwijfeld prima bij je verzorgd. Ik ging ervan uit dat het inderdaad een "gedachtenexperiment" was. In jouw post stelde je, "als mijn paarden zó konden denken zouden ze me dankbaar zijn want etc" Ik vond het wel grappig daar mijn voorbeeld tegenover te stellen, "Als onze paarden zó konden denken hebben ze goede redenen juist niet dankbaar te zijn..." Ik nam het dus inderdaad niet zo serieus, niet de bedoeling dat het zo overkwam.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:14

deze doen het altijd goed knuggur -> :+

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:14

Nou dat is heel simpel..Niet :D

Haha grapje :D Ze kunnen niet echt nadenken maar wel dingen herkennen en als ze iets reuken kan ze dat aan iets herinneren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:33

Horseware schreef:
Ik geloof dat een paard niet kan denken (is uit meerdere ondezoeken gebleken namelijk), maar dat hij instinctief reageert en/of op basis van ervaring.

Om te beginnen vind ik dit wel een leuke zin: je begint met "ik geloof" (=geen aantoonbaar feit?) en geeft daarna aan dat je op basis van aangetoonde feiten tot dat "geloof" gekomen bent }>
Wel wil ik je er even op wijzen dat onderzoeken zo goed zijn als hun opzet en die opzet is vaak gebaseert op aannames. Als je van een verkeerde aanname uitgaat, kun je hele vreemde resultaten krijgen. Het is met dit soort onderwerpen heel moeilijk om een goede definitie te krijgen van "denken" en ook nog een methode te verzinnen die ondubbelzinnig exact die definitie aantoont of juist niet.
Als je kijkt naar de wetenschappelijke kennis op psychisch gebied bij mensen, dan is die nog steeds heel beperkt. Er is nog altijd meer dat men niet weet dan dingen die wel ondubbelzinnig zijn aangetoond. Wat denk je dan dat de stand is bij dieren en dan ook nog een specifieke diersoort? Bedenk daarbij ook nog eens dat de meeste van die kennis is verkregen in de laatste 3 decennia, wat heb je dan voor hoop om nog zo harde uitspraken te doen over een onderwerp waar pas een paar onderzoekjes naar zijn geweest?
Je zult mij ook zeker niet horen zeggen dat paarden niet kunnen denken. Maar ook niet dat paarden het wel doen. Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen is dat paarden niet op dezelfde manier denken als wij mensen. :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:37

Daarom zeg ik juist "ik geloof". Ik geloof namelijk dat het onderzoek en de uitkomst daarvan klopt, maar dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen.

Waratje schreef:
Horseware schreef:
Ik geloof dat een paard niet kan denken (is uit meerdere ondezoeken gebleken namelijk), maar dat hij instinctief reageert en/of op basis van ervaring.

Om te beginnen vind ik dit wel een leuke zin: je begint met "ik geloof" (=geen aantoonbaar feit?) en geeft daarna aan dat je op basis van aangetoonde feiten tot dat "geloof" gekomen bent }>
Wel wil ik je er even op wijzen dat onderzoeken zo goed zijn als hun opzet en die opzet is vaak gebaseert op aannames. Als je van een verkeerde aanname uitgaat, kun je hele vreemde resultaten krijgen. Het is met dit soort onderwerpen heel moeilijk om een goede definitie te krijgen van "denken" en ook nog een methode te verzinnen die ondubbelzinnig exact die definitie aantoont of juist niet.
Als je kijkt naar de wetenschappelijke kennis op psychisch gebied bij mensen, dan is die nog steeds heel beperkt. Er is nog altijd meer dat men niet weet dan dingen die wel ondubbelzinnig zijn aangetoond. Wat denk je dan dat de stand is bij dieren en dan ook nog een specifieke diersoort? Bedenk daarbij ook nog eens dat de meeste van die kennis is verkregen in de laatste 3 decennia, wat heb je dan voor hoop om nog zo harde uitspraken te doen over een onderwerp waar pas een paar onderzoekjes naar zijn geweest?
Je zult mij ook zeker niet horen zeggen dat paarden niet kunnen denken. Maar ook niet dat paarden het wel doen. Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen is dat paarden niet op dezelfde manier denken als wij mensen. :j

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:38

Waratje schreef:
Horseware schreef:

ik ben het hier volledig mee eens ! _/-\o_
(ik ben iets minder goed in uitleggen _O- )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:04

Horseware schreef:
Daarom zeg ik juist "ik geloof". Ik geloof namelijk dat het onderzoek en de uitkomst daarvan klopt, maar dat kan ik natuurlijk nooit bewijzen.

De gein van goede wetenschap is dat goed onderzoek en uitkomst daarvan nou juist wel te bewijzen zijn. Goed wetenschappelijk onderzoek geeft namelijk bij elke herhaling hetzelfde resultaat, daarmee is dan iets bewezen :D
Probleem is dat veel mensen veel te vergaande conclusies willen verbinden aan simpele proefjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:09

Een ding is zeker, op anatomisch fysiologisch niveau beschikken ze over hetzelfde orgaan als waar wij mee denken; de cortex. Een stuk minder groot en complex, maar toch. Ik denk dat het redelijk is aan te nemen dat paarden kunnen denken, de vraag is op wat voor manier. In tegenstelling tot wat verschillende readers op dit forum beweren ben ik van mening dat we niet telepatisch met paarden (of wat dan ook) kunnen communiceren. Wat een paard denkt is dus een "black box". Daar komt wel wat uit; paardengedrag. Daaruit blijkt in mijn bescheiden mening dat paarden weinig abstract denkvermogen hebben, weinig object constantie bijvoorbeeld,en een paard trekt geen plan (Er zijn trouwens allerlei diersoorten die dit wel redelijk kunnen, vooral predatoren, we zullen de primaten maar even buiten beschouwing laten).
Zoals hier al eerder werd opgemerkt moet denken en emoties hebben niet verwart worden. Veel hangt ook van definiering af, ik merk dat "denken" hier toch veel wordt gedefinieerd als "denken als een mens", naar mijn mening niet correct.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:10

Het gaat hier niet om simpele proefjes, maar om echte serieuze onderzoeken. Dat is de reden dat ik geloof in de uitkomst van deze onderzoeken.

Waratje schreef:
Horseware schreef:

De gein van goede wetenschap is dat goed onderzoek en uitkomst daarvan nou juist wel te bewijzen zijn. Goed wetenschappelijk onderzoek geeft namelijk bij elke herhaling hetzelfde resultaat, daarmee is dan iets bewezen :D
Probleem is dat veel mensen veel te vergaande conclusies willen verbinden aan simpele proefjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 07:28

Kuggur schreef:
Een ding is zeker, op anatomisch fysiologisch niveau beschikken ze over hetzelfde orgaan als waar wij mee denken; de cortex. Een stuk minder groot en complex, maar toch. Ik denk dat het redelijk is aan te nemen dat paarden kunnen denken, de vraag is op wat voor manier. In tegenstelling tot wat verschillende readers op dit forum beweren ben ik van mening dat we niet telepatisch met paarden (of wat dan ook) kunnen communiceren. Wat een paard denkt is dus een "black box". Daar komt wel wat uit; paardengedrag. Daaruit blijkt in mijn bescheiden mening dat paarden weinig abstract denkvermogen hebben, weinig object constantie bijvoorbeeld,en een paard trekt geen plan (Er zijn trouwens allerlei diersoorten die dit wel redelijk kunnen, vooral predatoren, we zullen de primaten maar even buiten beschouwing laten).
Zoals hier al eerder werd opgemerkt moet denken en emoties hebben niet verwart worden. Veel hangt ook van definiering af, ik merk dat "denken" hier toch veel wordt gedefinieerd als "denken als een mens", naar mijn mening niet correct.

ik denk dat ik qua gevoel hier met jou op een lijn zit :D

lailapri

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 08:24

och geeft niet dat ze een beetje minder hebben als ons want wij gebruiken toch ook maar 10% van onze hersenen is mij ooit verteld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:39

Niet helemaal waar, je gebruikt inderdaad hoogstens 10 a 15% gelijktijdig. Als je je hele hersencapaciteit op hetzelfde moment zou gebruiken zouden ze in je schedel koken....
Vergelijk spierstelsel, je spant nooit al je spieren gelijktijdig maximaal aan, maar je hebt ze wel allemaal nodig.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:14

Kuggur schreef:
Paardentango schreef:
Wat schattig dat kuggus dat je iemand wanhopig noemd. Da's een term Kuggur die ergens vandaan komt.

"Schattig"? Moet je je verlagen tot dergelijke denigrerende zinssneden als je geen argumenten meer hebt (of er wellicht een gevoelig snaartje geraakt is?) Dat "wanhopig" sloeg op de meisjes die door hun steigerend uitslaande shetjes of pissige kwpners (je weet wel hun gelijkwaardige partners) uit de wei gejaagd worden, sloeg niet op jou. de term komt inderdaad ergens vandaan, de nederlandse taal .
Paardentango schreef:

Je mag nog blij zijn dat het alleen denigrerend was, mij heeft ze uitgelachen en belachelijk gemaakt in een ander topic. Zou gevoelig snaartje financieel kunnen zijn ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 16:32

MarcR schreef:
Paardentango schreef:
Wat schattig dat kuggus dat je iemand wanhopig noemd. Da's een term Kuggur die ergens vandaan komt.

"Schattig"? Moet je je verlagen tot dergelijke denigrerende zinssneden als je geen argumenten meer hebt (of er wellicht een gevoelig snaartje geraakt is?) Dat "wanhopig" sloeg op de meisjes die door hun steigerend uitslaande shetjes of pissige kwpners (je weet wel hun gelijkwaardige partners) uit de wei gejaagd worden, sloeg niet op jou. de term komt inderdaad ergens vandaan, de nederlandse taal .
Paardentango schreef:

Je mag nog blij zijn dat het alleen denigrerend was, mij heeft ze uitgelachen en belachelijk gemaakt in een ander topic. Zou gevoelig snaartje financieel kunnen zijn ?[/quote]
das natuurlijk niet netjes en vind ook niet leuk dat dat in een topic gebeurd. Dan mag je nog zo van mening zijn dat een ander dom is, maar het is niet jou proses, ieder heeft zelf zijn eigen tijd en ervaringen nodig om te leren, geef een ander daar dus ook de ruimte voor. En was er geen gezegde wie het laatst lacht, lacht het best?

Misschien ontwikkeld marcR zich wel in heel andere dingen als paardentango en zullen het nooit eens worden, maar dat hoeft niet te betekenen dat een of beide fout zijn...

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:42

Volgens mij kan iedereen het er wel overeens zijn dat een paard niet als een mens denkt, simpelweg omdat het merendeel van de mensheid in woorden denkt. Paard praat niet met woorden, dus zal ook niet zo denken.
Nou heb ik weleens een boeiende docu gezien over een autistische dame die tevens veearts was. Door haar eigen autistische stoornis ging haar denken veel meer in plaatjes dan in woorden. Simpel gezegd: Als ze denkt aan boodschappen bij de slager doen, dan ziet ze de slagerij en de worsten ed, die ze wil gaan kopen. Ik heb dat niet, ik denk letterlijk in woorden: Ik ga zo naar de slager om worst etc te kopen. Dat hoor ik dan ahw in mijn hoofd. Aan de hand van haar eigen ervaring met het beeld-denken, had zij het idee dat dieren veel eerder in plaatjes zullen denken, als ze al zoiets doen als denken.
Ik ben het daar wel mee eens. Als een paard kan denken, dan zal dat in plaatjes zijn, of zelfs op een manier die wij ons niet eens kunnen voorstellen. Wij zijn tenslotte mensen en geen paarden.

Ik persoonlijk vind het nog veel boeiender om na te denken over de vraag OF een paard denkt en of ie zich daar bewust van is. En daarmee samenhangend: wat is denken en is het allemaal niet een illusie die onze eigen cortex fabriceert, waardoor wij denken dat we bewust denken, terwijl er helemaal geen bewust denken is. PFFFFFFF. Het gaat erg off-topic zo :D

MayaMijnPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:26

Hoi,

Ik vind dat je leert paardrijden op verschillende pony's/paarden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:00

Piepdruif schreef:
Ik persoonlijk vind het nog veel boeiender om na te denken over de vraag OF een paard denkt en of ie zich daar bewust van is. En daarmee samenhangend: wat is denken en is het allemaal niet een illusie die onze eigen cortex fabriceert, waardoor wij denken dat we bewust denken, terwijl er helemaal geen bewust denken is. PFFFFFFF. Het gaat erg off-topic zo :D

nee hoor ga maar door, ik vind het interessant en best wel aansluiten op mijn vraag. Om te kunnen weten hoe ze denken, moet je ook wel weten of ze denken en zo ja kun je het hoe gaan beredeneren, en dan is het nog de vraag of het echt zo is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:01

MayaMijnPony schreef:
Hoi,

zou je dit nader kunnen verklaren in combinatie met het onderwerp van het topic?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:04

lailapri schreef:
MayaMijnPony schreef:
Hoi,

zou je dit nader kunnen verklaren in combinatie met het onderwerp van het topic?

ik ben wel benieuwd wat ze precies bedoelt idd :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 21:51

vandaag ook weer lekker. oudje staat met wollen deken omdat ik nog geen goed dek heb gevonden zonder staartflap dus omdat het ging sneeuwen mocht ze in de bak in het schuilhok. Normaal mag ze er niet in maar je kan het draadje niet open doen of ze staat erin. nu mocht het maar met geen stok de bak in te krijgen, staat ze eindelijk in de bak rent ze snel de andere kant op de bak weer uit. Kan merken dat ze weer ziek geweest is want dan is ze altijd zo str... eigenwijs haha, moet ik echt mijn stem verheffen en dan gaat ze zo van oke als het dan moet. En als ze dan lekker in de bak in het hok staat en ik ben de hoek om, gelijk rollen in het strobed... grr ;)

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 09:30

Lailapri, zou het kunnen dat je wat meer toestaat, als je paard ziek is? En dat ze daar dan "eigenwijs" van wordt? Om maar ff een foute vergelijking te maken (want mens vergeleken met dier), als mijn kindje ziek is geweest, is ze daarna ook ff "vervelend", gedurende de ziekte ben je toch wat toegevelijker, maar als ze dan weer beter is, gelden de normale regels weer. Da's ff wennen voor het kind. Die opgerekte grenzen zijn best lekker! Ik kan me toch voorstellen dat het met paarden ook zo werkt.

Om nog terug te komen op het hele denken verhaal: Ik zag eens een docu op discovery wat hier wel bij aansluit. Proefpersonen moesten een taak op de computer doen, terwijl ze elektroden op hun hoofd hadden zitten. Het was iets van dat ze moesten beslissen of ze wel of niet zouden klikken als er een plaatje ofzo verscheen. (ik weet het niet precies meer) En dan werd er in de hersenen gekeken (dmv die elektroden dus). Wat bleek: al voordat ze "bewust" een beslissing namen, was er 6 sec. van te voren hersenactiviteit meetbaar, waarmee de onderzoekers konden voorspellen wat de beslissing van de proefpersoon zou worden. Kortom: het lijkt er verdacht veel op dat je brein al druk bezig is met wat je gaat doen, en dat het eindresultaat van die onbewuste processen aan je cortex worden doorgegeven, waarna je je er bewust van wordt. HUH????????
Het riep bij mij meteen de vraag op wat er dan gebeurt als je op het laatste moment besluit om toch iets anders te doen. Dus je vraagt je proefpersonen om op het laatste moment iets anders te doen wat ze eerst van plan waren. Wat zou dat opleveren? Zou je dat ook al 6 s van te voren bedenken dan? En hoe kun je dan nog reageren op onverwachte situaties?
Er zijn ook aanwijzingen dat ons bewustzijn een aantal seconden achterloopt met de werkelijkheid. Wazige kost allemaal!

Maar zou een paard nou wel een of geen vergelijkbaar zelfbewustzijn hebben? Zoals een hogere primaat (mensaap) of een dolfijn zich lijkt te herkennen in een spiegel, kan een paard dat ook? Euh, neuh, da's al wel bekend. Maar of dat komt omdat een paard geen (zelf)bewustzijn heeft, of simpelweg niet het visuele systeem om in de spiegel te kunnen kijken, dat is dan weer een volgend raadsel.

Je zal mij in elk geval niet keihard horen beweren dat een paard (of welk ander dier dan ook) niet kan denken, want we weten er nog een barst vanaf. Als je dan ook nog bedenkt dat het zeer waarschijnlijk is dat een heleboel processen in de hersenen zich op quantum-niveau alfspelen en dat we daar al helemaal niet aan kunnen meten, dan vraag ik me echt af of we er ooit achter zullen kunnen komen.

Oja, ik heb vroeger een merrie gekend, die wel heel er slim was. Ze had een veulen, maar moest wel meelopen in de les. Toen werd ze kreupel en hoefde niet mee naar de les. Week of wat later was de kreupelheid weer over. Pony rende weer als een dolle mina door het land, geen kreupelheid te zien in de wei. Lesdag: spontaan kreupel, dus ze mocht weer terug naar het veulen in het land. He, spontane genezing, we hebben een Lourdes-land :D
Dat ging zo een paar keer, totdat we dachten: we worden voor de gek gehouden!!! In het land niks aan de hand, stukje aan de fiets met veulen erbij over de weg draven, niks aan de hand, rijden in het land bij het veulen, ook niks aan de hand. zaterdagmorgen lesdag: spontaan kreupel. Dat dier dat loopt ons echt te dollen. Dus toen mocht ze niet meteen terug naar het veulen. Toen ze blijkbaar door had dat het kunstje niet meer werkte liep ze binnen 15 min weer normaal en heeft daarna niet meer gekreupeld.
Zou dit nou een bewuste actie zijn geweest? Liegt een paard wel? Ik denk persoonlijk van wel, omdat misleiding (= liegen) erg handig kan zijn, als je in een kudde/groep leeft, da's tenminste wat ze me bij mijn biologie-studie hebben geleerd. En het niet tonen van ziekte/kreupelheid is natuurlijk ook een vorm van misleiding. Maar of dat dan bewust gaat.... Het roofdier pakt de zwakste in de kudde, dus als individu heb je er baat bij je zwakten te maskeren. Maar doen ze dat bewust, of is dat automatisch???

Zo jammer dat er eigenlijk nog maar zo weinig bekend is over hoe ons favoriete dier werkt!!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 10:17

Piepdruif schreef:
Zou dit nou een bewuste actie zijn geweest? Liegt een paard wel? Ik denk persoonlijk van wel, omdat misleiding (= liegen) erg handig kan zijn, als je in een kudde/groep leeft, da's tenminste wat ze me bij mijn biologie-studie hebben geleerd. En het niet tonen van ziekte/kreupelheid is natuurlijk ook een vorm van misleiding. Maar of dat dan bewust gaat.... Het roofdier pakt de zwakste in de kudde, dus als individu heb je er baat bij je zwakten te maskeren. Maar doen ze dat bewust, of is dat automatisch???

Dit is gewoon gedrag vertonen wat beloond wordt met naar de wei terug mogen. Dat is niet liegen, maar gedrag vertonen dat gewenst resultaat oplevert. En ja, met name ponies zijn zo slim om dat heel snel door te hebben en toe te passen :D
Het is niet automatisch, het is een bewuste keuze van de pony. Heel veel paarden zijn heel handig in het manipuleren van hun mensen, hoeveel mensen zeggen niet dat ze iets met hun paard niet kunnen doen? Kan van alles zijn, maar het paard heeft wel voor elkaar dat er iets naar hun wens gebeurd. Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee dat ze dat doen, als je als baas maar doorhebt dat ze het doen en zelf bepaald waar ze mee weg mogen komen 8-)

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:30

Ja, paarden zijn meesters in het manipuleren van ons :D
Maar, Waratje, je zegt het zelf: die pony uit mijn voorbeeld vertoont bepaald gedrag, kreupelen, wat gewenst resultaat (terug naar wei met veulen) oplevert. En dat is dan volgens jou een bewuste keuze van de ponie. Volgens mij ook! Dus dan ben ik geneigd te denken dat ze er wel degelijk op een of andere manier over na heeft gedacht en dat ze liegt over het kreupel zijn.
Het is haar duidelijk dat ze beloond wordt voor kreupelen, zou ze dan in de wei er over hebben nagedacht, op zijn paards?

Ik denk trouwens dat ik ff uit moet leggen wat ik onder "liegen" versta: Al het gedrag dat tot doel heeft een ander te misleiden noem ik liegen. Behoorlijk brede definitie en dus denk ik dan bij mezelf: die pony liegt dat ie kreupel is, om onder het werk uit te komen en lekker bij veulen in de wei te staan.
Misschien is het wel handiger om in dit gesprek een andere definitie aan te houden. Dus, volgende vraag: wat is liegen, en doet een paard dat ook en doet ie dat dan bewust of niet(wat meteen weer leidt tot de vraag wat is bewustzijn dan, en zo kun je jezelf lekker gek maken, want je valt zo van de ene vraag in de andere)?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:55

haha wat in ieder geval meespeelt is dat ze een keer zware koliek heeft gehad en nu af en toe aanvallen, maar dan toch wel ernstig. Elke keer als ze weer overleeft wil ze in ieder geval laten zien dat ze er nog is (gna gna) maar zit dan ook weer vol levenslust. Is altijd al een dier geweest die het beter wist, en opzich mag ze dat ook. Kan er ook wel om lachen en de regels zijn voor haar idd een stuk soepeler. Ook omdat ik haar kan vertrouwen in veel dingen. Ze zal niet snel de weg uit gaan. Ze vernielt geen dingen, en is erg betrouwbaar naar mensen. Je kan haar snoep geven en je hand erbij stoppen, dan friemelt ze snoepje eruit en laat je hand heel, voordeel is dat iedereen dus altijd haar lekkere dingen wil geven omdat ze zo voorzichtig is en dat weet ze ;) Ze kunnen iig heel goed dingen onthouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:06

paarden zijn meesters in manipuleren :)

ik heb mijn onderschrift niet voor niks :D