Kuggur schreef:Een ding is zeker, op anatomisch fysiologisch niveau beschikken ze over hetzelfde orgaan als waar wij mee denken; de cortex. Een stuk minder groot en complex, maar toch. Ik denk dat het redelijk is aan te nemen dat paarden kunnen denken, de vraag is op wat voor manier. In tegenstelling tot wat verschillende readers op dit forum beweren ben ik van mening dat we niet telepatisch met paarden (of wat dan ook) kunnen communiceren. Wat een paard denkt is dus een "black box". Daar komt wel wat uit; paardengedrag. Daaruit blijkt in mijn bescheiden mening dat paarden weinig abstract denkvermogen hebben, weinig object constantie bijvoorbeeld,en een paard trekt geen plan (Er zijn trouwens allerlei diersoorten die dit wel redelijk kunnen, vooral predatoren, we zullen de primaten maar even buiten beschouwing laten).
Zoals hier al eerder werd opgemerkt moet denken en emoties hebben niet verwart worden. Veel hangt ook van definiering af, ik merk dat "denken" hier toch veel wordt gedefinieerd als "denken als een mens", naar mijn mening niet correct.
ik denk dat ik qua gevoel hier met jou op een lijn zit