Help mijn paard is gestoord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizhme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:37

Ik weet niet of het verstandig is om veel verschillende mensen naar het paard te laten kijken , zal hij daar niet een beetje klaar mee zijn op den duur zodat dat ook geen nut meer heeft ?

Wel vind ik dat je niet moet opgeven , en selectie maken van mensen die je ernaar wilt laten kijken . En waarom niet iemand van bokt die het gratis aanbied ? Ik zou het wel weten ..

succes

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:53

Lizhme schreef:
Ik weet niet of het verstandig is om veel verschillende mensen naar het paard te laten kijken , zal hij daar niet een beetje klaar mee zijn op den duur zodat dat ook geen nut meer heeft ?

Wel vind ik dat je niet moet opgeven , en selectie maken van mensen die je ernaar wilt laten kijken . En waarom niet iemand van bokt die het gratis aanbied ? Ik zou het wel weten ..

succes

Zoals ik reeds naar potverdikke gemaild heb is ze welkom...

Girley

Re: Help mijn paard is gestoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:29

Ik ben best benieuwd hoe dit gaat aflopen...sterkte TS!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:49

Misschien dat iemand die bedreven is in het omgaan met dit soort paarden ( extreem dominant) hem via join-ups o.i.d wel op de rit kan krijgen zodat hij leiderschap en rangorde aanvaard,ik hoop voor je dat je iemand vind want het paard zal zich ook niet prettig voelen in deze rol die hem door een slechte opvoeding( door eerdere personen)is opgedrongen.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:10

bigone schreef:
Misschien dat iemand die bedreven is in het omgaan met dit soort paarden ( extreem dominant) hem via join-ups o.i.d wel op de rit kan krijgen zodat hij leiderschap en rangorde aanvaard,ik hoop voor je dat je iemand vind want het paard zal zich ook niet prettig voelen in deze rol die hem door een slechte opvoeding( door eerdere personen)is opgedrongen.

Join up reeds geprobeerd door iemand die zich bezighoud met NHS.
Er komt iemand met de nodige ervaring met dit soort paarden, ik hoop dat die het oplost.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:36

Ik hoop voor je dat het lukt maar ik zie het somber in. Ik herinner me mijn eerste paard, dat bleek levensgevaarlijk te zijn op de weg - laat ik nu juist enkel en alleen op de weg rijden. als je het vastbond aan de muur of om het even wat, kon het lekker stil staan, om dan plots achteruit te schieten en alles stuk te trekken. Op de weg schrok het elke 3 meter tot het uiteindelijk op hol sloeg. Ik ben heelhuids thuisgeraakt, maar mijn besluit stond vast, ik heb het meteen ingeruild voor een ander, braaf en betrouwbaar paard. Een enigszins andere situatie dan de jouwe, maar een paard is 1) een hele investering, 2) voor die investering hoop je een leuke tijd te beleven met een maatje dat je kan vertrouwen. Als het een strijd wordt, gevaarlijk wordt of wat dan ook, dan houdt het voor mij op. Er zijn mensen die daar een uitdaging in zien, maar als je pas begint met een eerste paard, dan zijn er al genoeg andere zaken waar je nog moet op letten en moet van leren (voeding, verzorging, wat als paard ziek is enz). Jammer voor het paard, maar ik ga me niet verongelukken met een dier dat geestelijk misvormd is door een ander. Ook dominante paarden die hun plaats niet kennen blijven hier niet. Met een paard omgaan en rijden betekent samenwerken, maar dan in de juiste verhoudingen en gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Het is een edele gedachte dat je het dier nog een kans wil geven, ik hoop voor je dat het goed komt, maar wegen de tijd en de kosten die je er in gaat steken op tegen een ander, leuk en braaf paard?

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:08

megahaf schreef:
Ik hoop voor je dat het lukt maar ik zie het somber in. Ik herinner me mijn eerste paard, dat bleek levensgevaarlijk te zijn op de weg - laat ik nu juist enkel en alleen op de weg rijden. als je het vastbond aan de muur of om het even wat, kon het lekker stil staan, om dan plots achteruit te schieten en alles stuk te trekken. Op de weg schrok het elke 3 meter tot het uiteindelijk op hol sloeg. Ik ben heelhuids thuisgeraakt, maar mijn besluit stond vast, ik heb het meteen ingeruild voor een ander, braaf en betrouwbaar paard. Een enigszins andere situatie dan de jouwe, maar een paard is 1) een hele investering, 2) voor die investering hoop je een leuke tijd te beleven met een maatje dat je kan vertrouwen. Als het een strijd wordt, gevaarlijk wordt of wat dan ook, dan houdt het voor mij op. Er zijn mensen die daar een uitdaging in zien, maar als je pas begint met een eerste paard, dan zijn er al genoeg andere zaken waar je nog moet op letten en moet van leren (voeding, verzorging, wat als paard ziek is enz). Jammer voor het paard, maar ik ga me niet verongelukken met een dier dat geestelijk misvormd is door een ander. Ook dominante paarden die hun plaats niet kennen blijven hier niet. Met een paard omgaan en rijden betekent samenwerken, maar dan in de juiste verhoudingen en gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Het is een edele gedachte dat je het dier nog een kans wil geven, ik hoop voor je dat het goed komt, maar wegen de tijd en de kosten die je er in gaat steken op tegen een ander, leuk en braaf paard?

Als hij niet zo braaf was onder het zadel had ik niet getwijfeld, maar ik wil hem nog een kans geven net omdat hij zo braaf is bij het rijden. Probleem is natuurlijk dat ik hem niet alleen uit de stal kan halen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 04:06

djune13 schreef:
Join up reeds geprobeerd door iemand die zich bezighoud met NHS.
Er komt iemand met de nodige ervaring met dit soort paarden, ik hoop dat die het oplost.

ik had het je al willen vragen of er een join up gedaan is,maar ik dacht van niet.
op een of andere manier vind ik een join up bij dit paard niet passen namelijk( kwestie van gevoel zeg maar,ik kan het niet anders omschrijven)
een join up is zo precies en zo speciaal,als je die eenmaal goed verknalt dan kun je echt een flink probleem hebben :n

ik blijf eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar een filmpje ofzo, waarin je kunt zien wat hij doet en hoe hij zich gedraagd
en ik denk dat potverdikkie je echt goed helpen kan :j

robert4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:59

als ik een paard had die zo gevaarlijk was wist ik het wel.

enkele reis..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:25

robert4 schreef:

enkele reis..

En wat als hij bij een ander geen gevaarlijk gedrag vertoond??

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:05

Nou, ik heb de ts-er gevraagd om waar het paard dan staat, zodat ik erheen kon komen.
PB is wel gelezen, ze heeft ook gepost, maar geen antwoord gegeven. Dus ik ga weer verder....

Ts-er heel veel succes en wijsheid gewenst!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:54

potverdikkie schreef:
Nou, ik heb de ts-er gevraagd om waar het paard dan staat, zodat ik erheen kon komen.
PB is wel gelezen, ze heeft ook gepost, maar geen antwoord gegeven. Dus ik ga weer verder....

Ts-er heel veel succes en wijsheid gewenst!

Onbegrijpelijk

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:28

Jammer dat ze niet op jouw aanbod in gaat pvd! Geld moet rollen zullen we maar zeggen ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:23

hij doet het nu dus ook zomaar? met het eten kan ik wel begrijpen dat je dan niet aan hem moet gaan plukken, als hij jou zomaar aanvalt had ik hem even goed laten weten dat dat niet de bedoeling is,zodat hij de volgende keer eerst 3x na denkt voor hij iets in ze hoofd haalt, krijgt hij verder genoeg aandacht? is er genoeg variatie? kan hij in de wei of met andere paarden spelen? kan zijn energie er uit? wat doet hij precies als die je aanvalt?

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:27

Zijn er geen medische problemen?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:39

Een vraagje. Ook wij hadden zo+n paard die dus uit het niets ineens uithaalde. Omdat ik dit als sportmasseuse al eens eerder tegengekomen ben is er bij dat paard bloed geprikt om te bekijken of het misschien een klophengst was. Na de uitslag bleek dit idd te zijn. Dus zijn afwijking werd toen dus ineens voor iedereen duidelijk. Advies opnieuw castreren maar nu goed.

robert4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:40

Brainless schreef:
robert4 schreef:

enkele reis..

En wat als hij bij een ander geen gevaarlijk gedrag vertoond??

nou zo te lezen heeft hij het verscheidene keren gedaan. Ook de TS en een totaal ander persoon.

Dit is levensgevaarlijk voor zowel jezelf als anderen. stel je voor dat iemand per ongeluk bij hem in komt en hij valt aan. dat wil je toch niet op je geweten hebben!

dit is ook geen paard die de handel in moet. stel je voor dat er iemand ernstig gewond raakt omdat ze het niet weten!

dit paard is onvoorspelbaar!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 02:03

Is dit niet gewoon een vreselijk dominant paard wat jou de baas is? Je schrijft in je openings post al dat je bang bent van dit paard.

Ik bedoel, als jij aanhankelijkheid en dominant gedrag al niet uit elkaar kunt houden, kan ik me voorstellen dat er nog veel meer kleinen dingetjes in je paard z'n gedrag zijn die je zult missen (of verkeerd interpreteerd).

Snap ook niet waarom er perse NH aan te pas moet komen om het op te lossen? Ik denk dat je gewoon iemand met een hoop ervaring moet zoeken om je te helpen.

Zijn gedrag klinkt inderdaad bijna als een klophengst, maar dat is moeilijk te beoordelen zonder het zelf gezien te hebben. Heb zelf met verschillende verkl*te hengsten moeten werken, die precies hetzelfde gedrag vertonen. Als je zonder angst, consequent en met gezond (paarden)verstand te werk gaat, zal zo'n paard zich uiteindelijk voor je gedragen. Maar vertrouw zo'n paard nooit 100%, zodra ze de kans krijgen dagen ze je weer uit.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 03:09

Zoals ik het lees,is het zeker in onervaren handen een zeer gevaarlijk beestje.
Maar snap ook niet helemaal waarom het aanbod van een bokker niet aangenomen word.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:04

er worden hier verschillende aanbiedingen gedaan maar als er 10 man naar dat paard gaan kijken werkt het ook niet.
eerst het 1 dan het andere.

ts. als je slim bent en het beste voor je paard wil breng hem dan naar de http://www.balingehof.nl/ als je andere dingen al geprobeert hebt.
werkt het niet zoals aangegeven enkele bladzijde's terug "no cure no pay"
en dan ken je altijd nog bekijken of je hem houd of niet houd.
ik weet niet of je op een pensionstalling staat of thuis hem hebt maar zo kan je anders ook andere mensen in gevaar brengen als er bv een kind voorbij loopt en hij krijgt het opeens in zijn kop hij kan zo ook iemand doden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:57

zonder investeren gaat dit niet meer goedkomen tussen eigenaar en paard.

Er zal gewoon iemand ingehuurd moeten worden die dit aan kan. En die mensen kosten gewoon geld.

Hoe langer dit duurt, hoe meer het gaat kosten..............

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:24

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Zet wel mijn vraagtekens bij de aanpak van dit verhaal. Je hebt een goede trainer, zeg je?
Potverdikkie mag komen, maar nu reageer je niet meer?
Je hebt geen geld?

Wil je dit eigenlijk wel oplossen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:32

Er is er maar 1 die hier de dupe van is en dat is het paard.

Dit paard vraagt om iemand met veel ervaring die weet waar die mee bezig is. En ik geloof dat zo iemand zich al gemeld heeft waarom ga je daar dan niet mee aan de slag?
Als je niks doet kom je geen steek verder. Doe er wat aan!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:48

Hee,

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wij hebben/hadden hier precies hetzelfde.
Wij hebben een 13-jarige Friese merrie die ook 'vals' is, en het werd steeds erger. Op een gegeven moment viel ze zelfs mij aan (paard was van mn zusje) als ik mijn paard uit het land kwam halen. Mijn zusje heeft haar uiteindelijk maar gelaten voor wat ze was. 'S winters konden wij niet in de buurt van haar stal komen, alleen mijn vader! Die kon er zonder problemen bij in de stal gaan staan uitmesten. Vorig jaar kreeg ze een veulen en was het helemaal mis, niemand kon erbij. Uiteindelijk heeft iemand bij ons uit de buurt haar gevangen door een haak op een stok van bijna 2 meter lang aan haar halster te haken. Toen het veulen afgespeend was ging het weer wat beter en kon mijn vader er bij. Sindsdien ben ik ook met haar bezig gegaan, en het gaat steeds beter, zolang ik me maar niet dominant opstel. Als ze mij omver wil lopen wijs ik haar rustig en duidelijk op haar plaats, zonder haar te slaan oid. Ik reed wel op haar, maar ik merk dat ze het prettiger vind als ik dat niet doe. Daarom ben ik daarmee gestopt, ik vind het niet leuk om haar te rijden als zij daar geen plezier aan beleeft. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je weet dat er nog hoop is ;)

Groetjes Ilse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:55

djune13 schreef:
Zoals ik reeds naar potverdikke gemaild heb is ze welkom...

Ik heb het hele topic gelezen en hoewel ik er inhoudelijk niet veel mee kan helpen wil ik hier wel iets over zeggen

Ik vind deze opmerking echt zo ontzettend uit de hoogte. "ze is welkom".
Wees BLIJ dat iemand voor jou helemaal naar je toe wilt komen, kosteloos, om naar je paard te kijken. Hoezo, "ze is welkom"? Wees een beetje dankbaar 8)7 (en ja, ik heb je berichten over de PBwisseling en je redenen die je niet wilt noemen gelezen).
Ik zou die kans met beide handen aangegrepen hebben. Mocht het niets zijn, dan kan je altijd degene vriendelijk bedanken en verder zoeken.

Maar het zal wel aan mij liggen.

Potverdikke: Echt ontzettend vriendelijk van je, er zijn er niet veel die zoiets zouden doen.