Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:29

Nessah schreef:
@Ninx: Helaas studeer en werk ik ook.. Ik kan dus niet in de ochtend en avond naar stal om er bij te zijn als ze voer krijgt. Ik geef haar alleen smiddags voer en zou het dan wel in een emmer kunnen doen maar dan wordt ze alsnog 2 keer per dag in haar box gevoerd.

Doet ze ook bij ruwvoer dus (hooi)? Dus niet uitsluitend met krachtvoer? Aangezien je het over 3 voerbeurten hebt, en je bedoelt vast niet 3x pd krachtvoer...

anneliesdj

Re: Kluisterriemen toepassen bij paarden die tegen de wand slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:32

Ook bij krachtvoer is het verstandig om het te verdelen over meerdere voerbeurten ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:19

Ze doet het ook bij hooi, dat krijgen ze ook 3 keer per dag. Maar ze doet het ook als ik haar een keer een appel geef ofzo.. Ik ben niet zo van de snoepjes geven maar afentoe krijgt ze een appel of wortel ofzo.

Ze doet het zelfs als ik haar liksteen ververs in de paddock.

( ze krijgt 3 keer per dag krachtvoer en hooi)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:52

KiWiKo schreef:
goed bedacht :) :) die sla ik op op mijn harde schijf :)

Ik vind dit helemaal geen oplossing!
Stel het stampende paard krijgt z'n hapje om 4 uur, en de rest van de paarden wordt een uurtje later gevoerd? Denk je dan echt dat paard A denkt "Oh, ik hoef me niet druk te maken want ik heb al gehad"" ??
Een paard reageert op het collectief: sommige beginnen al te roepen als het voerkarretje in de verte te horen is en het hele clubje wordt onrustig - ik denk dat het in dit geval niks oplost.

Ik heb ooit een paard gehad dat als gewoonte had om met de knieën tegen de boxdeur aan te timmeren. Dat heb ik opgelost door een dunne rubberen plaat ( ter grootte van de onderdeur van de box, stug rubber van 1 cm dik) te bevestigen maar... alleen aan de bovenzijde. De onderkant van de plaat was los en als het paard er tegenaan schopte, flapperde het heen en weer. Dat vond paardlief niet leuk en stopte na een paar keer met schoppen.
Er zijn vast nog wel andere oplossingen te vinden. Zoals het paard als eerste voeren, een tussenschotje plaatsen zodat ze elkaar bij het eten niet kunnen zien, of van stal ruilen en het paard ergens zetten waar ie geen voernijd vertoont. Maar kluisteren? Nee...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:59

Arabesk schreef:
[

Ze hebben bijna geen enkel drie- of vier dimensionaal inzicht. Na 15 meter lopen weten ze niet meer hoe ze er ook alweer gekomen zijn, het welbekende 15 meter dilemma. Dat overzien ze niet. Tenzij ze heel vaak datzelfde stukje hebben gelopen = een vast structuurtje

Onmogelijk, als ik een buitenrit op een volstrekt onbekend terein ga rijden, dan weet mijn paard altijd de weg terug naar de trailer, ook al is ie er nog nooit geweest.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:30

Jannepauli schreef:
KiWiKo schreef:

Stel het stampende paard krijgt z'n hapje om 4 uur, en de rest van de paarden wordt een uurtje later gevoerd? Denk je dan echt dat paard A denkt "Oh, ik hoef me niet druk te maken want ik heb al gehad"" ??
Een paard reageert op het collectief: sommige beginnen al te roepen als het voerkarretje in de verte te horen is en het hele clubje wordt onrustig - ik denk dat het in dit geval niks oplost.

Ik heb ooit een paard gehad dat als gewoonte had om met de knieën tegen de boxdeur aan te timmeren. Dat heb ik opgelost door een dunne rubberen plaat ( ter grootte van de onderdeur van de box, stug rubber van 1 cm dik) te bevestigen maar... alleen aan de bovenzijde. De onderkant van de plaat was los en als het paard er tegenaan schopte, flapperde het heen en weer. Dat vond paardlief niet leuk en stopte na een paar keer met schoppen.
Er zijn vast nog wel andere oplossingen te vinden. Zoals het paard als eerste voeren, een tussenschotje plaatsen zodat ze elkaar bij het eten niet kunnen zien, of van stal ruilen en het paard ergens zetten waar ie geen voernijd vertoont. Maar kluisteren? Nee...

IK dacht eigenlijk dat er bedoelt werd dat hij tijdens de voertijd van de andere paarden ook nog apart staat en daar dan voer krijgt. Maar de Ts zegt dat hij het uit dominatie doet dus ik neem aan dat ze dan bedoelt dat het geen voedernijd is. Maar dan vraag ik me een beetje af wat het wel is want uit dominantie slaat eigenlijkl nergens op. Het is vast iets van stress of pijn wat hij hiermee afleid.

EDIT: Als een paard geen idee heeft van patronen en geen route van 15 m kan overzien waarom loopt de fries waar wij mee mennen dan als we 3 keer het zelfde rondje mennen de 4de keer het zelfde rondje zonder dat ik hoef te sturen?(Niet dat we hem dat laten doen maar als ik ergens 3 keer naar rechts ben geweest en ik wil de vierde keer rechtdoor moet ik wel even tegensturen anders loopt hij automatisch de bocht om)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:45

Nessah schreef:
Ze doet het ook bij hooi, dat krijgen ze ook 3 keer per dag. Maar ze doet het ook als ik haar een keer een appel geef ofzo.. Ik ben niet zo van de snoepjes geven maar afentoe krijgt ze een appel of wortel ofzo.

Ze doet het zelfs als ik haar liksteen ververs in de paddock.

( ze krijgt 3 keer per dag krachtvoer en hooi)

Ik zou zeggen zorgen voor continu hooi dat zowiesoo.
Ik denk wel dat het wat helpt maar ik denk dat je paard om het echt op te lossen al te ver "heen" is

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:53

Ik reageer alleen op het probleem van TS. Wij hebben met onze oude merrie hetzelfde probleem gehad, die mepte een stenen muur aan gort omdat er een buurpaard naast haar stond wat ze kennelijk niet mocht.

We hebben haar eerst in een andere box gezet of daar het probleem door wegging. Het werd toen wel minder maar over was het niet. Uiteindelijk is ze in een buitenbox ver van de andere paarden neergezet en het probleem was over. Ze accepteerde gewoon geen andere paarden dicht bij haar in de buurt.

Vraag is dus, hebben jullie al eens een boxruil geprobeert om te kijken of het daardoor minder is geworden of wegblijft? Kluisteren voorkomt idd schade maar de stress erachter blijft wel bestaan. Is het zelfde als je jeuk hebt en niet kunt krabben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:38

karuna schreef:
Kluisteren voorkomt idd schade maar de stress erachter blijft wel bestaan. Is het zelfde als je jeuk hebt en niet kunt krabben.

Goed samengevat....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:41

Jannepauli schreef:
KiWiKo schreef:

Zoals jij het omschrijft is het ook geen oplossing.... als je het paard rond voertijd bij de rest zet (terwijl jij zelf al eerder gevoerd hebt) krijg je exact hetzelfde gedrag.
Mijn post was hopelijk toch niet zo onduidelijk?
Die collectieve voerbeurten vind ik op zich al iets waaraan gesleuteld moet worden.
Maar ik bedoelde te zeggen dat je je eigen stampertje dus even apart moet voeren rond de tijd dat de rest ook gevoerd wordt.... uiteraard uit het zicht, en soms zelfs gehoor van de rest... En wanneer je er zelf niet bent, kun je op een voor jou geschikte tijd voeren en je paard pas uit de wei/ paddock halen nadat de rest gevoerd is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:04

@ Ninx - nou kennelijk was je post voor mij althans wel onduidelijk. Maar ook de oplossing die je nu nuanceert vind ik niet werkbaar - paarden hebben drommels goed in de gaten dat een ander wat krijgt. De enige manier waarop dit zou werken is dat je het stampende paard eerst voert, de anderen helemaal niks geeft, de stamperd weer op de wei zet en dán de anderen voert.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:12

Jannepauli schreef:
@ Ninx - nou kennelijk was je post voor mij althans wel onduidelijk. Maar ook de oplossing die je nu nuanceert vind ik niet werkbaar - paarden hebben drommels goed in de gaten dat een ander wat krijgt. De enige manier waarop dit zou werken is dat je het stampende paard eerst voert, de anderen helemaal niks geeft, de stamperd weer op de wei zet en dán de anderen voert.

Je kan de stamperd toch ook buiten voeren terwijl de rest al binnen staat?

Ik denk trouwens dat dit gestamp vaak zelf belonend is omdat het dier daarna gevoerd word als je ze vanaf het begin allemaal apart voert assosieerd het paard het voerkarretje oid misschien niet altijd direct met eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:15

Jannepauli schreef:

Hier worden de sportpaarden allemaal op verschillende tijden gereden... Zoals ook mensen op een pensionstal ook op een zelfgekozen tijdstip gaan rijden.
Wanneer je een paard gereden hebt voer je het, de rest staat dan lekker in de paddock of wei en heeft er niet eens zicht op.
Zo doet iedereen het wanneer het paard gereden is, iedereen draagt dus zelf zorg voor het bijvoeren van de paarden die gereden worden.
De paarden kunnen dan in alle rust eten, en eten ook naar inspanning/ behoefte... en niet zomaar scheppen biks omdat 'ze het allemaal krijgen'.
Houdt wel in dat je iedere dag zelf je paard even voert wanneer je gaat rijden, en dat iedereen dat zou moeten doen...
Maar goed, veel mensen gaan niet eens iedere dag of vinden zoiets teveel moeite. En dat is het inderdaad niet werkbaar.
Als je kunt gaan om te rijden kun je ook voeren, en als je niet rijdt hebben ze ook geen krachtvoer nodig... dus tja.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:15

liedje89 schreef:
Jannepauli schreef:

Je kan de stamperd toch ook buiten voeren terwijl de rest al binnen staat?

Ik denk trouwens dat dit gestamp vaak zelf belonend is omdat het dier daarna gevoerd word als je ze vanaf het begin allemaal apart voert assosieerd het paard het voerkarretje oid misschien niet altijd direct met eten.

Zo is het. Dat voeren van het gehele collectief op gezette tijden werkt meer ellende in de hand, dan ieder zorg laten dragen voor het bijvoeren van zijn/ haar eigen paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:18

inderdaad, haal de regelmaat er maar uit :) ik denk dat dit goed kan helpen :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:21

ik heb ook een trapper gehad op stal
op de vorige stal paar x van box gewisseld,in een hoekbox gezet en later een wand ertussen,ook in de andere stal in een stenen box gezet

ben van stal veranderd waar ze hele dagen buiten stond en waar 4x gevoerd werd en na een paar mnd trapte ze de houten plaat met gaten in de container stal
we hebben deze bekleed met rubber matten,maar ze trapte 160cm hoog vette deuken in de container

nooit gedacht aan kluisteren,wel meer hooi gegeven

helaas bleek later dat ze stierf van de honger en dat eerst 2 x voeren genoeg was en toen 4 x voeren en toen haar lichaam daar weer aan gewend was had ze weer honger.

ze waren niet echt blij met haar omdat ze s`nachts begon te trappen en dat hoorden ze huizen ver.
ook met de rubber matten.

maar om je je paard te beschermen tegen kapotte benen vind ik hoe jij het doet een mooie oplossing
misschien kan je de tijd ooit korter maken dat ze alleen om zijn tijdens eten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:14

Je bent heel druk bezig met oplossingen vinden tegen het schoppen maar hebt niet eens door dat je paard 'sterft van de honger'??
Ben wel benieuwd wat je dan voerde en hoeveel want als je 4x per dag voert, 2x krachtvoer, 2x ruwvoer? Hoe dan ook, met 4x voeren kun je haast niet te weinig voeren lijkt me, of je moet denken dat een paard kan leven op 2x een halfje biks en 2x een handje hooi...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:32

Misschien ging het niet om een gezond paard als hij aan 4x per dag voer niet genoeg had? Dan denk je misschien eerder aan voedernijd dan aan een ziekte :(:) , ze kwam er immers later wel achter. Ik kan me dan wel voorstelllen dat je eerst van stal wisselt omdat je denkt dat het een gedrags probleem is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:37

Nou ik niet eigelijk, als het paard niet gezond is zie je dat aan veel meer dingen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:43

Ik heb geen idee wat voor aandoening zoiets zou kunnen veroorzaken dus ik weet ook niet of je dat dan aan andere dingen moet kunnen zien :Y) . Als ik het zo lees gaat het namelijk om stallen waar er voor je gevoerd word zou je wel verdomde veel pech hebben als je er twee achter elkaar treft waar ze veel te weinig voeren.

Hoewel het mogelijk is misschien, Ik moet zeggen dat ik veel stalllen en maneges zie die echt heel weinig ruwvoer geven vooral.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:46

Als eigenaar hoor je toch te weten wat je paard krijgt?
Je vraagt er toch naar hoe vaak, hoe veel en wat ze gevoerd krijgen? Bovendien is dat ook iets wat je zelf bepaald, gedeeltelijk dan.

En als een paard 'sterft van de honger' lijkt me dat ie ook mager is, overal aan bijt/kauwt, humeurig is, futloos enz.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:10

anneliesdj schreef:
Als eigenaar hoor je toch te weten wat je paard krijgt?
Je vraagt er toch naar hoe vaak, hoe veel en wat ze gevoerd krijgen? Bovendien is dat ook iets wat je zelf bepaald, gedeeltelijk dan.

En als een paard 'sterft van de honger' lijkt me dat ie ook mager is, overal aan bijt/kauwt, humeurig is, futloos enz.

Zal allemaal best waar zijn bij een gezond paard, Als het niet om een gezond paard gaat kan er best iets zijn waardoor het paard honger heeft terwijl hij wel gewoon normaal te eten krijgt en ook geen daadwerkelijk te kort aan voedingstoffen heeft.

Lijkt me zoiezo dat de poster er bewust mee bezig was omdat ze naar een stal verhuisde waar vaker werd gevoerd en er daarna ook nog extra hooi werd gevoerd.

Las toevallig laatst van deze poster het verhaal over het overleiden van een paard aan insuline resistentie misschien dat het om hetzelfde paard ging en dat het met elkaar te maken had???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:24

Een paard wat sterft van de honger zou ik toch niet direkt 'gezond' noemen.

Maar evengoed, ik vroeg haar eigelijk om verduidelijking, jij weet het ook niet dus wordt het niet duidelijker van. Ik wilde met mijn post haar niet meteen als schuldige aanwijzen, vraag me alleen af hoe je dat kunt missen. (en als het paard dus iets vreemds heeft als insuline resistentie dan zou dat een reden kunnen zijn)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:07

die laatste posts gingen over mij neem ik aan?

en klopt we wisten niet dat Cheyenne ziek was, en er word erg veel gevoerd en ze kreeg al veel meer dan de rest.

het bleek dus een IR paard te zijn.

en daar kwamen we pas achter nadat ze voor iets anders op de kliniek kwam

en even voor de gelijk erg vervelende reacties, de DA heb ik vaker dingen gevraagt over haar maar ook hun hadden daar niet aan gedacht
maar dat is echt iets voor hier op bokt,gelijk je betweterige antwoord klaar!!

o ja, ze kreeg 4 x een berg hooi en 2 x krachtvoer :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:38

Niks geen erg vervelend of betweterig antwoord, gewoon kritisch en dat heeft bokt toch echt aan zichzelf te danken ;)