Kan een paard echt niet alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Re: Kan een paard echt niet alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:41

mijn paard staat momenteel ook alleen,maar een tijdje,omdat we meerdere weides hebben,die we moeten afwisselen in zomer of winter....gaat prima

chanelchanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:22

Zijn er geen andere dieren in de buurt?
Mijn paardje staat ook 'alleen', maar aan de andere kant van de straat staat er een shetlander waamee ze goed overeenkomt (=roepen naar elkaar enzo :p) en naast onze wei is staan nog 3 andere paarden. Ze staan niet 'bij' in de wei, maar ze kan er wel mee communiceren. Dan lijkt er mij geen probleem te zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:07

Er staan in de wei ernaast meer paarden,het gaat goed maar hij is erg druk geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:40

marleen_usar schreef:
Ik heb een serieuze reactie en ben daar mee bezig.

Is nog al een tijdje geleden, als het paard nog steeds alleen staat, geen wonder dat hij druk is geworden. Paarden in de buurt is een grote zoethouder voor de baas. Paard heeft daar niets aan. Je zou kunnen bedenken dat het paard naar die paarden toe wil, zich wil aansluiten bij die kudde, maar dat kan niet omdat hij achter lijntjes staat. Hoop voor je dat hij niet uitbreekt, sterk gaat vermageren en door de stress andere dingen gaat krijgen.

Het shetje is nog steeds de enige optie, waarom komt die niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 10:50

Ik was bezig met verschillende mensen, en nu wil de baas van de wei oppeens geen paarden er meer bij hebben.De wei moet rust hebben,maar in januarie komt er een paard terug die net weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:47

Dan zou ik er voor kiezen hem bij een goed pension te zetten waar hij overdag, desnoods langer dan de rest van de paarden buiten mag zijn. In je vrije tijd kan je aan het lijntje met hem gaan wandelen voor de extra beweging, dan heb je iid volgend jaar voorjaar weer een mooie wei, je paard staat niet alleen, wat heel veel extra stress kan geven, wat onnodig is. Een shetlander loopt niets kapot en als je de verhuurder van de wei uitlegt dat een paard niet alleen hoort te zijn en dat een shetlander.

Mauza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:42

Ik zie dat hier de opties van geit en schaap zijn gegeven.
Ik zou voor een schaap kiezen.
Schapen eten ook bepaalde wormen of virussen op!
Maar je moet dan wel even weten dat een schaap wel hoeven heeft en die moeten ook bekapt worden ;)

Groetjes Mauza

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:46

Het kan wel, maar erg leuk is het niet voor het paard.

Schapen en geiten zijn geen goed gezelschap....ze spreken een hele andere taal....heeft een paard niks aan.
Ze kunnen best samen, maar als gezelschap is het niks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:51

Het paard wat weg was is gelukkig weer terug gekomen,pfffff ik ben zo blij.Hij is nu ook weer erg rustig.

Brendariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

Topicstarter, ikheb een gezelschapspony in de aanbieding, zie je pb

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:17

Wat fijn TS, een hele geruststelling voor jou en je paard, nu maar weer lekker genieten.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:21

russel schreef:
marleen_usar schreef:
Ik heb een serieuze reactie en ben daar mee bezig.

Is nog al een tijdje geleden, als het paard nog steeds alleen staat, geen wonder dat hij druk is geworden. Paarden in de buurt is een grote zoethouder voor de baas. Paard heeft daar niets aan. Je zou kunnen bedenken dat het paard naar die paarden toe wil, zich wil aansluiten bij die kudde, maar dat kan niet omdat hij achter lijntjes staat. Hoop voor je dat hij niet uitbreekt, sterk gaat vermageren en door de stress andere dingen gaat krijgen.

Het shetje is nog steeds de enige optie, waarom komt die niet?

Dit vind ik nou zo´n zotte reactie. Echt afkrakend. Wat jij allemaal voorspelt daar zou je bang van worden en vind ik nergens op slaan. Mijn paard en onze pony staan ook naast elkaar in de wei met een lint ertussen. Ze kunnen elkaar even goed lekker krauwelen. Bij elkaar staan gaat niet omdat de pony dik de baas is en dan gaan ze door het lint. Dus hou aub op om iemand zo te bekritiseren. Of ben ik nu de enige die dit vind?

TS. fijn dat het paard weer terug is. Is voor jou een hele gerusstelling, en voor je paardje ook. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:25

Een paard alleen zetten is echt zielig. Een paard is een kuddedier dus het is natuurlijk voor hem om met andere paarden te leven. Het ene paard laat het minder zien dan het andere, maar ieder paard zal zich ellendig gaan voelen als hij alleen staat.

Een ander paard (of shetje om kosten te besparen) erbij zetten is de beste optie, maar een geitje is toch wel het minimum.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:26

Sorry, ik zie net dat er alweer een paard bij staat. Goed nieuws voor jou en je paard!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:22

goed dat er al een maatje gevonden is!!
Ik vind het absoluut not done om een paard alleen te houden..een kudde dier bij uitstek voelt zich ongelukkig en onveilig alleen..ik zie ze wel eens staan van die paarden helemaal alleen in een wei en daar wordt ik toch altijd weer heel triest van..
natuurlijk heeft niet iedereen de financien om meerdere paarden te houden maar er zijn zat alternatievn..een shetje erbij, een geitje erbij, een pensionstalling etc.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:31

marleen_usar schreef:
Het paard wat weg was is gelukkig weer terug gekomen,pfffff ik ben zo blij.Hij is nu ook weer erg rustig.

Fijn zeg!

Een paard hoort niet alleen. Hij overleeft het wel maar no way dat ie gelukkig is.
Een paard dat nooit in de wei komt, overleeft ook wel. Net als een paard dat geen stal heeft, maar een stand. Net als een paard dat elke keer weer in de krul getrokken wordt... enz enz enz....

Konden paarden maar praten.... :x

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:31

Totaal mee eens :D ,

mijn pony staat ook alleen,
ik kan het niet betalen om nog een paard aan te schaffen.
En ik wil niemand anders in mijn wei en bij mijn paard hebben :o .

Mijn paard vind het prima zo,
ik moet wel zeggen dat er heel veel paarden om hem heen staan.

en mijn pony is absoluut niet zielig,
wordt iedere dag of gereden of wandelen, en altijd netjes gepoetst.
en heb hem nu 6 maanden zo en het gaat geweldig 8-) .

Hiervoor stond hij ook met 2 paarden, en hij heeft echt nergens last van gehad.
Cassagrande schreef:
Iedereen zal zeggen dat een paard niet alleen hoort te staan en dat dit zielig is.

Ieder mens en dier houd van gezelschap. Maar hoeveel paarden staan er alleen? Toch ontzettend veel. Als er genoeg mee wordt gedaan en ze niet weken op de wei staan zonder dat er naar gekeken wordt moet er geen probleem zijn. Staan ze echter wel op de wei zonder dat er iemand komt dan moet je ze niet alleen laten staan.

Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen omdat ik dit heb geschreven. Mijn paard staat gelukkig niet alleen omdat we plaats genoeg hebben. Maar in het verleden stond mijn paard ook gewoon alleen in de wei. Wel ging ik er elke dag heen met mijn poetskist ed om lekker te tutten of te rijden.

Het verschilt wel heel erg van paard tot paard. Het ene paard kan er wel tegen en een ander paard niet. Anders laat je er een paar schapen of geiten bijlopen. Hebben ze toch gezelschap en niet te duur omdat je niet teveel extra kosten kunt maken. Door creatief te denken is er altijd wel een oplossing te vinden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:42

Citaat:
Mijn paard vind het prima zo

Geen enkel paard vindt het prima om alleen te staan. Dat het wellicht niet aan hem te zien is is een ander verhaal, maar een paard is een kuddedier en zal zich altijd ongelukkig voelen als hij alleen staat.

Citaat:

Kijk dat scheelt al een heleboel. Het feit dat hij andere paarden ziet staan geeft hem al het gevoel bij een kudde te horen. Ik weet niet of hij ook daadwerkelijk fysiek contact kan maken (weet niet hoe dichtbij de andere paarden staan), maar kan hij dit niet, dan is dat wel een groot nadeel. Een paard heeft dit namelijk nodig.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:15

Horseware schreef:
Citaat:
Mijn paard vind het prima zo

Geen enkel paard vindt het prima om alleen te staan. Dat het wellicht niet aan hem te zien is is een ander verhaal, maar een paard is een kuddedier en zal zich altijd ongelukkig voelen als hij alleen staat.

Citaat:

Kijk dat scheelt al een heleboel. Het feit dat hij andere paarden ziet staan geeft hem al het gevoel bij een kudde te horen. Ik weet niet of hij ook daadwerkelijk fysiek contact kan maken (weet niet hoe dichtbij de andere paarden staan), maar kan hij dit niet, dan is dat wel een groot nadeel. Een paard heeft dit namelijk nodig.
:j

Ik heb inmiddels gezien hoe een paard/pony kan veranderen in zeer korte tijd als het alleen staat.
minder goed humeur, meer in zichzelf gekeerd.., "bedroefde" uitstraling.....
en ja, paard/pony kon anderen paarden zien, maar en zeker niet bij :n is niet goed voor zo'n dier....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:25

Renee1990 schreef:
Totaal mee eens :D ,

mijn pony staat ook alleen,
ik kan het niet betalen om nog een paard aan te schaffen.
En ik wil niemand anders in mijn wei en bij mijn paard hebben :o .

Mijn paard vind het prima zo,

en mijn pony is absoluut niet zielig,
wordt iedere dag of gereden of wandelen, en altijd netjes gepoetst.
en heb hem nu 6 maanden zo en het gaat geweldig 8-) .

Hiervoor stond hij ook met 2 paarden, en hij heeft echt nergens last van gehad.
Cassagrande schreef:
Iedereen zal zeggen dat een paard niet alleen hoort te staan en dat dit zielig is.

Ieder mens en dier houd van gezelschap. Maar hoeveel paarden staan er alleen? Toch ontzettend veel. Als er genoeg mee wordt gedaan en ze niet weken op de wei staan zonder dat er naar gekeken wordt moet er geen probleem zijn. Staan ze echter wel op de wei zonder dat er iemand komt dan moet je ze niet alleen laten staan.

Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen omdat ik dit heb geschreven. Mijn paard staat gelukkig niet alleen omdat we plaats genoeg hebben. Maar in het verleden stond mijn paard ook gewoon alleen in de wei. Wel ging ik er elke dag heen met mijn poetskist ed om lekker te tutten of te rijden.

Het verschilt wel heel erg van paard tot paard. Het ene paard kan er wel tegen en een ander paard niet. Anders laat je er een paar schapen of geiten bijlopen. Hebben ze toch gezelschap en niet te duur omdat je niet teveel extra kosten kunt maken. Door creatief te denken is er altijd wel een oplossing te vinden.

sjonge sjonge
dit is echt we een van de prachtigste drogredenen die ik ooit gehoord heb.
denk je dat het jouw paard wat doet dat jij een keer per dag met je poetskoffer aankomt? en omdat er zoveel paarden alleen staan is het ook maar goed dat die van jouw alleen staat?

rene1990
lekker egoïstisch dat omdat jij geen weidenoot wil en alles voor jezelf wil. jouw paard geen maatje heb. ik zou me dan schamen.
TS: fijn dat er een oplossing is

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:17

Lotus83 schreef:
Ik heb inmiddels gezien hoe een paard/pony kan veranderen in zeer korte tijd als het alleen staat.
en ja, paard/pony kon anderen paarden zien, maar en zeker niet bij :n is niet goed voor zo'n dier....

Toch merk ik daar bij mijn paard niks van, wat wel verbeterd is is de band tussen ons. Hij staat nu ruim 4 weken alleen, gelukkig duurt het niet lang meer, mijn andere paard is er over 2 weken weer. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:10

KarinvdM schreef:
Lotus83 schreef:

Toch merk ik daar bij mijn paard niks van, wat wel verbeterd is is de band tussen ons. Hij staat nu ruim 4 weken alleen, gelukkig duurt het niet lang meer, mijn andere paard is er over 2 weken weer. :)

Naar mijn idee hangt het ook erg van de paarden zelf af.
Wat imo ook een verschil is, wanneer er veel paarden in het zicht staan.

Ik zou het risico niet nemen om een paard alleen te zetten. Heb speciaal een shetje gekocht toen mijn paard naar huis toe kwam. Echter geloof ik er wel in, dat sommige paarden er niet echt veel om geven.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:23

Mijn paard staat ook altijd alleen buiten en daar is hij niets minder van geworden hoor. Onze 2 oudjes staan bij elkaar
maar als er 1 dood gaat. (zijn in de 30) dan komt er echt geen ander bij hoor.

1 pony is heel erg onderdanig en zou misschien bij mijn paard kunnen maar die andere zeker niet. Is 1x losgebroken en toen
was de pony er bijna geweest.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:29

superwoman schreef:
Naar mijn idee hangt het ook erg van de paarden zelf af.
Wat imo ook een verschil is, wanneer er veel paarden in het zicht staan.

Ik zou het risico niet nemen om een paard alleen te zetten. Heb speciaal een shetje gekocht toen mijn paard naar huis toe kwam. Echter geloof ik er wel in, dat sommige paarden er niet echt veel om geven.

Overdag kan hij af en toe een paard van de overburen zien, maar die staan redelijk ver weg.
Op stal kan hij nergens een ander paard zien.

Volgens mij maak ik me er meer druk om dan hij. :)

Ik weet wel zeker dat ik het andersom niet kan doen, mijn andere paard kan juist heel slecht alleen zijn.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:32

mijn verzorgpaard staat ook helemaal helemaal wat ik eigelijk helemaal niks vind heb weleens gevraagd of ik er een shet mag bijzetten maar dat mocht niet.
Als ik ging rijden en kwam een ander paard tegen was die helemaal enthousiast.
Het zijn eigelijk kudde dieren die niet alleen moeten staan.