help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:47

Advies: helemaal stoppen met krachtvoer en alleen overdag gras in de wei en op stal hooi, zoveel als hij lust.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 17:15

suleilitha schreef:
Advies: helemaal stoppen met krachtvoer en alleen overdag gras in de wei en op stal hooi, zoveel als hij lust.

Dit heeft de dierenarts mij ook gezegd

ChavezSongay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:35

djune13 schreef:
suleilitha schreef:
Oja djune, ik had je gevraagd wat je paard nog meer op het menu heeft staan, behalve de hoeveelheid krachtvoer die je aangaf, ben echt benieuwd wat er op een dag aan ruwvoer in gaat en hoe je dit dier huisvest.

2*1.5kg recreatievoer, enkel gras in de weide, waar hij overdag in staat
1 appel of wortel per dag, wat vanaf nu afgeschaft is (hij verdiend nu geen snoepjes)

Mijn ander paard krijg 2*1kg

Dat is wel heel veel idd mijn e pony kreeg 2x 0,75 en hij werd elke dag bereden.
Hooi is heel belangrijk voor een paard.
Je hebt al een goed advies gehad om hem alleen maar gras en hooi te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:36

djune13 schreef:
suleilitha schreef:
Recreatievoeding? Wat is dat voor vaag spul? En waar leeft hij dan verder van? Een paard MOET onbeperkt ruwvoer kunnen opnemen.

IK weet enkel dat de staleigenaar recreatievoeder van lanoo heeft.
Ik heb de dierenarts gecontacteerd, zij beveeld aan om het voeder drastisch te minderen.
Verder staat hij overdag in de weide.

Ik hoop dat je dat advies ook opvolgt, daarnaast lijkt het me ook niet onverstandig om te weten wat je paard krijgt aan voer, hoeveel en waarom.

Zilfstar schreef:
http://www.lannoo-martens.com/_html/voeders-det.php?taal=ln&voeder=p17_
Zal wel dit zijn dan? Of anders op deze site te vinden.
Deze fabrikant heeft zo te zien voeder voor sport en voor recreatiepaarden...

OMG dat voeradvies, hoop niet dat er mensen zijn die dat serieus nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:43

potverdikkie schreef:
Ik lees dat je in Brugge woont. Dat is vlakbij mij. Ik wil best eens naar je toe komen als je wilt om samen je paard te bekijken waarom ie doet zoals ie doet....

dit is ook zeker een goed aanbod. Zou het zeker doen! PVD kan je ook heel goed op weg helpen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:47

djune13 schreef:
anneliesdj schreef:
Daar heb je al twee punten; 2x 1,5 kilo is erg royaal voor een paard wat 'een paar keer' per week gereden wordt.
Arabieren hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel en als jij fouten maakt zul je daar ook echt je excuses voor aan moeten bieden, bij de meeste volbloeden iig wel.
Watvoor afstamming heeft hij?

Het is een halfbloed en hoe bied je excuses aan het paard ?

ik moet ook wel eens sorrie zeggen tegen een paard als ik wat doms doe :) en dan zeg ik heel nederig, uit de grond van mijn hart....... Sorrie, mijn fout :)

en het gekke is dat als je dat oprecht meent, het paard nog net niet zegt...... okeee wijffie!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:49

Over voeding ben ik het eens, zou het beste zijn om gewoon ruwvoer te geven en zo te zien wat er veranderd, arabieren zijn gevoelig op alle vlak(natuurlijk met de goede voedings waard enz).
Maar je hebt dit paard al een tijd, daarvoor was er niets aan de hand, nu wel. Dus het ligt aan jou, hoe dan ook. Maar natuurlijk weet je niet precies wat, anders zat je niet met het probleem. Maar, het is je eerste paard (?) en dat is natuurlijk niet makelijk om te weten wat je moet doen enz. Mijn pony bokte ook naar mij (recht naar mijn gezicht, gelukkig niet dichtbij) terwijl hij daarvoor ook een lieverdje was. Ik heb geleerd wat ik fout deed, mijn houding was niet goed ten opzichte van hem, ik strafte niet op een goede manier of was niet conseqeunt genoeg. Ik stel voor dat je begint met aan de hand wandelen, als dat niet gaat aan de longe en anders los. Kijk waar de verschuiving zit en waar hij de leiding neemt.

Ook zeg je dat hij te mager was, nu op gewicht staat. Dus dat betekend dat hij nu niet bang hoeft te zijn om uitgesloten te worden uit de groep, want hij is sterk (en dik) genoeg om aan vijanden te ontkomen. Daarom kan het best dat hij pas nu begint met dominantie spelletjes, nu heeft hij er de kans toe.

Btw, waar staat ie ergens? Woon namelijk ook in Brugge ;)

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:03

Aria_zz schreef:
Over voeding ben ik het eens, zou het beste zijn om gewoon ruwvoer te geven en zo te zien wat er veranderd, arabieren zijn gevoelig op alle vlak(natuurlijk met de goede voedings waard enz).
Maar je hebt dit paard al een tijd, daarvoor was er niets aan de hand, nu wel. Dus het ligt aan jou, hoe dan ook. Maar natuurlijk weet je niet precies wat, anders zat je niet met het probleem. Maar, het is je eerste paard (?) en dat is natuurlijk niet makelijk om te weten wat je moet doen enz. Mijn pony bokte ook naar mij (recht naar mijn gezicht, gelukkig niet dichtbij) terwijl hij daarvoor ook een lieverdje was. Ik heb geleerd wat ik fout deed, mijn houding was niet goed ten opzichte van hem, ik strafte niet op een goede manier of was niet conseqeunt genoeg. Ik stel voor dat je begint met aan de hand wandelen, als dat niet gaat aan de longe en anders los. Kijk waar de verschuiving zit en waar hij de leiding neemt.

Ook zeg je dat hij te mager was, nu op gewicht staat. Dus dat betekend dat hij nu niet bang hoeft te zijn om uitgesloten te worden uit de groep, want hij is sterk (en dik) genoeg om aan vijanden te ontkomen. Daarom kan het best dat hij pas nu begint met dominantie spelletjes, nu heeft hij er de kans toe.

Btw, waar staat ie ergens? Woon namelijk ook in Brugge ;)

IK heb dit paard nog maar enkele maanden, hij is sinds de aankoop altijd al nors geweest. Maar behalve oren leggen en dreigen naar de mensen was er niets aan de hand. Nu, sinds een week is het veel verergerd, nu valt hij me gewoon aan.
Ik denk idd ook dat mijn houding, teveel verwennen, er niet goed heeft aangedaan maar ondertussen heb ik mijn lesje al geleerd, ik ga hem nooit meer verwennen...
Mijn paard staat in oostkamp. Alle hulp is welkom, dus als je eens wilt langskomen ?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:06

Ja graag, al is het maar om er zelf iets van te leren!
Pb maar wan je tijd hebt enz.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:08

Ik ga hem NOOIT meer verwennen? ... := Ben je nu niet een beetje streng voor jezelf? Je mag je paard bést verwennen, lekker
knuffelen bijv! Bij jou is 't volgens mij gewoon zo dat je absoluut niet bewust bent van je straf-timing en in 't algemeen je timing met
dingen. Schrijf alle tips van iedereen eens op en pas ze eens toe, je hoeft niet meteen een punt achter het één te zetten zoals 't
NOOIT meer verwennen :) Je mag je paard best verwennen, maar op dit moment heeft het niet zoveel zin! :+

- Jeetje wat een schep voer :wow: Mag ook geminderd worden, kan 't fout hebben maar krachtvoer maakt een paard nu niet zo zeer
meteen dikker? :) (correct me if im wrong) ooit eens aan gedacht hooi te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:09

Niet elk paard houdt van knuffelen, NHevaVD ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:13

Het is ook maar om een verwen-voorbeeld te geven! :D

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:13

Goed nieuws, straks komt een paardentrainer eens kijken, morgen komt de handelaar, ik hou jullie op de hoogte, groeten en alvast bedankt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:37

djune13 schreef:
IK heb dit paard nog maar enkele maanden, hij is sinds de aankoop altijd al nors geweest. Maar behalve oren leggen en dreigen naar de mensen was er niets aan de hand. Nu, sinds een week is het veel verergerd, nu valt hij me gewoon aan.

Dan ben je toen al niet duidelijk genoeg geweest, als je dat eerste dreigen niet direkt streng aanpakt gaat een paard daarmee door.
Wss heeft hij jou uitgeprobeerd, krijgt geen correctie en dus probeert hij meer.

Heel duidelijk en heel streng zijn, wel belonen voor goed gedrag maar liever met je stem ipv koek en snoep.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:40

djune13 schreef:
Goed nieuws, straks komt een paardentrainer eens kijken, morgen komt de handelaar, ik hou jullie op de hoogte, groeten en alvast bedankt

Veel succes en hoppelijk raakt het opgelost!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:05

En hoe gaat het, de trainer is toch geweest en wat is het oordeel?????
Hopelijk wordt het nog wat.....
Succes....

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:24

De trainer is geweest, natuurlijk heeft hij zich gedragen..., zelfs geen oortje plat gelegd....
Heb enkele tips gekregen zoals niet meer uit de hand voederen, consequent zijn, hand boven zijn hoofd leggen... voorlopig gaat dit goed.
Vanaf zaterdag start ik met grondoefeningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:26

Dat zegt veel, dat ie geen oortje plat legde, kennelijk heb jij geen overwicht op dit paard. Dat over uit de hand voeren, had je dat zelf niet kunnen bedenken? ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:38

Ik blijf erbij dat er een stap terug gedaan moet worden om eens te bekijken waarom dit paard zich zo gedraagd.

Mag ik eens vragen Djune, geef jij jouw paard veel aandacht? Ben je veel met de verzorging bezig, dus poetsen, tuttelen, wandelen en dat soort dingen. (je hebt het namelijk over bezig zijn met je paard en snoepjes uit de hand geven etc)

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:14

holly schreef:
Ik blijf erbij dat er een stap terug gedaan moet worden om eens te bekijken waarom dit paard zich zo gedraagd.

Mag ik eens vragen Djune, geef jij jouw paard veel aandacht? Ben je veel met de verzorging bezig, dus poetsen, tuttelen, wandelen en dat soort dingen. (je hebt het namelijk over bezig zijn met je paard en snoepjes uit de hand geven etc)

Ik denk dat mijn paard teveel aandacht krijgt... idd tuttelen...

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 16:15

suleilitha schreef:
Dat zegt veel, dat ie geen oortje plat legde, kennelijk heb jij geen overwicht op dit paard. Dat over uit de hand voeren, had je dat zelf niet kunnen bedenken? ;)

UIt de hand voeren had ik al bedacht, zie eerste blz...
Oren plat leggen doet hij naar iedereen, ook mensen die al jaren met paarden bezig zijn...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:49

Dit vroeg ik, omdat er allerlei oorzaken kunnen zijn.

Dominant, niet lekker in het vel, niet thuis voelen in zijn omgeving, te veel aandacht, te weinig aandacht, onzekerheid, angst, stoer doen tegen over andere paarden, haantje de voorste willen zijn, geen klik voelen met het baasje, verlatingsangst etc etc.

Uiteraard hoort hij zich niet gemeen te gedragen en zul jij dat aan hem moeten vertellen, maar vergeet niet ondertussen uit te zoeken waar het gedrag vandaan komt.

Hetgeen wat mij een beetje zorgen maakt is dat jij zegt dat hij snauwt naar iedereen die in zijn buurt komt.
Ik kan me niet voorstellen dat al deze mensen snoepjes in hun handen hadden, of allemaal kwamen tuttelen.
Toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:54

Bij de trainer was er toch niets aan de hand zei ze.
Dus ik denk dat het paard het alleen doet bij mensen waarvan hij weet/voelt dat hij het kan maken.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 21:49

holly schreef:
Dit vroeg ik, omdat er allerlei oorzaken kunnen zijn.

Dominant, niet lekker in het vel, niet thuis voelen in zijn omgeving, te veel aandacht, te weinig aandacht, onzekerheid, angst, stoer doen tegen over andere paarden, haantje de voorste willen zijn, geen klik voelen met het baasje, verlatingsangst etc etc.

Uiteraard hoort hij zich niet gemeen te gedragen en zul jij dat aan hem moeten vertellen, maar vergeet niet ondertussen uit te zoeken waar het gedrag vandaan komt.

Hetgeen wat mij een beetje zorgen maakt is dat jij zegt dat hij snauwt naar iedereen die in zijn buurt komt.
Ik kan me niet voorstellen dat al deze mensen snoepjes in hun handen hadden, of allemaal kwamen tuttelen.
Toch?

Hij doet het als je hem voederd, als het eettijd is maar ook als iemand gewoon voor zijn stal staat (dan dreigt hij te bijten of te slaan). Buiten de stal, vb op de poetsplaats doet hij dit niet.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:53

anneliesdj schreef:
Bij de trainer was er toch niets aan de hand zei ze.
Dus ik denk dat het paard het alleen doet bij mensen waarvan hij weet/voelt dat hij het kan maken.

Dit kan bést hoor! :j Een man die zelfverzekerd en duidelijk overkomt is veel beter dan een persoon die al wat angstig het dier
benaderd en dan probeert te straffen met de zweep (bijv). Een onbekend persoon die op de juiste manier iets uitstraalt is IMO juist
prettiger voor een paard.