Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:07

De hoefsmid is weer geweest. De vorige keer dacht hij dat de kreupelheid heel goed uit de hoeven kon komen omdat ze daar zo gevoelig is. Ik was toen nog niet met Nuance naar Utrecht geweest. Haar zooltjes zijn altijd wat gevoelig, maar omdat ze voor altijd op ijzers loopt heeft ze daar normaal gesproken geen last van.

Eigenlijk was het nu niet anders. Hij twijfelt aan de tijd dat vlak daarvoor het griffelbeentje gebroken is omdat hij er best snel bij was. Haar benen waren toen niet dik of warm en toen hij in haar benen kneep reageerde ze daar toen niet gevoeliger op dan normaal. Eigenlijk denkt hij nu dat het een oude fractuur is die goed is hersteld, maar vervolgens door dat hele stijgbeugel incident een effect op haar diepe buigpees heeft gegeven.

Als we begin januari terug naar Utrecht gaan zal ik vragen of dat inderdaad mogelijk zou zijn. Toen ik Nuance heb gekocht is ze niet röntchonologisch gekeurd.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:36

Hey Myca, bedankt voor de update weer :D Hoe gaat het nu met Nuance ? Zet je haar nog wel buiten of toch niet meer ?
Hoe weet je dat ze ooit het griffelbeen gebroken heeft, of heb ik daar overheen gelezen ? Ik weet niet hoor, of zo'n oude fractuur op zou spelen voor haar pezen, maar wel goed om na te vragen begin januari ! Ff opschrijven zulk soort vragen, anders sta je straks weer buiten en ben je de helft vergeten :=

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:51

Hoi Misskaren,
Nuance gaat nog steeds buiten de paddoc in als het mooi weer is. Het is niet groot, ze staat dan op een eigen stukje zoals je op de laatste foto's kan zien.
Dat gebruiken griffelbeentje hebben ze de vorige keer in Utrecht gezien op een röntchenfoto. Nou ben ik wel benieuwd of ze nog kunnen inschatten van wanneer die breuk dateert.
Verder gaat het eingenlijk best goed met Nuance. Het is alleen jammer dat we niets kunnen doen. Beetje poetsen, aai over haar hoofd... :(:)

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:10

Hmmmm, zou best handig zijn als je weet van wanneer die breuk is :+ Hoor wel vaker van die breuken hoor, en dat dan vaak peesproblemen ontstaan. Fijn te horen dat het goed gaat met Nuance, en lekker dat ze op een klein stukje land kan staan ! En ja, je kan nu even niet veel, maar ook wel andere dingen doen, ff stukje wandelen, lekker poetsen. Het is even niet anders, even volhouden nog en duimen voor een goede uitslag in januari, ik duim met je mee :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:44

Nuance is nu 4 dagen niet meer buiten geweest. Eigenlijk gedwongen door de sneeuw. Met hoefijzers voor ben ik bang dat die vol met sneeuw komen en dat ze uit zal glijden. Gelukkig voor de gezelligheid blijven alle paarden met ijzers op stal staan dus ze is niet eenzaam, maar je kan als je in de box al voelen dat ze vol energie zit. Voor haar pees zal dit wel goed zijn al die gedwongen rust...

YvonneV

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:12

tja alleen als ze er weer uit kan zie dan die energie maar te beteugelen.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:44

Hoi Myca, ja 't is wat met die sneeuw :P Voor sommige mensen leuk, maar voor paardenmensen minder. Is er een binnenbak waar je mss met haar kunt wandelen ? Dat ze er wel ff uit is, en wat beweging heeft ?
Deed het met mijn eigen paard na weken wandelen alleen nog met "muisjes", die was niet meer te houden. Ik weet niet of dat voor jou een optie is. Veel succes in ieder geval !

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:17

Het is best mooi zo'n witte wereld, maar helaas hebben we geen binnenbak ter beschikking. Andere jaren was dat ook nauwelijks nodig, die paar dagen per jaar was ook niet de moeite. Maar nu is het anders. Ik denk dat we toch maar braaf afwachten tot het weer begint te dooien en dan misschien toch maar met 'muisjes' naar buiten. Eigenlijk durf ik haar zo niet eens de trailer in te laden. Bij ons op stal kan je nog redelijk opladen, maar niet bij elke binnenbak kan je zo'n springveer nu nog veilig uitladen.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:13

Dan maar hopen dat het gauw weer gaat dooien := Maar ik heb daar een hard hoofd in. Als je voorlopig met muisjes kan wandelen (mss met schoenen aan ?), dan is het even niet anders. Staat Nuance ook niet meer buiten nu ?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:46

Muisjes met schoenen? :o?

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:21

Ah, ik dacht je snapt me wel :Y) Er zijn speciale schoenen die je je paard aan kan doen. Met muisjes EN schoenen kan het echt niet fout gaan :D Wel een foto graag :=

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 08:13

Hahaha, ik zag me als als een soort rattevanger van Hamelen, met allemaal geschoende muisjes achter me aan.

Vetranquil ken ik wel, die speciale schoenen niet.

Bedoel je hoefschoenen met een antisliplaag?
Nuance heeft van die platte voorhoeven, die zie je wel vaker bij paarden met veel engels volbloed. Heb je daar iets passends voor?

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:58

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:21

Dat volg ik dan ook even Maaijke! ;)
Aan de voorspellingen te zien, zijn we nog wel even zoet met dit weer.........

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 09:47

Ik ben even door de hoefschoenen sites gevlogen.
Deze site lijkt me wel handig:
http://www.easycareinc.com/Education/whatboot.aspx

Nou moet ik eerst een hoefafdruk nemen, ik denk dat ik op Old Mac's Original ga uitkomen.
164 Dollar per paar, dan wil ik wel zeker weten dat ze goed passen.

Heeft iemand hier ervaring met deze hoefschoenen? Vliegen ze snel uit? Hoe zit dat met irritatie bij paarden met gevoelige huidjes?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:37

Al dan niet voorzien van muisjes en hoefschoenen heb ik weer een afspraak gemaakt.

5 Januari neem ik Nuance weer mee naar Utrecht voor een klinische, rontgenologische en echografische evaluatie.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:43

Nou, ik duim voor je Myca, wat zegt je gevoel ?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:00

Voor mijn gevoel kunnen we straks op recreatief niveau verder. Als er meer in zit spring ik een gat in de lucht en als dat er niet meer in zou zitten ben ik erg teleurgesteld.

Nuance is eigenlijk een springpaard, dat durf ik niet meer aan.

Maar als we nog een paar keer per week nog gezellig kunnen rijden kan ik er goed mee leven. Ik zit al naar allemaal grondwerk richtingen te kijken zodat we toch bezig kunnen blijven zonder te veel belasting.

Ik zit ook al ruim een jaar te twijfelen of ik haar zal laten dekken (ik heb mijn focus op Damiro -> terugfokken op dezelfde moederlijn), als dat tenminste geen negatieve invloed op haar benen heeft.

Het zijn maar gedachten, we leven nu een beetje met de dag en hopen er het beste van.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:44

Het komt vast weer goed met Nuance!!
Ben ook erg benieuwd, die boxrust heeft ze de afgelopen week in ieder geval gehad dus dat moet wel bijgedragen hebben aan het herstel!

Ik had van Annemarie voor Nudine trouwens druppels en crème gekregen voor haar pees. Die crème zal voor Nuance niet werken omdat het om een dieper gelegen pees gaat, maar misschien de druppels wel? (Staan in mijn kast, rechts in het mandje, kun je eventueel even kijken wat het is en of het wat voor Nuance is??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:46

Zo dit is echt erg, goed dat je ons waarschuwt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 21:10

We blijven hopen op de goede 50%. Maar stel dat het anders loopt gaven mijn vader en stiefmoeder vandaag aan dat ik anders Nuance wel mag brengen.

Ze hebben een boerderij met 6 hectare grond in Portugal. Het grootste deel is wijngaard, maar er is ook een stuk grasland met twee paardjes en een inloopstal. Ik ben er nog nooit geweest. En ik hoop ook wat Nuance betreft dat het niet hoeft. Maar het geeft wel een comfortabel gevoel dat er een vangnet is waarvan ik zeker weet dat het goed zal blijven gaan.

Ik ga zeker even in je kastje kijken Noortje!
Ik ben wel heel benieuwd naar de druppels. Zo'n creme zal inderdaad niet door de huid, door de oppervlakkige buigpees de dieper gelegen buigppees bereiken.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:01

Ow Myca, idd fijn zo'n vangnet. In het ergste geval dus een goed tehuis, dat is wel een fijn gevoel ja. Maar laten we hopen dat het zover niet hoeft te komen ;)

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:17

Lees al een tijdje mee, wat naar hoe dit allemaal loopt zeg! Wil je inieder geval heel veel sterkte toewensen en ik hoop dat het allemaal goed komt met Nuance

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:46

Mmmm... dan weet ik nog wel een maatje om mee te reizen naar Portugal ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:11

Myca schreef:
We blijven hopen op de goede 50%. Maar stel dat het anders loopt gaven mijn vader en stiefmoeder vandaag aan dat ik anders Nuance wel mag brengen.

Ze hebben een boerderij met 6 hectare grond in Portugal. Het grootste deel is wijngaard, maar er is ook een stuk grasland met twee paardjes en een inloopstal. Ik ben er nog nooit geweest. En ik hoop ook wat Nuance betreft dat het niet hoeft. Maar het geeft wel een comfortabel gevoel dat er een vangnet is waarvan ik zeker weet dat het goed zal blijven gaan.

wel een heel fijn idee dat je dus nu wel een stukje zekerheid hebt dat er altijd een plaatsje voor haar is.
ik ben benieuwd hoe het 5 januari gaat