Paard verveelt zich heel erg in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:33

Lynske78 schreef:
http://www.thebrooke.org/

Dan is een stal van 5x5 en 3 uur par dag naar buiten zo slecht nog niet.

Ja nee das een goede, dat is hetzelfde als de persoon die mij gisteren vertelde dat onze evacuatie helemaal niet zo erg was want in amerika waren veel meer huishoudens geevacueerd :D

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:33

Toen mijn paard 24/7 in de wei stond, wou hij nooit de stal in.. Hij brak de hele stal af, om even duidelijk te maken hoe graag hij niet naar buiten wou :P Nu staat hij overdag buiten en krijgt hij hooi en brokken 's avonds (en natuurlijk 's morgens) op stal wanneer hij binnen komt. Nu wilt hij graag tegen 7/8 uur naar stal toe en hij breekt de tent ook niet meer af. Maar op deze manier willen alle paarden daar wel naar binnen ;)
Ik vind gewoon dat je een paard fijn naar buiten moet laten gaan met soortgenoten! Maar dat is mijn mening..

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:38

MysticTinker schreef:
pipo123 schreef:
@ninx: de mijne vind een uurtje of twee zat dan wil hij naar binnen. Dus agorafoben is overdreven. Basis voorwaarde vind ik wel erg sterk uitgedrukt het is gewoon het meest gunstige plaatje maar zo werkt het niet met alle paarden.

Dat komt doordat hij binnen voer krijgt. Tuurlijk wil elk paard naar binnen als het etenstijd is, of als ie weet dat er brokjes of hooi ligt te wachten.
Als je een paard alles in de wei geeft; beschutting, voer en soortgenootjes, dan hebben ze helemaal geen reden meer om nog naar een stal in te willen.

En hoe lang moet je dan wachten? hij stond 3 maanden op een wei met soortgenootjes en nu is hij brood mager, en dood ongelukkig, heb hem nu weer op stal en hij bloeid op! Weet niet maar geloof dat hij hier toch echt gelukkiger van wordt, maar goed IK zal wel weer de uitzondering op de regel hebben...

Caira

Re: Paard verveelt zich heel erg in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:39

nee pipo dat heb je vast niet. Ik wil best eens langs komen om te kijken wat er aan de hand is (als je niet TE ver weg woont). En dan samen kijken wat de oplossing kan zijn.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:40

dorieeen schreef:
omdat hij dan al z'n energie kwijt is mischien? en omdat hij zich dan helemaal vol vreet? maarja op bokt moeten we allemaal natural zijn ofzo, pas dan doe je het goed dus ik ga nu weg uit dit topic want het is mijn mening dat het helemaal niet erg is om een paard op stal te zetten.

Daar hoef je niet natural voor zijn hoor. Mijn paard loopt al 10 jaar in de sport, sinds 4/5 jaar in het Z. Die keren dat ze kreupel was/blessure had is niet gekomen doordat ze in de wei loopt. Mijn paard loopt elke dag buiten met andere paarden, weer of geen weer. De hele dag. En vol vreten? Duh, een paard is gemaakt om te eten.... Energie kwijt? Hele dag lekker dr gangetje gaan, dat is waar mij paard vrolijk en blij van wordt. Dat je door zoveel mensen tegen wordt gesproken zegt genoeg dacht ik zo.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:42

Caira schreef:
nee pipo dat heb je vast niet. Ik wil best eens langs komen om te kijken wat er aan de hand is (als je niet TE ver weg woont). En dan samen kijken wat de oplossing kan zijn.

Oh maar de oplossing heb ik al! lekker hier op stal houden elke dag z'n beweging geven en aandacht, dan komt hij er wel weer helemaal boven op. Wil alleen aangeven dat het niet zaligmakend is voor elk paard!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:43

pipo123 schreef:
Caira schreef:

Oh maar de oplossing heb ik al! lekker hier op stal houden elke dag z'n beweging geven en aandacht, dan komt hij er wel weer helemaal boven op. Wil alleen aangeven dat het niet zaligmakend is voor elk paard!

pff ik geef het op, sommige mensen WILLEN ook gewoon niet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:44

4EverHobbes schreef:
Ik heb wel een tip voor op stal.
Haal de deur eruit, dan kan hij zelf beslissen of ie naar buiten gaat of niet.
Als TS niets wil horen over dierenwelzijn, heeft het weinig zin om tips te gaan geven; blijkbaar gaat ze er niets mee doen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:46

Caira schreef:

Oh maar de oplossing heb ik al! lekker hier op stal houden elke dag z'n beweging geven en aandacht, dan komt hij er wel weer helemaal boven op. Wil alleen aangeven dat het niet zaligmakend is voor elk paard![/quote]

pff ik geef het op, sommige mensen WILLEN ook gewoon niet.[/quote]

Ja wat je zegt.....soms praat je tegen een muur

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:49

pipo123 schreef:
Caira schreef:

pff ik geef het op, sommige mensen WILLEN ook gewoon niet.[/quote]

Ja wat je zegt.....soms praat je tegen een muur[/quote]

Jup en helaas gaat dat ten koste van het paard.

Mijn kudde is zo stabiel dat ze zelfs geen schrik hadden van de grote chinook helicopters die hier afgelopen weekend vlak boven de weide vlogen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:06

Lastig probleem hoor... Die eigenlijk zo te verhelpen is ;)

Ik begrijp dat je paard een Fries als maatje heeft waar die een paar uurtjes pd mee naar buiten kan, maar niet in de kudde, maar dus wel met de Fries samen?

Ik heb ook een behoorlijk stuk weide en sommige paarden kunnen niet bij elkaar, althans, ik ga me er niet eens aan wagen, gezien de reputatie van 1 merrie..ik heb dus nu breed lint en paaltjes, met om de zoveel meter houten palen als stevigheid staan..de kudde is gesplitst en daartussen is een kamp vrij..waar ze zo af en toe op staan en zo wel elkaar kunnen besnuffelen en nu na een maand gaat het al stukken beter onderling.
Zo kunnen alle paarden lekker buiten staan de hele dag, hebben ze hun eigen ruimte, zodat ongelukken vermeden kunnen worden ;) Mss ook een goede tip voor jou?

Wat het plassen betreft..ik heb ook nog een draver, die staat ook 24/7 buiten en plaste 15 jaar lang niet buiten, althans niet waar wij van wisten. Dit omdat meneer destijds toch s'nachts op stal ging en dan wist dat hij lekker kon plassen..toen hij 24/7 de weide opging haalden we hem wel elke dag naar stal om hem te laten plassen, wat hij ook altijd meteen deed..maar het werd wat frisser en haalde hem er weer uit zoals elke dag en ja hoor, hij plaste. Soms plassen ze wel, zonder dat je het weet..je kunt het immers niet controleren en dat ze altijd meteen gaan plassen zodra ze op stal komen, wil niet zeggen dat ze niet buiten plassen..kan ze vroeger aangeleerd zijn ivm wedstrijd of andere reden..
Kun je niet ze snachts op stal zetten en dan met het lintje ertussen zoals ik je als tip gaf?
Dan zijn alle problemen opgelost ;)

Wens je veel wijsheid meid, succes!

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:28

ja nu is hij echt heeeeeeel zielig eindelijk weer een vetlaagje op z'n bast glimt een beetje en twinkel in z'n ogen ja veeeeeel slechter af zo.....maar ach ja wat weet ik er nou van het is alleen maar mijn paard....en die van mij schrik wel eens gelukkig maar....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:37

pipo123 schreef:
ja nu is hij echt heeeeeeel zielig eindelijk weer een vetlaagje op z'n bast glimt een beetje en twinkel in z'n ogen ja veeeeeel slechter af zo.....maar ach ja wat weet ik er nou van het is alleen maar mijn paard....en die van mij schrik wel eens gelukkig maar....

Doe in vredesnaam niet zo kinderachtig.......

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:41

sorry? Ik pas me alleen aan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:02

Konden paarden maar praten...
:D

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:11

"Dieren praten met de ogen vaak verstandiger dan mensen met de mond." :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:16

Alleen jammer dat sommige mensen alleen luisteren met de oren, in plaats van met de ogen :+
Enne.. naar anderen dan alleen zichzelf XD

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:21

Iemand die z'n paard alleen maar op stal wil houden, niet beter weet, niet beter weten wíl.... zou helemaal geen paard moeten mogen houden!

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:27

MysticTinker schreef:
Alleen jammer dat sommige mensen alleen luisteren met de oren, in plaats van met de ogen :+
Enne.. naar anderen dan alleen zichzelf XD

en @ sflj voor beide geld: daar ben ik het dan weer wel mee eens... paard is niet alleen om naar te kijken *D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:33

Hoe ging dat gezegde ook alweer..?
Een goede ruiter hoort zijn paard spreken
Een slechte ruiter hoort zijn paard nog niet schreeuwen
Een geweldige ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:41

pipo123 schreef:

Tja en van de laatste heb jij het meeste kaas gegeten, praat niet zo'n onzin.

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:44

Mindim schreef:
pipo123 schreef:

Tja en van de laatste heb jij het meeste kaas gegeten, praat niet zo'n onzin.

Die moet je even uitleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:46

Wat snap je niet? Dan leg ik het uit.

@Pipo 123, van opfokweides hoor je wel vaker dat paarden er miserabel van terug komen en er vermageren ook. Maar dat wil niet zeggen dat hij dat op een stukje land op zijn eigen stek ook zo ervaart. Wat heeft hij behalve de opfok verder aan 'land' ervaring?

Die vergelijking met Brooke is natuurlijk een rare, hadden we die paarden op marrum ook beter kunnen laten staan, die waren er nog lang zo erg niet aan toe als de brooke paarden.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:57

Jeetje mensen,wat kinderachtig allemaal dit.

Zij kent haar paard het beste.
Ik zou mijn paard ook niet kapot laten trappen.

Probeer wel af en toe het paard met de fries buiten te laten staan.krijgt hij/zij ook een betere weerstand van en worden ze misschien wat harder.

Mijn pony was een hele goeie sportpony en wat niet heel erg gewend om buiten te staan en ze trainde 2x per dag.
Dure paarden worden elke dag getraind en krijgen amper gras.
Gelukkig kreeg ze dat bij mij wel.

Zolang je paard goed verzorgd word en je ziet dat hij/zij opknapt op stal en lekker rijd dan is het toch goed.
Zolang ze maar beweging krijgt en zo nu en dan een frisse neus kan halen.

Veel succes en volg je iegen gevoel!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:05

Een paard dat zich verveelt op stal, hoort er gewoon niet 22 uur in de staan, simpel.