Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bigone schreef:Als dit dier al vier eigenaren heeft gehad dan is er misschien altijd al een gedragsprobleem geweest, aangezien ze net drie is en net zadelmak, hulde voor de verkopers dat ze dat voor elkaar hebben gekregen en ze zijn, blijkens de berichten eerlijk geweest naar TS, die hier niet meer reageert en dat is jammer, kan me er wel wat bij voorstellen.
Koop je een op het oog super dier en komt er zo'n verhaal achteraan en ja, ze zal niet de eerste en niet de laatste zijn die dit gebeurt en misschien haar/zijn eigen kunnen overschat.
Misschien is er een mogelijkheid om de fokker en eventueel andere eigenaren te achterhalen om zo inzicht te krijgen wanneer ze dit gedrag voor het eerst heeft getoond of dat ze zeer slechte dingen heeft meegemaakt en omdat het een merrie is zou ik i.i.g. haar hormoonspiegel laten nakijken bij de DA, dit zijn relatief goedkope oplossingen en dan kun je altijd nog verder kijken, verder gewoon in het land gooien het komende half jaar, vind dat een dier wat op driejarige leeftijd een aantal keren verhuisd en zadelmak is gemaakt eerst maar eens rust moet hebben.
KiWiKo schreef:dan vooral geen topics meer openen op bokt........ en ik wil helemaal niet weten hoe het in de toekomst gaat.........
echt, een klaar als een klontje verhaal dit.......... helaas!
Doe iets goed, en verkoop het dier, en zoek wat makkelijkers....... want iemand die zo over moeilijke paarden denkt kan beter konijnen gaan fokken.......... want zo simpel is het allemaal niet
jasmijn78 schreef:Overigens wel knap van de verkoper dat ze zo'n hufterig paard nog verkoopt voor 4250,-. Bij ons kregen ze van de winter nog voor minder geen eens een knappe 4-jarige verkocht (heel erg braaf, mooi paard, netjes bereden, 3 correcte gangen, kon goed springen, goed papier, goede maat). Men heeft er blijkbaar toch liever eentje die je meteen de stal uitmept, dan eentje waarmee je je grootmoeder nog naar het strand kan sturen gezien de vele topics hier op bokt over problemen vlak na aankoop van een paard.
Kennelijk is toch de tactiek om een paard goed te verkopen er een verhaal aan te knopen dat een potentiele koper echt gaat denken dat ze van goede huize komen als ze dit paard kunnen rijden. Het lijkt wel of mensen tegenwoordig graag een paard met een verleden/probleem/moeilijk karakter willen? Hoe zieliger/heftiger/erger het verhaal bij het paard is, hoe liever ze hem willen. Want ja, dan is het pas echt een uitdaging! Pas als je een paard met een probleem hebt tel je pas echt mee. (alsof gewoon goed leren rijden op een gewoon correct paard te minderwaardig/geen uitdaging is) En er dan ook nog 4250,- voor betalen? Ik begrijp daar niets van.
Wanneer gaan mensen nou eens hun verstand gebruiken? En hun capaciteiten eens realistisch inschatten.....
TS was gewaarschuwd door de verkoper, vond zich met acht jaar ervaring wel capabel genoeg voor dit paard, paard heeft zich tijdens de proefrit al misdragen blijkt uit reacties van mensen die het paard kennen. TS wilde deze 'uitdaging' en die heeft ze nu. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Zoals ik al eerder zei: ze moet leergeld betalen. Leergeld betaal je ALTIJD als je je kansen verkeerd inschat en verkeerde beslissingen neemt zoals TS. Welke weg ze ook kiest, het gaat een flinke duit kosten. Als ze het paard verkoopt gaat ze er flink op verliezen, als ze intensieve begeleiding neemt gaat dat flink geld kosten, wegbrengen naar een prof is ook niet goedkoop en als ze het paard binnenstebuiten door allerhande speciallisten laat keren gaat het ook heel veel geld kosten. Tel straks al die kosten op bij de aanschafprijs van dit paard en de TS had wellicht een kwalitatief goed doorgereden ouder paard kunnen kopen. Maar ja; nu heeft ze tenminste wel een 'uitdaging'.
Misschien is dit wel eens een goed voorbeeld: bezint eer ge begint. Denk goed na voordat je een paard koopt, neem iemand mee die er echt verstand van heeft en die ook jou capaciteiten realistisch inschat. Zet je ego opzij; liever jarenlang plezier en veel leren van een wellicht iets eenvoudiger wat ouder leerpaard, dan een fiasco met een met een 3-jarige die boven je macht ligt. Zulke inschattingsfouten zijn niet leuk voor zowel paard als ruiter.
Patser schreef:Citaat:![]()
bella komt er niet meer in.
Grondwerk gaat niet lukken bij deze merrie we zijn 7 weken bezig geweest haar karakter is met de dag anders.
Vandaag onder de indruk, morgen beetje, overmorgen alweer vergeten
Nou dan denk ik niet dat de TS een toekomst heeft met dit paardje! Of ze moet een of andere gave hebben! Sneu voor het dier, maar het zij zo!!
Ilzas schreef:Bokt wordt altijd verweten cynisch te zijn, hard, overdreven feministisch en vooral negatief. En van alle TS-ers moeten we dan allemaal vooral zacht zijn en meelevend, what about REALISTISCH en ervaringsdeskundigheid?
Zilfstar schreef:Als fokmerrie... wel eens van de overerfelijkheid van karaktereigenschappen eghoord?
maar ik wens je veel sterkte hiermee.
Kiwiko... Je was me net voor hahaha.
cleyto schreef:karakter is zo goed als niet erfelijk, dit is helemaal afhankelijk van de omgeving tijdens de eerste jaren. Natuurlijk zijn er wat trekjes zoals koppigheid.
Maar agressiviteit is niet aangeboren.
KiWiKo schreef:je hebt niet genoeg ervaring........... en je kan dit geval gewoon niet handelen....... peerd is een maatje te groot voor je......
moet je niet op ons afschuifen......... maar op jezelf....... kijk eens kritisch naar jezelf.........
mijn ervaringsdeskundigheid kan je lezen in mijn profiel.........
en tips kan ik je slechts irl geven als je met dit paard bezig bent........... maar voor wat ik vooralsnog heb gelezen ben ik bang dat ik bij pas een al zeg dat je het dier maar aan mij moet overhandigen en dat ik het je wel voordoe