Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:46

Mijn paard is met 3 jaar ingereden, gewoon een beetje erop stappen en we zijn nu pas sinds een jaar of twee ook daadwerkelijk serieus aan het rijden dat hij ook wat moet. Dus hij heeft eerst nog wel 2 jaar lang niks hoeven doen onder het zadel verder, er werd niks van hem verwacht.

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:15

niet te vroeg doen, idd een jaar of 4 is heel mooi. het ligt natuurlijk ook een beetje aan de lichamelijke gesteldheid van het paard, maar zeker niet te vroeg doen!!!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:16

De mijne is dit voorjaar in februari zadelmak gemaakt, toen hij net 4 was geworden :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:02

Mijn merrie is nu 5 en ik heb haar pas gekocht. Voor zover ik weet was ze ruim 3 jaar toen ze ingereden werd.

Ik ben er altijd fel op tegen geweest om paarden voor hun 3e jaar in te rijden en in mijn ogen was zoiets niet goed te praten, maar een nieuwe vriendin van me op stal heeft een merrie van 3 die al zadelmak is gemaakt iets voordat ze 3 was, omdat het echt een paardje is dat iets te doen wilde hebben.

Als ik haar nu zie snap ik het agrument heel goed, het is een enorm werklustig beestje dat heel graag lekker naar buiten gaat onder het zadel en voor wie een bit in de mond hetzelfde effect heeft als een fopspeen bij een baby, ze ontspant zich er heerlijk mee. Ze wordt nu echt maar HEEL rustig gereden. Gewoon lekker buiten een kort rondje stappen van geloof ik maximaal een half uur. Ik zeg niet dat ik het zelf zo zou doen, want dat is niet zo, maar ik ben er wel van teruggekomen dat je per definitie je paard vern**kt als je 'm voordat ie 3 is zadelmak gaat maken. Het lijkt mij een zeer tevreden beestje en de eigenaresse heeft duidelijk het beste met haar paardje voor en belast d'r zo min mogelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:24

mijn merrie is op 5-jarige leeftijd ingereden

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:42

Met 3,5 jaar ben ik rustig aan begonnen met longeren. Ik begrijp de haast van sommige nooit...

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:20

Van mijn pony weet ik het niet, maar de dravers die bij ons komen zijn meestal 3 als ze worden ingereden. Of ze zijn al ouder.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:45

@ BePa, nee die haast snap ik ook nooit!

Mijn paard is vanaf 3,5 jarige leeftijd begonnen met longeren. Daarna met 4,5 jarige leeftijd ingereden, September tot febuari gereden (niet getraint), en toen stond ze stil vanwege de dracht. Pak haar deze week weer op! Spannend. Ondertussen is ze 5 jaar. Ik heb liever rustig aan dan te gehaast, kan je je paard op gegeven moment opruimen...(A)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:20

8 :D deze zomervakantie heb ik dr ingereden :P Is neit m,n eigen pony trouwens..

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:54

Mijn paard is met zijn 5e ingereden. Is verder weinig mee gedaan dus hij heeft nu op 7 jarige leeftijd nog heel wat te leren :P Af en toe lijkt hij nog wel een 3 jarige :D
Gelukkig is hij op de goede manier ingereden, ik geloof bij 't Balingehof.
Bij mij op stal staat een 3jarige tinker, al ingereden en al. Er worden al buitenritten mee gemaakt van wel 3uur, en dat meerdere keren in een week |o

lisalovesjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:01

mijn pony was 3,5 toen ik hem ging inrijden hij is nu inmiddels 5

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:12

Voor de meeste paarden is een jaar of 4, 5 ideaal. Ponies kunnen volgens mij wel eerder, rond 3, omdat ze al vroeger volgroeid zijn, en sowieso wat sterker zijn.

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:30

met 3 jaar heb ik er een keer of 3 opgezeten, daarna is ze eerst weer een tijd het land in gegaan, en als 4 jarige ben ik weer begonnen, doordat ze het al eens had meegemaakt pakte ze het super op.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:35

mijn paard is met 3 jaar ingereden en daarna een half jaartje vooral recreatief bereden en daarna heeft ze tot haar vijfde geen zadel meer op gehad, tot wij haar kochten, maar ze pakte het werk wat ze kende zo weer op en ze leert erg snel...nu is ze 6 jaar en is een heerlijk paard om mee te werken...

mijn pony is pas op haar 8ste halstermak enz. gemaakt en met 9 jaar zijn we pas begonnen met beleren, eerst in het tuig en daarna onder het zadel...tjitske is nu 17 jaar en doet alles met veel plezier en heeft nog nooit een mankementje gehad...wel hebben we nu een bijrijdster voor haar die haar ohz rijdt en mijn broer en ik rijden zo nu en dan aangespannen met haar...

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:37

met 3 zadelmak, en met 3,5 ingereden

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:39

Met mijn ruin zijn we op 4 jaar begonnen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:41

Mijn twenter wil ik inrijden als ze minimaal vijf is :).

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:43

mijn voorkeur gaat ook uit naar beleren op een leeftijd van ong. 5 jaar, maar Jana hebben we vorig jaar gekocht en was dus toen al beleerd (jana is het paard)...en tjitske hebben we op 8 jarige leeftijd gekocht en had tot die tijd alleen maar in de wei gestaan....

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:47

Ik heb mijn paardje nu 1,5 maand in bezit en hij was al ingereden/zadelmak toen ik hem kocht. Met 3 zadelmak gemaakt en nu "rij" ik 2x in de week 15 minuutjes. Puur alleen om het gevoel te behouden en hem bezig te houden.
De rest van de week doet hij niks :D als hij rond de 4 is ga ik hem verder doorrijden.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 07-10-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:47

Er is natuurlijk een groot verschil tussen zadelmak maken en inrijden. Mijn paard heb ik vorig jaar zomer zadelmak gemaakt toen ze drie was. Dus beginnen met longeren, dan er een keer een zadeltje op, dan een keer hangen en een volgende keer erop zitten. Dat heb ik ongeveer drie keer gedaan, ook een stukje gedraafd onder het zadel en daarna is ze ruim een half jaar niet onder het zadel geweest omdat het heel duidelijk was dat ze nog groeide.

Ik ben wel doorgegaan met longeren en deze zomer (toen was ze 4,5) ben ik weer opnieuw begonnen met zadelmak maken. Dit heb ik allemaal bitloos gedaan. Nu we wat verder zijn rijd ik wel met een bitje en rijd ik heerlijk met haar weg, maar ben haar nog niet serieus aan het trainen, gewoon rechte lijnen rijden en af en toe een volte, voorwaarts neerwaarts en vooral lekker ontspannen rijden. Maar je hebt ook mensen die gelijk eisen stellen en hun paard serieus trainen, daar zou ik echt mee wachten tot ze minsten 5 jaar zijn. Het geeft echt een heel goed gevoel als je je paard de tijd geeft om zich te ontwikkelen onder het zadel. Daar wordt je paard ook veel gelukkiger van. Geduld hebben met een jong paard, daar wordt je in de toekomst echt wel voor beloond. (lees ook de opinie van Chardon op Horses.nl)

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:49

op onze stal zijn ze meestal 3.5/4

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:50

Mijn merrie is op haar 3e zadelmak gemaakt en pas op haar 4e/5e echt door gaan rijden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:52

3...
Haver erin en erop gaan zitten..
Vreselijke manier! Helaas was hij toen nog niet van ons..

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:09

bij ons op stal worden ze met 3 jarige leeftijd ingereden, maar met 2,5 kun je al beginnen met zadelmak maken en longeren en al die dingen ;)

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:11

Mijn paard is helaas op 4 al ingereden(is een ijslander)