(+ FILM) WAT heeft ze nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: (+ FILM) WAT heeft ze nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:10

Fijn Bitje dat je weet wat het is en hoe je het moet behandelen :)

Das toch een hele geruststelling denk ik zo :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:15

geerke schreef:
raar...ben ik kippig of zie ik het verkeerd...ik zie hem dus rechts voor kreupel lopen....(maar het kan dat ik het niet goed zie want dat filmpje komt met horten en stoten binnen)

Dit moet op de foto...hier doet een fysio helemaal niets aan...
Ik zou net andersom werken...eerst naar de kliniek op de foto en dan de fysio ,om de blokkades door de kreupelheid, in de rug en elders op te lossen....maar wie ben ik.

Op het 'goede filmpje loopt hij zelfs al voor licht onregelmatig...je rijdt trouwens wel heel netjes!

edit...weer gekeken..ik bedoel links voor....als een paard achter kreupeld kun je dat nooit en te nimmer op een volte zien...dan moet iemand rechtuit draven en dan zie je het...anders niet..

zie mijn eerste ingeving was toch goed....ik was toevallig wel de 1 van de eerste die dit riep....
en toen ging ik nogeens kijken en dan ga je twijfelen....vervolgens blijf ik bij mijn eerste mening

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:19

Ik vind hem achter niet goed lopen :D :D wat natuurlijk kan resulteren in een peesblessure voor :)

Maarja, IK ben een eigenwijze drol :D :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:20

je kunt nooit eigewijzer zijn dan ik ben....onmogelijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:21

hahahahaha :D :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:25

Ik denk dat jullie niet voor elkaar onder doen. :Y) Grapje kun je wel tegen toch Kim? :D Zelf kan ik er ook wat van hoor. :))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:30

hihi tuurlijk :D :D :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:21

nou vanavond even met haar gewandeld,(uiteraard op het harde :D )
en wat denk je? ik zag niks meer!! geen gekreupel en geen heen en weer bewegend hoofd!!
natuurlijk komt het vooral door de pijnstillers maar ik ben blij op mijn knolledoosje, ze
heeft geen pijntjes meer!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
natuurlijk moet er nog veel gebeuren voordat ik weer kan rijden maar ik ben blij genoeg!
vanavond de ponykamp afgebeld want dat gaat ook niet meer door en de
wedstrijden ook niet...Een prachtige zonnige vakantie zonder paardrijden...tja
je moet er maar van houden ;(

maar die fisio begin ik nu te haten, als ik zou doen wat hij zij had ik over een week een
zielig stompje paard....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:02

Heeft de dierenarts gezegd dat je al moest beginnen met wandelen? Het klinkt misschien hard maar de 'verbetering' die je nu ziet is puur en alleen aan de pijnstillers te danken en is dus eigenlijk niet eens verbetering. Ik wil je blijdschap niet verpesten, maar ik zou echt wachten met wandelen totdat ze (zonder pijnstillers en ook in draf) niet meer kreupel loopt. Reken er maar op dat dat ongeveer een maand duurt. Als je mazzel hebt duurt het korter, maar als je pech hebt kan het ook langer duren. Tot die tijd is hoe minder beweging hoe beter! :(:) Veel dierenartsen adviseren zelfs boxrust, maar ik ben daar zelf geen voorstander van omdat ze dan vaak compleet uit hun plaat gaan als ze weer naar buiten mogen en daardoor meteen weer kreupel zijn. Als ik jou was zou ik haar dus echt compleet op rust zetten, wel weidegang, maar niet wandelen of wat dan ook. Als je toch iets wilt doen kun je het been met koud water afspuiten om de doorbloeding te bevorderen. Niet iedereen is het er over eens dat dat werkt, maar kwaad kan het in elk geval ook niet.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:09

Om even meer te doen met de betweterwedstrijd, mijn quote van blz. 1 :D
Whinnylando schreef:
Hier nr. drie die ook van mening is dat het achter zit... of hetgeen wat ik zie is een gevolg van pijn aan rechtsvoor maar ze lijkt in te zakken op de rechtse heup/knie. Laat voet r.a. langer staan, ik kan het niet helemaal goed volgen omdat je vooral op voor filmt. Dat hoofd bewegen doet ieder paard die kreupel is, het is een manier om evenwicht te compenseren.

Ik weet niet hoe een paard loopt die spierbevangen is dus heb even geen idee, maar ik zou ze zo iig niet doortrainen!

*trots Whahahaha

Nou Bitje in iedergeval een lichtpuntje dat ze nu even pijnvrij is door de medicatie, maar idd ik zou nog even niet de vlag uithangen. Wat zei de hoefsmid?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:12

Als ie in de wei loopt, kan wandelen op het harde ook geen kwaad .

Maar ben het ermee eens dat de eerste maand niet stappen wellicht idd ook mijn advies zou zijn.
Koelen heeft weinig nut, pas na 10 minuten koelen met ijskoud water bereikt de koude de pees.

Wat ik wel zou doen, maar in dit geval was de pees niet dik volgens ts , is klei smeren op het been. Vocht zorgt voor extra wrijving, dus hoe meer je het vocht eruit haalt, hoe minder wrijving :)

Idd adviseren de meeste dierenartsen boxrust. Maar dat heb ik zelf nooit gedaan, heb altijd paarden gehad die 24/7 buiten liepen. Die ga je niet van een op andere dag op boxrust zetten.
Ik vertelde dit mijn DA en die zei ja of je zet dr op een klein stukje.. (maar dat was geen goed idee,paarden willen dan toch bij de kudde kunnen)
Of het duurt gewoon langer eer het geneest.

Laatste paard dat bij mij een peesblessure had, heeft geen pas kreupel gelopen, maar wel een enorm dik been.
In de wei was ze dan ook niet rustig, rennen en spelen , want sja ze had er geen pijn aan.
Ik hield telkens mijn hart vast.
Maar gelukkig is de pees genezen, al heeft het al met al toch wel bijna een jaar geduurd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:14

bandageren jullie nooit bij peesblessures?
Dat heb ik toch in mijn opleiding geleerd....100 jaar geleden...misschien is bandageren achterhaald?

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad...z'on 15 jaar geleden,ook door verkeerde stand van de hoeven....veel te lage hielen.
Ik heb hem toen wel een weekje boxrust gegeven...en iedere twee uur gewandeld en gekoeld(daar moet je ook maar tijd voor hebben natuurlijk..)
En de pees ingesmeerd met een anti-phlogistine zalf(zit phenylbutazone in)...en delen van de dag,ingebandageert
drukbandage,geen stalbandage...
Hij stond ook zonder bandage uiteraard,want altijd ingebandageert staan is helemaal niet goed.

Hij heeft er trouwens nooit kreupel mee gelopen en het was maar net een klein beetje opgezet rond de pees.

Ik heb hem daarna wel altijd voor ingebandageert ...tot op de dag van vandaag gaat hij niet op stap zonder bandages voor...ik of liever gezegt hij ,heeft er nooit meer last van gehad...zelfs niet met appuyementen en andere zijwaarste oefeningen...

maar goed...hoe denken jullie over bandages?
of ben ik gewoon hopeloos ouderwets?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:15

Onder een bandage word de pees juist te warm , vroegah was het idd inbandageren, maar een zeer goede paardenarts heeft mij geleerd dit juist niet te doen, omdat de te hoge temperatuur juist meer schade aanricht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:18

oh...achterhaald dus...terwijl als het warm is er juist meer bloed doorheen stroomt hetgeen de genezing bevordert?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:20

Niet als het te heet word :)

Op het harde stappen is en blijft de beste manier om de bloedsomloop te verbeteren.
Een wisseldouche is ook goed, koelen heeft minimaal nut.

Bandageren, en zeker met die fleecebandages of lappen eronder, geeft een te hoge temperatuur waardoor juist beschadiging op kan treden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:25

mmm...ik zal het onthouden..daar zeg je wat...dat fleece is natuurlijk een stuk warmer dan die katoenen'gamgee' van vroeger,en de bandages van vroeger waren ook van katoen...elastisch katoen...misschien was vroegah toch nog zo slecht nog niet..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:30

Nee helemaal mee eens, even als de katoenen dekjes vs die achterlijke dikke syntetische pads :+

Ik was ook verbaasd toen ik het hoorde, meende altijd dat de eextra stevigheid de pees ten goede kwam. Maar integendeel.
De arts waar ik het van heb is een behoorlijk vooraanstaand paardenarts, dus zijn visie heb ik wel vertrouwen in :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:17

Ik snap 1 ding niet. Er wordt hier door bokkers aangeraden op de harde te stappen. Hoort dit niet gewoon bij de dierenartsbehandeling/constatering?

We hebben een merrie met een peesblessure op stal, en stalgenootje kreeg duidelijke instructies van de DA:
6 weken lang boxrust en eerst 2x 10 min per dag op de harde stappen en dat is uitgebouwd tot 2x 15 min op de harde.
Na 6 weken stappen was er verbetering te zien, maar nog geen gehele genezing en nu is stalgenootje bezig met de tweede 6 weken 2x per dag stappen.

Paard mocht overigens zeker niet op de wei, maar moest rust. Maar dat is misschien het verschil tussen een plotselinge blessure (paardje verstapte zich met rijden) en een ontsteking.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:23

Mijn pony heeft een gat in dr pees gehad..
DA adviseerde 6 maanden weidegang.
Pees ik helemaal herselt, en heb er verder niets meer gedaan.
Na een half jaar zat het gat weer dicht en mocht ik langzaam opbouwen, na beweging koelen en kleien.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:25

Ik denk dat het verschilt per DA, paard en blessure wat je moet doen met de pees. Denk dat Bitje ook beter naar de DA kan luisteren hierin ipv Bokt :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:35

Helemaal mee eens whinny, dat is ook hetgeen hier het meest werd aangeraden.

Zowiezo op dierenarts advies laten stappen, maar stappen op het harde is zowiezo uit ervaring doorgaans de beste methode tot herstel.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:50

ik doe geen bandages om,
ten 1e: veel te heet met dit weer
ten 2e: het bloed stroomt beter door
ten 3e: ik heb ze niet eens!! :+

nee maar stalrust kan echt niet, dat komt niet meer goed!
ik rijd haar normaal gesproken 1 tot 1 en half uur, dus komt
het hard aan als ze opeens helemaal niet meer mag bewegen.
buitendat, een paard moet gewoon blijven lopen en als ze
stalrust zal krijgen zou ze helemaal dichtgroeien van het overtollige
niet gebruikte vet :Y)
maar het hangt er natuurlijk ook van af wat het paard heeft en welke
da je hebt...

gelukkig is mijn DA beter dan die zogenaamde fisio....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:59

_Bitje_ schreef:
als ze stalrust zal krijgen zou ze helemaal dichtgroeien van het overtollige niet gebruikte vet :Y)

Haha, ik denk dat het verstandig is om haar geen krachtvoer te geven tot je weer een beetje mag beginnen. ;) Misschien houd ze zich dan ook wat rustiger op de wei. Verder lekker rustig aan doen en geduld oefenen, hopelijk valt het mee! Wat heb je nu met de dierenarts afgesproken? Komt hij over een paar weken weer kijken? Sterkte en beterschap! :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:25

Ik ben ook een voorstander van weidegang.
Het klopt wel dat het dan vaak wat langer duurt, maar het weegt niet op tegen de voordelen!

Paard blijft gelukkig, paard blijft soepel, groeit niet dicht van het nietsdoen etc.

Idd geen krachtvoer geven nu, hooguit een handje .

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:31

ze krijgt nu een handje krachtvoer en een beetje kuil,
ze staat op een niet super groot landje met niet super veel gras.

De da komt over een paar weken weer,
zobiezo kijken we een volle week aan hoe het gaat,
als het beter gaat, zo door gaan, gaat het slechter of niet beter,
moet het worden gescant.

de diognose van de DA:

*minderen met voer
*GEEN STALRUST (ivm dichtgroeien :Y)dat is echt mijn woord :+ en stalbenen)
*het liefst wel weidegang,
als het kan, en of ze met een vertrouwd aantal paarden staat.
*elke dag min 10 min. wandelen, op het harde uiteraard.
een klein stukje draf MAG maar dan niet te vaak echter alleen kijken

hoe het loopt.
*van de ijzers af
*en uiteraard veel liefde :D

de diagnose van de fisio:
(even voor de vergelijking :( )

*alleen krachtvoer minderen
*GEEN STALRUST (ivm dichtgroeien :Y)dat is echt mijn woord :+ en stalbenen)
*weidegang
*zo veel mogelijk rijden, het liefst morgen al een buitenrit van 4 uur maken, 8)7
dat je pijn in je bibs krijgt van het rijden....Dus veel rijden en licht dressuurwerk

*de ijzers er gewoon op houden
*na het rijden afspuiten met koud water :?

merken jullie dit vreselijke verschil vast wel....