gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:42

ik doe het ook niet meer........... ik ben te oud voor die sjit :)

mijn lijf is al naar de grootjes genoeg door mijn verkeerde inschattingen mbt paarden........... geen zin meer in :)

ozzyhorse

Re: gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:43

Ik laat het voortaan ook wel aan moeder de vrouw over.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:45

ozzyhorse schreef:
Maar als je te werk gaat zoals jij beschrijft, en te lang wacht voor je echt ingrijpt, zit de kans er eerder in dat je ook moet bedanken voor de eer. Soms kan een goed gemikte dreun met perfecte timing het verschil zijn tussen braaf en onhandelbaar.

Jij zegt het, ik heb dat nog niet meegemaakt. Een flinke tik op het juiste moment in de juiste situatie ben ik helemaal niet op tegen, maar ik herhaal mezelf nog maar eens, als ik zonder een stuk hout niet veilig ben dan knapt een ander het maar lekker op. :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:46

Naar mijn mening hebben we het ondertussen trouwens over een heel andere categorie paarden dan waar de pony van TS onder valt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:46

ozzyhorse schreef:
Maar als je te werk gaat zoals jij beschrijft, en te lang wacht voor je echt ingrijpt, zit de kans er eerder in dat je ook moet bedanken voor de eer. Soms kan een goed gemikte dreun met perfecte timing het verschil zijn tussen braaf en onhandelbaar.

ik kan niet veel.......... maar ik weet wel dat ik een gruwelijk goed reflex heb :) en dat ik op een of andere manier instinktief goed reageer.......

waardoor paarden over het algemeen OF gruwelijk hun kont tegen de kribbe gooien in mijn omgeving of ja en amen zeggen in mijn omgeving :D

maar ik moest met beiden kunnen werken :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:47

goeroe schreef:
Naar mijn mening hebben we het ondertussen trouwens over een heel andere categorie paarden dan waar de pony van TS onder valt.

dat is :)

ach tja............ zo trekken we alles door :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:56

Ach, laten we niet vergeten dat de meeste paarden fijne en vergevingsgezinde dieren zijn. Zoals ik eerder al schreef heb ik me één keer behoorlijk vergist in een paard en mag ik blij zijn dat ik dat kan navertellen. Maar veel vaker heb ik ronduit stomme dingen gedaan en kwam ik goed weg omdat het paard liever bleek dan ik zelf had gedacht. :))

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:59

dat is goeroe............. er is geen wezen op deze aardbol meer vergevingsgezind en meer pleasable dan het wezen paard....... en met geen bedoel ik ook ons mensen....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:03

Nou, honden komen een eind in de richting hoor. :D Nu dwalen we wel heel erg af. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:13

kaatje1404 schreef:
Wat Vida noemt is wel een bijzondere situatie, veel vaker kom je paarden tegen die teveel verwend of niet consequent aangepakt zijn.

Zo zijn er veel ja. Maar wat doen die? Deze gooide je er af, beet en sloeg. Zat paarden die dat doen die gewoon verwend zijn. Van veel wisten we de achtergrond wel (eigenaar die m komt brengen kun je polsen)
Ik heb zelf best al wat paarden gecorrigeerd maar bij deze wist ik het ook niet zo goed. Het gedrag raakte kant nog wal. Dan lief en blij, dan ineens zo boos..

ze vloog je aan dus wat deden ze dan? Grijpen naar de 1e oplossing; een pak slaag. Hoe fout..

Je moet het zeker weten. Eerst oorzaak, dan aanpakken. En dan heb ik het over aanpakken, niet over een Afwerende tik he.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 01:13

KiWiKo schreef:
ozzyhorse schreef:

ik kan niet veel.......... maar ik weet wel dat ik een gruwelijk goed reflex heb :) en dat ik op een of andere manier instinktief goed reageer.......

waardoor paarden over het algemeen OF gruwelijk hun kont tegen de kribbe gooien in mijn omgeving of ja en amen zeggen in mijn omgeving :D

maar ik moest met beiden kunnen werken :)

Hihi, dat heb ik ook, mijn handen zijn sneller dan mijn hersens in zo'n situatie en das maar goed ook. Dat wordt er overigens wel altijd voor dat ik heelhuids uit de strijd kom en dat het paard op het goede moment op zijn donder heeft gehad. Ik heb alleen weinig paarden die de kont tegen de krib gooien, wel hier en daar een die bij kleine dingetjes toch graag het laatste woord hebben maar dat laat ik maar zo, zolang het om kleinigheidjes gaat boeit het me niet.
En wat ozzy zegt is helemaal waar; een perfekt getimede dreun maakt van een duvel een braaf dier.
En dat gaat vrijwel altijd op; of het paard nu nooit grenzen heeft gekend of een die altijd in elkaar getimmerd is op de verkeerde momenten.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 04:39

goeroe schreef:

En nog even een nadenker of wake up ding, laat je dit soort dingen toe om eerst te onderzoeken waar de ellende vandaan komt dan vis je achter het net, en dan vallen ze opeens naadloos onder 1 hoedje.
Slecht gedrag moet je meteen in de kiem smoren. Doe je dit niet, dan loop je kans dat het eskalteert en dan zit je plotseling voor je leven te vechten, met 600 kg in je nek.
Voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
En vergeet niet, als je echt met blote handen met een paard met een verkeerde instelling te maken krijgt dan heb je ongeveer 0,.000009 % overlevingkans.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:45

ozzyhorse schreef:
goeroe schreef:

En nog even een nadenker of wake up ding, laat je dit soort dingen toe om eerst te onderzoeken waar de ellende vandaan komt dan vis je achter het net, en dan vallen ze opeens naadloos onder 1 hoedje.
Slecht gedrag moet je meteen in de kiem smoren. Doe je dit niet, dan loop je kans dat het eskalteert en dan zit je plotseling voor je leven te vechten, met 600 kg in je nek.
Voorkomen is altijd nog beter dan genezen.
En vergeet niet, als je echt met blote handen met een paard met een verkeerde instelling te maken krijgt dan heb je ongeveer 0,.000009 % overlevingkans.

Jij kunt mij hier 10 keer over laten nadenken ozzyhorse, maar ik ben het gewoon niet met je eens.

Ten eerste is de kans dat je met een paard met een verkeerde instelling te maken krijgt voor een gemiddeld mens al niet zo groot. Ten tweede ben je nogal dom als je zo'n dier op stal krijgt en denkt dat het een schatje is. Mocht je een geflipt paard op stal hebben staan dan denk ik dat je in 99,9999999999% van de gevallen daar op zijn minst een vermoeden van hebt. Dan kijk je dus wel uit en zorg je dat je een plan hebt, lijkt mij tenminste.

Voor de andere categorie, en daar hebben we het nu over, geldt dat een dreigend paard jou iets probeert te vertellen. Op het moment dat jij zo'n paard in elkaar timmert vererger je de zaak door niet te luisteren. Zolang jij geen dingen van zo'n paard vraagt blijft het bij dreigen is mijn ervaring. Sterker nog, door rustig te blijven reageren en degene te zijn die de situatie voor het paard verbetert (voeren, naar buiten brengen) zijn bij mij de dreigementen altijd binnen een paar dagen verdwenen. Onder normale omstandigheden, en die heb je gelukkig grotendeels zelf in de hand, kiest een paard niet voor de aanval, maar voor de verdediging. Geef zo'n dier gewoon geen reden om uit te halen en je hebt alle tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Daar komt nog bij dat het helemaal niet gezegd is dat een paard makker wordt van klappen. Mijn pony, die een ster is in duidelijk maken als iets haar niet zint, heeft in haar 10-jarig bestaan slechts één keer naar iemand uitgehaald, namelijk naar die lompe boer die dacht dat hij dat er wel even uit kon slaan. Laat dit dus iets zijn voor jou om over na te denken, vroeg of laat tref je er eentje die niet zo gauw onder de indruk is en terugslaat. Het is niet zo dat je met dat stuk hout in de hand onsterfelijk bent. Mocht je die illusie wel hebben dan vergroot dat je levenskansen zeker ook niet. ;)

Het hele idee van een paard in elkaar rossen als hij iets probeert aan te geven staat mij gewoon tegen. Mijn pony begint te dreigen als er iets aan de hand is. Ik vind dat juist prettig, want dan weet ik dat ik naar de oorzaak op zoek moet. Tijdens een endurancewedstrijd bijvoorbeeld deed ze een keer heel lelijk tegen de dierenarts bij het meten van de hartslag. Verwende rotmerrie zei de dierenarts, maar volgens haar was er niets aan de hand en kon ik gewoon doorrijden. Ondanks dat ze nog energie genoeg had heb ik dat niet gedaan, omdat ik wist dat er iets niet in orde was. 's Avonds is onze eigen dierenarts geweest voor controle en ook bij hem deed ze zo lelijk. Gelukkig nam hij de dreigementen wel serieus. "Daar bij de singel (waar je de hartslag meet) zit een drukplek, die zie je nu nog niet, maar morgen kun je hem waarschijnlijk wel voelen." Hij kon die drukplek op dat moment ook niet zien of voelen, maar hij had wel gelijk. ;) Als je je nieuwe paard bij de eerste dreigementen in elkaar rost denk ik dat je lang kunt wachten voor zo'n dier weer signalen gaat geven als er iets niet goed is. Ik vind dat een voldoende reden om het niet te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:04

goeroe schreef:
Ten eerste is de kans dat je met een paard met een verkeerde instelling te maken krijgt voor een gemiddeld mens al niet zo groot. Ten tweede ben je nogal dom als je zo'n dier op stal krijgt en denkt dat het een schatje is. Mocht je een geflipt paard op stal hebben staan dan denk ik dat je in 99,9999999999% van de gevallen daar op zijn minst een vermoeden van hebt. Dan kijk je dus wel uit en zorg je dat je een plan hebt, lijkt mij tenminste.

Zo klein is die kans niet hoor, dat blijkt toch ook bij TS?

Er kunnen zoveel gevallen zijn waarbij je denkt een braaf paard te kopen die toch ergens een tik heeft; voedernijd, stalnijd, angst voor een zweep, angst voor andere paarden, agressie tegen andere paarden, trailerangst, en noem maar op.
Zo'n paard kan superbraaf lijken tot je in een situatie komt waarbij hij agressief wordt en dan moet je toch echt direkt handelen.

Citaat:
Mijn pony, die een ster is in duidelijk maken als iets haar niet zint, heeft in haar 10-jarig bestaan slechts één keer naar iemand uitgehaald, namelijk naar die lompe boer die dacht dat hij dat er wel even uit kon slaan. Laat dit dus iets zijn voor jou om over na te denken, vroeg of laat tref je er eentje die niet zo gauw onder de indruk is en terugslaat.

En 9 v/d 10x zijn dat paarden geleerd hebben met dreigen hun zin te krijgen, ben je daar niet van onder de indruk dan is het voor zo'n paard een logische stap om je een klap te geven.
Bij mij krijgt zo'n paard er nog een dreun achteraan en hard ook waarna het dreigen meestal ook meteen is afgelopen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:39

anneliesdj schreef:
Zo klein is die kans niet hoor, dat blijkt toch ook bij TS?

Noem jij die dan geflipt? Ik vond het een vrij begrijpelijke reactie en ondanks dat TS zelf eigenlijk niet wist hoe ze ermee aan moest is het probleem inmiddels opgelost. Lijkt mij eerder voor dan tegen de instelling van dat beestje spreken. Vind jij serieus dat een flinke dreun het antwoord is op alle gevallen die je vervolgens noemt? Naar mijn mening los je een 'tik' niet op met nog meer tikken.

anneliesdj schreef:
Bij mij krijgt zo'n paard er nog een dreun achteraan en hard ook waarna het dreigen meestal ook meteen is afgelopen.

En misschien doet hij het daarna inderdaad nooit weer. Ik heb volgens mij duidelijk genoeg uitgelegd waarom ik het wél op prijs stel als een paard het laat merken als er iets niet goed zit.

We zijn het gewoon niet eens en worden dat ook niet, laten we het daar maar op houden, agree to disagree dus. :wave:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:58

Nee die noem ik niet gefilpt maar kunnen evengoed gevaarlijk zijn.
Want als jij nietsvermoedend je nieuwe paard wil gaan poetsen terwijl hij net eten heeft gehad zit je toch verdraaid in de penarie als die je niet in de stal duld als hij aan het eten is.
En dan heb je echt geen tijd om uit te zoeken wat er mis is hoor.

Ik heb er niets op tegen als een paard laat merken dat er iets mis is, graag zelfs, maar wel op een beschaafde manier.
Zodra ze vinden dat er gebeten of geschopt moet worden krijgen ze die dubbel terug, wat de reden ook is. Ik vind mijn eigen veiligheid (en die van mensen om mij heen en potentiele nieuwe eigenaren) veel belangrijker dan de gevoelens van het paard.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:34

:o

Haakt ook maar even in.

Mijn paard is nu 14 jaar oud. Toen ik haar kocht was ze 13 jaar.
Met d'r 3 jaar licht gereden (lees beginnende ruiter op rond gestapt/gedraaft). Na enkele maanden zijn ze gestopt met rijden en is ze tot ik haar kocht ingezet voor de fokkerij.

Als zij los stond dan kon ze weleens piepen en d'r kont richting je draaien. Had je haar aan een touw kon je er alles mee.

Sinds februari staat ze in d'r huidige stal waar ze met 5 andere paarden regelmatig naar buiten ging.
Sinds enkele maanden zijn er verschillende paarden bij gekomen. Waarvan het paard wat langs haar stond vaak naar haar grijnsde en zelfs richting haar trapte of de trailies aanviel. Haar gedrag werd er niet beter op. Steeds als er meerdere mensen voor de stal stonden dan viel ze die persoon aan. Ze heeft op die momenten toch best regelmatig een tik van mij gehad.
Sinds vandaag is dat paard naar een andere stal verhuist. Ze was vanmiddag al veel verranderd. We mochten met meerdere mensen voor haar stal staan en haar aaien zonder dat ze boos werd. (Weet dat 1 zwaluw geen zomer maakt)
Haar gehele uitdrukking stond veel vriendelijker.

Moet wel toegeven dat ik veel tijd voor mijn paard vrijmaak en voor haar de ideale omstandigheden wil creëren. Ze zijn een stal aan het verbouwen waar ze straks komt te staan. Ze komt dan denk ik in de juiste sfeer te staan.

Denk dat alles wat je mee draagt als mens er mee kan te maken hebben hoe een dier op jou reageerd. Zoals bv op onze stal hebben ze 2 leuke varkens maar ik moet deze niet aanraken voordat ik naar mijn paard ga. Aangezien zij deze verre van leuk vind.

Ik zie mijn paard als een klein kind. Nee is nee. Als een kind mij zou slaan/bijten zou ik die ook meteen straffen. Als een kind goed luisterd beloon je deze met bv een snoepje (bedoel nu dus niet dat mijn paard bij elk braaf gedrag een snoepje krijgt,maar beloon haar wel met iets wat zij fijn/lekker vind)

Voor de TS heeft ze ook dat gedrag buiten de stal?
Mijn paard is/was enkel gemeen door het weefrek heen en met open deur was het wel goed. Wat ik dus nooit doe is in haar stal haar poetsen/zadelen enz. Kijk goed wat voor signalen je paardje afgeeft en "plaag" je paard zo min mogelijk als het ook anders kan om je doel te bereiken.
Als je haar buiten de stal op die plaatsen mag aanraken zet je haar toch gewoon buiten de stal totdat het vertrouwen aan beide zijde is herstelt of opgebouwd is.

Denk dat je verder een privepaard niet kunt verglijken met een handelspaard. Wat ik daarmee bedoel is de tijd die ze erin kunnen steken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 00:51

Jeetje zeg heb wel wat losgemaakt :o
Maar ze staat nu in een ander stalletje (wel op dezelfde stal) en nu is het zo goed als over.
Af en toe doet ze dr oortjes nog weleens naar achter maar bijt niet meer en dreigt ook niet met dr kont.
Zoals jullie misschien weten ben ik opnieuw begonnen met haar te beleren en door te rijden en ik heb er afgelopen week voor het eerst los op gezeten.
Er zit echt absoluut geen kwaad in de pony ze heeft nog geen 1x gebokt enzo onder het rijden en leert super,super vlug (kijk er wel voor uit dat ik haar daardoor niet ga overvragen)
Poetsen doe ik gewoon buiten de stal en dit gaat echt super dan is ze hartstikke lief en doet geen vlieg kwaad.
Ik ben echt onwijs blij met haar en nog blijer dat ik haar hierdoor niet heb terug gebracht (was van sommigen het advies om te doen)Iedereen op stal zegt ook dat ze nog nooit zo'n lieve pony (met beleren en doorrijden enzo) hebben meegemaakt :D
Wilde dit allemaal toch nog even melden

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:53

Fijn om te horen dat het nu zo goed gaat! :D