Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je paard vast

Methode 1
76 (35%)
Methode 2
108 (50%)
Methode 3
32 (14%)

Totaal aantal stemmen: 216

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:39

Ik gooi meestel de teugels over de hals van het paard.
en dan heb ik ze dus allebei vast

zap

Re: Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:45

Methode 3 voornamelijk, onbekend paard methode 1

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:46

Ik gebruik altijd methode 3: teugels over de hals laten zitten en gewoon 1 teugel vasthouden.

Meenemen aan een hoofdstel is toch vaak voor korte stukjes: van poetsplaats naar piste/opstapplaats.
Bij een pauze tijdens een rit ofzo gebruik ik ook dezelfde methode, zijn het langere pauzes dan hebben we halsters mee.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:49

ik doe het met methode 1 en 2. van methode 3 heb ik nog nooit gehoord.

je moet het zelf weten maar van methode 3 heb ik nog nooit gehoord.

groetjes

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:00

Ik gebruik meestal methode 2, ik vind eigenlijk dat je dan het meeste in te brengen hebt. Met methode 1 heb je i.m.o. juist vrij weinig te vertellen, omdat je al gauw aan de voorkant loopt te trekken, heeft weinig nut. Bovendien, als ze schrikken en ervandoor gaan, dan heb je een stel rondslingerende teugels, daar ben ik hoe dan ook niet voor. Als ik met een halster loop en ze gaan aan de kletter gooi ik ook altijd nog gauw het touw over ze heen, zodat ze er niet op kunnen gaan staan, dat kan namelijk dodelijk zijn.
methode 3 gebruik ik ook wel eens, maar dat is vaak als ze nogal aan het kwijlen zijn ofzo ;). of als ik iets moet pakken o.i.d.

Als ik trouwens ga wandelen dan doe ik dat niet met een hoofdstel, maar met een halster.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:08

Als je een paard vast hebt, dan kun je het beste de teugels over de hals doen en beide vast houden. dan heb je wat meer spelingsruimte als hij wegspringt.
Laat je de teugels om de hals zitten, omdat het paard bijvoorbeeld een martingaal aan heeft, dan is het inderdaad het veiligste om 1 teugel vast te houden.
Heb je ze dan allebei vast en hij springt weg, dan trek je eerder aan de buitenteugel, waardoor hij van je af loopt en je hem nooit meer kunt houden.
Heb je dan alleen de binnenteugel vast en er gebeurd iets, dan trek je hem met zijn hoofd naar binnen in een volte om je heen. in principe kan hij dan niet weglopen.

quartprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:32

methode 1 en 3 kun je afwisselend gebruiken ze lijken me alle twee goed maak ik gebruik altijd methode drie omdat je dan ook het meeste te vertellen hebt en als het toch moeilijk word pak je effe de 2de teugel want als het paard stijgert is methode 1 helemaal niet veilig want je bent zo wat gedwongen om het paard los te laten en als je 1 teugel vast hebt heb jij en je paard meer bewegings vrijheid !
brigitta1987 schreef:
Oke, een rare vraag voor iemand die al 10 jaar rijd maar toch :+

Kleine (grote :o )uitleg:

Ik heb altijd geleerd dat als je een paard meeneemt met het hoofdstel in, je dan de teugels over de hals heen haalt en met twee handen de teugels vasthoud. Net zoals je met een halstertouw zou doen, ik gebruikt dit meestal als ik een langer stukje stap aan de hand (methode 1)
De ander methode die ik geleerd heb is om de teugels om de hals te laten en met je rechterhand de teugels vast te houden, met je wijsvinger tussen de teugels in. Je hebt dan duim-linkerteugel-wijsvinger-rechterteugel-middelvinger, dit gebruik ik voor kleine stukjes stappen, naar de bak toe vanaf stal bijvoorbeeld. (methode 2)

Nou was ik laatst op een andere stal om een vriendin te helpen. Zij was iets vergeten en ik zou even met het paard stappen, en gebruikte methode 2. Vervolgens kreeg ik van de instructrice de wind van voren omdat dit heel onveilig zou zijn. Ik moest de teugels wel over de hals laten, maar mocht alleen de linkerteugel vasthouden (methode 3). Dit was volgens haar de enige veilige manier. Ik was zelf zo verbouwereerd door de manier waarop de me aansprak dat ik vergeten ben te vragen waarom ze dat veiliger vond.

Volgensmij zit het zo:
Methode 1 is het veiligst, je hebt de teugels met twee handen vast en dus het meest te vertellen.
Methode 2 is wat minder veilig (want één hand) voordeel ten opzichte van methode 3 is dat je twee teugels vasthebt. Mocht je paard schrikken dan trek je hebt bit niet dwars door de mond heen, je verdeelt de druk over het hele bit. Bovendien heb je altijd meer kans dat één teugel knap dan twee, je kan er dus beter twee vasthebben. Nadeel is dat je weinig ruimte hebt om mee omhoog te gaan mocht het paard steigeren, in dat geval zal je eerder los moeten laten.
Methode 3 heeft als voordeel dat je met een steigerend paard meer ruimte hebt, nadeel is dat je bij een schrikkend paard het bit aan één kant door de mond trekt, en één teugel breek sneller dan twee.

Dus, wat vinden jullie hier nu van? Wat is het veiligst, en hoe neem jij je paard mee?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:50

quartprinces schreef:
methode 1 en 3 kun je afwisselend gebruiken ze lijken me alle twee goed maak ik gebruik altijd methode drie omdat je dan ook het meeste te vertellen hebt en als het toch moeilijk word pak je effe de 2de teugel want als het paard stijgert is methode 1 helemaal niet veilig want je bent zo wat gedwongen om het paard los te laten en als je 1 teugel vast hebt heb jij en je paard meer bewegings vrijheid !

juist met methode 1 heb je met steigeren het meeste te zeggen :x Rechterhand los laten en de teugels hebben veel meer ruimte dan met alle andere methodes.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:04

ik gebruik methode 1 en 2 het meeste. methode 3 gebruik ik eigenlijk nooit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:08

Bij lang stuk lopen methode 1, maar dan zit ik er meestal op, dus doe ik bijna nooit.

Verder 1 teugel, ivm stijgeren en makkelijk om me heen laten draaien. (volte)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:50

Ik gebruikt eigenlijk altijd methode 1. Alleen heb ik dan de teugels over het hoofd en houdt ik met twee handen de teugels vast. met mijn rechterhand heb ik dan wel vast zoals bij methode 2 :P
Dus wel duim, linkerteugel enz.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:01

methode 1 en 2...meestal 2 omdat het wel een balachelijk kort stukje is naar de bak of om buiten om te stappen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:04

ik bak altijd met 1 hand de beide teugels vast die nog om de hals van het paard hangen.
als ik een heel stuk moet lopen doe ik ze over het hoofd heen en loop flierefluitend met mn paard over het erf,, maar heb dan ook wel een mak dier,, dat zou ik denk ik met een anders paard nooit doen :o

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:06

Sorry ik heb niet alles gelezen maar wil dit toch even vragen:

Is methode 1 juist niet hardstikke onveilig?
Als het paard er vandoor gaat en je word gedwongen je paard los te laten hangen je teugels over de grond heen..
Veel meer kans op ongelukken toch?

Oke, als je teugels over de hals heen hangen kan het ook gebeuren.. maar dat lijkt me toch een kleinere kans.

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:25

ik kies voor methode 2 ;) zo heb ej het paard strak vast, dus als hij de neiging heeft ervandoor te gaan, heb je hem snel bij je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:05

als ze een martingaal hebben methode 2
als ze geen martingaal hebben soms methode 1, maar net zo vaak methode 2
als er iemand op zit (dus als ik er naast loop om ze vast te houden, bij de kleine kinders) pak ik ze vast aan het stukje leer (geen flauw idee hoe het heet) tussen het bit en achter het hoofd
dan hebben hun nog contact met het paard en voelen ze (een beetje) hoe het paard reageert maar heb ik toch nog het paard vast

maar van methode 3 heb ik nog nooit gehoord

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:05

Methode 2. Altijd.
Als ze aan de kletter gaan en de teugels hangen los kunnen ze er makkelijk in terecht komen.

pippetinus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:12

Bijna altijd methode 2. Heel soms methode 1

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:47

Altijd methode 1: hoeft ze niet elk stapje met me mee te lopen die ik zet, maar kan op de manier lopen die zij fijn vind.
Als ze ergens van schrikt heeft ze hier ook de ruimte voor om een sprongetje naar voren te maken zonder dat ze meteen een ruk in d'r mond krijgt.

Kortom: meer ruimte voor zowel ruiter als paard^^

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:58

Methode 3 heb ik nog nooit van gehoord en vind ik onzin.
Methode 1 gebruik ik ook als ik lang met hem moet stappen.
Maar meestal als ik gewoon van de wasplaats naar de rijbak ofzo stap gebruik ik methode 2.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:09

De methode die mij geleerd is, staat er niet tussen... :+ Maar het lijkt het meest op methode 2: de teugels blijven over de hals, je blijft zelf ter hoogte van de schouder van je paard en pakt beide teugels vast met je rechterhand. Je houdt de teugels vast zoals je zou doen op het paard (duim en pink eronder) en kruist de teugels in je hand (oftewel, de rechterteugel gaat bij je pink je rechterhand in en bij je duim eruit. De linkerteugel andersom). Mij is geleerd dat je op deze manier het makkelijkst kan sturen terwijl je loopt.

Bijkomend voordeel is dat als hij ervandoor gaat, je zelf niet ondersteboven wordt gelopen, je redelijk controle hebt en als hij los mocht breken, hij niet in z'n teugels komt te lopen.

Maar eerlijk is eerlijk, als ik even snel iets moet pakken, doe ik dat aan één teugeltje. Maar dan hebben we het echt over anderhalve meter.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:13

ik voeg een andere toe aan de stapel dus:methode 4 :Y)
bij mij wordt aangeleerd de teugels over het hoofd heen te doen en dan met je linkerhand de teugels aan het eind vasthouden(zonder je hand ertussen!). met je rechterhand hou je beide teugels losjes vast metje middel en ringvinger ertussen vlak onder het bit. :)

dit is volgens mij de veiligste methode,je hebt namelijk je paardgoed vast met je linkerhand voor als hij gaat stijgeren/ vluchtreactie en heb je veel lengte om afstand te nemen zonder los te laten, met je rechterhand stuur je je paard alleen maar.. je kan ook niet blijven hangen in de teugels omdat je je rechterhand losjes vast hebt en je geen vingers tussen de teugels hebt met je linkerhand. :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:20

Ik heb meestal beide teugels in mijn rechterhand terwijl ze om de hals van het paard hangen, in een vuist. Soms heb ik ook alleen met mijn rechterhand de linkerteugel vast (3).

Hoe ik eraan kom weet ik niet maar ik gebruik dus ook een andere methode :+ Heb ook niet speciale greep per hoever ik moet lopen oid. Het gaat automatisch :)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:24

Als ik langere stukken stap (zoals in- of uitstappen aan de hand of gewoon stappen) dan gebruik ik methode 1.
Methode twee gebruik ik inderdaad voor de kortere stukken. Methode 3 heb ik nog nooit van gehoord, ik gebruik m dus zelf ook niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:25

Mij is methode 3 geleerd, omdat je bij methode 2, als je een gebroken bit hebt, het bit tegen het gehemelte aan 'duwt' zodra je een beetje druk neemt.