Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bezelbub

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:23

klinkt goed meis, mocht je nog betrouwbare adressen nodig hebben (mijn pa heeft zon beetje veulens door het hele land heen staan) pb staat open.
Succes maar komt wel goed zo te horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:24

Bedankt Bezelbub maar het is de bedoeling dat dit paard een beetje in de buurt blijft staan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:55

Er zijn paarden die geboren worden met een hersenprobleem zo zijn er ook mensen, maar bijna in alle gevallen is dit het resultaat van het echt breken van het paard, bij het zadelmak maken, en nadien de verdere opleiding door mensen die niet weten hoe een paard denkt.
Das heel spijtig voor het paard maar deze situatie is niet omkeerbaar, deze schade kan je niet ongedaan maken, dit paard is gedoemt nu zo verder te leven als een zombie ( een levende dode ).
En de schuld is hier bijna altijd de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:58

aeolusnr1 schreef:
Er zijn paarden die geboren worden met een hersenprobleem zo zijn er ook mensen, maar bijna in alle gevallen is dit het resultaat van het echt breken van het paard, bij het zadelmak maken, en nadien de verdere opleiding door mensen die niet weten hoe een paard denkt.
Das heel spijtig voor het paard maar deze situatie is niet omkeerbaar, deze schade kan je niet ongedaan maken, dit paard is gedoemt nu zo verder te leven als een zombie ( een levende dode ).

Nou, dat is goed nieuws dan. Ik vind het erg kort door de bocht. Ik ben een andere mening toegedaan, namelijk dat hij wel kan herstellen mits hij nu eens respect krijgt van de mens en hij straks lekker het land opgaat met andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:01

aeolusnr1 schreef:

waaaah wat een onzin!!!
Maar goed dat jij geen africhtingsstal runt dan... zouden alle paarden naar de slacht kunnen of niet :D

Ik heb heel wat gekken zien "omkeren" anders.. paarden die opgegeven waren!
Of vreselijk bang, of levenloos zoals deze zombie, of gewoon knettergek...
Geloof mij, met de juiste aanpak is er hoop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:04

Aeolus, wat zou jij doen in dit geval, deze mooie nakomeling van Strawinsky opladen en inleveren bij Stegeman?
Of moet hij bij jou komen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:15

Goh, en als ik nu geboren was met een hersenprobleem, ook maar naar de slacht?? Of werd deze vergelijking een beetje ongelukkig opgeschreven??

Ik ben anders best een mooie nakomeling van van Dijk en Verwij hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:17

Het beestje is er niet mee geboren, Mrie ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:19

Nee dat snap ik ook, maar er staat "Er zijn paarden die geboren worden met een hersenprobleem zo zijn er ook mensen, maar..." En daar refereerde ik aan.... :z

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:28

Call me stupid, maar ik snap er geen biet meer van :?

In het ene topic schreeuwt Suleilitha dat een ongehoorzame dwarse donder moeten worden aangepakt, desnoods met stevig gebruik van slof & zweep en dat je dominantjes gelijk moet afstraffen bij het kleinst denkbare bokje of woorden van gelijke strekking en hier klaagt diezelfde Suleilitha over een te braaf paard en zou ze willen dat -ie wat stouter was???

Ik heb een beetje medelijden met dit dier, dat niet kan voldoen aan jouw 'stoere' eisen en kennelijk totaal niet door jou begrepen wordt... Misschien moet je eens proberen te fluisteren in plaats van al die spierballentaal?
Ik neem het hem niet kwalijk dat hij zich afsluit :n :(:) Als hij er klaar voor is, komt hij vanzelf wel los.

En wat is er eigenlijk mis met een gehoorzaam (aka 'broke') paard? Daar streeft toch iedereen naar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:38

Wranglerbutt, deze is niet van mij, maar van een klantje van me.
Verder vertoont hij dit gedrag al voor hij me ook maar een keer had geroken, de eigenares kocht hem in deze toestand.
Bepaalde dominante duivels moet je inderdaad afstraffen, maar een paard wat erbij loopt als deze is echt niet waar een eigenaar naar streeft, het hele wezen is er uit.
Verder is het een misvatting van je dat ik paarden met spierballentaal benader, dat is nog altijd het laatste redmiddel. Het is niet dat deze slechts te braaf is, het is dat hij zowat dood op de wereld staat en met een "broke" paard is alles mis wat er mis kan zijn, als hij zo "broke" is als dit dier.
Verder zijn de paarden hier op stal ook niet compleet dood, maar wakkere levende dieren en dat is het paard waar dit topic over gaat dus niet en dat is zo zorgwekkend.
Wel eens gehoord van lethargisch? DIT paard IS lethargisch, als gevolg van geestelijk knakken!!!!
Je knakt een paard niet met een opmieter op het moment dat hij je aanvliegt, je knakt een paard als je te pas en te onpas zijn wil breekt met round-up-sessies en DAT is wat deze arme jongen in het verleden heeft doorstaan.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:45

suleilitha schreef:
Wel eens gehoord van lethargisch? DIT paard IS lethargisch, als gevolg van geestelijk knakken!!!!
Je knakt een paard niet met een opmieter op het moment dat hij je aanvliegt, je knakt een paard als je te pas en te onpas zijn wil breekt met round-up-sessies en DAT is wat deze arme jongen in het verleden heeft doorstaan.

Het is toch slechts jouw vermoeden dat de wil van dit paard geknakt is door round-up (wat is dat? round pen- of join up-) -sessies? O.K., er is NH grondwerk met 'm gedaan en jij vind 'm te braaf. Prima. Maar om een paard dat relaxed uit zichzelf de trailer inloopt en niet wegrent in een angstige situatie nou gelijk lethargisch te noemen? :\ Klinkt alsof je weinig ervaring hebt met fijn opgevoede paarden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:54

Nogmaals Wrangerbutt, ik weet meer van dit paard dan ik hier neer heb gezet maar je kunt nu eenmaal niet alles op een forum neerknallen. Verder is round-up mijn eigen benaming voor te pas en te onpas paarden een join-up geven en de naam round-up is de naam van landbouwvergif waar je ook alles mee uitroeit.
Deze is verder niet gewoon braaf, maar het is een nog maar zesjarige die dood op de aarde staat.
Mijn eigen paarden zijn ook fijn opgevoed, op die ene draak na die niet was opgevoed toen hij bij ons kwam en nu op de wei staat.
Als je nog vragen hebt, stel ze dan maar via PB want om bepaalde redenen kan ik de hele voorgeschiedenis van dit dier niet op Internet zetten, ik hoop op je begrip hier voor.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:58

ben het erg eens met wranglerbutt. Wat een overdreven gedoe allemaal met die paarden, zet dat beest gewoon op het land, dan komt het waarschijnlijk allemaal wel goed. Het grootste probleem van dit paard lijkt mij het compleet afgesloten zijn geweest van contact met andere paarden. Daarnaast eventuele pijn aan de voeten.

Er zijn genoeg paarden die zelf zo'n persoonlijkheid hebben, een paard wat niet bokt, stuift en rent is niet abnormaal, als hij gewoon op mensen (en een klappende zweep) reageert (misschien iets minder snel dan anderen), bereden kan worden en buitenritten kan maken zal er verder niet zo heel veel mis mee zijn. Om het beest nou een zombie te noemen :? Wat een suggestieve berichten allemaal zeg!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:00

@Suleilitha: Ik neem je verhalen ondertussen maar met een fikse korrel zout ;)
Voor iemand die zo discreet met info over andermans paarden om wil gaan, zoek je verrekte vaak de aandacht op Bokt!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:02

sanne83 schreef:
Wat een suggestieve berichten allemaal zeg!

Precies! Veel suggestie en bar weinig feiten :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:09

Ik heb raad gevraagd hoe aan te vangen met dit dier en we zijn er uit dat ie lekker het land opgaat met andere paarden. Verder heb ik hier geen suggesties neergezet, jammer dat jullie dat zo opvatten, dames.
Tot slot, de huidige eigenares weet van dit topic af.
Veel plezier nog ;)

O ja, nog even voor de goeie orde, het topic over Judd, Judd is ons eigendom dus in die context is het woord discretie dan ook niet aan de orde. Toedels!

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:26

Is de term Learned Helplessness al gevallen? Ik heb niet alle berichten doorgelezen, sorry, maar in het geval van Learned Helplessness zijn dieren ook apathisch en volgen ze iedereen ongelukkig als makke lammetjes. Dit, omdat ze ooit hebben geleerd dat wat ze ook doen, ze geen invloed hebben op hun omgeving. Ze geven zich dus over.

Voorbeeld: een muis A die op onduidelijke tijdstippen een schok krijgt. Hij heeft er geen controle over en zal in een hoekje van zijn hok de schokken ondergaan. Zijn stressniveau is veel hoger dan een muis B die vooraf aan de schok een belletje hoort zodat hij zich kan voorbereiden op de schok of evt zelfs de schok kan vermijden. Muis A zal op een gegeven moment vervallen in Learned Helplessness (even kort door de bocht). En zodra hij weer controle over de situatie krijgt zal hij dit in eerste instantie niet gebruiken omdat hij het al opgegeven heeft.

Terug naar de situatie: het kan zijn dat het paard vroeger veel te ruw is ingereden (en vooral inconsequent: de ene keer wel klappen en de andere keer niet) en is afgestraft om alles wat hij deed en dus psychisch naar de knoppen is geholpen totdat hij letterlijk 'brak' en in de toestand van Learned Helplessness kwam. Hij leerde dat of hij nou wel of niet zijn best deed, het leven werd er niet leuker op. Dus doet ie gestaag zijn ding zonder te genieten. Hij moet weer leren dat het leven leuk is, en dat hij er van mag genieten. Dit duurt lang!

Het klinkt ietwat zweverig en dat ben ik totaal niet, maar het is echt een wetenschappelijk onderbouwd verhaal.
Of het paard eraan lijdt dat kan ik niet beoordelen hoor, het is een suggestie die in me opkwam.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:27

suleilitha schreef:

Het paard heeft nog een veel groter probleem; het weet niet meer hoe het moet omgaan met andere paarden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut geen fan van de join-up, maar dat een paard niet meer op andere paarden reageert, heeft daar toch echt niets mee te maken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:50

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om het topic verder weer netjes te laten verlopen. Persoonlijke aanvallen hebben niets meer met discussiëren te maken.

Graag weer gezellig en ontopic verder. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 01:53

Het is niet alleen dat hij niet op paarden reageert, hij reageert en anticipeert ook niet op mensen en die dingen bij elkaar vind ik erg zorgelijk. Verder ziet ie er allesbehalve happy uit al moet ik zeggen dat hij een dikke maand geleden nog slechter toonde. Ik kan niet anders zeggen dan arm, arm dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:09

Sul, het doet me een beetje denken aan het paard waar ik laatst een paar maanden mee aan de gang ben geweest. Die stond er ook bij als een autist en helemaal op een lage golf met alles. Dat paard leek echt helemaal suf gehorsemanshipt. Het dier kende echt alle dvd's uit zijn hoofd en deed trouw wat er van hem verwacht werd volgens het boekje, maar spontaniteit was er volstrekt niet meer.
Wat we hebben gedaan is dit paard een heel betrouwbaar werkschema geven, een consequente aanpak en prikkelen in het werk. Deze aanpak werkte goed en dat is natuurlijk mede te danken aan zijn meewerkende karakter, vooral toen het basisidee eenmaal geland was.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:12

Om even terug te komen op die Learned Helplessness...
Suleilitha, wat gebeurt er precies als je op een behoorlijk tempo op hem af loopt, richting zijn hoofd, alsof je van op 10 meter afstand besloten hebt om hem een mep te verkopen?
Reageert hij hier op, of blijft hij doods voor zich uitstaren?
Als hij gewoon voor zich uit blijft staren denk ik dat je zeker mag gaan denken aan Learned Helplessness.
Als hij daarintegen zijn hoofd de lucht in gooit of een andere uitwijk maneuvre doet is het volgens mij niet meer Learned Helplessness. Want dan zit er nog ergens iets van zelfbehoud in dat lichaam. Bij Learned Helplessness heb je dit niet meer. Zo'n dieren laten alles over zich heenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:15

Dank voor het delen van jouw ervaring, Lovely, dit geeft me weer hoop!!!!
Asherlon, ik heb al geprobeerd wat jij zegt en hij reageerde echt totaal niet!
Ik had gewild dat hij het hoofd in het rond had geslingerd, of om mijn part keihard was weggerend!!!!
Ik kende tot vandaag de term learned helplessness niet, maar ik herken er zoveel van bij dit paard, dat ik het er gewoon koud van krijg!!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:22

hemeltje... dit dier is verder heen dan dat ik vreesde...
Als ik morgen tijd heb, ga ik eens mijn cursus gedragsleer van een paar jaar geleden doorbladeren. Daar stond een volledig hoofdstuk in rond die learned helplessness. Misschien dat er nog iets in staat dat kan helpen?