Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

anneliesdj

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:23

muppetmayo schreef:
Ik blijf nu wel heel benieuwd naar de mensen die zeggen nooit een tik uit te delen.
Hoe doen jullie dat als je paard maaiend op je afkomt tijdens het longeren?

Ik denk niet dat je daar antwoord op gaat krijgen, heb je vraag nu al minstens 3 keer voorbij zien komen en nog geen enkele reactie gezien.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:25

anneliesdj schreef:
muppetmayo schreef:
Ik blijf nu wel heel benieuwd naar de mensen die zeggen nooit een tik uit te delen.

Ik denk niet dat je daar antwoord op gaat krijgen, heb je vraag nu al minstens 3 keer voorbij zien komen en nog geen enkele reactie gezien.

Jammer is dat, ik ben daar wel benieuwd naar! Komt dit dan helemaal niet voor bij al die andere paardjes?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:27

Heb voor ik mijn eigen paard had arabier hengstje gereden, zeer gevoelig dier,
een keer boos zijn kant opkijken was doorgaans voldoende.
(heeft in het verleden voor wij hem verzorgden wel eens rake klappen gehad,
die hij ongetwijfeld ook wel eens verdiende, schouw en dekhengstje, kon wel wat ondeugend zijn.)
Wel met longeren altijd longeerzweep mee, aangezien als er links iets engs was,
meneer recht door overstak, en dat was mijn! persoonlijke ruimte!
Moet zeggen was super braaf dier, wel altijd 1000% op je hoede zijn, want als ie iets engs zag,
sprong hij bijkans in je nek en hij was snel! En van steigeren was ie ook niet vies (niet in onze richting).

Heb nu uberbrave ietwat domininante fjorden merrie (hoe kom je van het een op het ander)
type, van dik hout zaagt men planken en af en toe een enorme aansteller! (en dan een echte heethoofd)
(heeft me regelmatig de opmerking: "is 'ie laat geruind?" opgeleverd)

Die dame heeft echt wel eens een optater gehad. (lik op stuk beleid)
Wanneer dreun geven?
Bijvoorbeeld toen ze mijn duim voor wortel aanzag, en ik hem DIRECT! terug wou hebben.
Of toen ze in de trailer bedacht me te pletten en op mijn voet te gaan staan met een achterbeen
(enigste wat ik nog kon, was met andere been knietje geven en hard roepen).
Als madam op een terein met 400 fjorden je van de ene naar de andere kant probeert te sleuren, nou
geloof me, dan kan je ook een smok krijgen aan je halster touw!

Overigens kan je dit soort acties alleen doen, als het gerechtvaardigd is.
Blijft een merrie die dan weer snel op haar teentjes is getrapt.
Doorgaans super braaf, dus gelukkig niet vaak nodig, die rigoreuzere acties.

Tja, paarden verschillen. Mensen ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:28

anneliesdj schreef:
muppetmayo schreef:

dat kan men ook niet geven........... want ze hebben het nooit meegemaakt, het enige wat je dan kan doen is een welgetimede tik op de kop, boeg, hals........... waar je hem dan op dat moment raakt...........

een foei helpt dan niet...........

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:31

of je legt m keer op de grond dat denkt ie er ook niet meer aan nog een keer zoiets te flikken. Wel een beetje afhankelijk van wat voor ondergrond en tuig dat ie eventueel op heeft natuurlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:32

moet die ook niet 172 zijn Haha! Haha! Haha!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:33

Nou die van mij is net 1.50 maar daar red je dat ook niet mee volgens mij Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:34

nee idd, ff op de grond leggen... Haha! Haha!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:36

een tik uitdelen doe ik alleen als ik 100% zeker weet dat de oorzaak van het verkeerde gedrag niet mijn eigen stomme fout is,als ik dus bijv enkele signalen van mijn paard heb gemist.

mocht mijn paard echt naar me trappen of bijten,en ik weet zeker dat dit heel onterecht is en de fout niet bij mij ligt dan krijgt ie het net zo hard terug,als ik twijfel of de fout bij mij ligt dan krijgt ie m ook hoor,ik sta het niet toe dat een paard me bijt of trapt,ook niet als het in zijn ogen terecht is,maar dat is dan wel voor mij een wijze les om de volgende keer misschien toch iets beter op de signalen van het paard te letten waardoor je dit soort gedrag kan voorkomen of voor kan zijn,en als je dat kan zal dit soort gedrag bij het betreffende paard steeds minder worden.
een goede verstandshouding is alles!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:36

hoe groot ze zijn maakt me niet zo veel uit zolang ie maar lang genoeg in de lucht blijft hangen Haha! maar das wel n uiterste dan ben je bijna meer bezig met breken en moet wel n verschrikkelijk etterbak hebben wil je dat kunnen verantwoorden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:37

anneliesdj schreef:
nee idd, ff op de grond leggen... Haha! Haha!

ik heb het wel eens bij een veulen gedaan........ zo een brutaal dier die zijn moeder al de baas was op 3 weken.......

ben er bovenop gaan liggen......... wat een worstelpartij Lachen Lachen maar zijn praatjes werden een stuk minder Lachen

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:40

Een goede verstandshouding is inderdaad alles maar een deel paarden vinden het ook een hele goede verstandshouding als zij de baas zijn! Zolang je zelf een goede concequente leider bent heb je met weinig paarden een probleem zodra je niet de leider bent die ze nodig hebben krijg je pas problemen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:41

Romy18 schreef:
hoe groot ze zijn maakt me niet zo veel uit zolang ie maar lang genoeg in de lucht blijft hangen Haha! maar das wel n uiterste dan ben je bijna meer bezig met breken en moet wel n verschrikkelijk etterbak hebben wil je dat kunnen verantwoorden

bij notoire steigeraars trek ik ze ook uit balans aan de lijn............ dan vallen ze maar om.......... helaas pindakaas

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:41

Ja een veulen ja, wij leerden ze dat altijd, pakten we een voetje naar achter en gingen ze zelf liggen.

@Romy; Wat bedoel je nu precies? Want je hebt het eerst over op de grond leggen en daarna over lang genoeg in de lucht blijven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:43

anneliesdj schreef:
Ja een veulen ja, wij leerden ze dat altijd, pakten we een voetje naar achter en gingen ze zelf liggen.

Alleen als ze heel dwars zijn mag ik hopen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:46

Sizzle schreef:
anneliesdj schreef:

Alleen als ze heel dwars zijn mag ik hopen?

Nee hoor, gewoon voor een koekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:46

anneliesdj schreef:

@Romy; Wat bedoel je nu precies? Want je hebt het eerst over op de grond leggen en daarna over lang genoeg in de lucht blijven?

anders staan ze alweer met 4 benen op de grond voordat je ze om kunt trekken denk ik.
dat zou ik trouwens niet snel doen, ben dan veel te bang dat ze verkeerd terecht komen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:47

Steigeraars die je op de grond legt! als ze lang genoeg in de lucht blijven hangen trek je ze zo uit balans 1 keer doen en de volgende keer denken ze wel 3 keer na voor ze omhoog komen! Daar had ik over gewoon zo een groot paard op de grond leggen gaat ook wel maar daar heb je wel n touwtje of 2 bij nodig en dan ben je echt aan t breken en daar ben ik wel heel voorzichtig mee. Daar kan je een paard echt heel erg mee kappot maken maar ook heel erg mee helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:47

dees_daan schreef:
anneliesdj schreef:

anders staan ze alweer met 4 benen op de grond voordat je ze om kunt trekken denk ik.
dat zou ik trouwens niet snel doen, ben dan veel te bang dat ze verkeerd terecht komen.

een paard is redelijk zuinig op zichzelf........... en schatten hun kansen ook heel goed in Lachen

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:48

mijn vorige paard kreeg ook dikwijls een klap hoor Lachen
dat was dan meestal als ze over me heen walste(poging deed tot) of zich om wilde draaien en terug naar de wei wilde rennen...

mijn huidige paard is nog een veulen dus die krijgt geen klappen, als hij iets doet is dat meestal uit onwetenheid Lachen

mijn huidige verzorgpaard krijgt ook weleens een hengst, niet zo vaak, ze luisterd meestal wel!
alleen af en toe kijkt ze nog eens wat ze uit kan proberen(ze weet dat als ik HALT zeg ze moet blijven staan ongeacht waar ik heen ga, alleen soms denkt ze dan van hey dat is interessant daar kan ik wel even kijken, of naar het gras in de tuin graaien...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:49

anneliesdj schreef:
Nee hoor, gewoon voor een koekje.

hmm niet zo mijn ding om een paard zo ultiem onderdanig te laten zijn terwijl hij eigenlijk al braaf was, want dat is het toch wel als een paard voor je op de grond gaat en in principe volledig hulpeloos is. Maar ieder keuzes en verder geen verwijt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:50

Romy18 schreef:
Steigeraars die je op de grond legt! als ze lang genoeg in de lucht blijven hangen trek je ze zo uit balans 1 keer doen en de volgende keer denken ze wel 3 keer na voor ze omhoog komen! Daar had ik over gewoon zo een groot paard op de grond leggen gaat ook wel maar daar heb je wel n touwtje of 2 bij nodig en dan ben je echt aan t breken en daar ben ik wel heel voorzichtig mee. Daar kan je een paard echt heel erg mee kappot maken maar ook heel erg mee helpen.

precies Romy.................... en het verschil tussen kapot maken en helpen op zulke momenten ligt in de deskundigheid van de begeleider.........

een paard kapot maken heeft nooit zin, een paard breken ook niet............. een paard helpen zich optimaal te bewegen in de wereld van de mensen is een heel ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:51

maar als je ze uit balans trekt kunnen ze zichzelf op dat moment even niet inschatten toch? wat dat betrefd ben ik heel voorzichtig, heb er geen ervaring mee, dus doe het ook niet. mocht het wel zover komen dat er niet meer mee te longeren valt dan breng ik hem weg naar iemand die er wel ervaring mee heeft. maar goed, dat zal niet nodig zijn denk ik Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:51

wendy_x schreef:
mijn vorige paard kreeg ook dikwijls een klap hoor Lachen
dat was dan meestal als ze over me heen walste(poging deed tot) of zich om wilde draaien en terug naar de wei wilde rennen...

mijn huidige paard is nog een veulen dus die krijgt geen klappen, als hij iets doet is dat meestal uit onwetenheid Lachen

mijn huidige verzorgpaard krijgt ook weleens een hengst, niet zo vaak, ze luisterd meestal wel!
alleen af en toe kijkt ze nog eens wat ze uit kan proberen(ze weet dat als ik HALT zeg ze moet blijven staan ongeacht waar ik heen ga, alleen soms denkt ze dan van hey dat is interessant daar kan ik wel even kijken, of naar het gras in de tuin graaien...)

waarom zou je een veulen niet al gelijk de omgangsvormen bijbrengen?????

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:52

Reactie op Sizzle.
Dat doe je ook met vd toch?

We deden het ook alleen bij de veulens die zelf aangaven er geen problemen mee te hebben. Dus een die gewoon blijft liggen als je erbij in de stal komt, dan een keer proberen of ze zich languit laten leggen en als dat zonder problemen gaat een keer proberen op commando, koekje voor ze op de grond en voetje naar achter, op een lekker zachte bodem denken ze dan vaak zelf al; o lekker liggen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-12-08 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt