Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tulp2008

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:12

als echt niets help, waarom schakel je dan geen deskundige in? Een instructeur of een africhtingsstal? Zij kunnen dit probleem dan waarschijnlijk beter oplossen en jou leren hoe je het beste met het bijten om kan gaan. Om je paard nu te bewerken met een stroomstok of een knuppel is gewoon dierenmishandeling. Een klap moet kunnen om het hem af te leren, maar als je een stroomstok moet gaan hanteren hoor je niet met paarden om te gaan.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:21

mijn paardje heeft een soort van 'zuigreflex' hij neemt dus alles in zijn mond om op te zuigen...
wat hij ook altijd doet (NOOIT bij mij) is vreemde mensen bijten!! dit doet hij altijd puur uit verveling!!!
misschien moet je eens proberen om zijn omgeving op te vrolijke? dit kan je doen door een hooi netje, bal, verkeerskegel,... in de stal te doen...
slagen worden ze toch enkel heel kopschuw van!! niet aan te raden...
mijn shet hengstje gaf ik ook altijd een tik als hij beet..tot hij nog bozer werd en begon aan te vallen!! toen ben ik over gegaan naar het respect afdwingen.
de manier bijten= werken/lopen heeft bij mijn shet hengst heel erg goed gewerkt!!!

veel succes ermee!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

Een biefstuk(rauw,dus niet bakken en een lekker sausje bij serveren Knipoog ) mee naar stal nemen en hem zo vasthouden dat als hij bijt ,hij in de biefstuk bijt...
De meeste bijters houden er dan wel mee op omdat ze bloed hebben geproeft in hun mond en daarvan schrikken.
Ooit getest bij een draver op een stal waar ik gewerkt heb en die heeft het nooit meer gedaan...

En anders zou ik ook voor de zo'n ding gaan dat stroomstootjes geeft...Hij bijt,jij doet direct prik in de neus...bzzzz,hij gaat dat normaalgezien wel goed voelen en als hij verstand heeft gaat hij dat nooit meer doen...

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:12

Ik heb ooit een ander verhaal gehoord.
Het paard beet ook overal in.
Toen hebben ze een grote aardappel gekookt en deze toen hij nog heel heet was op een theedoek onder een de mouw van een trui gedaan.
Het paard hapt in de vreemde bobbel en brand zijn mond.
Hij merkt dat bijten niet altijd even prettig is en vind jou nog steeds even lief als er voor want jij deed niks.
Misschien het proberen waard?

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:15

het handigste is hetzelfde als wat men ook met honden doet die iets eten wat niet mag...
hem gewoon in een gehaktbal vol tabasco laten bijten...
klinkt even enorm hard maar als hij straks wel iemand verwond heb je een heel veel groter probleem!!
Laatst bijgewerkt door mkvdiest01 op 01-12-08 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:17

mkvdiest01 schreef:
het handigste is hetzelfde als wat men ook met honden doet die iets eten wat niet mag...
hem gewoon in een gehaktbal vol tabasco laten bijten en dan bij voorkeur het eerste uur geen toegang tot water...
klinkt even enorm hard maar als hij straks wel iemand verwond heb je een heel veel groter probleem!!

ik weet het niet hoor maar ik draai al aardig lang mee in de honden wereld en vooral ook met "probleem"honden maar ik ken niemand die dit zou doen! wat je dan doet is eigenlijk gewoon vergiftigen en daarna laten uitdrogen! wat jij zegt is echt pure mishandeling!

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:21

mishandeling... dat is wel een erg snel oordeel over iemand die je niet eens kent!!! ik heb geen zin in ruzie maken dus ik ga er niet verder op in...
misschien is het handiger met een tip te komen voor de TS ipv met een oordeel...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:26

mkvdiest01 het gaat wel een beetje errug ver vind je ook niet?

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:34

mijn haf deed dit ook altijd . Hij heeft bij mij dus ook regelmatig een goede klap voor zijn harses gehad of een flinke trap onder zijn hol . Het heeft even geduurd voor dat hij het door had . Heb het een paar keer moeten doen en nu doet hij het niet meer . Dus even volhouden . Hafs zijn eigenwijze paardjes met een enorme bord voor hun koppen , maar als het kwartje eenmaal is gevallen dan doen ze het ook niet meer . Duurt alleen even voor het kwartje valt . Haha! Haha!

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:52

dus 1x op een weliswaar harde manier leren dat als hij zelf in iets bijt dat ook wel eens niet fijn kan zijn is heeeel erg veel erger dan continu hem een klap verkopen als hij bijt???
Kijk mijn methode is ook niet fijn voor het paard, en als je het niks vind moet je het ook zeker niet doen... maar als je hem 1x een tik geeft dingt het na zo lang zoiets doen echt nog niet door (geeft amigamia ook toe) dus dan moet je hem toch wel een redelijk aantal keren slaan ... en dat is natuurlijk heel veel minder zielig??

en als hij in de tussentijd wel een vinger te pakken krijgt heb je natuurlijk ook totaal geen probleem??

De handigste methode is zo'n muilkorf ding daarmee ze wel kunnen eten en drinken maar niet kunnen bijten... desnoods alleen als hij buiten de boks is (als hij geen luik heeft dan) ...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:54

Het ging mij meer om dat een uur water ontzeggen, dit kan erg gevaarlijk zijn en serieuze beschadigingen opleveren...

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:09

hihi ik ken het probleem, mijn paard was te lang hengst geweest en beet ook overal in, als je naast hem liep greep hij je gauw bij je arm, het loeder,

ook ik ben begonnen met hem een flinke heis voor zijn harses te geven, maar dat hielp niet.
Ik ben op een gegeven moment dat hij beet hem in zijn achteruit gaan zetten, eerst een klein stukje de keer erop dat hij beet een langer stuk achter uit laten lopen met een grote wijsvinger en al brullend tegen hem dat ie terug moest. ik heb dit tja toch wel een lange tijd volgehouden maar het resultaat is dat hij nu niet meer bijt, heb wel een keer een conflict met hem gehad dat ik me omdraaide en dat hij met open mond me als nog zou grijpen, heel resoluut mijn vinger in de lucht gestoken en al brullend geschreeuwt dat hij terug moest, slaan hielp bij hem gewoon niet .
Laatst bijgewerkt door twister42 op 01-12-08 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:10

hoi elma ja dat was ook wat extreem gezegd... heb ik ook nog ff aangepast... uur is ook te lang hoor meer way of speaking... max 5 minuten is meer dan genoeg om de boodschap zeer duidelijk te maken!!

twister dat is ook een heel goed idee... moet je wel voldoende consequent zijn maar kennelijk kan jij dat dus goed Lachen
hoe lang duurde het ongeveer totdat je echt vooruitgang zag (sommige mensen haken na 2x nl al weer af...)
super dat het werkte en slaan is idd niet de juiste methode!!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:32

Pfff, lekker zo'n paard zeg.
Mijn eerste idee was ook een tik geven maar dat helpt dus niet, jammer genoeg.
Een muilkorf is een leuk idee maar, lost het probleem niet op. Het verbergt het alleen maar. Zodra je dat ding af doet hapt hij meteen weer en leert er dus niets van.
Stroom ben ik ook geen voorstander van.
Ik heb weleens van iemand gehoord dat die altijd een punaise bij had. Zodra het paard hapt, in zijn neus prikken. Wel meteen en dus niet eerst 5 minuten gebruiken om die punaise te gaan zoeken. Haha! Je moet hem dus al in je hand hebben zodra je naar hem toe gaat. Een speld kan ook maar is wat dunner dus glijd wat makkelijker uit je handen.
*Hahaha, ziet jou als wandelend speldenkussen de stal in lopen*
In ieder geval veel succes.

Yuliett

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:37

Je kan ook eens proberen een plooi huid van zijn hals te nemen en die eens flink om te draaien als hij bijt.
Dat doen hengsten in het wild ook om merrie's en stoute veulens mee te nemen of te straffen.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:39

Ik lees dingen, sorry hoor, maar als je dat gaat doen met paarden, ben je ze niet waardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:53

Yuliett schreef:
Je kan ook eens proberen een plooi huid van zijn hals te nemen en die eens flink om te draaien als hij bijt.
Dat doen hengsten in het wild ook om merrie's en stoute veulens mee te nemen of te straffen.
Succes!

tegen de tijd dat je dat voor elkaar hebt is de pony alweer vergeten wat ie gedaan heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:59

Dat hoeft niet, ze weten vaak donders goed wat ze doen. De een sneller dan de ander. Sommigen zijn gewoon heel lomp en die lomperigheid die leer je niet af, dat is het karakter van het dier en dat zal je moeten nemen zonder dat je elke dag tot grove handelingen over gaat.

Als je gaat zadelen zet je hem gewoon vast zodat hij niet bij je kan komen om te bijten lijkt mij, gewoon altijd op je hoede zijn en hem voor proberen te blijven. Bordje op de stal dat het dier bijt en dat is heel snel bekend. Desnoods weefrek dan maar dicht zodat je zeker weet dat vreemden hem geen knal voor zijn kop geven. Dat zou ik dus niet willen een kopschuw paard dat ook nog eens als waarschuwing vooraf zijn oren in zijn nek legt omdat hij al denkt een knal te gaan krijgen. Hoe krijg ik een gestresst, vals paard.

Nu is het nog spel, hij is nog een baby, maar ga je een gedrag veranderen waardoor hij negatieve ervaringen gaat krijgen, krijg je een vals ding. Valse paarden worden gemaakt en niet geboren, of ze zijn niet goed in de kop.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:14

russel schreef:
Ik lees dingen, sorry hoor, maar als je dat gaat doen met paarden, ben je ze niet waardig.

Helemaal mee eens! Ik ben geen watje maar de tips die hier gegeven worden slaan echt alles!

Haflingers zijn zowiezo wat minder gevoelig voor correcties van dergelijk kaliber. Destijds heb ik een hafhengstje met de fles groot moeten brengen. Die was ook nergens van onder de indruk (logisch ook) Belangrijk bij dergelijke dieren is ze in een zo'n groot mogelijke kudde te gooien. Daar wordt wijken voor druk en respect snel geleerd.

Zelf veel grondwerken en daarnaast moet je zorgen dat je elke hap voor bent. Leid m af, stuur m weg, laat m een kunstje doen. Wat maakt niet uit... maar wees m voor. En zodra dat 1 keer werkt... direct de hemel inprijzen en vooral consequent blijven. Laat hem voor je werken. Hij vraagt aandacht, dus kan hij die krijgen... maar op jouw manier.

Klinkt misschien in sommige ogen/oren soft, maar als je de juiste timing te pakken krijgt zal je hier veel meer resultaat mee boeken dan met stokken, knuppels en stroomstoten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:29

@ An_J daarom ben ik meer voor het 'pleegmoeder pleegveulen' systeem, merrie voed haar veulen wel op.. flessenveulens zijn vaak niet zo goed opgevoed (zacht uitgedrukt) ik heb iig geen goede ervaring met een flessenveulen Lachen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:54

Dees_daan : dat snap ik maar die situatie was totaal anders. Als we die keuze hadden gehad, hadden we dat heus gedaan!
ik stuur wel ff pb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:55

Boetrham met iets smerigs erop?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:05

Afbeelding

Op deze foto (uit profiel van TS) zie je wel degelijk dat hij wat krijgt als hij zijn ''trucje'' doet. LEER DAT AF! Dan maar geen trucjes, maar GEEN voer uit de hand!!!!!

@ TS: Draai het nekvel net zolang tot je pony 'piept' en laat het dan los, dan NIET belonen maar gewoon verder gaan met waar je mee bezig was. ELKE keer als hij bijt, draai je zijn nekvel tot hij 'piept' GELOOF MIJ: Zo leer je het af!!!!!

En als dit nog niet werkt, zou ik toch nog maar stevig na gaan denken over die stroomprikker, maar het lijkt me sterk dat je pony nergens op reageerd Nagelbijten / Gniffelen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:17

Ga eerst eens op zoek naar de oorzaak, die meestal bij je zelf ligt: voer je hem wel eens/regelmatig uit de hand, krijgt hij een beloning uit je hand, zit je veel aan zijn hoofd zonder reden ....

Dan ga je dit achterwege laten, raak hem alleen aan als dat strikt noodzakelijk is. Zet hem zo kort vast als je poetst en zadelt dat hij niet bij jou kan komen. Verder eventuele pogingen tot bijten negeren of alleen 'nee!' zeggen op ferme toon (niet schreeuwen). Het zal wel een poosje duren voordat hij ermee ophoudt, maar hij moet leren dat er geen reactie komt als hij hapt en dat hij dan juist genegeerd wordt. Alle aandacht, in welke vorm ook door roepen, schoppen, terugbijten (????), is een vorm van aandacht en dus een reactie op zijn gedrag. Dit moet je juist vermijden.

Nog even over dat terugbijten: dat vind ik echt grote onzin en gevaarlijk! Op het moment dat jij je gezicht naar hem toebrengt om te bijten kun je er op rekenen dat hij een keer sneller is dan jij en je in je wang of neus hapt. Daar zit je dus niet op te wachten!

Als je toch iets ' lichamelijks' wilt doen, dan blok je hem met je arm. Als hij dreigt te bijten geef je een por met je elleboog. Je slaat dus niet van een afstand, maar laat hem wel voelen op een redelijk harde manier dat jij daar al staat en dat hij er weg moet en niet aan je mag komen.

Op je staldeur uitdrukkelijk opschrijven dat hij absoluut niet geaaid en gevoerd mag worden, zodat ook anderen van je paard afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:19

mkvdiest01 schreef:
mishandeling... dat is wel een erg snel oordeel over iemand die je niet eens kent!!! ik heb geen zin in ruzie maken dus ik ga er niet verder op in...
misschien is het handiger met een tip te komen voor de TS ipv met een oordeel...

lees het topic dan even terug.. ik heb meerdere tips gegeven