flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Re: flegmatiek paard, wie heeft er ook 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:00

Ja ik ben er ook wel trots op maar zou toch ook heel graag met hem nog de Z willen berijken, en lichamelijk kan hij het ook echt wel alleen moeten we het geestelijk nog wel even eens worden Haha!.

Rover (jaja zo heet ie) doet juist alles als er iemand voor het eerst op hem zit (mits ze wel een beetje kunnen rijden) maar zodra ze er een paar keer opzitten begint hij met fratsen..
En hij is ook erg knuffelig mag graag met iedereen knuffelen en wil eigenlijk altijd voledige aandacht..

Och jeetje er komen zoveel verhalen naar boven..
Hij kan zo kwaad worden om mijn sporen (rijd thuis dan ook zonder, maar op wedstrijd is het vanaf M1 verplicht) ik heb er al eens ruzie om gehad met mijn instructrice van toen.
Hij liep niet meer (in de les) echt geen pas om die klote sporen maar mocht ze van mijn instructrice niet af doen, toen heb ik gezegd bekijk het maar en heb ze afgedaan en ja hoor toen kreeg ik hem weer aan het lopen...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:04

Oh das apart met die sporen, duidelijk dat hij het er niet mee eens is Clown
Idd in omgang, knuffelen laat Zolex iedereen ook wel toe.. echter ohz klapt ze dicht en zal ze ook niet makkelijk grondwerken, ik merk nu elke keer als ik met der bezig ben ze iets meer geeft.. al is het weinig, voor mij betekent het heel veel!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:10

Ik rij ook zo'n paard. Vooral in de bak kan het haar allemaal niks schelen en is ze amper vooruit te branden. Ik probeer met haar zoveel mogelijk haar moeilijke punten op te zoeken zodat ze iets verzet gaat tonen en alsware wat nijdig wordt! Dan begint ze pas echt fijn te lopen en kan ik er beter aan rijden. Juist door dit karakter vind ik het niet heel leuk om haar te rijden, ze wil niet werken en daardoor mis ik een beetje het 'wij' gevoel. Daarnaast is ze ook absoluut geen wedstrijdpaard en daarom rij ik nu alleen nog maar met dr buiten en dat vind ze heerlijk en is ze ook een heel ander paard! (alles is dan 'eng' en het kan niet hard genoeg Knipoog )

Mijn eigen paardje is ook erg cool in dr hoofd (nog niet onder het zadel) maar wel 1 die zich graag laat zien en onwijs showt tijdens het lopen..dus ik ga er vanuit dat zij straks wel wil lopen onder het zadel!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:16

Jeanine84 schreef:
Ik rij ook zo'n paard. Vooral in de bak kan het haar allemaal niks schelen en is ze amper vooruit te branden. Ik probeer met haar zoveel mogelijk haar moeilijke punten op te zoeken zodat ze iets verzet gaat tonen en alsware wat nijdig wordt! Dan begint ze pas echt fijn te lopen en kan ik er beter aan rijden. Juist door dit karakter vind ik het niet heel leuk om haar te rijden, ze wil niet werken en daardoor mis ik een beetje het 'wij' gevoel. Daarnaast is ze ook absoluut geen wedstrijdpaard en daarom rij ik nu alleen nog maar met dr buiten en dat vind ze heerlijk en is ze ook een heel ander paard! (alles is dan 'eng' en het kan niet hard genoeg Knipoog )

Mijn eigen paardje is ook erg cool in dr hoofd (nog niet onder het zadel) maar wel 1 die zich graag laat zien en onwijs showt tijdens het lopen..dus ik ga er vanuit dat zij straks wel wil lopen onder het zadel!

Dat is dus bij mijn paard ook zo. Ik moet zo nijdig maken dat hij gaat lopen. Maar niet te dat hij gaat staken. Hij wordt zo'n 3 a 4 x in de week gereden, gelongeerd en dan nog 1 dag een wandeling buiten
aan de hand.

Heb al geprobeerd met hem buiten te rijden maar dat ging 3 x goed en de 4x in de staak. bokken, steigeren etc. Paar x gedaan maar is levensgevaarlijk. Had mij wel heerlijk geleken om vooral zomers lekker buiten te rijden ipv in de bak.

Maak ook af en toe een sprongetje. Daar wordt hij lekker voorwaarts van en is dan ook een stuk makkelijker te rijden.

Zit ook regelmatig met mijn handen in mijn haar en wil hem af en toe wel op marktplaats zetten. Haha!

Hij is alleen voor de rest zo lief dat ik dat niet over mijn hart kan verkrijgen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:27

Ik heb besloten mijn paard, nog een laatste kans te geven.
Ik vind het zo moeilijk, graag wil ik het alleemaal anders maar weet gewoon niet hoe.
Hij heeft dagen dan kan hij geweldig lopen, maar ook dagen waarvan ik denk waar doe ik het toch allemaal voor.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 12:32

Gister belde trouwens mijn da me op nav het bloedonderzoek.
Ik moet zowel merrie als veulen even heel goed ontwormen en hij adviseerde me (ondanks dat ze heel flegmatiek is) der 2x daags 3/4 kilo(bakje) haver bij te voeren...

Ik gaf haar al wel een paar handjes, maar moet dus drastisch meer.
Zijn er ook die wèl goede ervaringen met haver bijvoeren hebben?
Bij de meesten hielp het niet las ik wel in dit topic.

Je hebt verschillende soorten haver, wat is het beste dan? (was ik vergeten te vragen)
gepunte/geplette/zwarte haver.... ik geef nu gepunte geloof ik.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:34

Volgens mij halen ze het meeste uit geplette haver, maar ik weet niet wat zwarte haver doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:54

Oo geweldig ik herken mijn huurpony hier helemaal in! Ik begon hem een beetje zat te worden maar dit topic motiveert me juist om hem te motiveren en het boeiender voor hem te maken. Ik doe echt m'n best om het zo afwisselend mogelijk voor hem te maken, ik rijd voornamelijk dressuur maar longeer ook veel, ik ga zeer regelmatig met hem buiten uitstappen (echte buitenritten kom ik niet vaak aan toe), en hij mag ook vaak los met een vriendje waarbij we ze een beetje opjagen.
En ik doe zo m'n best tijdens het rijden maar ben zelf best een afwachtende ruiter en het duurt lang voor hij los is. Ook is hij slecht voor het been en valt na een paar passen terug in tempo. Het eerste kwartier stap ik eigenlijk alleen maar waarbij ik m'n teugels langzaam korter maak en veel figuren rijd. Zou ik na een paar minuten al aan moeten draven? Ik ben bang dat ik dan iets beschadig omdat hij nog niet warm is. Hij heeft ook veel moeite met de rechtergalop, die stukken beter gaat als hij al los is. Hebben jullie tips hoe ik het rijden het best op kan bouwen?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:02

Je maakt echt niks kapot als je al vrij snel gaat draven..

Haha je zou die pipo hier eens in het land moeten zien, dan weet ik ook gelijk dat hem niks mankeert.
Hij kan draaien op een dubbeltje en steigeren en bokken en rennen en een meter voor de draad dan nog bedenken te stoppen, hij is de hele tijd aan het klooien met zijn maatje en als die niet wil gaat ie de merries lastig vallen hij is echt altijd wel bezig..
En ik denk dat je dat ook in het rijden moet toepassen hou em bezig!!

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:50

Ik rij ook een flegmatiek paard en heb van de week eens geprobeerd zonder sporen te rijden want ik had het idee dat het niet echt hielp of je nou met of zonder reed. Nou hij loopt net zo (minder) hard als dat ik met spoor rij dus laat mijn spoortjes tegenwoordig lekker af! Hij is gewoon een super diesel en moet op gang komen, na 10 min als hij zich er eenmaal overheen heeft gezet gaat hij pas lekker lopen. Na een halfuur komt hij pas echt los en kan ik wat moeilijkere oefeningen doen die hij dan ook netjes doet! Eerder hoef ik daar niet aan te beginnen want dat pikt hij gewoon niet...
Ik ga a.s. woensdag voor het eerst naar springles dus ben benieuwd, hij word erg oplettend en voorwaarts na een paar sprongen. Dus hoop dat ik regelmaat in de lessen krijg en dus ook afwisseling voor hem!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:05

sporen zijn niet voor harder lopen hoor. Die zijn voor meer verfijne hulpen. Verschil tussen wijkhulpen en galopswissel zit heel dicht bij elkaar bijvoorbeeld.

Een paard meer/beter aan het been krijgen is een zaak van heel duidelijk en consequent zijn, niet van sporen. Die kunnen wel even helpen, maar ze voelen een vlieg. Dus je been voelen ze ook wel. Het gaan om wat ze erop uit willen doen Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:18

Anya: Ik dacht over sporen altijd hetzelfde als jou totdat ik deze merrie kocht....

Ik rij haar toch liever met spoortjes dan dat ik steeds been moet geven = geen reactie... flinke "schop" = geen reactie... tik met de zweep = geen reactie Verdrietig
Zó erg zelfs dat ik der flinke tikken moet verkopen en de striemen op de billen staan waarmee ik nog helemaal noppes nada bereik.

Sinds ik spoortjes omheb lijkt ze mijn hulpen ineens wel te voelen, hoef ik niet elke pas te drijven, alleen af en toe een prikkel geven (spoortje eraan) en bij teveel terugzakken een tikje met de zweep.

Resultaat: Paard is fijner te rijden, voorwaartser, ik ben niet na 2 rondjes bekaf en zij heeft geen blauwe billen.

Gister heerlijk met der wezen buitenrijden, wat een fantastische merrie met superruime heerlijke gangen!
Ze was lekker fanatiek, hoefde niet aan te drijven en hebben zelfs gegallopeerd.
Nu moet ik der overhalen om ook zo in de bak te gaan lopen Clown

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:22

RPride schreef:
Ik rij ook een flegmatiek paard en heb van de week eens geprobeerd zonder sporen te rijden want ik had het idee dat het niet echt hielp of je nou met of zonder reed. Nou hij loopt net zo (minder) hard als dat ik met spoor rij dus laat mijn spoortjes tegenwoordig lekker af! Hij is gewoon een super diesel en moet op gang komen, na 10 min als hij zich er eenmaal overheen heeft gezet gaat hij pas lekker lopen. Na een halfuur komt hij pas echt los en kan ik wat moeilijkere oefeningen doen die hij dan ook netjes doet! Eerder hoef ik daar niet aan te beginnen want dat pikt hij gewoon niet...
Ik ga a.s. woensdag voor het eerst naar springles dus ben benieuwd, hij word erg oplettend en voorwaarts na een paar sprongen. Dus hoop dat ik regelmaat in de lessen krijg en dus ook afwisseling voor hem!

Ja, dat had ik ook met mijn Sabien. Die is vaak niet vooruit te branden en echt nergens van onder de indruk, dus probeerde ik het ook met sporen. Maar ook daar wordt ze niet anders van, net zomin als van de zweep. Dus sporen en zweep gebruik ik niet meer.
Het is ook inderdaad niet zo dat ze de hulpen niet voelt of niet kent (ze is nog maar 3,5), ze denkt gewoon: doe jij het zelf maar!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:37

Ans schreef:
Anya: Ik dacht over sporen altijd hetzelfde als jou totdat ik deze merrie kocht....

Ik rij haar toch liever met spoortjes dan dat ik steeds been moet geven = geen reactie... flinke "schop" = geen reactie... tik met de zweep = geen reactie Verdrietig
Zó erg zelfs dat ik der flinke tikken moet verkopen en de striemen op de billen staan waarmee ik nog helemaal noppes nada bereik.

Sinds ik spoortjes omheb lijkt ze mijn hulpen ineens wel te voelen, hoef ik niet elke pas te drijven, alleen af en toe een prikkel geven (spoortje eraan) en bij teveel terugzakken een tikje met de zweep.

Resultaat: Paard is fijner te rijden, voorwaartser, ik ben niet na 2 rondjes bekaf en zij heeft geen blauwe billen.

Gister heerlijk met der wezen buitenrijden, wat een fantastische merrie met superruime heerlijke gangen!
Ze was lekker fanatiek, hoefde niet aan te drijven en hebben zelfs gegallopeerd.

En hoe lang doe je dit nu???
Want het werkt wel even hoor. Alleen niet lang.
Maar voor je het weet zit je in de cyclus scherpere sporen, scherper bitje Knipoog

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:44

Hihi, leuk om te zien dat ik gequoted wordt, het schuingedrukte stuk op de eerste pagina is van mij Bloos

Wat Anya al zegt: wees voorzichtig met sporen. Wissel met sporen rijden af met zonder sporen rijden. Je moet ze niet nodig hebben. Voor je het weet zit toch weer in de spiraal van sterkere hulpen en nog sterkere hulpen (been there). Houdt de dagen dat je zonder sporen rijdt voor gezelf als controlemiddel. Reageert ze nu echt op mijn been of op mijn spoor. Dat laatste is uiteraard niet de bedoeling.

Ik herken heel veel dingen uit dit topic in mijn vorige paard en het paard van een vriendin die ik nu bijrijd, beiden aan de flegmatieke kant. Het respect dat je voor ze moet tonen bovenal.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:47

Kaka, ja met de zoekfunctie vond ik dat stukje, heel herkenbaar!

Maar hoe krijg ik mijn paard tóch vooruit dan?
Ze gaat nl. compleet in staking in de bak... gister buitenuit gebruik ik ze zowat niet, want moet der eerder inhouden als vooruit drijven.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:52

Hoe zijn de paden buiten bij jullie? Ik reed met mijn eigen merrie graag op het strand dressuur. Was ze heerlijk voorwaarts en kon ik toch de oefeningen doen. Verder moest ik het niet wagen om vaker dan 3 keer in de week in onze eigen bak te komen (hetzij om te rijden, longeren of vrijspringen) want dan deed ze het daar ook niet. Daarom reed ik ook nog 1 a 2 keer per week bij de rijvereniging. Daar was meer ruimte en deed ze het wel prima. Kijk eens of zoiets ook voor jou werkt (and don't worry, het heeft mij ook enige jaren gekost om erachter te komen hoe je met deze paarden om moet gaan).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 11:56

Dank je Kaka!
De paden buiten zijn niet heel fijn en het weer zit ook niet mee helaas...
Misschien idd eens op ander terrein proberen te rijden.
Longeren en rijden in de bak vind ze vreselijk
Vrijspringen en grondwerken wel erg leuk, misschien moet ik dat wat meer gaan toepassen dan.
Hoe sta jij tegenover grondwerken in combi met belonen met brokjes etc?
Wel benieuwd naar meer meningen hierover, mijn merrie doet een moord voor biksjes namelijk en dit pas ik toe om der te laten werken en ze lijkt er ook plezier in te krijgen zo.
Onder het zadel krijgt ze géén eten als beloning, omdat ik bang ben dat ze anders helemaal niet meer wil Bloos

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:20

Ik doe er al 7 jaar over om Rover door te krijgen en nog verrast ie me wel eens.
Woensdag heb ik sinds een aantal maanden (blessureleed en kluts kwijt)weer voor het eerst op hem gereden en ik was zo blij en hij vond het ook leuk volgens mij..

Iets waar ik in de loop der jaren ook achter ben gekomen bij hem is dat ik de hulpen zo klein mogelijk moet maken, als ik ga zitten schoppen wordt hij alleen maar pissig en slaat ie alleen maar meer dicht en uiteindelijk doet ie niks meer.
Terwijl dat je erg geneigt bent om bij elke pas aan te sporen.. heel moeilijk allemaal..maar wel de moeite waard...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:24

Ik rijd bijna nooit met haar in de bak. Deels omdat mijn bak echt slecht is deze tijd van het jaar en deels omdat ze nog zo jong is en we dus lekker naar buiten gaan.
Maar in de bak of buiten, het maakt niet uit, voorwaarts is ze niet. Ik heb een tijdje granenmix gegeven, omdat ze daar voorwaartser van zou worden. Niet dus.
Zou haver helpen?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 12:26

Ik moet van mijn da 2x daags 3/4 voerschep haver voeren... maar of het gaat helpen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:27

Ik wil het wel graag proberen, maar ik wil niet dat mijn lieve, onverstoorbare merrie (want ze is echt een superpaardje verder, zooooo´n goed karakter en zo ontzettend niet bang op straat) verandert in een stuiterbal.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:40

Bij mij hielp de haver voor geen meter..
Wat ik wel gebruik bij die van mij is Multivit van Pavo het is een suplement en helpt bij die van mij wel..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:05

Anya schreef:
Ans schreef:

En hoe lang doe je dit nu???
Want het werkt wel even hoor. Alleen niet lang.
Maar voor je het weet zit je in de cyclus scherpere sporen, scherper bitje Knipoog

Ik had je quote niet gezien Bloos
Ik doe dit nu 2 weken en gaat nog steeds lekker, is nog wel kort natuurlijk maar goed...
Ik ben niet van plan maar scherpere sporen te gaan en scherper bit etc.. voorkant kom ik sowieso erg weinig aan want dan trapt ze meteen op de rem.

Maar zoveel mogelijk proberen buiten te rijden Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:21

Ans dat bedoel ik dus. Je paard zal wel twee weken lopen op die sporen. Maar ik voorspel je dat over twee of drie weken, de reactie al minder wordt. En na een jaar rij je dan met scherpe wielsporen om nog reactie te krijgen. Dus dat is echt niet de weg Knipoog Maar ik snap de verleiding.