Paard is 'boos' op me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlyy

Re: Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:16

fijn dat er verandering in komt!
het is helemaal niet zo vreselijk erg dat je paard geen weidegang krijgt (natuurlijk wel beter maar als het echt niet mogelijk is), als ze daarnaast maar genoeg andere beweging krijgen
ik weet jou situatie niet maar 10 paarden zijn toch echt teveel voor 1 mens zonder hulp, om die elke dag beweging te geven.
je kan het beste er een paar weg doen, het is moeilijk maar uiteindelijk is het beter voor de paarden.
zo kan je meer aandacht en beweging geven aan je merrie geven en een band op bouwen, dan zal ze ook niet meer 'boos' zijn..
succes!
Laatst bijgewerkt door Marlyy op 18-11-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:18

Marlyy schreef:
het is moeilijk maar uiteindelijk is het beter voor de paarden.

En beter voor haar! Iemand van 16 hoort een sociaal leven te hebben! Ik ben blij dat er veranderingen aan komen en hopelijk gaat het zo weer de goede kant op!:)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:19

hardstikke goed dat er wat gaat veranderen. Die paarden moeten in ieder geval naar buiten kunnen!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:20

Ik heb het topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat een paard minimaal 3 uur per dag even uit zijn stal moet om even te luchten en bewegen. Dit terzijde, omdat daar het topic niet over gaat.
Jouw vader vindt stro oa te duur, maar ik denk dat er eerst gekeken moet worden naar wat het beste voor de paarden is. Matten zijn misschien makkelijk schoon te maken, maar minder comfortabel. Mijn paard ligt heel vaak 'snachts, en de rubberen matten worden vrij nat door urine en mest. Dat lijkt me niet erg fijn voor het paard. Daarnaast als je 10 paarden houdt en stro is te duur, zou ik zeggen verkoop 4 paarden, gebruik de stallen als opslagplek en van het geld van de paarden kan je een flinke voorraad stro kopen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:24

Noah2006 schreef:
Ik heb het topic even doorgelezen en ben het ermee eens dat een paard minimaal 3 uur per dag even uit zijn stal moet om even te luchten en bewegen. Dit terzijde, omdat daar het topic niet over gaat.
Jouw vader vindt stro oa te duur, maar ik denk dat er eerst gekeken moet worden naar wat het beste voor de paarden is. Matten zijn misschien makkelijk schoon te maken, maar minder comfortabel. Mijn paard ligt heel vaak 'snachts, en de rubberen matten worden vrij nat door urine en mest. Dat lijkt me niet erg fijn voor het paard. Daarnaast als je 10 paarden houdt en stro is te duur, zou ik zeggen verkoop 4 paarden, gebruik de stallen als opslagplek en van het geld van de paarden kan je een flinke voorraad stro kopen.

Ieder ochtend en avond worden de matten schoiongemaakt (even bijkomende info), de matten waar ze op staan zijn waterdoorlatend.

Het probleem is dus zo, een aantal paarden bij ons hebben een hevige stofallergie en mogen niet op stro staan.
Daarom staan onze paarden op krullen.
Ons pap vind het een beetje duur om voor 1 paard een hele voorrraad stro te kopen, maar ik heb hem laatst is verteld over stropellets.
Ons pap is bij hun aan het informeren en gaat misschien een pallet kopen om te proberen

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:26

eempiej schreef:
Marlyy schreef:
het is moeilijk maar uiteindelijk is het beter voor de paarden.

En beter voor haar! Iemand van 16 hoort een sociaal leven te hebben! Ik ben blij dat er veranderingen aan komen en hopelijk gaat het zo weer de goede kant op!:)

Even over dat sociale gedeelte.
Ik ben van nature geen sociaal persoon, ik maak moeilijk vrienden vanwege mijn uiterlijk.
Ik ben vroeger heel erg gepest op school en heb me daardoor afgezondert van de mensen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:26

shadomagic schreef:
Mijn Vader heeft gelukkig met de achterbuurman gesproken, zonder dat ik het wist, en gaat een stuk van zijn tuin overkopen zodat we bij onze stallen nog een klein weitje hebben waar we ze in kunnen losgooien in moeilijkere tijden zoals deze.

Dat klinkt iig al positief Lachen . Probeer je vader dan ook nog over te halen om een deel van dat stuk (bijv. vooraan) droog te leggen met matten, zodat ze daar niet in een mum van de tijd in de bagger staan. Dat scheelt ook een slok op een borrel met het afmesten Knipoog .

Citaat:
Paarden verkopen zit er bij mij echt niet in....
Ik zit op dit moment echt te huilen van de reacties die er gescheven zijn.
Je mag me een aansteller noemen, daar geeft ik niks om maar dit kom echt heel hard aan bij mij

Niemand noemt je een aansteller en ik heb er ook begrip voor dat het je verdriet doet om bepaalde reakties te lezen, maar ... als je alles goed hebt gelezen, zegt er niemand dat je niet je best doet, alleen maar dat je je paarden én jezelf te kort doet en dat dat voor beide partijen nou niet echt een ideale situatie te noemen is en dat is toch iets wat je zelf ook zult moeten beamen Lachen .
Ik hoop dat je zussen zich nu wel aan de afspraken houden en je ook daadwerkelijk ondersteunen en hun handen uit de mouwen gaan steken! (En nu heb ik het echt niet over je zus die geopereerd moet worden, want die is over een aantal weken toch ook weer fit als het goed is Knipoog ?!)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:31

Vaderlief wil het weitje gaan zaaien zodat ze ook nog wat te kanbbelen hebben.
Wat hij ook zelf wil gaan maken zijn van die grote hooiruiven voor in de wei zodat ze ook op de wei hooi kunnen eten. nu ligt dat zo allemaal op de grond en vertrappen ze dat allemaal en papa vind dat zonde.

Of mijn zus na een paar weken al fit is weet ik niet.
Ze doet een bypass en kan dan bijna niks eten en mag een paar weken geen zwaar werk verrichten. Tot die tijd zullen mijn kleinere zusje en ik het alleen moeten doen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:34

Noah2006 schreef:
... omdat daar het topic niet over gaat.
dus ga ik ook even terug naar waar het topic over gaat... nl. een jong paard dat laat zien dat ze niet lekker in haar vel zit.

Noah2006 schreef:
Matten zijn misschien makkelijk schoon te maken, maar minder comfortabel. Mijn paard ligt heel vaak 'snachts, en de rubberen matten worden vrij nat door urine en mest. Dat lijkt me niet erg fijn voor het paard.

En daar zat ik dus ook aan te denken, jonge paarden liggen relatief veel - heel goed mogelijk dus dat jouw paard ontzetten sjacherijnig is omdat ze nog niet gewend is aan de matten, niet durfde te gaan liggen, dus niet uitgerust is. Kijk maar eens naar jezelf na een nachtje doorhalen... Hamer

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:35

shadomagic schreef:
Wat hij ook zelf wil gaan maken zijn van die grote hooiruiven voor in de wei zodat ze ook op de wei hooi kunnen eten. nu ligt dat zo allemaal op de grond en vertrappen ze dat allemaal en papa vind dat zonde.

Dat is een goed idee van die hooiruiven, alleen moet je er ernstig rekenning mee houden dat -vooral als het een klein weitje is- dat in een mum van tijd kaal gevroten is en ze dan ook binnen de kortste keren in de blub staan Scheve mond ...
Citaat:
Ze doet een bypass en kan dan bijna niks eten en mag een paar weken geen zwaar werk verrichten. Tot die tijd zullen mijn kleinere zusje en ik het alleen moeten doen.

Dat was alleen maar "bij wijze van spreken" Knipoog .

Nog even over die rubber matten: het kan zijn dat je paard er niet graag op piest, omdat het bij het piesen tegen de benen spettert Clown . Wat je kan doen, is achterin een strook met zaagsel instrooien zodat ze daar kan piesen Lachen .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 18-11-08 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:37

shadomagic schreef:
Wat hij ook zelf wil gaan maken zijn van die grote hooiruiven voor in de wei zodat ze ook op de wei hooi kunnen eten.

Laat 'm er wel een tegelvloer of stelconplaten onder leggen, anders vertrappen ze alsnog alles wat ernaast valt.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:41

Sterre schreef:
shadomagic schreef:

Dat is een goed idee van die hooiruiven, alleen moet je er ernstig rekenning mee houden dat -vooral als het een klein weitje is- dat in een mum van tijd kaal gevroten is en ze dan ook binnen de kortste keren in de blub staan Scheve mond ...
Citaat:

Dat was alleen maar "bij wijze van spreken" Knipoog .

Nog even over die rubber matten: het kan zijn dat je paard er niet graag op piest, omdat het bij het piesen tegen de benen spettert Clown . Wat je kan doen, is achterin een strook met zaagsel instrooien zodat ze daar kan piesen Lachen .

Het kleine weitje wil papa alleen gebruiken als nood of voor als er een paard in de gaten gehouden moet worden.

Op de rubber matten piesen vind ze helemaal niet eng, had ik totaal niet verwacht.
Ze heeft nu wel gewoon een 0 grams regendeken op om haar schoon te houden, ze poept zegmaar niet op 1 plek Clown

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:51

shadomagic schreef:
Het kleine weitje wil papa alleen gebruiken als nood of voor als er een paard in de gaten gehouden moet worden.

Op de rubber matten piesen vind ze helemaal niet eng, had ik totaal niet verwacht.
Ze heeft nu wel gewoon een 0 grams regendeken op om haar schoon te houden, ze poept zegmaar niet op 1 plek Clown

Dus dat betekend dat de paarden van de winter alsnog niet naar buiten kunnen Scheve mond ? .....

Eehh... een regendeken voor een paard die 23.45 per dag binnen staat, om schoon te blijven Gestoord ??
Pffff.... ik geef het op Scheve mond .....
Sorry, maar het komt blijkbaar niet echt over wat iedereen hier probeerd te zeggen Verdrietig ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:17

Allereerst over dat tuigerveulen, ik heb veel met die branche te maken en die zijn tussen de 750 en 1000 euro dik en de dik betaald.
Dan de rest, mijn god mijn god, kind, wij hebben nu vier stuks aan huis, 's nachts in de box en overdag één in de paddock en drie in de wei ernaast en dat is al veel en veel te veel, maar het is tijdelijk en ze staan zowiezo tien uren per dag buiten, weer of geen weer...
Eentje gaat binnenkort weg want die stond hier tijdelijk en is inmiddels verkocht en met de andere drie moeten we de winter maar even door.
Wat we met de beide 2,5 jarigen heel vaak doen, is elk eentje aan het halster met een touw en dan wordt er toch nog drie keer in de week minimaal anderhalf uur mee gewandeld en voor de rest kunnen ze kun energie dus kwijt in de paddock van 15 x 30 en in de naastgelegen wei van krap een hektare maar ik vind de situatie bij ons dus, zoals gezegd al behelpen!!!!
Jullie hebben gewoon veel te veel, ik ga ook mee met de rest en zou er toch minstens vijf uitzwaaien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:25

En dan nog klagen dat wij zo hard zijn???? Meid, jullie zijn juist hard voor jullie paarden. Scheve mond
Te weinig tijd, te weinig beweging, te weinig rekening houdend met het feit dat we het hier over dieren hebben die juist moeten bewegen, die sociaal contact met andere paarden nodig hebben.
En dan heb ik het niet over 'elkaar zien'. Clown

Dan nog dat verhaal over een regendeken ophouden om je paard schoon te houden?
Oh, hou toch op......... Moet je die van mij eens zo gaan houden. Die laat je binnen de korste keren alle hoeken van de stal zien, nog maar niet te spreken over hoe die buiten tegen je zal doen. Whoosh!
Boos? Nee, woest zal 'ie zijn!!!! Zo woest dat je niet meer tot hem door zal dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:45

Nog even een laatste waarschuwing: dat jonge spul wordt er niet beter van, eerder slechter door 23.45 per dag opgehokt te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:06

Ik sluit me bij suleilitha aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:29

Nog een advies: als iemand 800 voor die tuiger geeft, weg met dat ding. Tuigers zijn niet te vergelijken met rijpaarden. Sluit je deze de hele winter op, die vernielt geheid alles wat los en vast zit en bovendien zijn het geen paarden voor mensen die geen ervaring hebben met dit type.
Ik waarschuw nog maar eens nadrukkelijk, ik wil de mensen de kost niet geven die een bijt of een trap van een jonge tuiger hebben moeten incasseren, puur omdat ze niet weten hoe je met dit toch wat apart slag paard om moet gaan.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:32

ey sorry hoor dat ik dit zo zeg, maar ik denk dat jullie beter geen paarden kunnen houden. zo gaat, en kan dit nooit werken. zeker een 2.5 jarige moet eigenlijk met leeftijd genootjes op de wei staan liefst ook de hele dag. ik zie steeds geen tijd/niet mogen van ouders etc etc. zo kun je toch geen paard houden Verdrietig en een paard op rubber matten Boos! wat is dat nou zeg ??? dat beest kan niet even lekker liggen ofzo. conclusie paard staat 23/7 op stal en ook nog op een harde ondergrond, dus kan nooit lekker liggen. ja dan zou ik ook boos zijn Bloos

ik word er een beetje verdrietig van.

en jou paard blijkbaar ook!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:08

ik heb gisteravond het topic doorgelezen, jeetje wat een gezeur zeg !!!

het is winter alle weides zijn dicht,dus dat houd in dat de meeste paarden op stal staan.
en op rubber matten staan veel paarden het is warmer en zachter dan de betonnen vloer,alleen zal het viezer zijn dus wat bewerkelijker om schoon te houden.

mijn pony heeft nu de mazzel dat ze overdag in een paddock kan staan ,maar op mijn vorige stal was dat er niet en kwamen er veel paarden alleen eruit met mesten.

iedereen zeurt gelijk over 24 uur op de wei........waar kan dat in de winter??? hier in de buurt iig nergens.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:49

ja...wat een gezeur....om je paard paardvriendelijk te houden...
beweging hoeft geen weidegang te zijn...als jij het ook al normaal vind om een paard op te sluiten de hele dag in een hokje van 3x3....en hem er alleen uit te halen met mesten...dan ben ik uitgepraat...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:40

Ach ja, want zelf heb je immers ook helemaal geen beweging en afleiding nodig. Zelf zit je ook de hele dag in een hokje van 1 bij 1 ( even omgerekend aangezien een paard groter is )

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:21

Heb niet het hele topic doogelezen.

Wil alleen even zeggen, verkoop een aantal paarden zodat je meer tijd heb voor de andere paarden. Je kan wel zoveel mogelijk paarden willen hebben, maar als je er geen tijd voor heb vind ik dat niet fair tegenover de paarden zelf. (heb het zelf van zeer dichtbij meegemaakt, dagenlang stonden de paarden op stal met geen een schoon strootje in de stal)
Rubberen matten zijn in principe prima, maar niet elk paard vind dat fijn. Niet echt comfortabel met liggen, zeker als je een gevoelig paardje daarvoor heb. (heb een verzorgpony gehad die ook rubberen matten als bodembedekking had met een dun laagje zaagsel voor het vocht, voor haar was het geen probleem.)
Heel de dag in een box staan en er een kwartiertje eruit komen is niet goed voor een paard, ik zou dat niet wensen voor mijn paard in ieder geval.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:39

ik begrijp dat je je paarden graag bij je houd. Vooral voor de jonge paarden zou de opfok een goed idee zijn, wellicht kunnen ze in dezelfde groep ? deze zou je ook me schuilstal uiteraard dag en nach op je eigen land kunnen zetten. Ze zijn jou nu prima gewend en "vergeten" jou, en wat je ze tot nu toe geleerd en gewend heb echt niet zomaar. Een opfok is niet duur en kan wellicht je lasten verlichten in elk geval deze winter. wellicht kun je ze in de zomer dan weer naar je eigen weide halen.
succes met de verzorging.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:02

ten eerste trek het je niet aan wat ze zeggen... net als was eerder genoemt op bokt weet iedereen altijd alles beter erg iritant vind ik ook:S maar eerst waarom heb je dan zo veel paarden? als je het niet aan kan?
dat zusje wqat van je aan het puberen is geef haar een schop onder haar kont doe ik ook altijd bij de kijne werkt goed hahaha
en bij ons staan ze nu ook alle dagen binnen worden ze echt niet anders van alleen buiten als het land niet erg nat is... mischien een jolly bal of zo in de stal??
en denk je zelf niet dat het bij jullie meer gaat om hoeveel paarden er staan dan om welke vrijheid ze hebben want waarom hebben jullie dan zo veel stallen laten maken als je weet dat 1 iemand dat nooit in zijn eentje red?

let op ik val je niet aan bij ons staan ze nu ook binnen land is erg nat :S en bak zijn ze mee bezig maar niks om je echt veel zorgen over te maken vraag voor kerst of wat dan ook gewoon een stal speeltje Haha!