Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk gedrag zou jou ertoe zetten je paard weg te doen?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:23

Helaas niet Daijano, er zijn paarden waar geen oplossing voor kan worden gevonden.
Sterker nog, het komt zelfs voor dat een combinatie van ruiter en paard na jaren opeens geen klik meer heeft, dat ze echt niet meer door één deur kunnen. Komt in de beste huwelijken ook voor, overigens...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:24

Mijn eerste pony heb ik weg gedaan omdat hij nog gevaarlijker werdt dan hij was toen ik hem kreeg.

mijn laatste paard heb ik weg gedaan omdat wij totaal niet op 1 lijn lagen met hetzelfde doel.

Ik wilde sport en zij wilde buitenritten. Ik ben zo realistisch geweest om haar te verkopen aan iemand die ook wilde buitenrijden. Paard is gelukkig en ik inmiddels ook weer.

Overigens ben ik niet zo heel moeilijk met paarden verkopen. Heb nooit gezegt dat mijn paarden nooit meer weg gaan. Als ze het beter kunnen krijgen, zou ik ze nog brengen ook!! (maar die mening deelt niet iedereen)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:54

Dat vind ik ook, Ladygiroc, wie zijn wij om te denken dat ze het alleen bij ons goed hebben? Vind dat een vrij egoistische zelfverheerlijking, eerlijk gezegd; het paard heeft buitenlucht, ruwvoer en maatjes nodig en als die basis er is hoeft het minder aan een baasje te hangen...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:04

Ja ik weet dat mijn paarden het niet slecht hebben maar sta ten alle tijden open voor een beter huisje. Wat is een beter huisje? Is afhankelijk van het paard. Dat hoeft niet altijd meer weidegang of aandacht te zijn. Kan ook een andere manier van trainen zijn. Daar ben ik altijd realistisch in.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:14

Ben het met jullie eens dat er soms momenten zijn dat je de knoop moet doorhakken,
maar in de beste huwelijken kan je niet zomaar opgeven, je kan eerst ook voor oplossingen gaan!
Ik heb mijn paard nu 13 jaar en er zijn echt wel momenten geweest dat ik met mijn handen in het haar zat!!
Hij is vroeger mishandeld en heeft echt veel slechte dingen meegemaakt, maar ik heb niet opgegeven!
Ook niet nadat hij trillend schoppend in de hoek van zijn box stond of mensen aanviel.
Nu is hij de rust zelf, werkt keihard voor me en heeft me nooit laten stikken.
Dus nee mensen, als je bij ieder klein tegenvallertje al opgeeft dan is dat niet eerlijk tegen over je paard. In iedere relatie is het keihard werken en tegenslagen horen er nu eenmaal bij.
Begrijp me niet verkeerd, als een ander beter met het paard kan opschieten, of een beter huis heeft voor hem en je ziet het niet meer zitten dan moet je voor het welzijn van je paard kiezen!
Zonder klik is het inderdaad dweilen met de kraan open!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:20

Ik denk toch dat ik me paard weg zou doen als het vertrouwen weg is, of dat ik echt bang voor hem ben, maar aan de andere kant was ik ook bang voor me vroegere verzorgpony, maar uiteindelijk is dat ook helemaal goedgekomen, al is er sinds ik ben gestopt niets meer met hem te beginnen en toen ik er was was ie zo ontzettend bang buiten en ik vertrouw m ook niet meer, maar ik zal hem dan niet zomaar wegdoen, ik zal eerst nog proberen om alles weer goed te krijgen. Mocht dat niet lukken zal ik alsnog kijken wat ik doe, maar ik rijd wel paard voor me plezier en niet om alleen maar ellende en ongelukken te krijgen.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:07

Een interessante topic vraag vind ik...

Ik heb wel al enkele paardjes verkocht ondertussen( heb er wel meer dan één). Als ik denk aan gedrag, zou ik als reden uit angst voor het paard of onbetrouwbaar naar andere paarden/mensen noemen.

Een aantal maanden terug heb ik een merrie verkocht, heb ze zelf maar een jaartje gehad. Ze was al zes maar 'groen' en 'wild'. Ik kon er veel mee doen en naar mij was ze redelijk betrouwbaar. Echter werd ze met de keren valser en valser bij de dierenarts en betrouwde ik haar niet meer in mijn kudde paarden. Ze wilde alleen maar baas zijn en mepte de anderen als het moest verrot. Met zo een karakter kon ik niks aanvangen.Mijn man vond het geen aangenaam paard in omgang enzo. Met het rijden, lukte recreatief nog wel,maar wedstrijd dressuur was niet haar ding.
Ik heb ervoor gekozen haar een andere thuis te zoeken.

En sommige paarden hebben denk ik echt wel een rare kronkel zitten. Genetisch bepaald of verooraakt door... laat ik in het midden.
Ik heb momenteel zo'n merrie staan waarvan ik echt wel vind dat ze een rare kronkel heeft.Onder het zadel valt er niet door iedereen mee te rijden,ikzelf ook niet schitterend.Momenteel laten we haar datgene zijn waar ze goed in is, kweekmerrie Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:34

Sorry dat ik reageer maar je fokt met een paard met een kronkel in de bovenkamer?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:48

ik ga hierin met detour mee, ik ben wel van mening dat 'fouten' bij het paard érg vaak bij de ruiter liggen, meestal wel zelfs, maar er zijn nu eenmaal paarden die niet aardig zijn, en paarden die op wat voor manier dan ook onoverkomelijk vals of gevaarlijk zijn. ook dat kan door mensen veroorzaakt worden, die laatste twee. desondanks kan zo'n paard dusdanig gevaarlijk zijn dat het voor geen mens meer te doen is. je kunt dan een worsteling aangaan maar dat is niet altijd eerlijk meer.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:51

Als een paard me écht van zijn rug wil hebben uit gemeenigheid en niet uit ontwetendheid, dan houdt het voor mij op. Veel te gevaarlijk namelijk, en ik wil met plezier met mijn paard kunnen gaan.

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:01

Als het vertrouwen bij en mijn pony's weg is mag hij van mij weg.
Ik rij mijn pony's voor mijn plezier.
Of als ik teveel pony's krijg mogen ze van mij ook weg.
Ik heb nou op dit moment 4 pony's, en is er een 5e op komst.
Dus waarschijnlijk gaat de 5e weg.

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:04

Wendy x Ambach - 15 April

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:34

detour schreef:
Dus jij gelooft niet dat er paarden met een knronkel of een erg onsymphatiek worden geboren? Dat paarden niet alleen spiegelen maar ook een eigen denkvermogen en persoonlijkheid hebben wat onafhankelijk van jou functioneert en keuzes maakt? Is belediging voor het fenomeen paard wat imo geen aftreksel is van ons mens..

Is geen belediging aan het fenomeen paard, maar aan het fenomeen opvoeding. Clown Ik sta voor de klas en zie daar dat opvoeding 99% van het uiteindelijke kind bepaalt (komt ook uit literatuur). Ik geloof er inderdaad niet in dat enig levend wezen met een kronkel in zijn kop wordt geboren. Wél geloof ik er in dat sommige mensen/paarden er gevoeliger voor zijn. Maar zelfs dan geldt: als de opvoeding ideaal is, kan er niets mis zijn met het paard. Ik heb vele paarden leren kennen die knettergek waren, en bij allemaal heb ik het terug kunnen leiden op hun opvoeding.
Persoonlijkheid heeft iedereen (en natuurlijk ook paarden), die persoonlijkheid wordt echter gevormd door alles wat je in je leven mee maakt. Door die levenservaring leer je omgaan met je eigen persoonlijkheid. Als jou tijdens je opvoeding geen handvatten worden aangereikt om met jezelf om te gaan, is dat niet de fout van jou, maar van je opvoeding (erg zwart/wit gezien).
Geef mij het paard (of in deze theorie passend: een ieder levend wezen), dat verknipt is maar toch een perfecte opvoeding heeft gehad, en ik geef mijn ongelijk toe.
Sneller zal ik echter geneigd zijn om diegene aan te spreken die denkt dat hij/zij een perfecte opvoeding heeft gegeven. Immers; zijn wij niet allemaal imperfect? Knipoog

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:21

Ik ken mensen die een paard hebben die alleen stijgerde, rende en achteroversloeg, en die doordat ze hebben doorgezet er na 5 jaar eindelijk een beetje normaal op kunnen rijden.
Maar ook mensen waarbij een paard een dominantieprobleem had en ze hem al snel weg deden.
Volgens mij is hier gewoon een groot verschil tussen mensen die een paard kopen op gevoel(er echt een klik, iets speciaal, mee hebben) en mensen die een paard kopen op kwaliteit(goed voor sport, ongecompliceerd genoeg). Die 2e groep zou z'n paard dan ook sneller weer wegdoen wanneer er zich een probleem voordoet.

Edit: ik zou een paard wegdoen als ik hem niet kan bieden wat ik heel belangrijk vind (bv. mezelf als goede leider, vooruitgang en vertrouwen, maar ook weidegang) maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n klik ineens weg zou zijn. Ik maak niet snel ruzie Knipoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:30

mariettek schreef:
detour schreef:
Dus jij gelooft niet dat er paarden met een knronkel of een erg onsymphatiek worden geboren? Dat paarden niet alleen spiegelen maar ook een eigen denkvermogen en persoonlijkheid hebben wat onafhankelijk van jou functioneert en keuzes maakt? Is belediging voor het fenomeen paard wat imo geen aftreksel is van ons mens..

Is geen belediging aan het fenomeen paard, maar aan het fenomeen opvoeding. :+ Ik sta voor de klas en zie daar dat opvoeding 99% van het uiteindelijke kind bepaalt (komt ook uit literatuur). Ik geloof er inderdaad niet in dat enig levend wezen met een kronkel in zijn kop wordt geboren. Wél geloof ik er in dat sommige mensen/paarden er gevoeliger voor zijn. Maar zelfs dan geldt: als de opvoeding ideaal is, kan er niets mis zijn met het paard. Ik heb vele paarden leren kennen die knettergek waren, en bij allemaal heb ik het terug kunnen leiden op hun opvoeding.
Persoonlijkheid heeft iedereen (en natuurlijk ook paarden), die persoonlijkheid wordt echter gevormd door alles wat je in je leven mee maakt. Door die levenservaring leer je omgaan met je eigen persoonlijkheid. Als jou tijdens je opvoeding geen handvatten worden aangereikt om met jezelf om te gaan, is dat niet de fout van jou, maar van je opvoeding (erg zwart/wit gezien).
Geef mij het paard (of in deze theorie passend: een ieder levend wezen), dat verknipt is maar toch een perfecte opvoeding heeft gehad, en ik geef mijn ongelijk toe.
Sneller zal ik echter geneigd zijn om diegene aan te spreken die denkt dat hij/zij een perfecte opvoeding heeft gegeven. Immers; zijn wij niet allemaal imperfect? ;)

Ben ik benieuwd uit welke, degene die ik ken zegt dat het 75% is en de rest ligt in de genen, gelukkig weet ik dat, anders vond ik het wel een aanval op mijn opvoeding omdat ik een autistische zoon heb wat echt niet door zijn opvoeding komt, maar aangeboren is.
Ook heeft mijn opa totaal 2 paarden naar de slacht gebracht die een tumor bleken te hebben wat hun niet te vertrouwen karakter verklaarde en ik denk niet dat tumoren veroorzaakt worden door opvoeding.

Moderatoropmerking:
Nieuwe reacties verwijderd. Deze reacties voegden niets toe aan dit topic wat niet al was gezegd, het was dus nergens voor nodig dit topic daarvoor weer omhoog te schoppen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-01-09 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Opmerking toegevoegd/typo