Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:56

denisesilver schreef:
palousa_boy schreef:
Ik weet niet wat hij dacht maar toen er 2 voorbenen van de grond kwamen om op m'n rug te leggen wist ik genoeg :+

Hahahaha :D
Niet meer gedaan daarna?

Niet bij mij, z'n verdere leven weet ik niet ;)

denisesilver

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:14

Dan heeft ie het toch geleerd palousa_boy :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:15

Ik heb mijn paard precies 1 keer geschopt.
Het was een trekpaard van circa 750kilo dat besloot even op mijn tenen te gaan staan, zet gewoon plompverloren zijn gigantische hoef op mijn tenen neer, ik kreeg mijn voet er niet onderuit getrokken en hoe meer ik tegen hem aanduwde, des te zwaarder hij ging leunen. hem bemoedigend toespreken, met mijn handen wapperen, schreeuwen en slaan hadden geen zin dus toen heb ik met mijn vrije voet hard onder zijn buik geschopt. Dat maakte de benodigde indruk. Hij ging opzij. Ik had zielige tenen en hij liep vervolgens rustig achter me aan de poetsplaats op.
Hij heeft dat nooit meer opnieuw geprobeerd.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:49

Wij hebben een hengst die we al vanaf veulen hebben, en ja, die heeft ook welleens (vaker Dan eens) een trap gehad hoor, maar we kunnen nu lezen en schrijven met hem, tijdens het dekken laat hij zich zelfs nog vertellen daa hij niet Te hard moet bijten (Dan dus inderdaad met een 'hey joh voorzichtig lomperd!' en als hij eens een streek denkt uit Te Halen steek je een vingertje op en zeg je 'UH!' en Dan is het over. Top beest, en hij is echt niet bang, maar in t begin was dat best even vechten. En ja, ik heb ook welleens een jong hengstje een trap verkocht omdat hij als een debiel begon Te steigeren en bijna achterover klapte, dat idiote gedrag hoef ik niet, levensgevaarlijk. Heeft ie daarna ook nooit Meer gedaan. Ik ben tegen het 'zomaar' een paard schoppen, maar de mensen die ik ken doen dat ook nooit 'zomaar'

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:19

Zomaar een paard schoppen valt bij mij onder de noemer mishandeling :n

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:20

denisesilver schreef:
Zomaar een paard schoppen valt bij mij onder de noemer mishandeling :n

Zucht... Het gaat hier niet over "zomaar" een paard schoppen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:08

Ach ja, het is net wat je wil lezen natuurlijk..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:40

Ik doelde op wat saddledancer als laatste zij :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:56

Zij of zei? ;)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:23

8)7 ben echt toe aan weekend _/-\o_

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:28

Tja, mensen die hun paard schoppen omdat ze iets fout doen - doe wat je niet laten kan, het is mijn probleem niet :') Ik ben het er gewoon helemaal niet mee eens dat je bv. een paard een schop verkoopt omdat deze op je tenen gaat staan... Het is niet alsof ze het expres doen. Kom op zeg... Of ook al iemand een paard zien slaan omdat deze een beetje te dicht in haar persoonlijke ruimte kwam met de borst. In mijn ogen zijn er andere opties.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:14

Ik had laatsr dat een paard me bijna platdrukte tegen de stalwand. Eerst met stem en duwen geprobeerd, maar meneer ging niet opzij. Toen maar een iets hardere mep tegen de hals gegeven (waar hij meer van schrok dan dat het pijn deed) en toen kon ik erlangs.
Gelukkig werkte dat, maar was hij echt niet opzij gegaan had ik ruwer moeten zijn. Dan vind ik het jammer voor het paard, maar mijn veiligheid gaat voor. Zelfde bij gericht trappen of aanvallen, dan moet je gewoon echt direct duidelijk zijn en hoeft het maar 1 keer, maar dat zijn echt uitzonderlijke gevallen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 13:48

Skyefate schreef:
Tja, mensen die hun paard schoppen omdat ze iets fout doen - doe wat je niet laten kan, het is mijn probleem niet :') Ik ben het er gewoon helemaal niet mee eens dat je bv. een paard een schop verkoopt omdat deze op je tenen gaat staan... Het is niet alsof ze het expres doen. Kom op zeg... Of ook al iemand een paard zien slaan omdat deze een beetje te dicht in haar persoonlijke ruimte kwam met de borst. In mijn ogen zijn er andere opties.

Die voorbeelden zijn ook wel beetje overdreven reacties, op zulke momenten kan je een paard toch gewoon omduwen, tenzij ze ook dan gewoon op je voet blijven staan tja dan maar iets hardhandiger.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:55

En ja, dat doet een paard wel expres.. Ooit een paard bij een ander paard zo dicht in de persoonlijke ruimte zien komen? Zonder dat dit 'afgestraft' werd? Ik niet.

Mijn pony heeft 1x op mijn tenen gestaan, ik deed uit reflex mijn knie omhoog (in zn buik), niet hard, wel duidelijk, ook zei ik tegelijkertijd "au!!" nu is een "au!!"genoeg als hij te dicht bij mijn voeten komt.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:36

Skyefate schreef:

In mijn ogen ook :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 21:33

Uhm, er zijn echt wel paarden die hartstikke expres op je tenen gaan staan. Als je het weet dan zie je ze loeren om te mikken en dan parkeren ze hun hoef precies daar waar ze hem bedoeld hebben. Er zijn paarden die punten tellen ~~}>

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 22:02

Nou, ik heb ook wat staaltjes meegemaakt... een eigenares van een kleine ruitervereniging hier in Haarlem... ECHT triest, mijn verzorgpaard was angstig vanwege vreemde geluiden op het terreintje, ik had wat moeite om het hoofdstel vast te maken, omdat ze haar hoofd niet stilhield, nou, ze zou wel even helpen... eerst zei ze( toen hij bij haar ook niet rustig werd :) 'het is ook zo'n ROT hoofdstel om dan vast te maken!'daarna kreeg de stalmedewerker de wind van voren, en uit PURE FRUSTRATIE kreeg het angstige paard nog twee ferme tikken op de neus!! wat uiteraard ook niet hielp... want we hebben het hier over een paard met een verleden van mishandeling... Nu denk ik, had ik maar wat gezegd of gedaan, maar op dat moment ging ik ervan uit dat ze haar lesje nog wel een keer zal leren.. Ik hoop het!
groetjes van een nieuwe Bokker!

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 10:44

Pocca_Locca schreef:
Nou, ik heb ook wat staaltjes meegemaakt... een eigenares van een kleine ruitervereniging hier in Haarlem... ECHT triest, mijn verzorgpaard was angstig vanwege vreemde geluiden op het terreintje, ik had wat moeite om het hoofdstel vast te maken, omdat ze haar hoofd niet stilhield, nou, ze zou wel even helpen... eerst zei ze( toen hij bij haar ook niet rustig werd :) 'het is ook zo'n ROT hoofdstel om dan vast te maken!'daarna kreeg de stalmedewerker de wind van voren, en uit PURE FRUSTRATIE kreeg het angstige paard nog twee ferme tikken op de neus!! wat uiteraard ook niet hielp...
want we hebben het hier over een paard
met een verleden van mishandeling... Nu
denk ik, had ik maar wat gezegd of gedaan,
maar op dat moment ging ik ervan uit dat
ze haar lesje nog wel een keer zal leren.. Ik
hoop het!

Ik hoop het ook! Arm paardje :(:)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 18:07

Pocca_Locca schreef:
Nou, ik heb ook wat staaltjes meegemaakt... een eigenares van een kleine ruitervereniging hier in Haarlem... ECHT triest, mijn verzorgpaard was angstig vanwege vreemde geluiden op het terreintje, ik had wat moeite om het hoofdstel vast te maken, omdat ze haar hoofd niet stilhield, nou, ze zou wel even helpen... eerst zei ze( toen hij bij haar ook niet rustig werd :) 'het is ook zo'n ROT hoofdstel om dan vast te maken!'daarna kreeg de stalmedewerker de wind van voren, en uit PURE FRUSTRATIE kreeg het angstige paard nog twee ferme tikken op de neus!! wat uiteraard ook niet hielp... want we hebben het hier over een paard met een verleden van mishandeling... Nu denk ik, had ik maar wat gezegd of gedaan, maar op dat moment ging ik ervan uit dat ze haar lesje nog wel een keer zal leren.. Ik hoop het!

Wat een raar mens zeg :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:02

prestarobin schreef:
Skyefate schreef:

In mijn ogen ook :)

Daar gaat het dus helemaal niet om. Het gaat om echt gevaarlijke situaties, zoals een paard wat jóu trapt/bijt/slaat. Niet om een paard wat per ongeluk op je tenen gaat staan...

Overigens zijn er werkelijk paarden die dat expres doen. :=

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:35

Met alle respect; hoe weet je dan zo zeker dat paarden expres op tenen gaan staan?
Wat ik heb ervaren, is dat het meestal komt omdat ze aan een erg kort touw of kettinkje staan, en dus maar beperkte ruimte hebben, om hun balans te houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:13

Als een paard in alle rust opzij en naar beneden kijkt en dan in alle rust zijn poot op de juiste plaats parkeert en dan heel tevreden kijkt dat de verwachte reactie ook kwam, dan twijfel ik niet over zijn opzet }>

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:25

Ik merk t vaak aan t verschil in reactie op mijn reactie. Als t per ongluk gaat en ik roep auw en geef m een duwtje, kijkt t beestje heel verschrikt, en stapt snel opzij. Als ie t expres doet en ik roep auw en geef m een duwtje, blijfr ie er nog even lekker extra op hangen en Dan draait ie m der heel langzaam vanaf (als ie m er al af haalt) en Dan kan ie dus echt wel een lel verwachten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:02

Tja, ik geef dan ook de belachelijkste voorbeelden die ik kon vinden omdat ik ze echt in werking heb gezien :') En in het geval van hoef op je tenen, mijn paard is nogal lomp, maar bij mij doet ze dat dus enkel bij bv. vlechten als ze eens een pasje verzet. Ze staat daar dan ook echt te slapen, vergeet coördinatie. Ik blaas dan gewoon eens en zet haar dan achteruit. Efficiënt. Bij een kennis die op bezoek was en haar manen invlocht ging ze echter op haar voet staan. Wat was haar reactie? Meteen een keiharde schop in de buik, met een uitleg naar mij van "Dat pik ik niet". Wel, ik heb me toen wijs stilgehouden, want ik was echt razend, maar in de buurt van mijn paard mag ze niet meer komen.

Misschien weet ze waar ze haar voeten zet, misschien niet. Want bij mij telt is dat ze heel gemakkelijk achteruit gaat op zowel stemcommando als op borst- en neusdruk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:05

Skyefate schreef:
Misschien weet ze waar ze haar voeten zet, misschien niet. Want bij mij telt is dat ze heel gemakkelijk achteruit gaat op zowel stemcommando als op borst- en neusdruk.

Wat doe je dan als het een keer niet makkelijk gaat en hij na 20 seconden nóg op je teen staat te leunen?