Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:50

wat mijn pony naar mij doet .. kan ze terug krijgen hoor!
als zij (mits zonder reden) naar mij trapt krijgt ze m terug.. als zij (mits zonder reden) naar mij bijt .. bijt ik terug in dr oor... op die manier leert ze er wel van .. nu is het namelijk neit meer nodig ik hoef mnbeen maar te heffen en de weet dat ze fout was!
als je een wond aan het behandelen bent ofzo en dat doet veel pijn dan mag ze van mij onrustig zijn .. maar gericht trappen zit er dan ook echt neit in hoor! sommige dingen zullen paarden best een rede voor hebben .. dan straf ik haar daat ook niet voor .. maar zodra zij zonder geldige reden trapt of bijt krijgt ze dat terug .. ze weet donders goed dat het neit mag .. daar heeft ze zich aan te houden .. ik zet dr ook altijd direct in de bak als ik aan kom .. even 15 minutjes uitrazen .. dan is ze veel liever .. even poetsen en rijden en daarna nog lekker 3 kwartier tot een uurtje in de bak spelen.. zolang zij lief is ben ik dat ook .. maar als ze gemeen is kan ze dat terug verwachten Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:05

Ik geef eerst een tik, maar bij een rake trap krijgt ze er eentje terug. Ligt oko een beetje aan waarom ze het doet.
Als ze het doet met poetsen als ze shaggie is, dan krijgt ze een trap, en als ze dreigt een tik met mn hand. Overigens heeft ze (nog) nooit getrapt verder gelukkig.

Mocht ze uithalen omdat ik een wond aan het schoonmaken ben, dan zou ik niet 123 een trap terug geven. Zeker niet als ze van te voren al genoeg heeft aangegeven dat ze het NIET fijn vindt en het toch echt pijnlijk is. Geef dr dan eens ongelijk... Overigens niet zo dat ik het goedkeur, ze krigjt dan een tikje met mn hand op dr kont of waar dan ook en een standje met mn stem.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:29

Een schop zou ik zekker niet geven.
Ik geef wel eens een flinke mep maar schoppen nee.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:48

ik geloof dat het topic een beetje tot een einde loopt... Clown

Slotje??

Mensen bedankt voor alle reacties!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:50

ik vind het wel leuk al die meningen Haha!
vraag opgelost? na 49 pagina's meningen? Haha!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:57

oh okay dan gaan we fijn verder !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:39

nou wat vinden jullie dan hiervan:

mijn bijna jaarling heb ik gisteren voor het eerst bekapt zonder aanwezigheid van zijn weidemaatje, hij vindt het wel eng alleen, en heeft tot twee keer toe op mijn rug gehangen, en meerdere keren met beide voorbenen op mijn been gestaan (ééntje stond al op mijn been voor het rondvijlen). wat doe je dan, als het beessie gewoon onzeker, onrustig is, en verder wel precies weet wat voetjes optillen etc. is? ik heb het genegeerd, ben gewoon doorgegaan met bekappen. goed, het is maar een kleintje, maar zou je zoiets afstraffen dan?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:42

saroanda schreef:
De mensen die hun paard wel een schop zouden geven, zullen dat hier niet toegeven Lachen

Niet?

Nou, als ze érg vervelend zijn hier kunnen ze best een schop verwachten. Géén harde trouwens. Gewoon een schopje.

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:49

Na 49 blz meningen zal ik ook nog even meedoen Haha! , ik zeg meestal heel hard NEE en dat is genoeg, of een klap op de schouder. Op het hoofd slaan of in oren bijten lijkt mij niet zo'n goed idee, de vorige eigenaar van mijn pony deed dat, en ze was er helemaal kopschuw van..Na 11 jaar is het over maar ik ben nog steeds de enige die bij haar oren in de buurt mag komen Ach gut Hoewel ik moet opbiechten dat ik haar laast een trap op haar kont heb gegeven, ze is drachtig en haalde toch úít..en gericht ook! Nou, drachtig of niet..dat vind ik te gevaarlijk Bloos

En nu mag het slotje.. Clown

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:26

@merrieveulen. In jouw geval waar het door onzekerheid komt zal ik inderdaad nooit een schop uitdelen. Zo'n paard wordt dan alleen nog maar banger. Wel duidelijk proberen te maken op een andere amnier dat die je geen pijn mag doen en verder heel veel geduld. Nou weet ik dat jij hem er niet voor zal schoppen gezien de posts die ik van je gelezen heb.

Denk dat ook de belangrijkste conclusie die uit deze 49 pagina's naar voren is gekomen is dat afhankelijk van de situatie en het paard je de ene keer inderdaad die schop zal moeten uitdelen of dat tikje wat dan ook nodig mocht zijn op dat moment en dat de andere keer je beter gewoon rustig kan blijven.

Elk paard heeft een bepaalde manier van mee omgaan nodig en denk dat over het algemeen alleen de eigenaren c.q. verzorgers van het paard weten wat die wanneer nodig heeft.
Helaas zijn er mensen die te soft zijn wat gevaarlijke paarden in de omgang kan opleveren en mensen die te hard zijn wat naar mishandeling gaat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:58

hannahhannah schreef:
Na 49 blz meningen zal ik ook nog even meedoen Haha! , ik zeg meestal heel hard NEE en dat is genoeg, of een klap op de schouder. Op het hoofd slaan of in oren bijten lijkt mij niet zo'n goed idee, de vorige eigenaar van mijn pony deed dat, en ze was er helemaal kopschuw van..Na 11 jaar is het over maar ik ben nog steeds de enige die bij haar oren in de buurt mag komen Ach gut Hoewel ik moet opbiechten dat ik haar laast een trap op haar kont heb gegeven, ze is drachtig en haalde toch úít..en gericht ook! Nou, drachtig of niet..dat vind ik te gevaarlijk Bloos

En nu mag het slotje.. Clown

Zou ook niet een goed idee zijn een drachtige merrie een schop in der buik te geven Knipoog

LAURA_SHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:09

OMG. Schoppen zou ik echt nooit doen Gaaaap ik geef altijd een tik op de neus als m'n paard me bijt/probeert te bijten. & Soms ook voor op z'n schouder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 18:10

@t merrieveulen .
ach nee die zou ik geen schop geven hij is nog jong en vind het vast erg spannend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:12

Als mijn paard naar mij trapt kan hij een trap terug verwachten. Waarom zou dat zielig zijn, als hij een ander paard zou trappen krijgt hij echt geen tikje tegen zijn hals en nee te horen. Dan krijgt hij ook een trap terug.
Moet hij maar niet gaan trappen. Gelukkig is het nog nooit nodig geweest, hij denkt wel twee keer na voordat hij naar mij uit haalt.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:15

LAURA_SHE schreef:
OMG. Schoppen zou ik echt nooit doen Gaaaap ik geef altijd een tik op de neus als m'n paard me bijt/probeert te bijten. & Soms ook voor op z'n schouder.

Haha, Ik zou zeggen, kom eens naar Rusty, als zij achter je rug begint te stijgeren (wat ze overigens soms nog altijd doet bij onbekende) kijkt ze niet van een 'tikje op de neus'
Dan is het bij haar 'oelalalala een tikje op de neus' '*ham* een beetje in je vinger'

WorliIno0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:17

[] nee ik schop een paard niet
maar bij onze manege belle epoque had iemand twingo (paard) in zijn buik geschopt
arme twingo

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:19

@ DaanxBien: Haha! nee dat lijkt mij ook niet zo'n geslaagde actie!

En een paard schoppen voor een bijt beweging is natuurlijk ook helemaal niet logisch, maar een een trap geven als een paard op dat moment ver over de scheef gaat, is soms nodig, en zoals in de afgelopen 49 blz Bloos ook staat, paarden trappen elkaar veel harder, dat symbolische trapje dat ik dan maak, met een harde schreeuw erbij, is gewoon een terechtwijzing, zoveel pijn doet dat niet, de neus is veel gevoeliger in dat opzicht.. en merrieveulen, nee een angstig/nerveus paard berispen op welke manier dan ook zou ik niet doen, omdat het niet terecht gewezen moet worden, maar gerust gesteld..

Discussie laait weer op hier Tong uitsteken

WorliIno0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:22

XD[url]maar ik wil zelf een dekje maken .....maar me ouders zijn niet tuis 1 week nu heb ik een rot oppas ...! waarvan ik niks ,ik heb al 2× moeten afzeggen voor paardrijden ze haat paarden dus ik mag het woord thuis niej eens meer zeggen beleeeegH...@[/url]

WorliIno0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:23

gweoon doodelijk klote

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:31

eeh wat? volgens mij moet dit ergens anders staan?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 21:01

Slotje astublieft!? Knipoog
alles is wel gezegt en gadaan dit topic !
vind het wel genoeg geweest het topic is best lang actief gebleveven
mensen allemaal bedankt voor jullie reacties ! Doei!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:46

wsundayl schreef:
@merrieveulen. In jouw geval waar het door onzekerheid komt zal ik inderdaad nooit een schop uitdelen. Zo'n paard wordt dan alleen nog maar banger. Wel duidelijk proberen te maken op een andere amnier dat die je geen pijn mag doen en verder heel veel geduld. Nou weet ik dat jij hem er niet voor zal schoppen gezien de posts die ik van je gelezen heb.

Denk dat ook de belangrijkste conclusie die uit deze 49 pagina's naar voren is gekomen is dat afhankelijk van de situatie en het paard je de ene keer inderdaad die schop zal moeten uitdelen of dat tikje wat dan ook nodig mocht zijn op dat moment en dat de andere keer je beter gewoon rustig kan blijven.

Elk paard heeft een bepaalde manier van mee omgaan nodig en denk dat over het algemeen alleen de eigenaren c.q. verzorgers van het paard weten wat die wanneer nodig heeft.
Helaas zijn er mensen die te soft zijn wat gevaarlijke paarden in de omgang kan opleveren en mensen die te hard zijn wat naar mishandeling gaat
.

helemaal mee eens, en ik denk dat dat voor iedereen hier geldt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:00

Ik sluit me ook wel aan bij wat wsundayl zegt "! Ja

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:28

voordat 't topic gesloten word wil ik ook nog even m'n mening kwijt Haha!

ik heb zo m'n voor- en m'n tegens. Als je je paard goed genoeg kent en zíet om welke reden je paard uithaalt, bijt of noem maar op, dan kun je een consequente straf geven.
Bij mijn pony (die is nu verkocht helaas) gaf ik geen tikken op de neus of iets. Meestal hoefde ik in mijn vingers te knippen en hij wist wat ik bedoelde.. Overigens kón ik ook niets anders. Het was een heel gevoelig beestje, als ik naar hem uit zou halen oid dan raakte hij zwaar in de stress, waardoor ik op een boos moment alleen maar bozer zou worden, dus die confrontatie wou ik niet aangaan, aangezien het niet gepast is bij zijn karakter, en ook niet bij de mijne.

In het topic lees je wel vaak dat mensen zeggen; schoppen, nee nooit gedaan af en toe wel een klein zacht 'schopJE'.. ik vind deze stelling zelf niet kloppen... tenminste, het lijkt mij dat áls je je paard straft, dat het dan ook direct en duidelijk moet zijn. een klein schopje kan een stevig, boeren paard ook ervaren als een aai bijv.

Ik denk dat dit ook wel een goeie stelling is; Je kan je paard straffen/corrigeren, maar dan ook wel op een passende en correcte manier. Eerlijk tegenover het diertje zelf zodat hij wél weet wát hij heeft gedaan, maar dat hij óók niet mishandeld word (onnodig straffen als de eigenaar een slechte dag heeft of iets)

Zelf gaf ik mijn pony ook weldegelijk een keer een schop ja. Maar alleen als die correctie op dat moment gepast was. Ik vond het een eerlijke straf/correctie tegenover wat hij had gedaan, en hij snapte het blijkbaar ook, want vaak heeft het niet voor hoeven komen !

Groetjess

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:33

Daar heb je gelijk in ja.
ik heb moonlight wel eens gezien geloof ik .
bij vlaardingha toch?