Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:35

palousa_boy schreef:
Ik adviseer ook om geen stapje achteruit te doen als er een hengst op je rug springt omdat je z'n hoeven wilt uitkrabben }:0

Ervaring mee? :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:40

bloem12 schreef:
nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt

Ik heb mijn jonge zijn eerste schop verkocht toen hij bijna over mij heen liep en omver trok, daar schrok hij van waardoor hij begon te trillen, maar hij was echt niet bang voor me. Ik kon gewoon doorgaan met borstelen alsof er niets was gebeurd.

Als je schopt om te schoppen, gewoon leuk ofzo, ja dan raakt een paard zijn vertrouwen kwijt.

denisesilver

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:47

Ben blij dat ze brave pony's heeft/verzorgt, had niet willen weten wat er anders zou zijn gebeurt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:33

denisesilver schreef:
palousa_boy schreef:
Ik adviseer ook om geen stapje achteruit te doen als er een hengst op je rug springt omdat je z'n hoeven wilt uitkrabben }:0

Ja meneer maakte een foutje maar dat heeft hij geweten :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:52

palousa_boy schreef:
denisesilver schreef:

Ja meneer maakte een foutje maar dat heeft hij geweten :D

Zo van: "Oops verkeerde" :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:59

Ik weet niet wat hij dacht maar toen er 2 voorbenen van de grond kwamen om op m'n rug te leggen wist ik genoeg :+

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:10

denisesilver schreef:
bloem12 schreef:
nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt

Ik heb mijn jonge zijn eerste schop verkocht toen hij bijna over mij heen liep en omver trok, daar schrok hij van waardoor hij begon te trillen, maar hij was echt niet bang voor me. Ik kon gewoon doorgaan met borstelen alsof er niets was gebeurd.
Als je schopt om te schoppen, gewoon leuk ofzo, ja dan raakt een paard zijn
vertrouwen kwijt.

Je paard stond te trillen? Ik zou me dood schamen tegenover paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:27

Prestarobin ik bedoel het niet vervelend maar niet alle paarden zijn superbraaf. Sommige situaties zijn gewoon echt gevaarlijk en dan mag je ook ingrijpen. Ik heb deze zomer zelfs een jaarling in handen gehad die echt echt gevaarlijk werd. Scheelde niet veel of ik had een trap tegen mijn hoofd gehad. Moet ik dan nog steeds "Foei pony, stout!" zeggen, met alle gevolgen van dien? Erbij zeggend; hij trapte gericht en puur uit dominantie.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:36

Bizzybijtje schreef:
Prestarobin ik bedoel het niet vervelend maar niet alle paarden zijn superbraaf. Sommige situaties zijn gewoon echt gevaarlijk en dan mag je ook ingrijpen. Ik heb deze zomer zelfs een jaarling in handen gehad die echt echt gevaarlijk werd. Scheelde niet veel of ik had een trap tegen mijn hoofd gehad. Moet ik dan nog steeds "Foei pony, stout!" zeggen, met alle gevolgen van dien? Erbij zeggend; hij trapte gericht en puur uit dominantie.

Tuurlijk zijn ze niet allemaal super braaf.
Ik zou gewoon ey roepen, die jonkies kunnen gewoon fouten maken, die weten
gewoon nog niet wat wel en niet mag.
Daar moet je natuurlijk wel regels voor
stellen, maar niet met agressie.
Is het je eigen jaarling of is hij van iemand anders? Als hij van jou is zou ik grondwerk gaan doen! Is echt goeden nog best leuk ook!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:38

Denk je nu echt dat ze daar op reageren, prestarobin.
Kan je zeggen dat dat niet het geval is. En de dooddoener van grondwerk gaat hier echt niet bij werken. Je grenzen stellen wel. En ja, soms moet dat hardhandig om jezelf te beschermen. Gaat het paard echt geen angst van overhouden. Maar leert hij/zij precies van hoe ver hij/zij kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:39

prestarobin schreef:
Bizzybijtje schreef:

Tuurlijk zijn ze niet allemaal super braaf.
Ik zou gewoon ey roepen, die jonkies kunnen gewoon fouten maken, die weten
gewoon nog niet wat wel en niet mag.
Daar moet je natuurlijk wel regels voor
stellen, maar niet met agressie.
Is het je eigen jaarling of is hij van iemand anders? Als hij van jou is zou ik grondwerk gaan doen! Is echt goeden nog best leuk ook!

Lieve schat, paardlief wist dondersgoed wat ie aan het doen was. Hij viel ook gericht aan tijdens het grondwerken ;) Eigenaren daarom ook vriendelijk bedankt (die vonden het wel prima zo). Na de lieve correctie (roepen en "wegjagen") viel hij alsnog aan. Met alle respect maar aaien werkt dan niet meer.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:48

FriesWytske schreef:
Kan je zeggen dat dat niet het geval is. En de dooddoener van grondwerk gaat hier echt niet bij werken. Je grenzen stellen wel. En ja, soms moet dat hardhandig om jezelf te beschermen. Gaat het paard echt geen angst van overhouden. Maar leert hij/zij precies van hoe ver hij/zij kan gaan.

Met grondwerk leer je je paard ook respect te leren krijgen, zonder schoppen en slaan. En ik grondwerk zelf ook met mijn (soms wel een beetje dominante ) ruin. Is leerzaam en leuk! Voor ons alle 2.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:50

xIirtJj schreef:
Mij hoeven ze niet te trappen of te bijten hoor. Dan krijgen ze inderdaad een schop. Je moet lekker een dier van 600 kilo over je heen laten lopen. Hebben ze heel snel door hoor.

Mee eens :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:51

Er was zo'n mooi spreekwoord,"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

Een hengst met een te hoog libido zou bij mij na zo'n geintje binnen 24 uur zijn bougies kwijt zijn :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:51

Hou toch op. Denk je nu echt dat dat altijd gaat helpen. Dat is niet het geval. Het is geen hond waar je foei tegen kunt zeggen als hij fout bezig is. Ik heb jarenlange ervaring met paarden vanaf 0 jaar oud. En kan je zeggen dat als je zo doet, je binnen de kortste keren in het ziekenhuis beland. Omdat het paard je goed heeft laten weten dat hij de baas over jouw is.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:52

Hoe oud is jouw ruin prestarobin? Hoelang heb je hem al?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:55

Vooral jonge paarden moeten weten dat jij de baas bent, je bent gwn lief tegen ze maar als ze gaan bijten en slaan en de bitch uithangen, dan doenje dat terug. En als je niet gelooft wat ik zeg nodig ik je persoonlijk uit om in de lente te komen kijken hoe een merrie haar veulen opvoed. Die ligt soms een paar meter verder omdat haar iets niet bevalt, en ja dan schopt ze. Jij moet dus eigenlijk de moeder figuur zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:05

prestarobin schreef:
FriesWytske schreef:

Met grondwerk leer je je paard ook respect te leren krijgen, zonder schoppen en slaan. En ik grondwerk zelf ook met mijn (soms wel een beetje dominante ) ruin. Is leerzaam en leuk! Voor ons alle 2.

Ach ja 'grondwerken'. Besef je dat eigenlijk alle paardeneigenaren in de basis met hun paard 'grondwerken'. Elke handeling die je namelijk doet met je paard vanaf de grond is in de basis 'grondwerk'.
Je leert je paard kennen door er mee te werken en er dagelijks mee bezig te zijn. En ja doordat je met je paard samen werkt (want met een paard is het altijd samenwerken...nooit dwingen want dat red je simpelweg niet) leer je elkaar vertrouwen en respecteren. Daar is helemaal geen speciaal 'zweverig' principe voor nodig.

Soms is het helaas wel nodig om iets harder in te komen. Niemand hier slaat of schopt zijn paard voor de lol, maar iedereen denkt wel aan zijn eigen veiligheid en die van andere mensen. Soms is een foei simpelweg niet voldoende. Onze paarden zijn in principe te sturen op een handgebaar vanaf de grond, maar als ze na 2 keer waarschuwen toch nog in je ruimte komen en besluiten je bewust een kopstoot te geven, word er wel harder gecorrigeerd. Wij zijn maar kleine nietige wezens en wij moeten ons wel veilig tussen de kudde door kunnen bewegen. Dat betekend dat onze persoonlijke ruimte ten alle tijden moet worden gerespecteerd. Gebeurt dit niet bestaat er een grote kans op ongelukken...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:07

Tinky12 schreef:
Er was zo'n mooi spreekwoord,"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

Een hengst met een te hoog libido zou bij mij na zo'n geintje binnen 24 uur zijn bougies kwijt zijn :o

Dat gaat een beetje moeilijk met paarden die naar de hengstenkeuring moeten ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:19

palousa_boy schreef:
Dat gaat een beetje moeilijk met paarden die naar de hengstenkeuring moeten ;)

Details :o

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:21

flavlip schreef:
Hoe oud is jouw ruin prestarobin? Hoelang heb je hem al?

18 en ik heb hem zo'n anderhalf jaar

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:23

Dan is die van jouw dus al door zijn vorige eigenaren goed opgevoed.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:47

prestarobin schreef:
Je paard stond te trillen? Ik zou me dood schamen tegenover paard!

Tsjah niet leuk voor hem, maar hij moest het toch echt even voelen, in de hand is hij namelijk nog erg groen en moet ik hem toch nog goed opvoeden. Daarna heeft hij het ook nooit meer gedaan, maar hij is ook niet bang van me geworden. Wat ik wilde zeggen, een echt jonge weet nog niet wat 'foei' betekend die moet dat nog leren net zoals de hulpen ohz. Op dat moment was een snik aan het halster geven niet genoeg

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:49

palousa_boy schreef:
Ik weet niet wat hij dacht maar toen er 2 voorbenen van de grond kwamen om op m'n rug te leggen wist ik genoeg :+

Hahahaha :D
Niet meer gedaan daarna?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:52

Dat dacht ik al en wat frieswytske zegt, dan heeft jouw paard zijn opvoeding al gehad, misschien zonder schoppen, maar de kans is groter met...misschien 1, misschien meer. En dit geeft niet, hier pluk jij nu de vruchten van. Ik snap dat het dan heel moeilijk te bevatten is dat andere paarden soms wel een schop nodig hebben, omdat jouw paard dit NU niet nodig heeft.
Mijn pony heeft het nu ook niet meer nodig, maar vroeger echt wel. Ik heb geen spijt van de goed getimede, welverdiende schoppen. Het waren er misschien hooguit 3 (in ruim 10jaar), maar ook/juist daardoor is hij nu wel de lieve pony waar iedereen mee kan lopen, die iedereen kan poetsen (ook kleine kinderen, van 3-4jaar!), hij heeft respect voor mensen en hun ruimte. Terwijl hij vroeger beukte en omverliep en dat vind ik situaties waarin ie een knal nodig heeft: kort maar krachtig, tot hier en niet verder. Dit is heel duidelijk en voorkomt gevaarlijke situaties (in de toekomst).