palousa_boy schreef:Ik adviseer ook om geen stapje achteruit te doen als er een hengst op je rug springt omdat je z'n hoeven wilt uitkrabben
Ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bloem12 schreef:nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt
denisesilver schreef:bloem12 schreef:nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt
Ik heb mijn jonge zijn eerste schop verkocht toen hij bijna over mij heen liep en omver trok, daar schrok hij van waardoor hij begon te trillen, maar hij was echt niet bang voor me. Ik kon gewoon doorgaan met borstelen alsof er niets was gebeurd.
Als je schopt om te schoppen, gewoon leuk ofzo, ja dan raakt een paard zijn
vertrouwen kwijt.
Bizzybijtje schreef:Prestarobin ik bedoel het niet vervelend maar niet alle paarden zijn superbraaf. Sommige situaties zijn gewoon echt gevaarlijk en dan mag je ook ingrijpen. Ik heb deze zomer zelfs een jaarling in handen gehad die echt echt gevaarlijk werd. Scheelde niet veel of ik had een trap tegen mijn hoofd gehad. Moet ik dan nog steeds "Foei pony, stout!" zeggen, met alle gevolgen van dien? Erbij zeggend; hij trapte gericht en puur uit dominantie.
prestarobin schreef:Bizzybijtje schreef:Prestarobin ik bedoel het niet vervelend maar niet alle paarden zijn superbraaf. Sommige situaties zijn gewoon echt gevaarlijk en dan mag je ook ingrijpen. Ik heb deze zomer zelfs een jaarling in handen gehad die echt echt gevaarlijk werd. Scheelde niet veel of ik had een trap tegen mijn hoofd gehad. Moet ik dan nog steeds "Foei pony, stout!" zeggen, met alle gevolgen van dien? Erbij zeggend; hij trapte gericht en puur uit dominantie.
Tuurlijk zijn ze niet allemaal super braaf.
Ik zou gewoon ey roepen, die jonkies kunnen gewoon fouten maken, die weten
gewoon nog niet wat wel en niet mag.
Daar moet je natuurlijk wel regels voor
stellen, maar niet met agressie.
Is het je eigen jaarling of is hij van iemand anders? Als hij van jou is zou ik grondwerk gaan doen! Is echt goeden nog best leuk ook!
FriesWytske schreef:Denk je nu echt dat ze daar op reageren, prestarobin.
Kan je zeggen dat dat niet het geval is. En de dooddoener van grondwerk gaat hier echt niet bij werken. Je grenzen stellen wel. En ja, soms moet dat hardhandig om jezelf te beschermen. Gaat het paard echt geen angst van overhouden. Maar leert hij/zij precies van hoe ver hij/zij kan gaan.
prestarobin schreef:FriesWytske schreef:Denk je nu echt dat ze daar op reageren, prestarobin.
Kan je zeggen dat dat niet het geval is. En de dooddoener van grondwerk gaat hier echt niet bij werken. Je grenzen stellen wel. En ja, soms moet dat hardhandig om jezelf te beschermen. Gaat het paard echt geen angst van overhouden. Maar leert hij/zij precies van hoe ver hij/zij kan gaan.
Met grondwerk leer je je paard ook respect te leren krijgen, zonder schoppen en slaan. En ik grondwerk zelf ook met mijn (soms wel een beetje dominante ) ruin. Is leerzaam en leuk! Voor ons alle 2.
prestarobin schreef:Je paard stond te trillen? Ik zou me dood schamen tegenover paard!