Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:43

Hopelijk lukt het met dit filmpje + foto...
vnl voor merrieveulen maar ieders advies is welkom natuurlijk. Wat doe ik fout dat hij naar het midden komt, voorzover dat te zien is? En hoe los ik dat op DAT moment op?

Afbeelding

http://www.zippyvideos.com/176229805684 ... deo_00014/

edit: toch maar een normale link Scheve mond

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:58

Mando hoeft echt niet naar me te stijgeren, dan kan hij zichzelf in een hoekje terug vinden denk ik...
Hij heeft het 1x gedaan toen ik erop zat en volgens mij staat de striem van de zweep nog tussen zijn oren.
Nooit meer gedaan.

Kijk.. je heb paarden en paarden.. ik heb een pony die een consequente hand nodig heeft anders walst hij over me heen... en dan heb ik geen fiets meer te vertellen bij hem....
En je heb gewone brave paardjes die altijd doen wat de mens wilt en wel een eigen wil hebben maar die snel opgeven .. gelukkig heb ik er eentje die dat dus niet heeft wat wel als gevolg heeft dat ik gewoon streng moet zijn.,... nee is nee en ja is ja... en geen middenweg. maar een hoop lol heb je ermee dat wil je niet weten, geen dag is hetzelfde en die truckendoos is ook iedere dag anders.. geweldig.
Het is niet zo bij hem de ene x wel mogen happen in mijn mouw en de volgende keer een tik.. zo werkt het nou eenmaal niet bij bepaalde soorten rassen.

En je heb zoals ik al eerder schreef slaan en slaan.... en correctie en mishandeling... er is een middenweg hiervoor... en als jullie hem met een zweepje slaan dan valt dat niet onder mishandelen?

Ik vind dat als je zien dat iemand zijn paard schopt of slaat eerst naar het paard moet kijken... is het terecht/onterecht... en dan aan de eigenaar moeten vragen wat er aan de hand is ipv oordelenen of veroordelen....
Laatst bijgewerkt door Mando op 05-04-07 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:02

@ ponyzotje, ik vind dat je het netjes oplost. je blijft even rustig, maar wat een eikeltje zeg haha. misschien je handne iets hoger als ie steigerd maar anders zou ik het niet weten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:09

inderdaad bij dreigen (het steigeren, ik zou het meer uitdagen en dreigen dan gericht willen noemen, want dan had hij je wel gepakt) gewoon weer uit je ruimte sturen, lichaam op hem gericht en voorover, alsof je aanvalt.

ik denk dat het bij deze pony ook een stukje onzekerheid is. hij wil je niet echt grijpen, maar weet niet zeker of je wel of niet de leider bent. hij is zelf dominant, en test je uit. op het moment dat het leiderschap gevestigd is zal hij niet alleen braver worden, maar ook rustiger omdat hij jou heeft, en dus de onzekerheid weg is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:10

ik geloof ook dat doordat ik rustig bleef, hij niet echt uitviel naar me. De eerste keer schrok ik wel redelijk, en reageerde ik heftiger, en hij sloeg echt zijn voorbenen naar me uit. Aan de hand doet hij het ook (gelúkkig is hij niet zo groot).
Ik kan misschien iets strenger zijn, maar handen hoog heffen, ik denk dat hem dat hoger doet gaan. Ik kan het wel proberen natuurlijk. Zoals merrieveulen me ook al pb'de moet ik eigenlijk wel wat assertiever zijn naar hem toe. Ik zie nu ook dat ik het een beetje 'laat gebeuren'. Niet dat ik echt moet terug aanvallen, maar gewoon iets strenger zijn waarschijnlijk Lachen
dankjewel Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:12

merrieveulen schreef:
inderdaad bij dreigen (het steigeren, ik zou het meer uitdagen en dreigen dan gericht willen noemen, want dan had hij je wel gepakt) gewoon weer uit je ruimte sturen, lichaam op hem gericht en voorover, alsof je aanvalt.

ik denk dat het bij deze pony ook een stukje onzekerheid is. hij wil je niet echt grijpen, maar weet niet zeker of je wel of niet de leider bent. hij is zelf dominant, en test je uit. op het moment dat het leiderschap gevestigd is zal hij niet alleen braver worden, maar ook rustiger omdat hij jou heeft, en dus de onzekerheid weg is.

hij bleef hier inderdaad rustig. Een paar keer heeft hij uitgeslaan, maar het is ook inderdaad nooit echt 'aanvallen' met mond open en kappende benen. Kappen doet hij, bijten ook, steigeren ook, maar gelukkig nooit samen Knipoog Het is niet echt 'vals' aanvallen, maar toch zijn standpunt duidelijk maken. Misschien zit hij nu in een leidersdilemma, maar ik geloof dat het verder toch een vrij stabiele, koppige pony is..

dankje voor de reacties Lachen ik kan hier echt wat mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:20

Ponyzotje, ik heb je filmpje bekeken en aangezien ik zelf ook veel los werk (longeer zonder lijnen), het volgende: ik vind persoonlijk dat je de druk iets teveel opvoert (paardje rent keihard rond, terwijl ik jou met het touw zie wapperen. Lijkt me niet zo nodige\). Ik zou mijn lichaamstaal veel rustiger houden, alleen de druk opvoeren als 'ie iets moet doen en dat niet doet. Verder moet je je lichaam nog bewuster 'houden' (jezelf misschien wat 'groter' maken) als je in het midden staat. Zodra hij in jouw buurt komt, 'wuif' je hem weg. Pfffff, lastig uitleggen, eigenlijk zou ik het eens moeten laten zien, maar je woont te ver, he.....

Ik zou bij deze pony echt werken aan het rustiger maken in zo'n round pen. Hij rent nu als een gek rond, zonder dat hij echt op jou let en leert begrijpen wat hij moet gaan doen. Laat hem eerst uitrazen, zodat hij op jou gaat letten.
Ik weet niet hoe ik het zo uit moet leggen, sorry als het niet duidelijk over komt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:21

T klinkt misschien banketstaaf maar als mijn pony zo naar mij toe zou komen had ie een goede schop voor zn hol gekregen. Ik pik dat gewoon niet want het is dreigen, stel hij doet zoiets tegenover de leider van de kudde, zo hij ook rondgejaagd en geschopt zijn denk ik.
Maar om het even netjes op te lossen idd meer lichaamstaal ga zelf ook zo staan maak je groot enzo, volgens mij is het gewoon een pestkop die schijt aan je heeft en je uitdaagt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:40

Nadya normaal gezien loopt hij niet. Ik heb me echt even moeten kwaad maken voor hij ging lopen. Vroeger liep hij als gek, maar tegenwoordig is hij veel kalmer en weigert vaak te lopen. Vanaf ik hem dan een beetje opjaag steigert hij of slaat hij achteruit.
Je ziet op het filmpje dat als ik íets minder drijf (ik neem het touw in mijn andere hand) hij meteen naar binnen komt en steigert. Ik denk dat ik daarom onbewust blijf drijven. Als ik dat niet doe komt hij naar binnen.

Sappos, hij heeft al ferme, goeie trappen gekregen, maar het enige wat ik daarmee bereik is dat hij -als hij zin heeft- even luistert en daarna tien keer zo hard probeert terug te meppen. Ik weet dat ik geen leider meer over hem ben, maar ik weet niet meer hoe ik dat moet terugkrijgen. Dat is ook mijn probleem Lachen

Oh, en hij heeft inderdaad schijt aan me Haha! dat maakt hij me ook meer dan duidelijk. Maar niet alleen mij. Ik ken voorlopig niemand die met hem omkan, al hebben al redelijk veel mensen geprobeerd. Er werd me verteld dat de stalknechten zomaar zijn voeten konden oppakken, maar dat blijkt ook niet meer waar (ze hebben het geprobeerd, o ja Lachen ). Ze hebben er meerdere malen met 3 aangehangen, en ze konden zijn achtervoeten nog niet pakken.
Volgens mij zijn ik en de smid de enige die ze hebben kunnen doen, maar nu moet ik er alweer niet meer naar wijzen of hij slaat me tegen de muur.

Doordat ik geen leider meer ben, takelt hij de andere pony's ook harder toe, dus het wordt tijd dat ik weer een beetje de overhand neem Scheve mond

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:44

Cassidy schreef:
Mijn paarden krijgen een correctie in de intensiteit die op dat moment nodig is, en als dat een schop is dan krijgen ze die.
Hoeft gelukkig haast nooit, en het is alleen als ze zich zwaar hebben misdragen.
Als de enige vorm van corrigeren die je in petto hebt die schop is, is het wel zielig met je gesteld.

Precies Cassidy, de straf moet in verhouding met de "overtreding" staan. Een half jaar geleden wilde ik de achterhoef van mijn paard uitkrabben en met het optillen haalde hij gericht naar mij uit, grote blauwe plek op mijn knie. Reken maar dat ie toen een schop gehad heeft, en dat ie het nooooooooooit meer gedaan heeft.

Edit: ik zie nu pas dat de discussie al 48 pagina's gaande is, misschien is mijn reactie rijkelijk laat Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:53

ponyzotje: Wat mij als eerste opvalt is dat als de pony steigert je naar achteren loopt. Wat voor de pony een bevestiging is dat je onder de indruk bent van zijn gedrag.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:04

Jaa, tenminste ik wel..
Als een paard mij gaat dreigen kan hij/zij wel een schop verwachten....
Ook is het wel eens als een pony (ja alleen pony's Clown paarden zijn tehoog) gaat staken ik even me voet tegen de kont van de pony aan druk ligt er aan of je het als schoppen ziet...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:09

karoliena schreef:
ponyzotje: Wat mij als eerste opvalt is dat als de pony steigert je naar achteren loopt. Wat voor de pony een bevestiging is dat je onder de indruk bent van zijn gedrag.

dat mini-stapje kan hij inderdaad wel in de gaten hebben, maar 't is toch redelijk beangstigend (en 't is dan nog 'maar' een pony)... Haha!
ik zal erop letten, dankje om het op te merken!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:11

Ja kan ik me voorstellen hoor, die van mij zijn nog kleiner maar komen evengoed boven me uit als ze omhoog gaan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:56

Sappos schreef:
T klinkt misschien banketstaaf maar als mijn pony zo naar mij toe zou komen had ie een goede schop voor zn hol gekregen. Ik pik dat gewoon niet want het is dreigen, stel hij doet zoiets tegenover de leider van de kudde, zo hij ook rondgejaagd en geschopt zijn denk ik.
Maar om het even netjes op te lossen idd meer lichaamstaal ga zelf ook zo staan maak je groot enzo, volgens mij is het gewoon een pestkop die schijt aan je heeft en je uitdaagt

vergis je niet. als een paard al 'schijt aan je heeft' kan je er donder op zeggen dat je een knal krijgt op het moment dat je een schop wilt uitdelen. bovendien is dat niet nodig, mijn paard is levensgevaarlijk geweest (mijn schuld, ik wist niks van opvoeden), maar is netjes in de omgang geworden zonder ook maar één schop, en hij viel wel een paar tandjes harder aan dan op dit filmpje te zien is. met simpele lichaamstaal kan je zóveel bereiken (wat niet wegneemt dat in bepaalde gevallen een schop weleens nodig kan zijn, op zich niks mis mee mits aan het juiste paard op het juiste moment gegeven, en daarin wordt nog weleens een vergissing gemaakt).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:44

Ja pony uit het filmpje zou ik ook geen schop geven, ben mn leven niet zat, maar zou hem toch wel even flink op zn plek zetten, dan doen ze het nooit weer

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 17:53

karoliena schreef:
Ja pony uit het filmpje zou ik ook geen schop geven, ben mn leven niet zat, maar zou hem toch wel even flink op zn plek zetten, dan doen ze het nooit weer

inderdaad. streng en duidelijk, in dit geval liefst eerst los en op afstand, zodat de pony de ruimte krijgt om weg te komen en afstand te nemen, en je zelf buiten bereik van rondfladderende benen kunt blijven.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:27

Karoliena, “maar zou hem toch wel even flink op zn plek zetten, dan doen ze het nooit weer”, wat versta jij daar dan onder? Want ik heb hem al verschillende malen ‘op zijn plek gezet’, maar hij kan gewoon harder schoppen dan ik en daarmee wint hij het altijd, of IK nu schop of niet, hij doet het wel.
Vandaag ging het echter prachtig. Heb met hem eerst een soort ‘leidspelletje’ gespeeld, waarbij hij mij moest volgen en stilstaan als ik stilstond. De eerste keren donderde hij gewoon over me heen, maar door hem steeds ferm terug te zetten, leerde hij het heel snel. En na een paar keer deed hij het overal perfect, zelfs bij merries Knipoog maar dat was na zijn ‘join-up’-ke. Er zijn echt prachtige foto’s gemaakt, ik zal er een apart topic van maken op HAW (anders zou het ons te ver leiden), maar het internet wil niet zo goed mee met uploaden…
Hoeven krabben ging zelfs… met veeel geduld, heb er een halfuur over gedaan om ze te krabben, maar uiteindelijk toch wel he. Heb hem enkel een schop gegeven als hij gericht naar mij trapte en niet als hij ging hangen/zitten/steigeren/springen Lachen

DandySgatJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:34

ik kan me pony wel op commando laten steigeren maar dat doe ik niet zo vaak..
en mijn pony schoppen ?
Nee dat doe ik niet soms even knijpen bij zijn neus ofsoo maar niet schoppen..
een meisje uit mijn les doet dat wel..
die pony is trouwens ook veel te druk voor haar..
maar jaa..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:42

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:53

ziet er goed uit allemaal hoor, gaat goedkomen, ik weet het zeker!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 12:54

kheb gister me pony een schopje gegeven.
ze wou maar niet met me mee lopen....
ze bleef gewoon stil staan !
Toen maar een klein schopje bij de buik gegeven .
Stoute meid wou gewoon een trapje terug geven ROFL
uiteindelijk heb ik toch me zin gekregen daar ging het om haha Haha! Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:53

DaanxBien schreef:
kheb gister me pony een schopje gegeven.
ze wou maar niet met me mee lopen....
ze bleef gewoon stil staan !
Toen maar een klein schopje bij de buik gegeven .
Stoute meid wou gewoon een trapje terug geven ROFL
uiteindelijk heb ik toch me zin gekregen daar ging het om haha Haha! Bloos

teken van verkeerde leidersverhouding. aan de slag ermee zou ik zeggen. ook al komt het niet zo dreigend over, terugschoppen bij een correctie getuigt echt niet van een goede verhouding...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:38

Als je pony niet mee wil lopen kan je toch wel wat anders verzinnen dan een schop(je) in de buik geven???

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:40

Een schop of een schopje is het zelfde.