Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:29

mamamier schreef:
Nogmaals, we hebben het hier niet over knullige dingetjes zoals voor je weglopen of hoofd tegen je aanduwen. We hebben het over gevaarlijke situaties. Hij of ik. Natuurlijk schop Ik geen paard omdat ie zn hoofd tegen me aan duwt. Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt. Lees mijn vorige posts nog maar eens Door.

U dacht dat ik de leider niet was,(volgens mij) dus ik legde uit waarom wel, en dat mijn dieren echt wel regels hebben. Maar allemaal zonder schoppen of slaan, en daargaat het hier toch om? In wat voor situaties je je dier een trap geeft? Of ben ik nou helemaal offtopic?

mamamier

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:34

Nee het ging er hier niet om dat je een paard maar lukraak mag trappen maar dat er situaties zijn waarin en trap geoorloofd is. Of niet, daar is de discussie. Ik heb niemand hier horen zeggen dat je een paard mag schoppen om elk kleinigheidje. Daarom noemde Ik ook voorbeelden uit dit topic maar die wil je maar niet beantwoorden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:34

FriesWytske schreef:
En zo hoort het ook, Tinky12

Je zou het wel zeggen...toch heb ik wel eens complimenten gekregen op een vreemde stal..."Omdat mijn paard zo netjes aan de kant ging in de box als je dat vroeg en hij keurig wachtte totdat iemand er langs was"
Ik heb ze met een verbaast gezicht aan zitten kijken :? ...gewoon basis opvoeding...niets meer en niets minder.

Of paard keurig netjes aan een los touwtje achter je hebben staan als je bij de balie van de kliniek staat om dingen door te nemen en rekening te betalen.Paard werd nog half doodgeknuffeld door arts "Omdat het zo'n schatje was en zo lief luisterde" Tsja...de vorige dag was er nog een IJslander binnengekomen die zijn baas meesleurde aan het halstertouw.Je moet er maar zin in hebben :P

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:43

Bij mij krijgen ze een schop terug als ze gericht trappen. Zie het al voor me... paard schopt me en ik moet braaf weglopen... no way... ook als het een paard van een ander zou zijn als die mij schopt, schop ik terug

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:52

@prestarobin wat voor paardjes heb jij/verzorg jij? Ik denk dat die de basisopvoeding al hebben gehad en als je dan consequent bent is een 'hey!' genoeg. Mijn pony moest ik 10 jaar geleden echt weleens een schop verkopen. Nu vindt iedereen hem zo lief en kan zich dat niet voorstellen... (Is soms best frustrerend, hij is niet lief, ja ook wel, maar wat zij bedoelen is 10 jaar opvoeding ;) )
En sorry, geen enkel mens kan een paard aan de kant duwen, dan wint het paard en ben je plat... Mijn pony gaat nu voor een vinger aan de kant, omdat hij weet dat dit hoort en hij heeft geleerd respect te hebben voor mensen. Het ene paard is wat lomper dan de ander, bij sommigen heb ik nog nooit een knie/elleboog nodig gehad, bij anderen wel.
Op het moment dat jij probeert een heel lomp paard aan de kant te duwen, zal hij alleen maar meer tegengewicht gaan geven.
Volgens mij hebben meerdere mensen je het geprobeerd duidelijk te maken, maar ik denk dat als jij ooit in zo'n situatie verkeert (dat je wel moet ingrijpen) dat jij ook een paard een schop zult verkopen en dat is helemaal niet erg. Het is dan ook een reflex: wat als je niet naar achter kunt stappen bij een steigerend paard? Dan kun je niet anders. Wat doe je als je niet opzij kunt stappen als een paard je plet? En niet reageert op duwtjes? In die laatste situatie zat ik en dat was mijn allereerste knietje en dat vond ik heel erg, maar het kon niet anders.
Nu weet ik hoe respectloos t is als een paard dit doet en zal mijn knie ook omhoog gaan als ik wel aan de kant kan gaan. Een paard hoort dit niet te doen en door wel aan de kant te gaan werk je gevaarlijker gedrag in de hand.
Laatst bijgewerkt door flavlip op 05-10-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:53

mamamier schreef:
Nee het ging er hier niet om dat je een paard maar lukraak mag trappen maar dat er situaties zijn waarin en trap geoorloofd is. Of niet, daar is de discussie. Ik heb niemand hier horen zeggen dat je een paard mag schoppen om elk kleinigheidje. Daarom noemde Ik ook voorbeelden uit dit topic maar die wil je maar niet beantwoorden.

Wat moet ik nog beantwoorden dan?:-P

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:00

Nou ja je snapt zelf wel hoop ik dat terug duwen als je geplet wordt, niet gaat helpen. En als je gericht een trap naar je hoofd krijgt omdat ponylief niet gevangen wenst te worden in de wei, foei niet helpt. Tegen je op steigeren en dan naar achter stappen klinkt leuk maar is niet reëel. In de stal heb je dan al best een probleem. De antwoorden die je hierop gaf zijn natuurlijk geen serieuze opties.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:03

Precies wat flavlip zegt. Pony gaat nu om als je "om" zegt. De eerste keer ging hij naar de verkeerde kant om en zat ik tussen pony en stal klem. En blijven staan hè. Knietje gegeven en de volgende keer Was zachtjes tikken genoeg. Keer daarna een vinger en nu gaat ie om op stem. En dáár moesten we zijn! Brave pony, knuffel, kusje, wortel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:04

Ik adviseer ook om geen stapje achteruit te doen als er een hengst op je rug springt omdat je z'n hoeven wilt uitkrabben }:0

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:07

palousa_boy schreef:
Ik adviseer ook om geen stapje achteruit te doen als er een hengst op je rug springt omdat je z'n hoeven wilt uitkrabben }:0

Nog buiten het feit dat je hem leert dat het werkt. Steigeren betekent dat de mens stopt met wat ie met je wil. Dus wil ik niet meelopen ga ik steigeren. Wil ik geen halster om, steigeren. (Of slaan, bijten, staken enz enz) Paarden leren snel, ook de dingen die we ze eigenlijk willen afleren.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:13

Tinky12 schreef:
prestarobin: Wat is zo lees ben jij te lief...dat,dat kan je nog eens opbreken.

Paard moet doen wat hem wordt gevraagd,overal waar jij loopt is jouw territorium.Jij bent altijd en overal de baas...of dat nu op stal is of in het land tussen de paarden.Klooien doen ze maar in hun eigen tijd.

Het is niet de bedoeling dat paarden jou in het land tolereren,dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren.Niets is erger voor een kudde/groepsdier dan
onduidelijkheid.

Hoofdschuren is bij mij streng verboden,ik
heb een schuurpaal staan voor ze of ze
gebruiken hun maat maar....maar niet
mij.Ik sta al niet stabiel op mijn benen en
daarbij,als er een ander persoon of kind in
de wei komen kunnen ze gewond raken.

Jij stelt jezelf ondergeschikt aan je
paard...fijn als hij toestaat dat je zijn
halster omdoet.Niets ervan,jij bent de baas
en paard moet gewoon netjes luisteren.Dat
is basis opvoeding!!

Je mag blij zijn dat je paard zo lief is maar
denk er goed om dat ze dat niet allemaal
zijn.Zie een paard nooit als een gelijke...het
is en blijft een groot dier met gevoelens en
instincten.Jouw taak om dat in goede
banen te leiden ;)

Opvoeding is een onderdeel van het leven
en zoals ik al eerder zei...Een goede leider
zorgt voor orde,rust en
regelmaat.Iedereen weet waar hij/zij aan
toe is...iedereen heeft netjes zijn plekje in
de kudde.
Ook de laagste in rang krijgt voldoende
aandacht en eten.

Mijn paarden komen keurig als ik ze
roep,lopen ook zonder touw keurig
mee.Zijn netjes met stalmanieren en ook
met rijden.Ik loop met 3 tegelijk over de
weg zonder problemen,ook als er andere
paarden aan komen.
Waarom?Ze hebben een goede basis
opvoeding gehad waar veel tijd,liefde en
zorg aan is besteed....maar ook is er wel
eens een die een schop onder zijn billen
heeft gekregen.Ik pik geen ongein,dat
weten ze en daarom is alles nu alles zo
heerlijk ontspannen.

Ik ben wel de baas, maar niet van : paard
moet maar luisteren en verder niks.
Neenee zo werkt dat bij mij niet. mijn
motto is "als je wilt dat je paard naar jou
luistert moet jij eerst naar je paard
luisteren" natuurlijk zijn er ook grenzen!
Zonder regels wordt het gevaarlijk voor mens en paard!

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:14

mamamier schreef:
palousa_boy schreef:

Nog buiten het feit dat je hem leert dat het werkt. Steigeren betekent dat de mens stopt met wat ie met je wil. Dus wil ik niet meelopen ga ik steigeren. Wil ik geen halster om, steigeren. (Of slaan, bijten, staken enz enz) Paarden leren snel, ook de dingen die we ze eigenlijk willen afleren.

Hmm ja daar zit wat in. Maar alsnog zou ik geen trap geven.

bloem12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:15

nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:18

mamamier schreef:
Nou ja je snapt zelf wel hoop ik dat terug duwen als je geplet wordt, niet gaat helpen. En als je gericht een trap naar je hoofd krijgt omdat ponylief niet gevangen wenst te worden in de wei, foei niet helpt. Tegen je op steigeren en dan naar achter stappen klinkt leuk maar is niet reëel. In de stal heb je dan al best een probleem. De antwoorden die je hierop gaf zijn natuurlijk geen serieuze opties.
ja steigeren is inderdaad wel gevaarlijk, maar achteruit gaan lijkt mij toch echt handiger dan blijven staan en paard een knal verkopen. In iedergeval even eerst aan je eigen veiligheid denken dan denken van ik moet paard nog straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:19

bloem12 schreef:
nee moet je niet doen daar los je niks mee op je kunt misschien wel even iets zegen soals niet doen of zo maar met schoppen raak je alleen maar het vertrouwen kwijt

Ik geloof niet dat dat mijn paard veel interesseert als die onze fjord wat duidelijk probeert te maken...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:20

mamamier schreef:
palousa_boy schreef:

Ik heb het eigenlijk niet over steigeren :+ maar ander hengstengedrag dat niet echt gewenst is..

bloem12 schreef:

Weer zo een die roept dat je meteen het vertrouwen kwijt bent na een schop..
Probeer het eens, je zal zien dat dat echt reuze meevalt ;)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:20

bloem12 schreef:

Jij snapt het! +:)+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:26

@ Prestarobin Dat sommige mensen op bepaalde momenten hun paard een (welverdiende, goedgetimede) schop verkopen wil niet zeggen dat dit betekend dat die mensen niet naar hun paard luisteren.. Ik ben een team met mn pony, ik luister naar hem, als hij iets niet doet ga ik uit van niet kunnen en niet van niet willen, maar ik ben de leider, hij vertrouwd daar ook op.

Graag wil ik nog antwoord op mn vraag: wat voor paardjes heb jij/verzorg jij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:27

Ik zeg nooit, nooit, want ik me echt wel situaties voorstellen waarin ik alles zou doen om effectief te zijn.

Maar in de praktijk kan ik het tot nu toe prima zonder slaan en schoppen af. Ik zie om me heen dat het heel veel gebeurd en in mijn ogen ook heel vaak onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:29

prestarobin schreef:
bloem12 schreef:

Jullie snappen het beide niet. Jullie denken en dat dacht ik op die leeftijd ook. Dat het zielig is en dat je het vertrouwen kwijtraakt. Nee dit is niet zo... Ik geef mijn paarden grenzen.. Schop ik ze dan in elkaar? Nee hoor zo zacht als kan en zo hard als nodig. Maar als hij mij trap geeft krijgt die er ook één.

Vertrouwen kwijt? Nee JUIST niet want je communiceert in hun eigen lichaamstaal. En zo versterk je juist de band alleen maar. Wederzijds respect noemen we zoiets :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:29

Lieve schat, een onopgevoed paard dat jou dreigt te pletten, vertrappen of te schoppen raak je met datgene wat je voor handen hebt. Een paard moet ALTIJD (ja, dit is een van die uitzonderlijke gelegenheden dat ik altijd gebruik) poten en tanden bij zich houden rondom mensen. En ja, als ze willen slaan of steigeren hebben ze poten en geen benen.
Mijn Spook had er ook een handje van om te pas en te onpas te dreigen naar mensen en het kostte een paar schoppen in de eerste maand dat ik haar had om duidelijk te krijgen dat ik heel veel goed vind, maar bepaalde zaken ECHT NIET. Ze is niet bang voor me geworden, maar was juist blij met de duidelijkheid van de grenzen. Ze is nu zonder fysieke moeite te corrigeren en dreigt niet meer.
Nu is ze ook redelijk veilig in de omgeving van lieve meisjes zoals jij :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:31

prestarobin schreef:
mamamier schreef:
ja steigeren is inderdaad wel gevaarlijk, maar achteruit gaan lijkt mij toch echt handiger dan blijven staan en paard een knal verkopen. In iedergeval even eerst aan je eigen veiligheid denken dan denken van ik moet paard nog straffen.

Ik zou me vooral afvragen waarom mijn ponylief niet gewoon naar je toekomt in de wei.. Voor mij is dat namelijk al iets wat ik graag zou oplossen in plaats van het zover te laten komen dat ik een pony moet vangen die mij vervolgens naar mijn kop probeert te trappen. Daarbij denk ik ook niet dat die houding verbetert wanneer ik die pony een trap verkoop als ik hem dan eindelijk te pakken heb. :o

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:32

mamamier schreef:
Hoe oud ben je prestarobin?
Mijn dochter Had daar vroeger ook veel moeite mee namelijk. Alles Was altijd sielugh... En haar pony Was en is haar grootste vriend. We zijn nu wat jaartjes verder en ze ziet gelukkig nu wel in dat hij ook haar beste vriend is als zij wél de leiding neemt. En dat betekent niet dat zij hem schopt overigens. De klappen/schoppen die nodig waren in het begin heeft hij van ons volwassenen gehad in combinatie met een boze schreeuw. Hij leerde snel en associeert nu ook gewoon die boze schreeuw met iets dat niet mag.
Het gebeurt nu nog zelden dat ie een tik of
schop krijgt. Waarom? Hij is opgevoed. En
van een goede basis heb je een heel
paarden leven profijt

12 jaar en ik vind best snel iets zielig ja

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:39

prestarobin schreef:
bloem12 schreef:

Jullie snappen het beide niet. Jullie denken en dat dacht ik op die leeftijd ook. Dat het zielig is en dat je het vertrouwen kwijtraakt. Nee dit is niet zo... Ik geef mijn paarden grenzen.. Schop ik ze dan in elkaar? Nee hoor zo zacht als kan en zo hard als nodig. Maar als hij mij trap geeft
krijgt die er ook één.

Vertrouwen kwijt? Nee JUIST niet want je
communiceert in hun eigen lichaamstaal. En zo versterk je juist de band alleen maar.
Wederzijds respect noemen we zoiets :)[/quote]
Wij hebben een andere mening dan jij dat is het gewoon , wij zijn van mening dat een trap niks oplost, en jij vind het effectief. En dat wil niet zeggen dat 1 van ons het per se allemaal goed doet, maar we zijn zelf van mening dat we het goed doen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:06

Dat is ook precies de reden dat meisjes zoals jullie alleen met de brave pony's mogen rond sjouwen. Die hebben hun opvoeding al gehad en daar is dit allemaal niet meer nodig.

Dus ja, jullie doen het goed als het gaat om de omgang met brave pony's.
En daar waar het gaat onopgevoede paarden, zeer dominante paarden kan een schop soms noodzakelijk zijn.